روايات

رواية عرض جواز الفصل التاسع 9 بقلم أسماء صلاح

رواية عرض جواز الفصل التاسع 9 بقلم أسماء صلاح

رواية عرض جواز الجزء التاسع

رواية عرض جواز البارت التاسع

عرض جواز
عرض جواز

رواية عرض جواز الحلقة التاسعة

توقفنا لما وجاي كريم بالعربيته وبينظر في تليفونه وبيتلفت علي الطريق لقي واحدة واقفة فخبطتها ووقف العربية ووقع التليفون من ايده تحت الكرسي
ووقعت نجمه علي الارض
والتموا الناس حوليها
كريم وهو في العربية قال لنفسه بخوف : يا النهار اسود ونزل مسرعا من العربية وراح لنجمه وبينظر لقيها فاقدة الوعي
ونظر واحد من اللي واقفين لكريم وقال : ايه ياعم مش تحاسب ولا ارواح الناس عندكم لعبه
والتفت له كريم بخوف ونظر لنجمه وواطي ناحيتها وقال : انتي فوقي
وبينظروا الناس لنجمه وبيقولوا : ياحول الله يارب
وبينظر كريم لنجمه وقال بخوف : فوقي وحط ايده علي وشها فوقي يا انسه لازم اخدها علي المستشفى بسرعه وشالها من علي الارض وراح عند عربيته والتفت لواحد من اللي واقفين وقال افتح الباب ده
وراح واحد من اللي واقفين وفتح باب العربية اللي قدام
وحط كريم نجمه علي الكرسي بخوف وقفل الباب العربية ولف بسرعه من الناحية التانية وفتح باب العربية وركب والتفت لنجمه بقلق ونظر قدامه وتحرك وقال لنفسه : انا عملت ايه يا رب ما يحصلها حاجه ازاي ماخدتش بالي بس ونظر لنجمه بخوف
في شركه الشناوي :
في مكتب مروان :
مروان قال لنفسه : اما اتصل بالمطبعه كده اشوف كريم عامل ايه في الشغل ومسك سماعه التليفون واتصل بالمطبعه
في المطبعه :
في مكتب الاستاذ فتوح :
رن تليفون المكتب الاستاذ فتوح ورفع سماعه وقال : الو
مروان قال : الو ايوه يا استاذ فتوح انا مروان
الاستاذ فتوح قال : اهااا اهلا يافندم
مروان قال : اهلا بك قولي عملت ايه مع كريم فهم الشغل
الاستاذ فتوح قال : كريم بيه لسه موصلش يافندم
مروان قال باستغراب : ايه لسه موصلش
الاستاذ فتوح قال : ايوه يافندم وانا مستني حضرته لما يجي
مروان قال بضيق : مجاش ازاي انت متاكد انه مجاش
الاستاذ فتوح قال : ايوه يافندم متاكد ماهو لو كان حضرته جيه كنت عرفت
مروان قال بغضب : طيب سلام
الاستاذ فتوح قال : مع السلامة
وقفل مروان الخط وقال لنفسه بعصبية : ازاي مرحش لغاية دلوقتى المطبعه زي ماقولته هو فاكر ايه الشغل هزار يعني وطلع تليفونه من جيبه وبيتصل بكريم
في عربية كريم :
ونظر كريم لنجمه بخوف والتفت علي الطريق ورن تليفون جانب الكرسي
وسمع كريم صوت تليفونه وقال لنفسه بقلق : تليفوني بيرن بس هو فين وبينظر جانبه ملقش حاجه والتفت علي الطريق ونظر تحت جانب الكرسي لقها بيرن اهوه والتفت علي الطريق ووقف العربية وواطي جانب الكرسي واخذ تليفونه ونظر فيه لقي مروان هو اللي بيتصل وبخوف مروان وفتح الخط الو ايوه يامروان الحقني
مروان قال بدهشه : مالك في ايه ياكريم
كريم قال بقلق : انا عملت حادثة بالعربية
مروان قال بخوف : ايه وقام من علي الكرسي انت كويس حصلك حاجة
كريم قال : انا كويس وماحصليش حاجه بس
مروان قال بقلق : بس ايه
وحكله كريم بخوف علي اللي حصل وقال : وهي معايا دلوقتي ونظر لنجمه
وحط مروان ايده علي راسه وقال بقلق : ازاي ماخدتش بالك من الطريق كان لازم يعني تتصل بي وانت سايق
كريم قال بخوف : اهو اللي حصل بقي يامروان انا رايح دلوقتي علي المستشفى
مروان قال بقلق : طيب هي ماتت ولا عايشه
كريم قال : مش عارف بس هي مش بتفوق انا خايف اوي يامروان لتكون ماتت
مروان قال : متخافيش ان شاء الله هتكون عايشه بقولك ايه خدها علي البيت
كريم قال بقلق : علي البيت
مروان قال : ايوه وانا هجيب دكتور وهجي
كريم قال بقلق : طيب سلام
مروان قال : سلام
وقفل كريم الخط ونظر لنجمه بقلق والتفت قدامه وتحرك
في شركه الشناوي :
في مكتب مروان
ومسك مروان سماعه التليفون وبيتصل بنجوي السكرتيره
في مكتب نجوي السكرتيره :
ورن تليفون مكتب نجوي السكرتيره ورفعت السماعه وقالت : الو
مروان قال : اتصلي بالدكتور خليل وحولي لي الخط بسرعه
نجوي السكرتيره قالت : حاضر يافندم وقفلت الخط وبتتصل بالدكتور خليل
في عيادة الدكتور خليل :
في مكتب الدكتور خليل :
وقام الدكتور خليل من علي كرسي مكتبه ورن تليفون مكتبه ونظر له ورفع سماعه وقال : الو وقعد علي الكرسي
نجوى السكرتيره قالت : الو ايوه يادكتور خليل
انا نجوي سكرتيره مروان بيه
الدكتور خليل قال : اهاا اهلا يانجوي
نجوي السكرتيره قالت : اهلا بك يادكتور مروان بيه عاوز يكلم حضرتك
الدكتور خليل قال : مروان بيه
نجوي السكرتيره قالت : ايوه يادكتور
الدكتور خليل قال : طيب ادهوني اكلمه
نجوي السكرتيره قالت : طيب يادكتور خليك معايا
الدكتور خليل قال : طيب انا معاكي اهوه علي الخط
نجوي السكرتيره قالت : طيب وبتتصل بمروان بيه
في مكتب مروان :
ووقف مروان جانب كرسي مكتبه ورن تليفون المكتب مروان ونظر له ورفع السماعه بسرعه وقال : ايوه يانجوي اتصلتي بيه
نجوي السكرتيره قالت : ايوه يافندم
مروان قال باستعجال : طيب حولي لي الخط بسرعه
نجوي السكرتيره قالت : حاضر يافندم وحولت الخط
مروان قال : الو ايوه يادكتور
الدكتور خليل قال : الو ايوه يامروان بيه ازي حضرتك
مروان قال: انا كويس هو حضرتك فين
الدكتور خليل قال : في العيادة يامروان بيه ليه في حاجه
مروان قال : ايوه لوسمحت حصلني علي الفيلا بسرعه
الدكتور خليل قال باستغراب : الفيلا
مروان قال : ايوه في حالة وعاوز حضرتك تشوفها
الدكتور خليل قال : طيب يامروان بيه انا جاي
مروان قال : طيب يادكتور بس بسرعه
الدكتور خليل قال : حاضر يامروان بيه مسافة السكه وهكون عند حضرتك في الفيلا
مروان قال : طيب سلام
الدكتور خليل قال : مع السلامة يامروان بيه
وقفل مروان الخط وراح مسرعا عندها باب المكتب بقلق وخرج منه
ونظرت له نجوي السكرتيره وقامت من علي الكرسي
ومشي مروان بسرعه
وبتنظر نجوي السكرتيره لمروان وهي ماشي وقالت لنفسها باستغراب : هو في ايه وقعدت ماله مروان بيه ماشي بسرعه كده وكان عاوز الدكتور خليل بسرعه كده ليه هو ايه اللي بيحصل
وخرج مروان مسرعا من الشركه وراح وركب عربيته وتحرك
في شركه فتحي الشاذلي :
خرج الاستاذ خاطر من مكتبه وراح مسرعا على مكتب فتحي بيه ونظره لنهي السكرتيره وقال : نهى
ونظرت له نهى السكرتيره وقالت : ايوه يا استاذ خاطر
الاستاذ خاطر قال : فتحي بيه وصل
نهي السكرتيره قالت : ايوه يا استاذ خاطر وصل
الاستاذ خاطر قال : طيب هو معاه حد جوه
نهي السكرتيره قالت : لا
الاستاذ خاطر قال : طيب انا عايز اقابله
نهى السكرتيره قالت : طيب لحظه واحده ادي له خبر وقامت
الاستاذ خاطر قال : طيب بس بسرعه
نهي السكرتيره قالت : حاضر وراحت على مكتب فتحي بيه وخبطت على الباب
فتحي بيه قال : ادخل
ودخلت نهى السكرتيره وبتنظر لقت فتحي بيه واقف عند شباك المكتب وبينظر منه وقالت : الاستاذ خاطر يا فندم بره عايز يقابل حضرتك
والتفت لها فتحي بيه وقال : طيب خليه يدخل
نهى السكرتيره قالت : حاضر يا فندم وخرجت من المكتب ونظرت للاستاذ خاطر اتفضل يا استاذ خاطر
والتفت لها الاستاذ خاطر وقال : طيب ودخل المكتب
ونظر الاستاذ خاطر لفتحي بيه وقال بقلق : انا اسف يا فندم بس في حاجه لازم حضرتك تعرفها
فتحي بيه قال : حاجه ايه وراح وقاعد على كرسي مكتبه ونظر له
الاستاذ خاطر قال بقلق : المبيعات بتاعتنا يا فندم
فتحي بيه قال : مالها مش محققه مبيعات عاليه
الاستاذ خاطر قال : ايوه يا فندم بس ده كان في الاول
فتحي بيه قال باستغراب : كان في الاول ايه مش فاهم
الاستاذ خاطر قال بقلق : المبيعات بتاعتنا يا فندم انخفضت اكتر من النص
فتحي بيه قال بصدمة : ايه انخفضت وقام من علي الكرسي
الاستاذ خاطر قال : ايوه يافندم
فتحي بيه قال بدهشه : انت بتقول ايه انخفضت
الاستاذ خاطر قال بقلق : ايوه يافندم
فتحي بيه قال بضيق : ازاي ده حصل وهي امبارح كانت محققه نسبه مبيعات عاليه
الاستاذ خاطر قال بقلق : اصل يا فندم شركه الشناوي عملت دعايه
فتحي بيه قال بضيق : طيب ما تعمل ده ماله ومال المبيعات بتاعتنا اللي نزلت
الاستاذ خاطر قال : لها علاقه يافندم ماهي عملت الدعايه ان اي واحد هيشتري الكتاب بتاعها ياخد عليه فلوس هديه
فتحي بيه قال بدهشه : ايه فلوس
الاستاذ خاطر قال : ايوه يافندم
فتحي بيه قال بضيق : هو انت اتجننت يا خاطر ايه الكلام اللي انت بتقوله ده
الاستاذ خاطر قال : هو ده اللي حصل يا فندم
فتحي بيه قال بدهشة : حصل ايه وزفت ايه في شركه هتدي فلوس اللي هيشتري المفروض اللي بيشتري هو اللي يدفع انت اكيد فهمت غلط
الاستاذ خاطر قال : لا يا فندم انا متاكد من الكلام ده انا بنفسي شفت الاعلان اللي هي عامله الشركه
فتحي بيه قال باستغراب : اعلان ايه ده معقول اللي انت بتقوله ده
الاستاذ خاطر قال : ايوه يا فندم وهوري لحضرتك الاعلان بتاعهم وطلع تليفوني من جيبه وفتح اهو يا فندم وراح لفتحي بيه ومد ايده بالتليفون
ونظر فتحي بيه للتليفون ومد ايده واخذ التليفون بضيق وبينظر لاعلان
وبينظر الاستاذ خاطر لفتحي بيه بقلق
والتفت فتحي بيه للاستاذ خاطر وقال بدهشة : معقول ده
الاستاذ خاطر قال : انا بردك يا فندم مش مصدق ازاي مروان الشناوي يعمل كده ده كده هيخسر
فتحي بيه قال بضيق: لا مش هيخسر هي بالعكس هيكسب وهيكسب اكتر كمان ومده ايده بالتليفون
واخذ الاستاذ خاطر منه التليفون والتفت له وقال
: ازاي بس يا فندم هيكسب وهو بيدي للناس فلوس مش بياخد منهم
وقعد فتحي بيه علي الكرسي وقال : مين اللي قال لك انه مش بياخد منهم لا بياخد منهم يا هو طلع ذكي وذكي قوي كمان عن ابوه
الاستاذ خاطر قال باستغراب : ازاي يا فندم ذكي وهو بيدي للناس فلوس المفروض ياخد منهم زي ما حضرتك قلت
فتحي بيه قال : هي الكتب دي مش لها سعر
الاستاذ خاطر قال : ايوه طبعاً يا فندم
فتحي بيه قال :طيب بقي كل ما الكتب دي تتباع كل ماهو بيكسب منها اكتر
الاستاذ خاطر قال : اهاا
فتحي بيه قال : ولما يزيد الطلب عليه هيكسب اكتر من اللي دفعه ده فهمت بقي
الاستاذ خاطر قال : معك حق يا فندم مروان الشناوي طلع ذكي فعلا انه فاكر في الفكرة دي يا محدش عملها قبل كده ابدا في السوق
فتحي بيه قال بضيق : فعلا وهيخسرني ملايين صرفتها علي الدعاية اللي انا عملتها
الاستاذ خاطر قال : طيب والعمل يا فندم بشكل ده محدش هيشتري الكتب بتاعتنا
فتحي بيه قال بعصبية : عارف
الاستاذ خاطر قال : طيب هنعمل ايه يا فندم مروان الشناوي مش سهل والسوق كله عارف ده وبيعمله الف حساب والدليل اللي هو عمله ده ومحدش هيقدر ينافسه
وبينظر له فتحي بيه بغضب
الاستاذ خاطر قال : اسف يافندم وبص في الارض
فتحي بيه قال بعصبية : غور من وشي
الاستاذ خاطر قال : حاضر يافندم ومشي
وبينظر له فتحي بيه وهو مشي بغضب
وخرج الاستاذ خاطر من المكتب
فتحي بيه قال لنفسه بعصبية : ماشي يامروان ياشناوي انت صحيح ذكي وقدرت تخسرني ملايين بس انت برده مش اذكي من عابد ابوك كان في حاله ومش بيعمل مشاكل مع حد بس انت اظهار مش واخد منه الحته دي وبتحب تعمل مشاكل مش انت محدش يقدر ينافسك وانا مش عاوز انافسك علشان انا بحب اجيب من اخر انت لعبه حركتك الاول وانا بقي هلعب الحركه الاخير اللي مافيش بعدها اي حركه تانيه وطلع تليفونه من جيبه وبيتصل بشرف الو
شرف قال : الو اهلا يا فتحي بيه يا التليفون نور
فتحي بيه قال بضيق : سيبك من الكلام ده دلوقتي واسمعني كويس
شرف قال : شكل كده في شغل
فتحي بيه قال بضيق : امال يعني متصل بك علشان اهزر معاك
شرف قال : خلاص يافتحي بيه ماتزعلش
فتحي بيه قال : طيب اسمعني بقي وبطل كلام
شرف قال : حاضر اتفضل انا سمعك يافتحي بيه
وحكله فتحي بيه علي اللي هو عاوزه وقال : فهمت هتعمل ايه
شرف قال : فهمت يافتحي بيه واعتبره حصل
فتحي بيه قال : مش عاوز كلام وبس النهارده تعمل اللي قولته ده فاهم
شرف قال : فاهم يافندم متقلقش
فتحي بيه قال : مش عاوز يطلع النهار غير لما يكون متنفذ اللي قوتلك عليه ده وباي طريق المهم زي ماقوتلك عاوز ده يحصل من غير شوشرة
شرف قال : فاهم يافتحي بيه وهيحصل اللي حضرتك عاوزه زي ما الكتاب بيقول
فتحي بيه قال : طيب لما اتخلص ابقي كلمني ماشي
شرف قال : حاضر يافتحي بيه
فتحي بيه قال : سلام
شرف قال : مع السلامة يافندم
وقفل فتحي بيه الخط وقال لنفسه بابتسامة ماكرة : مش قوتلك يا مروان ياشناوي ان انا اذكي منك وبكده يبقي انا اللي كسبت في اللعبه دي وانت خسرت ولف الكرسي اللي قعد عليه الناحية التانية ونظر من الشباك
امام فيلا الشناوي :
وصل كريم علي الفيلا ووقف العربية وبيزمر وبينظر لنجمه بقلق
وسمع جاد صوت العربية وهو قاعد جانب البوابة وقام من علي الكرسي وفتح البوابة ونظر للعربية لقي كريم بيه فإستغراب
ودخل كريم الفيلا
ونظر جاد للعربية وقال لنفسه باستغراب : كريم بيه ايه اللي رجعه بسرعه كده تلقيه نسه حاجه وجاي ياخدها والتفت البوابة وبيقلها
ووقف كريم العربية بسرعه ونظر لنجمه بقلق ونزل منها بسرعه وراح عند نجمه من الناحيه التانيه وفتح باب العربية وواطي جانب نجمه وشالها وخارجها من العربية والتفت لجاد لقيه بيقفل البوابة وقال : جاد
والتفت جاد لقي كريم بيه بيناده عليها وقال :
ايوه يافندم وراح له ونظر لنجمه لقها فاقده الوعي وكريم شيلها فنظر لكريم بقلق خير يافندم ايه اللي حصل
كريم قال بقلق : مش وقته اسئله روح رن الجرس
جاد قال : حاضر يافندم ومشي
ومشي كريم وراها وهو شايل نجمه
رن جاد الجرس وبينظر لكريم بيه ونجمه بقلق
وسمعت عايشه صوت الجرس وهي في المطبخ وخرجت من المطبخ وراحت وفتحت الباب لقيت جاد وقالت : ايوه ياجاد في ايده
ونظر كريم لجاد وقال بقلق : ابعد ياجاد
جاد قال : حاضر وبعد
ووقف كريم هو شيل نجمه قدام عايشه
ونظرت له عايشه والتفت لنجمه لقيت فاقدة الوعي ورجعت ونظرت لكريم بقلق
وبينظر كريم لعايشه وقال باستعجال : ابعدي
عايشه قالت بقلق : حاضر حاضر وبعدت
ودخل كريم وهو شيل نجمه الفيلا ورايح علي فوق بقلق
ونظرت عايشه لجاد وقالت بقلق : هو فيه ايه ياجاد ومين اللي شيلها كريم بيه دي
جاد قال باستغراب : وانا هعرف منين ياعايشه بس انا هروح اقعد عند البوابه علشان لو حد جيه
عايشه قالت : طيب
ومشي جاد وقفلت عايشه الباب وماشيه وبتنظر لقيت كريم بيه طلع علي فوق وقالت لنفسها باستغراب : ياتري مين دي اللي مع كريم بيه ومالها وشيلها ليه وبتفكر
وطلع كريم وهو شيل نجمه وبينظر لها بقلق ورايح علي الغرفة وبينظر لقي غرفه مروان مفتوحه فدخل فيها وراح عند السرير وحط نجمه عليه وبينظر لها وقال بخوف : يارب تكوني كويسه وماحصلكيش حاجه اما اروح اقول ماما وخرج مسرعا من الغرفه ونازل لقي عايشه واقفه فوقف علي السلم عايشه
سرح عايشه في تفكيرها
كريم قال بخوف وبصوت مرتفع : عايشه
ونظرت له عايشه وقالت : ايوه يافندم وراحت لعنده
كريم قال بقلق : ماما فين
عايشه قالت : انا شوفتها طلعها علي غرفتها
كريم قال بخوف : طيب وطلع بسرعه وراح جري علي غرفة والدته ودخل الغرفة وبينظر لقي والدته بتقرا قران ماما
ونظرت له والدته وقالت :صدق الله العظيم باستغراب في ايه يا كريم انت ايه اللي رجعك تاني ومالك خايف كده ليه
كريم قال بقلق : انا عملت حادثة
والدته قالت بخوف : ايه حادثه وقامت من علي الكرسي وراحت له انت كويس حصلك حاجة وحطت ايديها علي وشه
وحط كريم ايديه علي ايديها وقال بقلق : انا كويس ياماما بس هي
والدته قالت بقلق : هي مين
وحكلها كريم علي اللي حصل وقال بقلق : ومش بتفوق ياماما
والدته قالت بقلق : ليه كده ياكريم انا كم مره اقولك تخلي بالك وانت سايق
كريم قال بقلق : مش وقته الكلام ده دلوقتي ياماما انا مش ناقص المهم هي دلوقتي
والدته قالت : طيب اهدي بس انت حطتها فين في غرفتك
كريم قال بقلق : لأ ياماما في غرفة مروان
والدته قالت : طيب تعال نحاول نفوقها لغاية مايجي اخوك والدكتور يمكن تفوق
كريم قال : طيب
وخرجوا كريم والدته من الغرفة ورايحين علي غرفة مروان
والتفت وجدان لقيت عايشه واقفه علي السلم فوقفت ووراها كريم وقالت : عايشه
عايشه قالت : ايوه ياهانم وطلعت
وجدان قالت بقلق: خليكي عندك
عايشه قالت باستغراب : حاضر ياهانم
وجدان قالت : هاتي كوباية مياة بسرعه وحصلني علي غرفة مروان
عايشه قالت : حاضر ياهانم ومشت
والتفت وجدان لكريم وقالت بقلق : تعال ياكريم
كريم قال بخوف : طيب ومشي
ومشت والدته معه وقالت : هات العواقب سليمة يارب ووصلت علي غرفة مروان ودخلت الغرفة
ودخل كريم وراها بقلق
ونظرت وجدان لنجمه لقتها فاقدة الوعي
وبينظر كريم لنجمه والتفت لوالدته وقال بقلق : هي دي ماما
والتفت له والدته وقالت بقلق : طيب وراحت لنجمه وقعدت جانبها علي السرير ومسكت ايدها ونظرت لها فوقي ياحبيبتي
وبينظر كريم لوالدته وقال بخوف : انا خايف ياماما لتكون ماتت
والتفت له والدته وقالت : لا ان شاء الله مش هتكون ماتت متخافش
كريم قال : امال مش بتفوق ليه
والدته قالت : يمكن ده من اثر الحادثة ياكريم ودلوقتي الدكتور يجي ويشوفها
ودخلت عايشه ومعها كوباية المياة ونظرت لوجدان هانم لقيتها قعدت جانب نجمه فاراحت
لها وقالت : المياة يا هانم
وجدان قالت : طيب واخذت الكوباية
عايشه قالت : تامري بحاجة تانية ياهانم
وجدان قالت : لا يا عايشه روحي انتي
عايشه قالت : حاضر ونظرت لنجمه ومشت
والتفت وجدان لنجمه ونظرت لكوباية ورشت منها على وش نجمه وقالت بقلق : فوقي ياحبيبتي
وفاقدة نجمه الوعي
والتفت وجدان لكريم وقالت بقلق : كريم
ونظر لها كريم وقال بخوف : ايوه ياماما
والدته قالت : هات ازازة البرفان اللي علي التسريحه
كريم قال : حاضر وراح عند التسريحه واخذ ازازة البرفان والتفت لوالدته وراح لها اتفصلي ياماما
والتفت له لوالدته وقالت : طيب امسك الكوباية دي
كريم قال : طيب واخذ الكوباية
واخذت والدته منه ازازة البرفان والتفت لنجمه وفتحها وحطت علي ايدها برفان وحطتها علي انف نجمه
وبينظر كريم لنجمه بقلق والتفت لوالدته وقال : مش بتفوق ياماما اكيد ماتت صح
والتفت له والدته وقالت بقلق : لا هتبقي عايشه ان شاء الله متقلقش
كريم قال بخوف : يارب ياماما تكون عايشها
والدته قالت : ان شاء الله هتبقي عايشه والتفت لنجمه
امام الفيلا :
وصل مروان علي الفيلا ووقف مروان عربيته وبيزمر باستعجال
وسمع جاد صوت العربية وقام من علي الكرسي وفتح البوابه وبينظر للعربية لقي مروان بيه
وداخل مروان الفيلا وبينظر وهو في العربية لجاد وقال : جاد
ووطي جاد ونظر له من شباك العربية وقال : ايوه يافندم
مروان قال : الدكتور خليل وصل
جاد قال باستغراب : الدكتور خليل
مروان قال باستعجال : ايوه جيه
جاد قال : لا يافندم ماجش مافيش غير كريم بيه هو اللي وصل وكان شايل واحدة فاقدة الوعي
مروان قال : طيب ونظر قدامه وتحرك
وبينظر جاد للعربية وهي ماشيه باستغراب
ووقف مروان العربية وقال لنفسه بقلق : هو الدكتور خليل ماجش ليه ونزل من العربية ده قالي مش هيتاخر وقفل الباب وراها وماشي
والتفت جاد للبوابة وبيقفلها
ووصل الدكتور خليل وبيزمر بالعربية
وبينظر جاد للعربية لقي الدكتور خليل وقال : الدكتور خليل
وسمع مروان تزمير العربية ووقف والتفت وراها لقي عربية واقفه قدام البوابه وقال لنفسه : اهو الدكتور خليل وصل
وفتح جاد البوابه
ودخل الدكتور خليل الفيلا
وبينظر جاد للعربية وهي ماشيه لقي مروان بيه واقف وبيبص للعربية والتفت للبوابه وبيقفلها
وبينظر الدكتور خليل وهو بيسوق العربية قدامه لقي مروان بيه واقف وبيبص له ووقف العربية
والتفت جانبه واخذ شنطته ونزل ونظر لمروان بيه ورايح له
وراح الدكتور خليل لمروان بيه ووقف قدامه وقال : ازيك يا مروان بيه ومد ايده
مروان قال بقلق : الحمد لله يادكتور وسلم عليه كويس انك جيت يادكتور انا كنت لسه هتصل بك
الدكتور خليل قال : خير يامروان بيه فين الحالة اللي حضرتك قولتي لي عليها في التليفون
مروان قال بقلق :جوه يادكتور اتفضل وشاور بايده
الدكتور خليل قال : طيب
ومشوا مروان والدكتور خليل
وبينظر وهو عند قاعد جانب البوابه لمروان بيه والدكتور خليل وهما ماشين وقال لنفسه بدهشة : مروان بيه مش عوايده سيب الشغل ويجي يا تري في ايه وبعدين الدكتور خليل كمان جاي ليه تلقي علشان يشوف الانسه اللي كان شيلها كريم بيه بس هي مين البنت دي وبيفكر
عند باب الفيلا :
ووقفوا مروان والدكتور خليل
ومد مروان ايده علي الجرس ورنه باستعجال
وسمعت عايشه صوت الجرس وهو في المطبخ وخرجت من المطبخ وراحت وفتحت الباب ونظرت لقيت مروان بيه
والتفت مروان للدكتور خليل وقال بقلق : اتفضل يادكتور
الدكتور خليل قال : شكرا ودخل الفيلا
وبتنظر عايشه للدكتور خليل باستغراب
ودخل مروان ونظر لعايشه وقال بقلق : كريم فين يا عايشه
عايشه قالت : في غرفة حضرتك والست هانم كمان
مروان قال بقلق : طيب والتفت للدكتور خليل اتفضل يادكتور وشاور بايده ومشي
ومشي الدكتور خليل معه
وطلعوا مروان والدكتور خليل ورايحين علي غرفته
في الغرفة مروان :
بتنظر وجدان لكريم وقالت بقلق : هو اخوك اتاخر ليه مش قالك انه هيسبق علي الفيلا ومعه الدكتور
كريم قال بقلق :ايوه ياماما
والدته قالت : امال اتاخر ليه
كريم قال :مش عارف
ودخل مروان الغرفة بينظر للدكتور خليل وقال : اتفضل يادكتور
ودخل الدكتور خليل الغرفة
والتفتوا كريم والدته لمروان والدكتور خليل
ونظر مروان لوالدته وكريم والتفت فانصدم وقال : هي دي وشاور بايده علي نجمه
والتفت كريم لنجمه وقال بقلق : اه هي دي اللي انا خبطتها
ونظرت والدته لمروان وقالت : هو انت تعرفها يامروان والتفت لنجمه
والتفت مروان لوالدته وقال بدهشة : ها ونظر لنجمه وهي فاقدة الوعي
ونظرت له والدته باستغراب
ونظر الدكتور خليل لنجمه وقال : هي دي المريضه
والتفت له وجدان وقالت : ايوه يادكتور خليل
الدكتور خليل قال : طيب لوسمحتم اتفضلوا بره شويه
وجدان قالت : انا هفضل معها يادكتور والتفت لمروان وكريم اخرج ياكريم انت واخوك
كريم قال بقلق : حاضر ياماما ومشي
وبينظر مروان لنجمه بدهشه
وخرج كريم من الغرفة
ونظرت والدته لمروان لقيته بيبص لنجمه والتفت لنجمه ونظرت لمروان وقالت : مروان
ونظر لها مروان وقال : ايوه ماما
والدته قالت : اخرج شويه بره
مروان قال : حاضر والتفت لنجمه وخرج من الغرفة وقفل الباب وراها
ونظر له كريم وقال بقلق : تفتكر تكون ماتت يا مروان
ونظر له مروان وقال : لا مامتش ياكريم
كريم قال : وانت عرفت ازاي
مروان قال : ها
كريم قال : عرفت ازاي انها مامتش يامروان والدكتور خليل لسه ماكشفش عليه
مروان قال : معرفش ياكريم بس هي عايشه
وبينظر له كريم باستغراب
جوه الغرفة :
قعد الدكتور خليل جانب نجمه وفتح شنطته وطلع السماعه منها وبيكشف علي نجمه
وبتنظر وجدان لنجمه بقلق
وخلص الدكتور خليل كشف ومسك ايد نجمه وبيشوف النبض
وبتنظر وجدان للدكتور خليل وقالت بقلق : هي ماتت يادكتور
والتفت لها الدكتور خليل وشال السماعه من اذنيه وقال : لا عايشه متقلقيش يا هانم
وجدان قالت بارتياح : طيب الحمد لله ونظرت لنجمه
واخذ الدكتور خليل شنطته من جانبه والتفت لوجدان وقال : عن اذنك
والتفت له وجدان وقالت : اتفضل يادكتور خليل
ومشي الدكتور خليل وفتح باب الغرفة وخارج
ونظر كريم لقي الدكتور خليل خارج من الغرفة والتفت لمروان وقال بقلق : الدكتور خليل يامروان
والتفت مروان وراها لقي الدكتور خليل وقال : خير يادكتور
الدكتور خليل قال : خير ان شاء الله هي كويسة
كريم قال بقلق : يعني مامتش يادكتور
الدكتور خليل قال : لا هي عايشه يا كريم بيه
ونظر كريم لمروان باستغراب والتفت للدكتور خليل وقال : امال مش بتفوق ليه يادكتور
الدكتور خليل قال : ده طبيعي من الحادثه اللي عملتها
مروان قال : طيب وهتفوق امتا يادكتور
الدكتور خليل قال : شويه وهتفوق بس لازم ترتاح اسبوع علي الاقل في السرير
مروان قال : حاضر يا دكتور
الدكتور خليل قال : طيب عن اذنكم
ونظر مروان لكريم وقال : كريم مع الدكتور خليل
كريم قال : حاضر ونظر للدكتور خليل اتفضل يادكتور ومشي
ومشي الدكتور خليل معه
ودخل مروان الغرفة وبينظر لنجمه وهي فاقدة الوعي بقلق
وبتنظر له والدته لقيته بيبص لنجمه والتفت لنجمه ونظرت لمروان وقالت : الدكتور خليل قال ايه مروان
مروان قال : ها مافيش ياماما قال هي كويسه وهتفوق بعد شويه بس لازم ترتاح والتفت لنجمه
والدته قالت : طيب الحمد لله انها كويسه ونظرت لنجمه شكلها بنت طبيه
والتفت لها مروان وقال بدهشة : طيبه
ونظرت له والدته وقالت : ايوه وشها باين عليه كده
مروان قال بضيق : والوشش بتخدع ياماما ونظر لنجمه
والدته قالت : مش دايما يا مروان بتخدع البنت دي وشها برئ ونظرت لنجمه
مروان قال بغضب : بري ايه ياماما ده بري والتفت لنجمه
ونظر له والدته وقالت : ايوه بري
وجاء كريم وبينظر لنجمه وقال : الحمد لله انها بخير
والدته قالت : ان شاء الله هتقوم بالسلامه هي باين عليها طبيه
وقطع مروان كلامها وقال بغضب : متقوليش طيبه دي خالص ياماما
والتفتوا له والدته وكريم باستغراب
مروان قال بضيق : علشان دي والتفت لنجمه بعيد تمام عن الطبيه ياماما ونظر لها
والدته قالت باستغراب : ليه هو انت تعرفها
مروان قال بضيق : انا
وبتفوق نجمه وتحركت ايدها
واحست وجدان بايد نجمه بتتحرك في ايدها والتفت لنجمه لقيتها بتفوق وقالت : اهي بتفوق والتفت لكريم ومروان
ونظر مروان لنجمه بضيق وكريم بابتسامة
وفتحت نجمه عنينه وبتنظر لقيت مروان وقالت بوجع : انت تاني
وبينظر لها مروان بغضب
وبتنظر وجدان لنجمه وقالت : انتي كويسة
والتفت لها نجمه وقالت بوجع : اه كويسه ونظرت حوليها انا فين
مروان قال بضيق : هتكوني فين يعني في بيتي
ونظروا له والدته وكريم
والتفت له نجمه وقالت بدهشة : ايه في بيتك
والتفتوا وجدان وكريم لنجمه
مروان قال : ايوه
نجمه قالت بضيق : ايوه ايه وزفت ايه انت ازاي تجبني بيتك وصلت بك الوقحة انك تجبني بيتك انت فاكر نفسك ايه علشان تعمل كده
ونظروا وجدان كريم لنجمه بدهشه
وبينظر مروان لنجمه وقال بغضب : احترمي نفسك احسن لك وانتي بتكلمي معايا سامعه ولا لا وشاور بايده
وبتنظر نجمه لمروان وقالت بنزفره : انا محترمه غصبن عن عينك بس انت اللي معندكش اي فكرة عن اي احترام وإلا ماكنتش جبتني لهنا
والتفتوا لها والدته وكريم بدهشة
مروان لنجمه وقال : لا انا عارف كويس ايه هو الاحترام بس اظهار انتي اللي مش عارفها فبلاش تتكلمي عنه احسن
نجمه لمروان وقالت بضيق : ليه ان شاء الله بلاش اتكلم عنه وبعدين مش انت اللي تقولي اتكلم ولا ماتكلمش فاهم
وبينظر لهم كريم وقال باستغراب : هو انتم تعرفوا بعض
ونظروا له نجمه ومروان قالوا بنفس واحد : لا والتفتوا لبعضهم
ونظروا لهم والدته وكريم باستغراب
والتفت مروان لكريم وقال بضيق : هو انا اعرف الاشكال دي
نجمه قالت بغضب : مالها الاشكال ده بقي ان شاء الله علي اساس ايه انك مش انسان زينا يعني ولا انت كائن تاني
وضحك كريم ونظر لمروان
وابتسمت والدته والتفت لمروان
ونظر مروان لكريم بضيق
فبطل كريم ضحك
وبينظر مروان لنجمه بغضب وقال : لا انا مش كائن تاني ما انسان زيكم ولا انت عميه ما بتشوفيش
نجمه قالت بضيق : انا
وقطعت وجدان كلامها وقالت : اهدوا شويه
ونظروا لها نجمه مروان والتفتوا لبعضهم بغضب
والتفت وجدان لنجمه وقالت : مروان مجبكيش علي البيت
والتفت لها نجمه وقالت باستغراب : مروان
وجدان قالت : ايوه ابني مروان ده ونظرت له وشاورت بايدها عليه
ونظرت نجمه لمروان بضيق
وبينظر لها مروان بغضب
والتفت نجمه لوجدان وقالت : هو حضرتك والدته
والتفت لها وجدان وقالت : ايوه
نجمه قالت : اما هو اللي مجبنش علي هنا مين اللي جبني هنا
كريم قال : انا اللي جبتك
والتفت له نجمه وقالت : انت
كريم لنجمه وقال : أيوه وانا اسف اوي علشان خبطك بالعربية
نجمه قالت باستغراب : خبطتني بالعربية
والتفت لها مروان بغضب والدته بقلق
وبينظر كريم لنجمه وقال بقلق : ايوه بس والله ماكان قصدي اخبطك بالعربية انا اسف اني خبطك
ونظروا له مروان والدته والتفتوا لنجمه
وبتنظر نجمه لكريم وقالت : مافيش داعي للاعتذار جات سليمة الحمد لله وانا كويسه بس ابقي خلي بالك بعد كده وانت سايق علشان مايحصلش كده تاني
كريم قال : طيب اه صحيح انا كريم اخوه وبابتسامة الكائن التاني ده وحط ايده علي كتفه مروان ونظر له
ونظرت نجمه لمروان بضيق وجدان بابتسامة
وبينظر مروان لكريم بغضب
وشال كريم ايده من علي كتفه مروان والتفت لنجمه وقال : وانتي اسمك ايه
مروان قال بضيق : وانت عاوز تعرف اسمها ليه ان شاء الله
والتفتوا له كريم والدته ونجمه
وبينظر كريم لمروان وقال باستغراب : هيكون ليه يعني يامروان علشان نتعرف
مروان قال بغضب : وتتعرف ليه ماتخليك في حالك وخلاص
كريم قال بدهشه : اخلني في حالي
مروان قال بضيق : ايوه
وبتنظر نجمه لكريم وقالت : نجمه
والتفت لها مروان باستغراب وكريم والدته
وبتنظر وجدان لنجمه وقالت : نجمه
التفت لها نجمه وقالت : ايوه انا اسمي نجمه
وجدان قالت : اهااا اسم حلوه وماسمعتش قبل كده وعلي فكرة انت اسم علي مسمي
نجمه قالت بابتسامة : شكرا
كريم قال : فعلا ياماما اسم حلو فعلا
ونظر له مروان بغضب ودس علي رجله
كريم قال بوجع : اهااا
والتفتوا له والدته ونجمه باستغراب
وبتنظر والدته لكريم وقالت : ايه مالك
كريم قال بوجع : مافيش ياماما والتفت لمروان
وبينظر له مروان بنزفره
نجمه قالت : طيب انا لازم امشي وهتقوم
والتفتوا لها مروان وكريم والدتهم
وبينظر مروان لنجمه وقال : انتي رايحه فين
والتفتوا له والدته وكريم بدهشة ونجمه بضيق
وبتنظر له نجمه وقالت بضيق : وانت مالك رايحة فين وقعدة
والتفتوا كريم والدته لنجمه باستغراب
وبينظر مروان لنجمه وقال بعصبية : مالي ازاي مش اخويا اللي عمل فيك الحادثة يبقي لازم اسال وبعدين الدكتور قال انك لازم ترتاحي يبقي حضرتك بقي رايحه فين
وبتنظر والدته لنجمه وقالت : مروان معه حق لازم ترتاح
والتفت لها نجمه وقالت : انا لازم امشي علشان بابا هيقلق عليها
وجدان قالت : مش مشكلة كلميه وقولوا علي اللي حصل وهخليه يجي وبعدين باباكي بس اللي هيقلق عليكي مامتك مش هتقلق يعني
نجمه قالت بحزن : ماما الله يرحمها
وبينظروا لها مروان وكريم بحزن
وبتنظر وجدان لنجمه وقالت : اهاا انا اسفه
نجمه قالت : لا ماحصلش حاجة انا لازم امشي
وجدان قالت : طيب كلمي باباكي يجي ياخدك
نجمه قالت : لا مش هينفع لو كلمته هيقلق عليا اكتر فأنا لازم امشي
وجدان قالت : طيب هتروحي ازاي وانتي تعبانه كده
نجمه قالت : مش مشكلة هاخد تاكسي
وجدان قالت : لا ماينفعش تاخدي تاكسي وانتي في الحالة دي والتفت لمروان وصلها يامروان
مروان قال بضيق : حاضر ياماما والتفت لنجمه
ونظرت نجمه لمروان بغضب والتفت لوجدان وقالت : لا مافيش داعي انا هاخد تاكسي
وجدان قالت : لا ازاي لازم يوصلك احنا السبب في اللي حصلك ده يبقي نسيبك تمشي وانتي تعبانه كده لوحدك والتفت لمروان وصلها يامروان زي ماقوتلك وسابت ايد نجمه
والتفت لها مروان وقال بغضب : حاضر ونظر لنجمه اتفضلي
ونظرت له نجمه وقالت بضيق : طيب وقامت من السرير وهتقع
لحقها مروان ومسكها من دراعها
ونظرت له نجمه
والتفتوا كريم والدته لنجمه بقلق
وبينظر مروان لنجمه وقال بضيق : علشان كده قوتلك انك لازم ترتاحي بس ازاي تسمعي الكلام من اول مره لازم تناقشي حتي لو كنتي غلطانه
ونظروا كريم والدته لمروان باستغراب
وبتنظر نجمه لمروان وقالت بغضب : انا كويسه وشدة دراعها من ايده
مروان قال بضيق : ايوه كويسه بامرت اللي حصل
ده
وبتنظر له نجمه بعصبية والتفت لوجدان وقالت : عن اذنك
وجدان قالت : خليكي انتي تعبانه
نجمه قالت :لا انا كويسه واقدر امشي
وجدان قالت بقلق : طيب خلي بالك من نفسك
نجمه قالت بابتسامة : حاضر عن اذنك
وجدان قالت : اتفضلي
وماشيه نجمه
ونظر لها كريم وقال : انا بكرر اسفي علشان خبطك
ووقفت نجمه ونظرت له وقالت : ماحصلش حاجة انا كويس وبعدين انت ماكنتش تقصد انك تخبطني فمافيش داعي انك تعتذر عن اذنك
كريم قال بابتسامة : اتفضلي
وماشيه نجمه
وماشي مروان وراها ونظر لكريم ووقف وقال : كريم
ونظر لها كريم وقال : ايوه مروان
وخرجت نجمه من الغرفة
وبينظر مروان لكريم وقال : روح علي المطبعه
كريم قال باستغراب : المطبعه
مروان قال :ايوه
وراحت له والدته وقالت : روح يا مروان علشان توصلها بدل ما تركب تاكسي وهي تعبانه كده
ونظر لها مروان وقال : حاضر ياماما والتفت لكريم روح المطبعه ومشي
وبينظر له كريم وهو ماشي باستغراب
وخرج مروان من الغرفة ومشي مسرعا وبينظر لقي نجمه نازله علي السلم وقال بضيق : استني ونازل
وقفت نجمه ونظرت وراها لقيت مروان فالتفت قدامها بضيق ونزلت
وبينظر لها مروان وهو نازل بضيق
وماشيه نجمه بغضب
وراح مروان مسرعا لها ومسك ايدها ووقفها وقال : مش بنادي عليكي
ونظرت له نجمه بضيق وشددت أيدها بقوه ومشت
وبينظر لها مروان وهي ماشيه بغضب
وخرجت نجمه من الفيلا
وخرج مروان وراها ومسرعا
ونظر جاد البواب وهو قعد جانب البوابة علي يمينه لقي مروان بيه ونجمه وقال لنفسه باستغراب : مش دي البنت اللي كان شيلها كريم بيه دي فاقت اهي الحمد لله انما هي رايحه فين
وماشيه نجمه بضيق
ووقف مروان امام عربيته وبينظر لنجمه وهي ماشيه وقال باستغراب : انتي رايحه فين
وسمعته نجمه وماشيه بغضب
وبينظر لهم جاد وقال لنفسه بدهشة :ايه ده يا مروان بيه بينادي عليها وهي مابتردش وماشيه ولا ادين في حد بينادي عليها تطلع مين دي
وراح لها مروان ومسكها من دراعها بقوه ووقفها
والتفت لجاد البواب وقال بصوت مرتفع : قوم
من هنا دلوقتي
جاد قال بقلق : حاضر يافندم ومشي
ونظر مروان لنجمه وقال بعصبية : انا مش بنادي عليكي انتي ايه طرشه
والتفت له نجمه وقالت بغضب : لا سمعها بس مش عاوزه ارد
مروان قال بضيق : ليه بقي ان شاء الله مش عاوز تردي
نجمه قالت بعصبية : انا حرة
مروان قال بضيق : طيب يا ستي الحرة اتفضلي خليني اوصلك
نجمه قالت بغضب : لا انا هروح لوحدي
مروان قال بضيق : هو انتي عندك مشكله في ودانك ولا ايه
نجمه قالت بعصبية : لا معنديش
مروان قال بغضب : اما انتي معندكش يبقي اكيد سمعتي ماما وهي بتقولي اوصلك
نجمه قالت : اه سمعتها بس انت مش هتوصلني وانا وافقت قدامها بس مش اكتر وانا كنت فاكره انك برده قولت قدامها كده وخلاص ومش هتوصلني
مروان قال بغضب : وهو قول قدامها كده وخلاص ليه انتي شايفه والدتي دي ايه مجنونه علشان اخدها علي قده عقلها
نجمه قالت : لا طبعاً انا ماقصدتش كده
مروان قال بضيق : آمال تقصدي ايه
نجمه قالت : ان انا مش بطيقك ولا انت كمان ولسه متخنقين امبارح علشان كده قولت كده فمافيش داعي توصلني انا هاخد تاكسي
مروان قال بغضب : لا هوصلك بما ان ماما قالت اوصلك يبقي انا لازم اوصلك اتفضلي وشاور بايده علي العربية
نجمه قالت بضيق : بس
مروان قال : مابسش اتفضلي بقي علشان انا عندي شغل ومش فاضي
نجمه قالت : خلاص روح شغلك وانا هروح لوحدي انا مش صغيرة على فكرة
مروان قال بغضب : قولت اتفصلي علي العربية
نجمه قالت بضيق : انت بتامرني ولا ايه
مروان قال بغضب : شوفي بقي انا هعد من واحد لتلاته لو ماركبتيش العربية هخلي الفيلا كلها تسمعك من اللي هعملوا فيكي
نجمه قالت : قوتلك انا مابتهددش
مروان قال بغضب : واحد
نجمه قالت : عد براحتك
مروان قال بضيق : اتنين
وبتنظر له نجمه وقالت بنزفزه : انا هروح بس علشان خاطر مامتك مش علشان انا خوفت منك سامع ومشت
وبينظر لها مروان وهز رأسه بضيق وقال بصوت مرتفع : جاد يا جاد
وجاء جاد ونظر له وقال : ايوه يافندم
مروان قال : افتح البوابة
جاد قال : حاضر يافندم ومشي
ومشي مروان ناحية العربية بتاعته وبينظر
لنجمه وهي ماشي بضيق
وركبت نجمه العربية اللي مروان فتح الباب بتاعها على الكرسي اللي قدام وقفلت الباب بضيق
وراح مروان وركب العربية وقغل باب العربية والتفت لنجمه بغضب ونظر قدامه وبيتحرك
وفتح جاد البواب والتفت لمروان بيه
وخرج مروان من الفيلا
وقفل جاد وراها البوابة وقال لنفسه : باين عليها البنت دي قربتهم بس انا ماشوفتهش هنا قبل كده وقعد علي الكرسي يمكن كانت مسافرة ولا حاجه
جوه الفيلا :
في غرفة مروان :
وبينظر كريم لوالدته وقال : هو في ايه في المطبعه ياماما علشان مروان مصير اني اورح
والدته قالت : معرفش ياكريم بس روح وخلاص والمرة دي خد بالك وانت سايق زي ما نجمه قالت لك علشان متعملش حادثة تانيه فاهم
كريم قال : طيب ياماما بس تعرفي ان نجمه باين عليها طيبه دي سامحتني بسرعه واحدة غيرها لو عملت كده معها كانت عملت اللي ما يتعمل علشان خبطها
والدته قالت : فعلا ياكريم انا قولت عليها كده برده انها طيبه بس باين مروان يعرفها قبل كده
كريم قال : باين كده برده ياماما علشان خناقوا معها بيقول انه يعرفها
والدته قالت : امال قال انه ميعرفهش ليه وهي كمان قالت كده
كريم قال : طبيعي يقولوا كده ياماما انتي مش شايفهم مش طايقين بعض ازاي
والدته قالت : ايوه ليه مش طايقين بعض يا مروان عمره ما اتعمل كده مع حد
كريم قال : فعلا ياماما معاكي حق اكيد في حاجه حصلت خليته يعامل نجمه كده وهي كمان تعامله كده
والدته قالت : هيكون ايه اللي حصل يعني
كريم قال : معرفش بس هعرف
والدته قالت : هتعرف ازاي
كريم قال : من مروان طبعا ياماما
والدته قالت : لا مش هقولك حاجه ده ابني وانا عارفها
كريم قال : ما انا كمان مش سهل برده ياماما
والدته قالت :ايوه ما انا عارفه انت هتقولي بس ناوي تعمل ايه
كريم قال : لسه مش عارف هعمل ايه بالظبط
والدته قالت : طيب بس لو عرفت منه حاجه قولي
ماشي
كريم قال : ماشي ياماما يلا سلام
والدته قالت : سلام خلي بالك من نفسك
كريم قال : حاضر سلام
والدته قالت : مع السلامه
وخرج كريم من الغرفة ونزل مسرعا ماشي وقال لنفسه : لما اشوف ايه اللي في المطبعه علشان عاوزني اروح له يامروان وخرج من الفيلا وراح مسرعاً وركب عربيته وبيتحرك وخرج من الفيلا
في المدرسه :
في الفصل اللي فيه جمال :
وبينظر جمال للتلاميذ وقال : فيه حاجة انتم مش
في الفصل ده
التلاميذ قالوا : لا يا استاذ
جمال قال : طيب نكمل
ودق الجرس
وسمع جمال صوت الجرس ونظر للتلاميذ وقال : خلاص نكمل الحصة الجايه ان شاء الله وقفل الكتاب وحط علي التخته قدام تلميذ وخرج من الفصل اما اشوف نجمه بعتلي الروايه كده وطلع تليفونه من جيبه وفتحه وبينظر ملقش حاجه اتبعت وباستغراب ايه ده دي مابعتش حاجه ليه دي قالت لي ابعته لي علي طول تلقيها راحت في النوم قبل ماتبعت مش مشكلة اما اروح ابقي اقراها المهم انها نامت علشان ترتاح وقفل تليفون وحطه في جيبه ومشي
في عربية مروان :
وبتنظر نجمه من شباك العربية بضيق
والتفت لها مروان بغضب لقيها بتنظر من شباك العربية ونظر علي الطريق
نجمه وهي بتبص من شباك العربية شافت طفله وهي مسكه في ايد والدتها فتذكرت والدتها ونزلت الدموع من عينيه
وبالتفت مروان بالصدفة علي يمينه لقها نجمه بتبكي وهي ناظره علي الشباك فإستغراب ونظر علي الطريق وبيلتفت لنجمه لقي بنت صغيره مسكه في ايد والدتها ووافقين فتذكر نجمه لما قالت ان والدتها متوفيه والتفت لنجمه بحزن
وبتذكر نجمه والدتها وهي ناظره من الشباك والدموع نزلها من عنينها
ونظر مروان علي الطريق والتفت لها وقال بحزن : اقراها الفاتحة احسن ما تبكي ونظر علي الطريق
والتفت له نجمه باستغراب ونازله الدموع من عينيها
والتفت لها مروان وقال : بطلي تبكي واقرا الفاتحه هي هاتكون شايفاكي وحاسه بيكي ونظر علي الطريق
ونزلها نجمه الدموع من عينيها وقالت : هي مين دي
والتفت لها مروان وقال : والدتك ونظر علي الطريق
نجمه وهي نازلها الدموع من عينيها قالت باستغراب : والدتي
ونظر لها مروان وقال : ايوه والتفت علي الطريق
نجمه قالت : وعرفت ازاي ان انا بعيط علشان والدتي
ووقف مروان العربية علي جانب والتفت لها وقال: انتي مش قولتي لوالدتي انك مامتك متوفيه
وهزت نجمه راسها ونظرت قدامها ونزلها الدموع من عينيها
وبينظر مروان وقال : مش هيفيدك العياط حته
لو قعدتي تعيطي طول عمرك برده مش هيفيدك علشان اللي بيروح عمره ما بيرجع
وانهرت نجمه من العياط وقالت : بس هي وحشتني اوي ونظرت ناحية الشباك
وبينظر لها مروان بحزن وقرب منها ومد ايده ومسكها
والتفت له نجمه وهي منهارة من العياط
مروان قال : انا عارف ان الفراق صعب وخصوصا لما يكون اللي بيفرقونا اغلي ناس في حياتنا وانا عارف قده ايه ان الوجع اللي حاسه بي ده صعب علشان انا مرت بي لما والدي اتوفي
وبتنظر له نجمه ومنهارة من العياط
مروان قال : حاست ان انا موت معاه وكنت ساعتها مش عارف اعيش بس اتذكرت كلامه لي الكلام ده هو اللي رجعني تاني للدنيا وأعرف اعيش من اول وجديد علشان هو معايا دايما ومسبتيش
وبتبكي نجمه وقالت : معاك
مروان قال : ايوه معايا هما صحيح بيقبوا في حته تانيه بس هما اكيد حاسسين بينا و شايفنا وانا حاسس ان بابا معايا في كل لحظة بعيشها
وبتبكي نجمه وقالت : بس انا نفسي اشوف ماما تاني واحضنها
مروان قال بحزن : عاوز تشوفيها وبيمسح لها الدموع من علي وشها
وبيبكي نجمه وقالت : ايوه نفسي احضنها اوي
وحطت مروان ايده علي وشه نجمه وبيمسح لها دموع وقال : طيب انا هخليكي تشوفها
نجمه قالت بفرحه : بجد
مروان قال : ايوه بس بشرط
نجمه قالت : ايوه و انا مستعده اعمل اي حاجه علشان ارجع بس اشوف ماما تاني
وبينظر لها مروان وحط ايده علي وشها بحزن
نجمه قالت : ايه هو الشرط ده
مروان قال بحزن : انك تبطلي عياط علشان لما تشوفك والدتك تبقي فرحانه
نجمه قالت : طيب ماشي خلاص مش هيعط اهو بس وشالت ايدها من ايده مروان
وشال مروان ايده من على وشها وبينظر لها بحزن
وحطت نجمه ايديها على وشها ومسحت دموعها وقالت : يلا بقى خليني اشوفها
مروان قال : طيب غمضي عينيك
نجمه قالت باستغراب : ايه اغمض عيني
مروان قال : ايوه غمضي عينيك
نجمه قالت : بس انا عايزه اشوف ماما
مروان قال : طيب بس غمضي عينيك
نجمه قالت : بس
مروان قال : ما بسش وحط ايده على عينيها
نجمه قالت : طيب وغمضت عنينها ادينا غمضت
مروان قال : طيب وشال ايده من على عينيها وبينظر له وهي مغمضه عينيها
نجمه وهي مغمضه عينيها قالت : هعمل ايه دلوقتي انت خليتني اغمض عيني ليه انا عايزه اشوف ماما
ومسك مروان ايدها وقال : هسوا ما تتكلميش خالص وهدي
نجمه وهي مغمضه عينيها قالت باستغراب : ليه طيب ما اتكلمش
مروان قال : كده اسمعي الكلام وخلاص وحاولي تهدي خلاص
نجمه وهي مغمضه عينيها قالت : طيب واخذت نفس وهدت
مروان قال : فكري بقي في والدتك وبس وما تفكريش في اي حاجه ثانيه خالص وانت هتشوفيها ماشي
نجمه وهي مغمضه عينيها تذكرت والدتها ونزلت الدموع من عنينها
وبينظر مروان لدموع نجمه بحزن ومسك ايدها جامد من غير مايحس
امام شركه الشناوي :
وصل شرف على شركه الشناوي ووقف العربيه ونظر لها وقال لنفسه : هي دي الشركه بس يا ترى مروان الشناوي جوه ولا لا تلاقيه جوه هو يروح فين يعني اكيد جوه بيشوف شغله اما استناه لما يطلع ونظر من شباك العربيةوالتفت للشركه
في عربيه مروان :
وبينظر مروان لنجمه ومسك ايدها جامد وهي مغمضه عنينها بحزن وقال : ها شوفتها
وفتحت نجمه عينيها وهي نزلها الدموع منها ونظرت له وقالت بحزن : اه وبتبكي
مروان قال : وبتبكي ليه دلوقتي وحط ايده علي وشها وبيمسح لها دموعها انتي مش شوفتها لازمته ايه الدموع دي بقي وشال ايده من علي وشها
وبتبكي نجمه وقالت : تعرف انا بقلي كتير ما
شوفتهاش وانا نايمه لدرجة اني فاكرت انها زعلانه مني علشان كده أنا مش بحلم بيها
مروان وهو مسك ايدها وقال باستغراب : وهو تزعل منك ليه هو انتي عملت حاجه ممكن تزعلها منك
وبتبكي نجمه وقالت : لا بس انا افتكرت كده علشان ما بشوفهاش وانا نايمه قولت يمكن تكون زعلانه مني
مروان قال بحزن : لا مش زعلانه منك وبعدين مافيش ام ابدا تزعل من ولادها مهما عملوا وما تفكريش كده تاني
وبتبكي نجمه وقالت : شكرا
مروان قال : علي ايه
وبتبكي نجمه وقالت : علي انك خلتني اشوف ماما
مروان قال : مافيش داعي تشكرنيش انا عملت كده علشان مرت بل انتي فيه ده وعارف قده ايه صعب ان احنا نفتكر حد ونلقيه مش موجود معانا وبعدين بطلي عياط وحط ايده على وشها ويمسح لها دماعها وشال ايده كل دي دموع انا ايدي بقيت ميه من دموعك دي
وضحكت نجمه وبتنظر له
وبينظر لها مروان وقال بابتسامة : انت بتضحكي
وبتضحكت نجمه وقالت : امال عايزني اعمل ايه يعنى وبطلت ضحك حد قال لك حط ايدك على وشي
مروان قال : يعني انا اللي غلطان مش كده
نجمه قالت : اه انت اللي غلطان ويلا بقي اتحرك بابا زمانه جاي وهيقلق عليها
مروان قال باستغراب : جاي منين هو مش في البيت
نجمه قالت : لا في المدرسه ولو جي ومالقنيش في البيت هيقلق عليا
مروان قال بدهشه : في المدرسه
نجمه قالت : ايوه
مروان قال : في المدرسه ازاي يعني
نجمه قالت : زي الناس ما هو بابا مدرس في مدرسه
مروان قال : اهااا
نجمه قالت : يلا بقى اتحرك
مروان قال : طيب هتحرك بس ما تؤمرنيش
نجمه قالت : اعمل لك ايه ما انت ما انتاش عايز تتحرك
مروان قال : مش هتحرك ليه يعني هنبات هنا مثلا انا كمان مش فاضي على فكره
نجمه قالت : طيب يلا بما انك مش فاضي اتحرك
مروان قال : بردك بتامريني قلت لك ما تؤمرنيش
نجمه قالت : فين اللي بامرك ده انا بقول لك اتحرك
مروان قال : ما هو ده امر وانا ما بحبش حد يؤمرني
نجمه قالت : اما انت ما بتحبش حد يامرك لسه واقف ليه قلت لك اتحرك
مروان قال : ثاني بردك مش متحرك ايه رايك بقى غير لما تقعدي ساكته
نجمه قالت : وهقعد ساكته ليه ان شاء الله انت هتعاقبني علشان بتوصلني
مروان قال : اه هعاقبك واسكتي بقى
نجمه قالت : مش ساكته ايه رايك بقى وبعدين ما تتحركش انا هنزل اشوف تاكسي اركبها وبتتلفت ناحيه باب العربيه لقيت مروان ماسك ايدها ونظرت له شيل ايدك
مروان قال باستغراب : ايده ايه هو انا جيت جنبك علشان تقولي لي شيل ايدك
نجمه قالت : لا والله امال دي ايه ونظرت لايده مروان
ونظر مروان لايده لقاها في ايدها نجمه والتفت لها
ونظرت له نجمه بنرفزه
وشال مروان ايده بسرعه وقال بإرتباك : اسف مخدتش بالي اني ايدي في ايدك
نجمه قالت : ابقى خد بالك بعد كده
بينظر لها مروان بضيق
والتفت نجمه للباب العربية بضيق وحطت ايديها عليه وهتفتحه
وبينظر لها مروان وقال باستغراب : انت بتعملي ايه
والتفتت له نجمه وقالت بنرفزه : انت شايف ايه بفتح باب العربيه
مروان قال بضيق : ليه بقى ان شاء الله بتفتحي الباب
نجمه قالت: هيكون ليه يعني علشان انزل
مروان قال : لا ما فيش نزول
نجمه قالت بغضب : وانت مين علشان تكرر عندي بقى ان شاء الله
مروان قال بضيق : انا مين ولا مش مين قلت ما فيش نزول ونظره قدامه وشغل العربية
نجمه قالت : والله بقى انا اللي هقرر ان انا انزل ولا لا مش انت والتفت للباب العربيه وهفتحته
مسك مروان ايدها وقال يضيق : قلت ما فيش نزول يبقى ما فيش نزول فاهمه
والتفت له نجمه وقالت بضيق : لا مش فاهمه وبعدين انت ما تقررش عني سامع و سيب ايدي بقى
مروان قال بغضب : مش سايبها واقعدي بقى ما تتحركيش فاهمه
نجمه قالت بضيق : لا مش فاهمه وهتحرك
مروان قال بغضب : طيب وقرب منها ومسك ايدها
وبعدت نجمه شويه وقالت بنزفره : انت بتعمل ايه ابعد عني
مروان قال بضيق : هو انتي ليه متصوره ان انا عايز اقرب منك انا مش فاهم انا قلت لك قبل كده انك لو اخر واحده في الدنيا انا مش هقرب منك
نجمه قالت : امال ايه اللي انت بتعمله ده ولا انت بتقول الكلام وعاكسه
مروان قال : ما بقولش الكلام وعكسه وهتعرفي دلوقتي انا بعمل ايه ممكن تسكتي بقى
نجمه قالت بضيق : مش ساكته وابعد عني
وبينظر لها مروان بغضب وقرب منها ومسك ايدها وحط ايده علي حزم الامان
وبتنظر له نجمه بضيق
وشده مروان حزم الامان علي نجمه وساب ايدها وبعد عنها
ونظرت نجمه للحزم الامان باستغراب والتفت له
وحط مروان حزام الامان في الكرسي ونظر لها وقال بضيق : وريني بقي هتحركي ازاي ونظر قدامه
وبتنظر له نجمه وقالت بعصبية : طيب والتفت لحزم الامان وبتشيله
ونظر لها مروان لقها بتشيل حزم الامان فالتفت قدامه وتحرك بالعربية
ونظرت له نجمه وقالت بغضب : وقف العربية انا عاوزه انزل
والتفت لها مروان وقال بضيق : مش موقف العربية ونظر علي الطريق
نجمه قالت بعصبية : قلت لك واقف العربيه
ونظره لها مروان وقال بغضب : قلت لك مش موقفه وقعدي ساكته بقى والتفت على الطريق
نجمه قالت بضيق : مش ساكته انا عايزه انزل وقف احسن لك
ونظره لها مروان وقال بعصبيه: مش موقفه وريني بقى هتعملي ايه ونظر على الطريق
نجمه قالت بنزفزه : قلت لك وقفي بدل ما اصوت والم عليك ناس واقول انك خاطفني
والتفت لها مروان وقال بابتسامه ماكره : صوتي
ما حدش هيصدقك علشان ما حدش بيقف للمجانين ونظر على الطريق
نجمه قالت بعصبيه : انا مجنونه
والتفت لها مروان وقال : اه مجنونه اسكتي بقى ونظر علي الطريق
نجمه قالت بنرفزه : والله انت اللي مجنون ومش انا وانا اللي غلطانه اني ركبت معاك من الاول ووقف العربيه بقى
ونظر لها مروان وقال بضيق : شوفي انا زهقت من الكلام معاكي علشان كده ما عدتش هرد عليك
و تكلمي بقى براحتك والتفت على الطريق
نجمه قالت بعصبيه : على اساس ايه يعني ان انا حابه اوي اتكلم معك ده انا مش طايقاك واياك تكلمني بقي انت تاني علشان لو كلمتني تاني مش هرد عليك فاهم ونظرت من شباك للعربية
ونظر لها مروان بغضب والتفت علي الطريق
امام المطبعه :
وصل كريم علي المطبعه ووقف العربية ونظر لها وقال لنفسه : اديني وصلت على المطبعه اما اشوف مروان عايزني اجي هنا ليه ونزل منها العربيه ودخل المطبعه وبينظر لقي الناس بتشتغل
وواقف الاستاذ فتوح مع العمال ونظر قدامه لقى كريم بيه واقف فاراح لعنده ووقف قدامه وقال بابتسامة : اهلا يا كريم بيه ومده ايده يسلم
ونظر له كريم وقال بابتسامه : اهلا بك وسلم عليه معلش هو حضرتك مين
الاستاذ فتوح قال : اه انا اسف ما عرفتش حضرتك انا الاستاذ فتوح المسؤول هنا عن المطبعه
كريم قال بابتسامة : اه اهلا وسهلا
الاستاذ فتوح قال : اهلا بيك نورت المطبعه
كريم قال : شكرا
الاستاذ فتوح قال:انا كنت منتظر حضرتك ومروان اتصل وسال على حضرتك قلت له ان حضرتك لسه ما وصلتش
كريم قال باستغراب : منتظرني انا
الاستاذ فتوح قال : ايوه يافندم واتفضل معايا وشاور بايده
كريم قال بدهشه : طيب ومشي
ومشي الاستاذ فتوح معه وقال لنفسه بقلق : انا مش عارف اعمل كده معاه ازاي ده ابن صاحب الشركه هتصرف معاك ازاي بس بدل مروان بيه عايز كده يبقى خلاص انا هنفذ اللي هو عايزه ووقف قدام مكنه طباعه
ووقف كريم ونظر له وقال باستغراب : هو حضرتك وقفت ليه
الاستاذ فتوح قال بقلق : علشان حضرتك دي مكنه ونظر لها
والتفت كريم لمكنه الطباعه ونظر له باستغراب
الاستاذ فتوح قال بتوتر : دي دي
كريم قال بدهشه : دي ايه مالك في ايه
الاستاذ فتوح قال : لا ما فيش يا فندم
كريم قال : طيب ونظره للمكنه مالها المكنه دي
والتفت له
الاستاذ فتوح قال بقلق : دي ————

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عرض جواز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى