روايات

رواية عرض جواز الفصل التاسع والأربعون 49 بقلم أسماء صلاح

موقع كتابك في سطور

رواية عرض جواز الفصل التاسع والأربعون 49 بقلم أسماء صلاح

رواية عرض جواز الجزء التاسع والأربعون

رواية عرض جواز البارت التاسع والأربعون

عرض جواز
عرض جواز

رواية عرض جواز الحلقة التاسعة والأربعون

توقفنا لما مروان قال : واحنا بنتكلم هي فقدت الوعي
جمال قال بصدمه : ايه فقدة الوعي
مروان : ايوه جالها ضيق تنفس وفقدة الوعي
جمال بخوف : طيب ماهي معها البخاخة ومعملتش بيها ليه
مروان : ايوه ما انا عارف ان الانسه نجمه بيجي لها ضيق تنفس وتستعمل البخاخه لما يجلها
جمال باستغراب : عارف وعرفت مين ان نجمه عندها ضيق تنفس
مروان : ما هي كان جالها ضيق تنفس لما كنت انا وهي في محل الكتب فعرفت ساعتها انها عندها ضيق تنفس وبتستعمل البخاخه لما بيجلها هي مقولتش لحضرتك ولا ايه
جمال بقلق : لا مقلتليش انها جالها ضيق تنفس لما كانت في المحل
عم شفيق : يمكن نسيت تقولك ياجمال علشان كانت خايفه من اللي حصلها في المحل
جمال قال بقلق : يمكن فعلا ياعم شفيق علشان هي كانت خايفه اوي والتفت لمروان بس معملتش بل بخاخه ليه لما فقدة الوعي عندك في المكتب هي ماكنتش معها ولا ايه
ونظر مروان لجمال وقال : لاهي كانت معاها وقعدة تدور عليه في الشنطه وانا ساعدتها بس للاسف قبل من اطلعها من الشنطه فقدة الوعي وانا جيبت لها الدكتور
جمال بخوف : الدكتور
مروان قال : ايوه وعطلها من البخاخه بتاعتها والحمد لله بقيت كويسه وخليت اخويا كريم يوصلها هي وعم شفيق ونظر له
جمال بدهشه : ايه عم شفيق والتفت لعم شفيق
وبينظر له عم شفيق بارتباك
والتفت مروان لجمال وقال : ايوه ما هو عم شفيق كان مع الانسه نجمه ساعتها
والتفت جمال لمروان ونظره لعم شفيق وقال باستغراب : ايه ده يا عم شفيق هو انت كنت مع نجمه لما كانت بتقدم في المسابقه
والتفت عم شفيق لجمال وقال بتوتر : اه يا جمال انا كنت معاها
جمال بدهشه : كنت معاها
عم شفيق قال بقلق : اه يا جمال ما هي نجمه لما جات لي زي ما قلت لك علشان تقول لي انها تقدم في المسابقه ما رضيتش وقالت لي ان انا اجي معاها بس انا ما رضيتش في الاول لما عرفت منها انك عايزها تروح لوحدها علشان تعتمد على نفسها وحاولت اقنعها انها تروح لوحدها زي ما انت عايز بس هي بردك ما رضيتش واصرت ان انا اروح معاها الشركه علشان هي كانت قلقانه وخايفه تروح لوحدها فرحت معاها واستنيتها بره وهي دخلت الشركه لوحدها
جمال باستغراب : طب انت ليه ما قلتليش الكلام ده
ونظر له مروان والتفت لعم شفيق باستغراب
وبينظر عم شفيق لجمال وقال بتوتر : ما هي نجمه قالت لي لو قلت لك ان انا رحت معاها انت هتزعل علشان انت كنت عايزاها تروح لوحدها زي ما قلت لك علشان كده انا ونجمه خبينا عليك
جمال بضيق : وهزعل من ايه يا عم شفيق انا صحيح كنت عايز نجمه تروح لوحدها ومارضيتش اروح معاها لما هي قالت لي تعالى معايا بس انت لو كنت قلت لي انك رحت معاه ما كنتش هزعل ولا حاجه بما انها كانت قلقانه وخايفه تروح لوحدها
عم شفيق قال بقلق : اهو ده اللي حصل بقى يا جمال هي فكرت كده وما قلت لكش بس هي والله دخلت لوحدها يا جمال زي ما قلت لك و انا استنيتها بره بس واسال مروان
مروان قال : ايوه فعلا يا استاذ جمال عم شفيق مادخلش مع الانسه نجمه هي فعلا كانت لوحدها لما دخلت لي المكتب وانا شفته بره لما كنت داخل الشركه فرحت سلمت عليه وعزمني عنده
وبينظر جمال لمروان وقال : اه يعني انت شفته يا عم شفيق قدام الشركه و ما كنتش نازل تشتري حاجه زي ما قلت لي وشفته
وبينظر عم شفيق لجمال وقال : اه يا جمال شفتوا قدام الشركه بس والله
وقطع جمال كلامه وقال : مش محتاج تحلف يا عم شفيق انا عارف انك بتقول الحقيقه على العموم يا عم شفيق اللي حصل حصل بس بعد كده ابقى قول لي
عم شفيق قال : حاضر يا جمال هبقى اقول لك بعد كده
والتفت جمال لمروان وقال : شكرا على اللي انت عملته مع نجمه في مكتبك وجبت لها الدكتور
مروان قال بابتسامه : ماتشكرنيش يا استاذ جمال انا ما عملتش غير الواجب
جمال : لا لازم اشكرك انت ساعدت بنتي اكثر من مره
مروان قال : انا ما عملتش حاجه يا استاذ جمال تستاهل عليها الشكر اي حد مكاني كان هيعمل كده بردك والمهم ان الانسه نجمه لازما تخلي بالها من نفسها
جمال : هي مخليه بالها من نفسها و البخاخه دايما بتبقى معاها بس ساعات بيحصل لها كده وبتفقد الوعي لو ما عملتش بالبخاخه بسرعه
مروان قال : لا يا استاذ جمال مش دايما البخاخه معاها هي لما كانت عندي في المكتب نسيتها
جمال بدهشة : ايه نسيتها
مروان قال : ايوه نسيتها وانا جيت هنا علشان ادي لها البخاخه
جمال باستغراب : جيت هنا فين انت طلعت شقتي
مروان قال : ايوه بس ما كنتش اعرف ان حضرتك مش موجود ولو كنت عارف ما كنتش طلعت وعلى العموم انا مادخلتش انا وقفت قدام الباب واديت لها البخاخه بس
جمال باستغراب : بس ايه
مروان قال : بس انا وقتها تعبت وفقدت الوعي
جمال بدهشه : ايه فقدت الوعي
مروان قال : ايوه فقدت الوعي والانسه نجمه ساعتها ما عرفتش تعمل ايه فاضطرت تدخلني الشقه وسابت الباب مفتوح ولما فوقت خرجت لما عرفت ان حضرتك مش موجود ولولا الانسه نجمه ساعدتني كان ممكن يحصل لي حاجه ساعتها
جمال باستغراب : امتا حصل الكلام ده وازاي نجمه ما قالتليش على حاجه زي دي
مروان قال : لما كنت جيت لعم شفيق هنا وحضرتك كنت موجوده
واتذكر جمال لما كان مروان مبلول وقال : اهاا بس انت كنت مبلول يومها
مروان قال : ايوه ما الانسه نجمه حطيت لي من البرفان بتاعها علشان افوق وانا بتحسس من الريحه البرفان دي
جمال باستغراب : بتتحسس
مروان قال : ايوه بتحسس من ريحه البرفان دي و بقعد اعطس لما اشمها فالانسه نجمه جابت لي زجاجة مياه اغسل وشي بيها علشان الريحه تروح شويه فغسلت وشي وانا قدام الشقه بره وعلى العموم وشدينا بردك في الكلام مع بعض واتخانقنا
جمال بضيق : اتخنقتم
مروان : ايوه اتخانقنا وسبت الانسه نجمه ومشيت
جمال بغضب: واتخانقتوا ليه بقى وازاي نجمه ما تقوليش حاجه زي دي
مروان : ما انا قلت لحضرتك ان احنا شدينا مع بعض في الكلام واتخانقنا وتلاقيها ما قالتش لحضرتك علشان الموضوع مش مهم
جمال : مش مهم ازاي يعني ده حضرتك جات شقتي واتخانقتوا و تعبت كمان كان لازم تقول لي على الاقل كنت جبت لك الدكتور ولا حاجه
مروان : لا ما فيش داعي للدكتور ولا حاجه انا بس دوخت شويه مش اكتر وكفايه اللي عملته معايا الانسه نجمه
جمال : يعني انت كويس
مروان : اه كويس الحمد لله بس لازما الانسه نجمه تاخد بالها المره دي نست البخاخه في المكتب عندي الله اعلم المره الجايه تنساها فين الصحه ما فيش فيها هزار يا استاذ جمال
جمال : معاك حق بس دي اول مره تنساها يمكن نسيتها علشان كانت تعبانه مش اكثر أنما بتسيبش البخاخه خالص
عم شفيق : المهم انها بقت كويسه الحمد لله دلوقتي وانت يا جمال ابقى دايما فكرها بيها
جمال قال : طيب يا عم شفيق انا هبقى افكرها بيها والتفت لمروان بس انت شفت نجمه ثاني بعد ما كنت عندي في شقتي
مروان قال : اه شفتها هنا عند عم شفيق لما كنت عنده
جمال : اه ما انا عارف عم شفيق قال لي ان انت شفتها
مروان : بس هو اكيد ما قالش لحضرتك ان احنا اتخانقنا هنا بردك
جمال بدهشه : ايه اتخانقتوا تاني
مروان : ايوه اتخانقنا وشدينا برده مع بعض في الكلام وساعتها عم شفيق ما كانش يعرف ان انا اللي كنت عامل المسابقه علشان هو ما كانش يعرف اسمي باكامل كان يعرف اسمي بس مروان
عم شفيق : ايوه فعلا يا جمال انا ما كنتش اعرف اسم مروان باكامل و اتفاجئت لما عرفت ما انا قلت لك ساعتها
والتفت جمال لعم شفيق وقال : ايوه يا عم شفيق انت قلت لي فعلا بس ازاي انت ما كنتش تعرف اسمه بالكامل يا عم شفيق وانت رحت مع نجمه تقدم في المسابقه وشفته
عم شفيق : ايوه انا شفت مروان فعلا بس ما شفتوش وهو داخل الشركه وبعدين ساعتها كريم اخوه قال لي ان هو اللي رئيس مجلس اداره الشركه ما كنتش اعرف ان مروان يكون هو رئيس مجلس الاداره غير لما كان عندي هنا وبيتخانق هو ونجمه
جمال : طيب ونظر لمروان وانت اتخانقت مع بنتي ليه بقى ثاني ثاني ايه قول ثالث رابع خامس
مروان : ما انا ما كنتش اعرف انها بنت حضرتك الانسه نجمه لما كانت عندي في المكتب ما قالتليش انها بنت حضرتك ولا عمي شفيق قال لي اسمها لما كان بيحكي لي عنها
جمال بدهشة : ايه بيحكي لك عنها والتفت لعم شفيق
عم شفيق قال : ايوه حكيت له على لنجمه يا جمال كنا قاعدين نتكلم واحنا بنلعب طاوله فجات سيره نجمه فحكيت له عنها بس مش اكثر يعني
جمال : اهااا
ونظر له مروان وقال : ايوه فعلا احنا كنا قاعدين بنلعب طاوله وجت سيره الانسه نجمه فعم شفيق حكى لي عنها بس انا ما كنتش اعرف ان هي اللي كان بيحكي لي عنها يا استاذ جمال وبعد كده نزلت
والتفت له جمال وقال : اهااا طيب وما شفتش بنتي بعد كده مش كده ولا شفتها
مروان : ايوه شفتها بعد ما نزلت ما هي جت ورايا علشان هو بيحكي له على اللي حصل
وبينظر له جمال بصدمه
وحكي له مروان علي اللي حصل وقال : وانا اخذت رقمها علشان ابعث لها الروايه اصل وهي والدتي بقوا اصحاب وبيتكلموا مع بعض على التليفون
جمال بدهشه : كل ده حصل وانا فوق في الشقه نايم والتفت لعم شفيق وانت يا عم شفيق ما هانش عليك تبلغني
وبينظر عم شفيق لجمال وقال : ابلغك بايه بس يا جمال ما انا لو قلت لك هتتخانق مع مروان ونظر له وهو ملهوش ذنب زي ما انا اتخانقت وطردته ونجمه هي اللي غلطانه ولو قلت لك كده مش هتصدقني
جمال بضيق : وهتخانق معه ليه ياعم شفيق بدام بنتي هي اللي غلطانه يا بالعكس انا كنت هتخانق مع بنتي علشان ازاي تعمل كده وتوقف قدام عربيته وهي شايفها بتتحرك هي اتجننت دي كان ممكن يجرلها حاجه
عم شفيق قال : اهو اللي حصل بقي ياجمال وانا زعقت لها علشان عملت كده والحمد لله جات سليمه ورجلها ماحصلهش حاجه
جمال بغضب : ماحصلهش حاجه ازاي يا عم شفيق مش كانت بتوجعها
والتفت له مروان وقال : ايوه دي وجع بسيط يا استاذ جمال بسبب خطه العربيه بس مش اكثر وانا قلت لها تعمل ايه زي ما حكيت لحضرتك كده والحمد لله وهي بقت كويسه
وبينظر جمال لمروان وقال بضيق : ايوه ربنا سلم المره دي يا عالم المره الجايه يحصل لها ايه
والتفت له عم شفيق وقال : ان شاء الله مش هيحصل لها حاجه يا جمال الحمد لله قدر ولطف وبعدين انا زعقت لها والله فما فيش داعي بقى تزعق لها انت انت عارف ان نجمه حساسه و بتزعل من اقل حاجه وهي عندها ضيق تنفس ممكن يجرى لها حاجه لا قدر الله ما تزعقلهاش
جمال قال بضيق : يعني يا عم شفيق عايزني اسكت وهي بتخاطر بحياتها كده
عم شفيق قال : مابتخاطرش بي حياتها ولا حاجه يا جمال هي عملت كده علشان عايزه الروايه بتاعتها مش اكثر وبعدين انا زعقت لها زي ما قلت لك وما عدتش هتعمل كده تاني فعلشان خاطري ماتزعقلهاش بدل ما يحصل لها حاجه يا جمال لا قدر الله
جمال بتنهيد : طيب يا عم شفيق انا مش هزعلك بما انك زعقت لها
ونظر له مروان وقال : طيب قلت ايه حضرتك في اللي انا طلبته
والتفت له جمال وقال: شوف انا مقدر صراحتك وضوحك معايا علشان حكت لي كل اللي حصل بس بصراحه بنتي مابتفكرش في الجواز دلوقتى
والتفت عم شفيق لجمال وقال : ليه يا جمال يا مروان شاب كويس ومتعلم وابن ناس طيبين ومحترم
ونظره جمال عم شفيق وقال : يا عم شفيق انا ما
بعيبش فيه هو باين عليه انه انسان محترم ونظره لمروان وابن ناس طيبين زي ما انت بتقول والتفت لعم شفيق و بدليل اللي عمله مع بنتي لما ساعدها يقول كده فعلا بس بنتي ما بتفكرش تتجوز دلوقتي ونظر لمروان
مروان : شوف حضرتك انا عارف ان الانسه نجمه ما بتفكرش في الجواز دلوقتي وعم شفيق حكى لي على كل حاجه ونظره لعم شفيق
وبينظر جمال لمروان وقال باستغراب : حكى لك
عم شفيق قال : اه يا جمال انا حكيت له ماهو مروان فاتحني في الموضوع واحنا بنتكلم جوه قبل ما يتقدم لك وانا قلت له ان نجمه ليه رافضه انها تتجوز
والتفت جمال لمروان وقال : طيب اما عم شفيق قال لك اتكلمتي معايا ليه وطلبت ايده نجمه مني
مروان قال : علشان الانسه نجمه هي الزوجه اللي انا اتمنى ان انا اكمل معاه بقيت حياتى الجايه زي ما قلت لحضرتك انا ما كنتش بقول كده وخلاص لا انا عايز كده فعلا والا ما كنتش طلبت أيدها من حضرتك
جمال : بس بنتي رافضه انها تتجوز
مروان قال : ايوه انا عارف انها رافضه انها تتجوز وايه السبب رفضها ده وبصراحه لما عرفت من عم شفيق السبب لقيت الانسه نجمه عندها حق
جمال باستغراب : عندها حق
مروان قال : ايوه يا استاذ جمال عندها حق ما ينفعش تسيب والدها اللي هو كل حاجه ليها وتتجوز
جمال بدهشه : اما انت شايف انها عندها حق جاي تطلب ايدها مني ليه انا مش فاهم
مروان قال : ما انا قلت لحضرتك ان الانسه نجمه هي الزوجه اللي انا بتمناها واذا كان على سبب رفضها فانا عندي الحل
جمال قال باستغراب : حل ——————

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عرض جواز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى