روايات

رواية عذاب الحب الفصل التاسع والأربعون 49 بقلم مارلي إيهاب

موقع كتابك في سطور

رواية عذاب الحب الفصل التاسع والأربعون 49 بقلم مارلي إيهاب

رواية عذاب الحب الجزء التاسع والأربعون

رواية عذاب الحب البارت التاسع والأربعون

عذاب الحب
عذاب الحب

رواية عذاب الحب الحلقة التاسعة والأربعون

بعد مرور اسبوعين كان حدث فيهم الكثير تميم لم يكون معه المال حتي يرجع الي بلده ولكن ندي ارسلت له المال من المال الذي اخذته من محمد ورجع هو وبتول بالشخصية المزيفه وكان يمشي في الحارة وكان يرتدي طاقية علي راسه و نضارة تاكل نصف وجهه
بتول بضيق
انت عامل في نفسك كدة ليه يا تميم بذمتك ده منظر انت خلاص بقيت براءه ليه عامل في نفسك كدة
تميم بتوتر
الناس عارفة ان انا ميت فجاة كدة اظهر قدامهم
بتول بضيق
بعد الشر عليك و بعدين عادي يعني انت هتفضل طول عمرك مداري يا تميم
تميم بهدوء
انا بس عايز استوعب الاول ان انا خلاص بقيت حر تعالي قربنا نوصل
بعد قليل وصلوا امام المنزل وكان انس يقف امام المنزل واول ما شافهم دخلين لم يتعرف علي تميم بسبب الذي يرتديه
انس بحدة
علي فين يا استاذ
ابتسم تميم بحب وقال
ولله ليك وحشه يا صاحبي
انس عرف تميم من صوته وقرب منه وحضنه بقوة و ابتسم بفرح
حمدلله علي السلامة يا تميم الف حمدلله علي السلامة
تميم حضنه وقال بابتسامة
الله يسلمك يا انس
انس ابتعد عنه وقال بصوت عالي
تميم رجع يا حارة تميم رجع
تميم بصدمة
اسكت يا غبي
اهل الحارة اتجمعوا و كانوا واقفين مصدومين ومش عارفين قرب منهم رجل عجوز و ابتسم
انت كنت هربان بقي يا تميم مش موت زي ما قالوا
تميم شال الكاب و النظاره من علي وجهه وقال بابتسامة
ايوة يا عم ابراهيم هربت و الحمدلله في الاخر ربنا نصرني
ابتسم ابراهيم وقال بصوت عالي
باركوا لاخوكم تميم يا ولاد رجع بالسلامة واد يا حمادة وزع شربات علي اهل الحارة كلهم علي حسابي
حمادة بابتسامة
تحت امرك يا معلم حمدالله بالسلامه يا استاذ تميم
تميم بابتسامة
الله يسلمك يا حمادة
بدا اهل البلد في المباركات له وندي و روفان و احمد و روان ينتظرونه فوق
ندي بفرح
نفسي اشوف مراته قوي شكلها جميل
روفان بابتسامة
اخيرا اختار حاجة صح
ندي بفرح
مش كنا نزلنا يا احمد بدل واقفتنا في الشباك كدة عايزين نطمن عليه يا اخي
احمد بابتسامة
يا ستي دلوقتي يطلع و تسلموا عليه براحتكم و اهو تاخدوا راحتكم في السلام هتقعدوا تحضنوا بعض في الشارع كل واحده شوية ميصحش يا ندي
بعد قليل طلع تميم و هو يمسك يدي بتول و تىك انس تحت بعدما رفض الطلوع بحجة ان ياخد راحته مع اخواته
خبط علي الباب بابتسامة فتحت له روان بسرعة البرق وارتمت في حضنه و ادخلته البيت
وهي تبكي في حضنه وتقول ببكاء
متبعدش عني تاني يا تميم ولله من غيرك كنت ولا حاجه
تميم و هو يحتضنها وقال
انا مقدرش ابعد عنك يا روان و انتي عارفة كدة كويس انا اللي بعدني عنكم الشديد القوي يا روان ووانا خلاص رجعت مش عايز عياط و حزن استكفينا من العياط و الحزن. علشان خاطري امسحي دموعك دي
ونظر لروفان و ندي اللي يبكون هما كمان
تميم بضحكه
احنا هنقضي اليوم كله بتعيطوا ولا اية خلاص يا بنات انا رجعت و الحمدلله كويس و خرجت براءة في ايه بقي تعالوا في حضني بقي
اقتربوا الاثنان منه و ارتموا في احضانه و بكوا بقي حتي هو عيونه دمعت
روفان بدموع
من بعدك اتبهدلنا يا تميم ولله
قبلها تميم اعلي راسها و قال بحب
ليه يا بتول احمد معاكم و كمان محمد و انس
ندي بدموع
اي كان الاخ حاجه ووالزوج حاجه تانية ايوة احمد عمره ما اتاخر بس لما انت روحت كل حاجه حلوة في الدنيا انت بالنسبة لينا السند والضهر و عمر ما في حد هيبقي في مكانتك عندنا
تميم ضمها له وابتسم
ربنا ما يحرمني منكم ابدا يا ندي انا خلاص رجعت و ان شاء الله مفيش حاجه هتفرقنا عن بعض تاني
احمد اقترب منه و حضنه وقال بابتسامة
الف حمدالله علي السلامه يا تميم ليك وحشة وربنا
تميم بابتسامة
انا مش عارف اشكرك ازاي يا واقفتك جنب البنات يا احمد بجد انت مخذلتنش لما وصيتك علي روان
احمد بابتسامة
متقولش كدة يا تميم روان اختي و انا مقدرش استغني عنها ربنا ما يعود الايام دي تاني يلا بقي تعالوا اقعدوا هتفضلوا واقفين كدة كتير
جلسوا كلهم وتميم ابتسم و هو بيمسك ايد روان وقال بحب
اعرفكم علي بتول مراتي بتول اعرفك روفان وندي و روان اخر العنقود
روان قربت منها و حضنتها وقالت
والله كنت شاكه من اخر مرة جات عندي و قالتلي انها من طرف تميم و انا وقتها حسيت ان بينهم حاجه
روفان بابتسامة
انتي محظوظة انك خدتي اطيب ارجل في الدنيا و مش هتشوفي معاه باذن الله غير الهنا
بتول بابتسامة
في دي انتي صادقة
ندي بابتسامة
انا بقي مش هوصيكي عليه يا بتول و لسه الايام جايه كتير و هتتعرفي علينا و اتعتبرينا اخواتك بالظبط لو احتاجتي اي حاجة احنا موجودين انا فرحانة جدا باني اتعرفت عليكي
بتول بابتسامة
وانا مبسوطه اكتر اني شوفتكم و اتعرفت عليكم يا ندي
تميم بهدوء
طيب خليكم بقي مع بعض وانا هنزل هروح القسم
بتول بخضه
ليه
تميم بهدوء
لازم يعرفوا ان انا عايش لان انا بالنسبة للحكومة ميت
احمد بهدوء
معاه حق وانا جاي معاك
تميم بهدوء
انا عايز اروح للظابط وائل هو هيساعدني في الموضوع ده
احمد بهدوء
تعالي يلا بينا خدوا بالكم من نفسكم و اتعرفوا علي بعض بقي
تميم و احمد غادروا المنزل و كان انس لسه واقف راح معاهم علي القسم
في القسم كان وائل بيكلم ريهام مراته وبيقول
وبعدين معاكي يا ريهام ما تخدي امي و لا امي معاكي الدكتوره لازم انا عندي شغل يا حبيبتي الله يخليكي كفاية اني مش بنام بسبب الوحم اللي مش بيظهر غير بليل ارحمي تمي التعبانة بقي
ريهام بدموع
اظهر و بان بقي قول انك مش بتحبني و مش عايز تجي. معايا ما انت مش بتحب راحتي طول الوقت بتضايقني
واغلقت الخط. في وجهه
وائل بصدمة
بتهزر دي ولا اية انا ناقص جنان علي الصبح
وبعد قليل الباب خبط ودخل العسكري
في تلات رجاله بره عايزين بقبلوا حضرتك
وائل بهدوء
مين
العسكري
واحد منهم اسمه احمد االلي كان تبع قضيه تميم.
وائل بهدوء
دخلهم
خرج العسكري ودخل احمد وانس و في الاخير تميم الذي حينما راى وائل وقف بصدمة ولم يقدر علي الكلام
ابتسم تميم وقال
ازيك يا باشا
وائل نظر له و ابتسم
تصدق من ساعة ما عرفت حكاية مصطفى و انا حاسس انك عايش بس مكنش معايا اي اثبات
تميم ابتسم
و الحمدلله اني ما اتمسكتش في المدة دي كان زماني في خبر كان
وائل بهدوء
اقعدوا
قاعدوا التلاته بهدوء
وائل بهدوء بس تعرف انك ممكن تتعاقب يا تميم لو المحكمة عرفت انك كنت هربان
تميم بهدوء
انا واحد مش محكوم عليا بكام سنه سجن انا و احد محكوم عليا بالاعدام يا وائل بيه يعني لو كنتم مسكتوني كان زماني ميت دلوقتي وانا مظلوم و معملتش حاجه
وائل بهدوء
متقلقش احنا هنحاول نتصرف بس قولي يا تميم انت كنت فين
تميم بهدوء
كنت في روسيا و بعد ما الخبر وصلي رجعت
وائل ابتسم
يعني. مكنتش مع مصطفى يا تميم
تميم بابتسامة
لا كنت معاه و لحد ما قبضتوا عليه كنت بجهز لسفري
وائل بهدوء
عرفت مين اللي عمل فيك كدة
تميم بغل
عرفت وعايز اشوفه
وائل بهدوء
مفيش داعي يا تميم
تميم بغل
لا فيه عايز اعرف ليه عمل معايا كده انا اذيته في ايه
وائل بهدوء
انت مأذيتوش فب حاجه بس هو كان عايز يلبس اي حد قدامه و حظك الزفت كان معاه
تميم بغل
برضه عايز اشوفه
وائل بهدوء
هو علي العموم مش في القسم هنا هديلك العنوان بتاع القسم و روح و خد تصريح بس مش دلوقتي اصبر لغاية ما تشوف ايه اللي هيحصل في موضوعك
تميم بهدوء
تمام اية الاجراءات اللي هعملها دلوقتي
وائل بدا في سرد الاجراءات وفضل تميم طول اليوم يذهب من هنا الي هنا وهو معه تصريح البراءة
وتاني يوم ذهب الي السجل المدني حتي يعدل شهادة الوفاة الذي طلعت له
ثم رجع بيته وهو باله مرتاح لاول مرة
في الشارع كانت ماشية روان وهي بتشتري حاجات وفجاة وقفت امامها سيارة تعوق عليها الطريق
ولسه هتشتم صاحب السيارة نزل ادهم من العربية
روان اتوترت لما شافته وقالت بخوف
انت عايز ايه مني
ادهم بهدوء
عايز اتكلم معاكي شوية يا روان لو سمحتي
روان بدموع
وانا مش عايزه اتكلم معاك روح من هنا
ادهم بتعب
لو سمحتي اديني فرصة اتكلم معاكي بقالي شهرين بحاول اتكلم معاكي و بلف وراكي في كل حتة روان لو سمحتي اديني فرصة
روان بدموع
اتفضل قول اللي عندك
ادهم بحزن
انا مكنتش اقصد اعمل كدة يا روان بالعكس عمري في حياتي ما غصبت واحدة عليا عمري و في اليوم ده انا كنت شارب و متعصب و مش شايف قدامي و كنت مضايق لما لقيتك واقفة مع ادم و بعدين واقفتي مع انس و قبلها حد كلمكزو بتقوليله يا حبيبي كنت مضايق منك جدا مكنتش عارف وقتها ليه بس عرفت يا روان روان انا بحبك و
روان بغضب
وانت مفكر لما تقولي انك بتحبني يا ادهم بيه انا هبقي مبسوطة و هسامحك علي اللي عملته فيا و علي كل اللي اتعرضت ليه مفكر انه عادي لما تجي تقولي انا اسف يبقي خلاص اسامحك و انسى كل اللي حصل كانه محصلش
ادهم بحزن مسك ايديها
علشان خاطري يا روان اديني فرصة اصلح اللي عملته و صدقيني عمري ما هزعلك تاني ولا هضايقك ابدا
روان بدموع
لا و ابعد عني انا مش عايزه اشوفك ولا حتي اتكلم معاك
ادهم بدموع
روان انا سبت اللي ورايا كله وبلف وراكي علشان اتكلم معاكي
روان بدموع
و ايديك اتكلمت زي ما انت عايز
ادهم بحزن
يعني مفيش فايدة
روان بهدوء
انت عايزني اسامح انا يا سيدي مسامحك بس ابعد عني
ادهم بفرح
يعني هتديني فرصة
روان استجمعت قوتها وقالت بهدوء
اسفة انا مش هقدر اديلك فرصة اول حاجه احنا مش شبه بعض خالص بالعكس كل واحد فينا في عالم تاني انا وواحدة بنت عيله فقيرة و من حارة شعبية متلقش بجناب المقدم انا عيشتي تختلف انا حافظت علي نفسي بكل الطرق للراجل اللي هتجوزه في النهاية و يوم ما اجي اتجوز هتجوز راجل حافظ علي نفسه برضه علشان مراته يبقي هو اول بختها وهي كمان اول بخته مش واحد عيشته كلها سكر و بنات و علاقات انا عارفة كل حاجه عنك الموظفين ملهمش سيارة غير علي سيادة المقدم الظابط الوقار الصبح و بليل في الكباريهات بليل مع الرقصيين و اخر الليل ياخدهم شقته انا عمري ما هقبل علي نفسي اتجوز راجل زيك بعيشتك وعلاقاتك مش هستحمل مثلا ابقي ماشية معاك في اي مكان و تجي واحدة زباله تقولي انا كنت مع جوزك في يوم من الايام ممكن في بنات توافق عليك بطريقة عيشتك لكن انا اسفة مش موافقة ربنا يوفقك في حياتك مع حد تاني احسن مني ميت مرة بعد اذنك
وتحركت حتي تغادر وقال ادهم بدموع
علي فكرة فتحي لسه محبوس لغاية النهارده تحبي اخرجه ولا اسيبه في السجن زي ما هو
روان بهدوء
خرجه كفاية عليه كدة و شكرا علي اللي عملته بعد اذنك
وغادرت روان المكان وهي مرتاحة نفسيه من الكلام التي قالته لادهم وصلت المنزل وكانت بتول تجلس مع ندي وروفان
روان بابتسامة
ها يا بنات عاملين ايه
روفان بابتسامة
الحمدلله بخير انتي كنتي فين من الصبح
روان بتعب
كنت بلف شوية في الشوارع تعبت من قاعدة البيت
امال احمد. و تميم فين
روفان ابتسمت
قاعدين مع انس في القهوة
روان قلبها دق وهي تسمع اسم انس قالت بتوتر
طب انتوا جهزتوا الغداء
ندي بابتسامة
دا انا صحيت من النجمة علشان خاطر اعمل احلي غداء وكمان طنط سهام هتجي تتغدي معانا
روان بابتسامة
طب حلو قوي هنتجمع كلنا طب ما تتصلوا بتميم وخليهم يجوا يتغدوا
وبعدين قالت بتوتر
ويعزموا انس كمان يجي يتغداء
كانت روفان تنظر لروان بخبث
وماله يا حبيبتي انا هقوله روان بتقولك اعزم انس علي الغداء
روان بتوتر
لا طبعا انا بفكر عادي يعني مش معقول تكلميهم علشان يجوا و هو قاعد معاهم و متعزمهوش حتي يبقي قله ذوق
روفان بضحكه
طب مالك اتوترتي كدة ليه عادي يعني ده انس زي اخونا بالظبط مفيهاش حاجه
ومسكت هاتفها و اتصلت علي تميم واخبرته بالمجئ
في القهوة
انس بهدوء
بقولك يا تميم كنت عايز اتكلم معاك في موضوع مهم
تميم بهدوء
اتكلم
احمد بهدوء
طيب اسيبكم انا وهروح اجيب حاجه و اجي
انس بهدوء
هو انت غريب يا احمد اقعد
احمد ابتسم
معلش علشان تاخدوا راحتكم في الكلام بعد اذنكم
هروح اجيب امي واجي السلام عليكم
وغادر احمد سريعا
تميم بهدوء
اتكلم في اية
انس اتنفس بهدوء وقال
عايز اتجوز روان
تميم بصدمة
ايه
انس اتوتر من الصدمة التي بانت علي ملامحه
في اية يا تميم قولت حاجة غريبة لدرجة دي
تميم بهدوء
لا معلش بس اتصدمت علشان يعني
انس بحزن
علشان انا مش زيها و تعليمنا مختلف مش. ده اللي انت عايز تقوله برضه
تميم بارتباك
مش اقصد بس
انس بهدوء
اسمعني للنهاية يا تميم لو سمحت انا نفسي مكنتش في يوم اتخيل ان انا ممكن ابص لروان لانها بالنسبة ليا كانت زي اختي و بخاف عليها و اخت صاحبي بس معرفش فجاة كدة ابتديت اضايق من وجودها مع اي شاب او كلامها مع اي واحد في الشغل كنت بضايق بكره نفسي و انا شايفها واقفة بتتكلم معاهم كتمت شعوري جوايا و سكت و متكلمتش بس بعدين لقيت نفسي كل مدا بتشد ليها اكتر عارف انها تستحق واحد احسن مني و متعلم زيها مش زي واحد معهوش حاجه شغال باليوميه يوم معه وعشرة تستحق واحد لو زعلتها في يوم اهلها يردوا علي اهله مش واحد ملوش اهل و يتيم و اهله عايشين انا يا تميم عارف اقسم بالله انها تستحق احسن مني بس انا بعمل محاولة بس يمكن توافق عليا و اكون اخدت حظي من الدنيا و انا صدقني مش هزعل لو رفضتني ولا علاقتي بيك هتتأثر بالعكس احنا هنفضل صحاب و حبايب و عمر ما في حاجة هتفرقنا عن بعض ابدا يا تميم
تميم بابتسامة
انا اقسم بالله عندي استعداد اجوزك روان و مش رفضك ابدا بس انت عارف ان القرار الاخير هيبقي ليها هي و بعدين لو وافقت انت الوحيد اللي هبقي مديلك اختي و انا مطمن عليها معاك و عمري ما هقلق يا انس يلا بقي قوم بقي خلينا نروح نتغدى مع بعض
انس ابتسم
معلش مرة تانية انا رايح الورشة
تميم بهدوء
انت اشتغلت فين صحيح
انس بهدوء
عند عم محروس يا تميم انت ناوي تشتغل ايه صحيح
تميم بهدوء
يعني هشوف لسه بفكر اخد قرض و اعمل مشروع ليا
انس بابتسامة
مشروع ايه
تميم ابتسم
انا قولت في عقل بالي لغاية امتي هفضل شغال عند الناس قولت اعمل قرض بضمان الشقة وافتح ورشة و انا و انت حبيبنا كتير نعرفهم و اللي حابب يجي عندنا اهلا وسهلا و انت لو حابب تشتغل معايا و تشاركني
انس ابتسم
اشاركك منين بس يا تميم ما انت عارف البير و غطاه
تميم ابتسم
بالمجهود يا ناصح
انس بابتسامة
انت عارف انا معاك في اي حاجه
تميم بهدوء
خلاص هظبطها كدة في دماغي و بعدين هقولك هعمل اية
انس بابتسامة
تمام اشوفك علي خير مع السلامه
تميم بهدوء
سلام
غادر انس القهوة ثم تميم رجع الي منزله
نظرت روان الي الباب التي تفتحه اختها بلهفة وهي تنتظر دخول انس معه ولكن دخل تميم فقط اختفت الابتسامة من علي وجهها وجلست تشعر بالضيق
روفان بهدوء
امال احمد فين
تميم بهدوء
راح يجيب والدته متجهزوش حاجة لغاية ما يجي
روفان بهدوء
تمام
ثم نطقت بخبث
امال انس مجاش معاك ليه كنت اعزم عليه يجي يتغدي معانا
تميم بهدوء
قولتله بس هو رفض علشان عنده شغل بمناسبة انس تعالي يا روان
روان اقتربت منه بتوتر ان يكون انس اخباره بما حدث لها في الشركة
روان بتوتر جلست بجانبه
نعم يا تميم
تميم بهدوء
اللي هقولهولك ده عايز رايك فيه و بصراحة و عايزه تفكري براحتك فكري و عايز اقولك مهما كان قرارك اه او لا مش هيغير حاجه
روان بقلق
في اية يا تميم قلقتني
تميم بهدوء
دلوقتي انا كنت قاعد مع انس و اتكلمنا شوية يعني و هو قالي انه عايز يتجوزك
نظرت له روان بصدمة وهي تشعر انها تريد ان ترقص وتمرح بفرح وهي تسمع صوت دقات قلبها
ولكن دارت فرحتها حتي تنفرد بنفسها
تميم بهدوء
انتي معايا
ندي اتكلمت بضيق
اية اللي بتقوله ده يا تميم و هو ازاي اصلا يتجرأ يطلب حاجه زي دي
روان نظرت لها بضيق من طريقه كلامها عنه
روفان بهدوء
وفيها اية يعني يا ندي ده انس مش اي حد
ندي بهدوء
و علشان انس مش اي حد هنديله اختنا كدة عادي و بعدين متزعليش مني ده واحد مش متعلم و معاه دبلوم و غير كدة ملوش اهل يترد عليهم لو حصل حاجه و حاجة تانية كمان اية اللي يضمنك انه ميطلعش زي ابوه يتجوز علي امه و يرمي مراته الاولي بعياله و يطلقها و يسيبها تواجه مصيرها
روفان بضيق
اية اللي بتقوليه ده انتي مجنونه ولا اية يا ندي انتي عارفة كويس قوي ان انس مش كدة انتي ناسية ان بابا و ماما الله يرحمهم هما اللي مربيين انس معانا و انس وقف جنبنا كتير وقت ما تميم مكنش موجود ووقف جنبا واقفة رجاله جوزك نفسه موقفهاش ياريت تفكري بعقلك شوية وبلاش الهجوم ده
تميم بهدوء
خلصتوا اول حاجه انا لا عايز رايك ولا راي روفان انا مش عايز غير راي رولن لوحدها و انا بأكدلك يا روان ان انس اجدع راجل ممكن تشوفيه و عمره ما هيعمل زي ما ندي بتقول وانا عارف كدة كويس بس في النهاية القرار قرارك و
روان بهدوء قاطعته
وانا موافقة
ندي بصدمة
انتي اتجننتي بقي دا انتي رفضتي المعلم سيد علي اساس انه مش متعلم و متجوز تقومي توافقي علي انس انس بقي احنا كلنا كليات قمة و في الاخر تتجوزي واحد مش متعلم و مكانيكي
روان بحدة لم تعد تحتمل كلام اختها السخيف
بس بقي بطلي تتكلمي عنه كانه حاجة قذره قرفانة منها و انا حرة وانتي يعني لما اخدتي المتعلم كان عمل اية عيش في قرف و بهدله و في الاخر علق حبل المشنقة حوالين رقبة اخوكي المتعلم اللي كل شوية يضرب و يشتمك و خلاكي تقاطعي اخواتي فوق السبع شهور يا ندي انا فهمت مؤاخراً انه مش بالتعليم بالعكس بالتفاهم بين الاتنين و الاحترام و الاخلاق مش بالتعليم يمكن هو متعلمش و ماخدش شهادة من الدولة انه اتعلم لكن ممكن يبقي مثقف عني و فاهم اكتر مني و بعدين ما تميم مكانيكي و هو السبب في اننا نتعلم و نبقي حاجه كويسة يعني الفضل يرجع ليه بتتكلمي و كان الشغلانة دي حاجه غلط او عيب و انه في عيب كبير مش متقبلاه
ثم نظرت لتميم وقالت بتصميم
انا بحب انس و عايزه اتجوزه
وتركته و غادرت و الي غرفتها و تركتهم في صدمتهم من جملتها الاخيرة
رفان بصدمة
البت دي بقت جريئه كدة امتي بتقولها في وشنا عادي كدة
تميم ابتسم
سبوها انا هبقي اتكلم معاها لوحدنا بس انا كمان موافق علي انس
ونظر لندي بضيق ودخل غرفته وكانت بتول تنام بعمق اقترب منها بحب و هو ينظر لها وراها تنام بعمق شديد وضع يديه علي وجهها يزيح بعض الخصلات المتمردة ويضعها خلف اذنها ثم وضع شفتيه علي خديها يقبلها قبل متفرقة ثم قبلها علي شفتيها ووهي تململت في نومها
بتول بنعاس وضيق
بس بقي
تميم بحب
قومي يلا علشان تاكلي
بتول بنعاس
مش. عايزه كل انت
تميم و هو يحتضنها
قومي مش هاكل من غيرك
بتول بنعاس
علشان خاطري يا تميم سبني
تميم نظر لها بخبث والتهم شفتيها في قبلها شغوفة وهي حاولت ابعده عنها ولكن لم تقدر لذلك في النهاية استسلمت ووبدلته قبلته بحب وضعت يديها خلف رقبته تقربه منها وهو مد يده يحاول ان ينزع القميص التي ترتديه وذهبوا الاثنان في عالم ثاني
بعد مرور نصف ساعة تم دق الباب عليهم
بتول بخجل
تميم الباب اخواتك يا تميم
تميم وهو يقبل عنقها
سيبك منهم
بتول بدموع
علشان خاطري اوعي بقي متحرجنيش معاهم
تميم ضحك وقال بصوت عالي
طيب جايين خلاص بطلوا ذن
بتول بدموع
اخرج ازاي انا كدة دي تالت مرة يخبطوا علينا
تميم ابتسم
وايه يعني هو احنا بنعمل حاجه حرام و بعدين محدش هيقدر يتكلم يلا بقي قومي غيري هدومك و تعالي علشان نروح نتغدي
بتول بخجل
طيب
وفعلا ارتدت بتول ملابسها ثم خرجت هي و تميم من الغرفة و راي ابتسامة اختيها روفان و ندي الخبيثة و ابتسم لهم وقال بهدوء
ربنا يهديكم يلا فين الغداء و لا خرجتونا علي الفاضي
ضربته بتول بضيق من وقاحته في جانبه بدون ان يلاحظ احد
روان
الاكل جاهز علي السفرة يلا تعالوا
ذهبوا جميعا الي السفرة يتناولون الطعام
في منزل ليلي و احمد. والد رفيدة
احمد بدموع
سامحيني يا رفيدة انا كنت غلطان و غبي انا اسف
رفيدة بهدوء
تفتكر ان كلمه اسف دي هتخليني انسي كل اللي حصل و ان انا هعدي. و هبقي عادي هنسي كل اللي عمله مالك فيا
احمد بدموع
انا مكنتش اعرف انه هيعمل كدة انا
رفيدة بدموع
انت ظالم و انتي كمان مشتركه معاه في اللي حصل و انا لو سامحتم اوكية مسامحكم بس عمري ما هرجع زي الاول انتم كسرتوني و كمان مش هعيش معاكم في البيت ده هشوف حياتي بره بعيد عنكم و عن الحارة اللي شوفت فيها كل الوحش
ليلي بدموع
يا حبيبتي احنا غلطانا في حقك كتير بس انتي عندك فرصة تعيشي حياتك من جديد و تروحي لحبيبك كمان
رفيدة باستغراب
حبيبي مين
ليلي بحزن
تميم طلع عايش مامتش و هو كويس وعايش وسط اخواته و خلاص البراءة اخدها و هو اكيد لسه بيحبك و لو روحتي ليه و اعتذرتي هيسامحك.
رفيدة بدموع وصدمة
يعني اية تميم عايش انتي بتتكلمي بجد يعني هو دلوقتي في البيت
ليلي هزت راسها بالمواقة وخرجت رفيدة من المنزل تجري و احمد قال بغضب ليلي
ليه قولتلها ليه
ليلي بحزن
احنا ضيعنا حبها قبل كدة مش هنضيعه منها تاني كفاية اللي حصلها بسببنا
احمد بعصبية
انتي مجنونه ده متجوز متجوز
ليلي بهدوء
عادي الشرع محلل ليه اربعة
نظر لها احمد بغضب شديد وسكت
اما هي تدعي ربنا ان تميم يسامح روفيدة
في منزل تميم كانوا يجلسون و يحتسون الشاي الباب طرق بعنف فتحت روان ودخلت رفيدة بدون استأذن وهي تبكي و نظرت لتميم باشتياق وجريت عليه بسرعة ارتمت في احضانه وهي تبكي بقهر
انا اسفة يا تميم سامحني علشان خاطري انا كنت غبيه
كانت بتول تقف مصدمة و لم تحتمل ان تري اخري في احضانه ولسه سوف تقترب منها ابعدها تميم عنها بهدوء وقال بهدوء
ايه اللي جابك يا رفيدة
رفيدة ببكاء
انا عارفة انك واخد علي خاطرك مني من اخر مرة بس انا اقسم بالله كان غصب عني انا اسفة اني شكيت فيك اسفة مكنتش اعرف ولله مكنتش اعرف ارجوك سامحني يا تميم انا لسه بحبك و عمري ما حبيتك غيرك و اهلي جوزوني غصب عني لمالك انا اللي حبسته يا تميم وانا السبب في انك تاخد البراءة انا اسفة سامحني يا تميم و انا مستعدة اعيش خدامة تحت رجلك
ووضعت يديها علي يديه
كانوا جميعا ينظرون لها بشفقة من حالتها التي توجع القلب ما عدا بتول التي تنظر لها بكره شديد و شراسة اقتربت منها وقالت بعصبية
ابعدي عنه يا مجنونة انتي ده جوزي انا فاهمه يعني اية جوزي و هو خلاص نسيكي و مستحيل يفكر فيكي تاني هو بيحبني انا ابعدي عنه
ونظرت لتميم بدموع وقالت
مش كدة يا تميم مش انت بتحبني انا
اقترب منها تميم بهدوء و ضمها له وقال بحب
صح يا بتول لو سمحتي اهدي و سبيني اتكلم معاها ممكن
بتول ضمته وهي تبكي
قول قدمها انك بتحبني قولها تبعد عنك خالص
تميم وهو يضم بتول له نظر لرفيدة التي ما زال تبكي.
انا مسامحك يا رفيدة
رفيدة نظرت له بلفهة وفرحة
وهو كمل حديثه وقال بهدوء
بس مش معني كلامي ده اني موافق ارجعلك
رفيدة انمحت الفرحة من علي وجهها وهو كمل كلامه
انا بحب مراتي مش بحبها انا بعشقها هي العوض اللي ربنا بعته ليا انتي ربنا هيرزقك بالاحسن مني اللي يستاهلك بجد لكن انا اخدت خلاص اللي استهالها و اللي فعلا تستاهل احطها فوق راسي العمر كله و عمري في حياتي ما هفرط فيها مش علشان فضلت واقفة جنبي و علشان حاسس من ناحيتها انها ليها فضل عليا لا هي اكيد ليها افضال كتير عليا بس مش ده السبب الوحيد اللي مخليني اكمل معاها انا بعشقها يا رفيدة و عمري في حياتي ما هبص لست غيرها استحالة شوفي حياتك بعيد عني و ربنا اكيد هيرزقك بالاحسن و انا بشكرك انك كنتي السبب في براءتي عرفت الموضوع ده من الظابط وائل
رفيدة ببكاء
لا يا تميم انا بحبك اقسم بالله انا ما ليا ذنب في كل اللي حصل
تميم بهدوء
و انا نسيت حبك و ربنا عوضني بواحدة تانية و انتي برضه بكرة ربنا هيعوضك بالاحسن مني و اللي هتلقي نفسك معاه لو سمحتي يا رفيدة كفاية كدة و انا بشكرك علي كل اللي عملتيه بس رجوع ليكي لا مش لا استحالة
نظرت له رفيدة بدموع و قهر وثم غادرت وهي تبكي بنهيار
بتول كانت تبكي بصمت في حضن تميم تشعر بكل المشاعر السيئة في هذا الوقت تخشي ان يتركها و يذهب خلفها و ان يكون فعل ذلك امامها فقط حتي لا يجرح مشاعرها و ثم بعد ذلك ينساق خلفها و يتركها او يتزوج عليها هذا الملعونة بكت بصوت مسموع عند وصل هذا الفكرة لراسها ضمها تميم بحب وهو يحاول تهدئتها من حاله الانهيار التي حدثت لها ولكن فجاة شعر براسها يرتخي علي صدره وصوت بكائها لم يعد موجود نظر لها و الرعب احتلي وجهه و هو يرها مغمي عليها حاملها سريعا وادخلها للغرفة
تميم بخوف
هتوا برفان ولا اي حاجة افوقها
جريت روان علي غرفتها و اعطاته البرفان ورش بتول علي يديه وشممها لها و لكنها لم تستيقظ
تميم بخوف
انا هوديها المستشفى
احمد بهدوء
انا هروح انادي دكتور ماجد من عيادته هو مش هيتاخر
تميم بخوف
بسرعة يا احمد
جلس بجانبها تميم ونظر لها بحزن انه السبب فما حدث لها وضع يديه علي وجهها بحزن وهو يبعد خصلات شعرها المتمردة ثم بعد عشر دقائق دخل الطبيب وخرجوا جميعا من الغرفة ما عدا تميم
فحصها الدكتور بهدوء وثم بعد دقايق ابتسم وقال
حمدلله علي سلامتك اولا و ثانيا بقي متقلقش هي كويسة و جدا كمان بس محتاجة شوية تغذيه عن كدة لان من الواضح انها مش بتاكل كويس
تميم بقلق
يعني هي كويسة طب ما فقتش ليه
الدكتور
نص ساعة و هتفوق انا اديت ليها حقنة شوية و هتفوقها متقلقش
تميم بقلق
طب ايه سبب الاغماء
الدكتور ابتسم
ابشر يا سيدي كلها كام شهر و هتبقي اب
تميم اخذ ثواني ليستوعب ما يقوله الدكتور وثم ابتسم بفرح
انت بتتكلم بجد يا دكتور
الدكتور بابتسامة
بجد ولله بس الراحة التامة علشان هي لسه في الشهور الاولي و غير كدة بقي تروح لدكتورة نسا علشان تتابع حالتها و تتاكد كمان من الحمل و صحته
تميم بفرح
شكرا يا دكتور كام يا دكتور
الدكتور
عيب ولله يا تميم
تميم بهدوء
الشغل غير الجيره اللي بينا
الدكتور بابتسامة
اقسم بالله هزعل منك يلا بقي اسيبك مع مراتك
وغادر الطبيب سريعا اما تميم اتجاه الي بتول النائمة وقبل يديها بحب شديد وظل بجانبها حتي استيقظت وحينما راته بكت بقوة وقالت بخوف
تميم مش هتسبني مش كدة يا تميم
تميم بحب
اقسم بالله يا بتول انا لو عدي عليا يوم من غيرك هموت و عمري في حياتي ما هفكر ارجع لرفيدة لو حصل ايه انا بحبك امتي انتي لازم تصدقيني و تبقي واثقة في كلامي لما اقولك بحبك يبقي انا فعلا بحبك و مش عايز اشوف انهيارك بالمنظر ده تاني علشان خاطري
ثم قبل يديها وقال بحب
واجهزي بقي علشان في مولود جاي في الطريق
بتول بصدمة
انت بتتكلم بجد يا تميم
تميم وهو يضمها لصدره.
ايوة يا روح و عقل و قلب تميم و النهاردة اسعد يوم في حياتي اني هيبقي ليا ابن منك يا بتول
بتول بدموع.
خلينا نروح نكشف يا تميم
تميم بهدوء
طب ارتاحي بس شوية
بتول بدموع
لا هروح دلوقتي انا عايزه. اتاكد الكشف اللي بيكون في البيت ده. مش بيبقي حقيقي ساعات علشان خاطري
تميم بابتسامة
حاضر اجهزي و خلينا نروح لدكتور
بتول بسرعة اتجهت الي الدولاب و اخرجت ملاببسها وفي خلال دقايق كانت ارتدت ملابسها وخرج تميم وهي من الغرفة وبدا اخواته البنات بالمباركات
روفان بابتسامة
الف مبروك يا حبيبتي ربنا يكملك حملك علي خير
روان بابتسامة
الف مبروك يا بتول اخير هبقي عمه
ندي بابتسامة
دا احنا هنوزع شربات علي الحارة كلها بمناسبه الخبر الحلو ده
بتول بابتسامة
الله يبارك فيكم يا بنات يلا بقي يا تميم علشان منتأخرش
تميم بابتسامة
مع السلامه هاخدها و نروح عند الدكتور نتأكد من الخبر
روفان بابتسامة
ربنا معاكم ابقوا طمنونا
تميم بابتسامة
حاضر
وامسك بيد بتول وغادروا المنزل و ذهبوا الي احدي الدكاترة النسائية وجلسوا فترة طويله حتي يأتي دورهم وبعد مرور عدة ساعات دخلوا الي غرفة الطبيبة
الدكتورة بابتسامة
ها بتشتكي من ايه يا مدام
بتول بفرح
بصراحة انا تكتب و جبت دكتور البيت وقالي اني حامل عايزه بس اتاكد ان انا حامل ولا لاء
الدكتورة بابتسامة
طب اتفضلي معايا نكشف و نعمل السونار اتفضلي نامي علي السرير علي ما اجي
بتول راحت و تميم معاها وكان يمسك بايديها و بدات الطبيبة بالكشف عليها وبعد مرور فترة قصيرة قالت بابتسامة وهي تذهب الي مكتبها
الف مبروك يا مدام انتي فعلا حامل في شهر عايزين الشهرين الجايين دول ناخد بالنا من الجنين و نتغذي وبلاش نشرب نسكافيه و اي حاجة تحتوي علي كافيين علشان مضر علي الجنين و كمان ممنوع العلاقة الزوجية الفترة
بتول تلون وجهها بلون الاحمر من الخجل و اما تميم ابتسم وقال
تمام في اي تعليمات تانية
الدكتوره وهي تعطيه الروشته
الادويه دي تجيبها و تمشي عليها بالمواعيد المكتوبة عندها و عندها برضه معاد المتابعة علشان تجي الاسبوع اللي جاي
تميم بهدوء
تمام بعد اذنك
وامسك بيد زوجته التي كانت الفرحة لم تسيعها وضعت يديها علي بطنها تتحسسه بحب وفرح
تميم بابتسامة
سمعتي الدكتورة قالت اية تهتمي باكلك و صحتك
بتول بحب
اهتم انت بيا
تميم بابتسامة
بس كدة من عنيا تعالي
واخذها ورجعوا الي المنزل وقضوا سهرة جميلة وسط اخواته بفرح
/////
بعد مرور سبع اشهور
في قسم الشرطة كان يجلس ادهم بهدوء وهو ينظر امامه بهدوء
انت عارف لو خرجت من هنا يا فتحي و عملت لروان حاجه انا هعمل اية اديك محبوس بقالك سنة هنا رغم انها قالتلي اخرجك بس انا بقي قولت اعلمك الادب علي اصوله علشان متفكرش تتعرض لاي واحدة تاني
فتحي بدموع
توبة يا باشا و اقسم بالله ما هقرب منها انا خلاص توبت كفاية
ادهم بضيق
يلا امشي من هنا و ما اشوفش وشك تاني
فتحي
حاضر يا باشا حاضر
وغادر فتحي بسرعة البرق و هو يشكر الله علي خروجه من هذا السجن
اما ادهم قال بحزن
كدة انا هبقي مطمن عليكي يا روان وعارف انك معاه هتبقي كويسة
في احدي الورش الكبيرة
دخل انس بهدوء.
بقولك يا تميم انا بعت اطلب قطع الغيار العربيات علشان مطلوبة كتير و ان شاء الله كلها كام يوم و هتوصل
تميم ابتسم
انت اية اللي. جابك. يا انس انت يا ابني مش المفروض تبقي في الاوتيل بتجهز نفسك علشان الفرح
انس ابتسم
يا عم خلاص انا ماشي دلوقتي
تميم بهدوء
وانا كمان هخلي العمال تقفل الورشة علشان نلحق روان لو خرجت من الكوافير و احنا اتاخرنا عليها هتخلص علينا
انس بابتسامة
و انا ميهونش عليا اتاخر علي روان يلا ابقي تعالي علي الاوتيل بقي
تميم بابتسامة
هجيب البدله و احصلك
انس بابتسامة
طيب بالاذن
غادر انس سريعا
تميم للعامل
خد بالك من الورشة يا عصام
عصام
متقلقش يا باشا
تميم غادر الورشة و اتجاه الي السيارة المرسيدس التي اشترها مؤاخراً بعدما فرج الله عليه من وسع
وذهب الي منطقة راقية ونزل من سيارته و اتجاه الي العمارة الخاصة بيهم وطلع شقته وكانت فارغه دخل غرفته و راي البدله الخاصة معلقة علي الدولاب اخذها سريعا و نزل للاسفل ركب سيارته و اتجاه الي الفندق مرة اخري ليقف مع انس التي يوجد معه احمد زوج روفان و احد اصدقائه
في السيارة اتصل تميم علي بتول بضيق
بتول بابتسامة
ايوة يا تميم
تميم بهدوء
انا مش قولتلك يا بتول متروحيش معاهم با بتول انتي خلاص في الشهر السابع يعني الواقفة غلط عليكي
بتول بحزن
يعني عايزني اسيب اختك في يوم زي ده. يا تميم
تميم بضيق
هو يا بنتي بمزاجك انتي حامل يا بتول و انا خايف عليكي متنسيش انك تعبانة الفترة دي
بتول بحب
متقلقش يا حبيبي انا كويسة و قاعدة طول الوقت بس قاعدة مع البنات
تميم بابتسامة
خلاص خدي بالك علي نفسك انا رايح دلوقتي لانس
بتول
تمام يا حبيبي مع السلامه
تميم بابتسامة
سلام
قفل معاها ثم اغلق الهاتف و نزل من السيارة و طلع الي الغرفة التي يحتجزها انس
تميم دخل بابتسامة
الف مبروك يا عريس لحقت تجهز دا انا متاخرتش
يعني
احمد بخبث
العريس باين عليه مستعجل.
انس ضحك
ما تتلم يا احمد من صباحية ربنا و انت مستلمني حل عني بقي
احمد ابتسم
بنوجب معاك يا عريس يلا يا تميم اجهز انت بقي
تميم بهدوء
تمام بعد اذنكم
دخل الحمام وبدل ملابسه ثم جهز نفسه و بعد مرور ساعتين كانوا يقفون امام الكوافيير بالعربيات و وكان يرتدي انس بدله سوداء تليق عليه و كان يمسك بوكية الورد في يده و ينتظى خروج روان بفارغ الصبر وبعد مرور نصف ساعة خرجت روان ترتدي فستان يخطف الانفاس كانت روعة وفستانها محتشم والمكياج يليق عليها كان يبتسم مثل الابله
اقتربت منه بخجل وهو اعطاها البوكية واقترب منها و قبلها من راسها بحب وامسك يديها بيد يديها واخذها حيث السيارة و ساعدها علي الركوب ثم ركب هو الاخر و انطلقوا الي القاعة
في القاعة تم كتب الكتاب لانس و روان واول ما اتكتب الكتاب اقترب انس من روان و احتضنها بقوة وقال بحب
الف مبروك يا حبيبتي
روان بخجل
الله يبارك فيك
ثم بدات الاغاني تشتغل وكانت رقصة للعروسين سلو
وكان انس يرقص مع روان ويضع يديه علي خصرها بحب وهي تضع راسها علي كتفيه
انس بحب
النهاردة اسعد يوم في حياتي عمري في حياتي ما تخيلت انك ممكن توافقي عليا بس ربنا كرمني وحنن قلبك عليا
روان بحب
انا اللي كنت غلطانه يا انس عمر ما التعليم كان مقياس للزواج انا اللي تفكير كان غلط و لما حبيتك مفرقش معايا اذا كنت متعلم او لا اهم حاجه فرقت معايا اني معاك و خلاص مش عايزه حاجه من الدنيا غيرك يا انس
انس بحب
ربنا يخليكي ليا و يقدرني و اقدر اسعدك يا روان
ثم انتهت الرقصة وبدأ اصدقاء العروس و العريس الرقص و بعد ساعتين كاملاً غادرت روان بدموع بعد ان ودعت اخيها و زوجته و اخواتها
انس بضيق
بتعيطي ليه هو احنا مهجرين يا روان
روان بدموع
هما السبب هما اللي خلوني اعيط
انس ضحك
طيب يا ستي يلا علشان وصلنا الشقة
ونزل من العربية و ساعدها علي النزول وبعدين طلعوا الي شقتهم ودخل انس وقفل الباب
جلست روان بتعب علي الكنبة
انس ابتسم بخبث
مالك يا رورو
روان بتعب
هبطت ولله يا انس رقصنا كتير النهارده
انس بخبث
مش انا قولتلك بلاش رقص و تفرهدي نفسك يلا بقي قومي غيري هدومك علشان تاخدي راحتك
لحظت روان نظراته الخبيثة قالت بمكر
و ماله انت معاك حق بعد اذنك
انس بخبث
تحبي اساعدك
روان بخبث
ايوة تعالي فك الزراير بتاعة الفستان
انس اقترب منها بخبث
ايوة بحب انا المشاكل دي تعالي ندخل الاوضة
دخلت معه الغرفة وهو قفل الباب بخبث واقترب منها ببطئ مميت اربكها وضع يديه خلف ظهرها يبدا في فك الزرائر واحد تلو الاخر و يتعمد ملامسه ظهرها الابيض وهي ارتبكت بقوة وقالت بتوتر
خلاص يا انس يلا اطلع بقي علشان انا اغير هدومي
انس بخبث
طب ما تغيري قدامي انا زي جوزك برضه
روان بضيق
انس بلاش رخامة يلا بقي لو سمحت
انس اقترب منها فجاة ووضع يديه علي خصرها بقوة وقربها منه و التهم شفتيها بقوة وهي وضعت يديها خلف رقبته واستقبلت قبلاته بحب نزل بقبلاته لعنقها يقبلها بشغف وهو ينزيل الفستان من عليها و يحملها بين يديه و يضعها علي السرير بحب
ثم ذهبوا في عالم خاص بيهم
في شقة تميم كانت تجلس بتول بغضب
تميم بهدوء
مالك بس يا حبيبتي
بتول بضيق
طول الفرح مترقصيش و متضحكيش و متتكلميش حلو كدة يعني
تميم بحب ويضمها لحضنه
يعني علشان بغير علييكي تزعلي كدة الحق عليا يعني
بتول بضيق
مش كدة يا تميم بس يعني كنت سبني اخد. راحتي حتي مع اخواتك
تميم بحب
خلاص بقي متزعليش حقك عليا
بتول بهدوء
مش زعلانة يا تيمو انت عارف ان انا مش بزعل منك ابدا بس ليه احمد و روفان اخدوا العيال و سافروا بعد الفرح علي طول
تميم بهدوء
احمد سايب الشغل بالعافية علشان كدة جه و مشي علي طول كتر خيره انه جه اصلا
بتول بحب
يوصلوا بالسلامة يارب
تميم بخبث
هو احنا هنفضل نتكلم عن روفان و احمد كتير ولا اية ما تخلينا في نفسنا
بتول بدلع
ما انا معاك اهو
تميم بخبث
ليلتنا فل ان شاء الله
ضحكت بتول بدلع مثل الرقصات وهو قال بضحكه.
الله هو ده.
والتهم شفتيها بقوة وهي بدلته قبلته بحب
وذهبت معه الي عالمهم الخاص
هل تصرف تميم صح مع رفيدة
ورايكم في حب روان و انس

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عذاب الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى