روايات

رواية عبير الفؤاد الفصل الرابع 4 بقلم هاجر نور الدين

رواية عبير الفؤاد الفصل الرابع 4 بقلم هاجر نور الدين

رواية عبير الفؤاد البارت الرابع

رواية عبير الفؤاد الجزء الرابع

رواية عبير الفؤاد
رواية عبير الفؤاد

رواية عبير الفؤاد الحلقة الرابعة

كنت هطلع أجرى علي فوق بس هو كان أسرع مني ومسك إيدي ووقفني جنبه وقدامها
_Questa è mia moglie
(هذه تكون زوجتي)
إتلاقيت البنت ابتسمتلي بعد جملته ومدت ايديها تسلم عليا ف بصتله واتلاقيته مبتسم ف سلمت عليها وانا مش فاهمه حاجة وبعد ما مشيت إديتله فونه وكنت طالعة بس وقفني
_إي الدموع اللي ف عينك دي
بصيتله بعتاب ومردتش ف إتنهد وقالي
_هما طريقتهم في السلام هنا كدا ودي ديانا سكرتيرة المدير اللي هنبتدي شغل معاه ف هما طريقتهم ف السلام كدا لو عملت غير كدا هيقولوا انى مش بفهم ف الذوق
بصيتله وأنا تقريبا عيونى بتطلع شرار
=طب ماهي سلمت عليا بالإيد عادى ولا هما بيحضنوا رجالة بس وبعدين الدين بتاعك بيقول إن حرام تلمس واحدة مش حلالك ولا نسيت?
إبتسم على غيرتها وقال

 

 

 

_ معاكِ حق بس اخلص شغلى هنا وهنسافر على طول
=ماشي انا هطلع انا سلام
سيبته وطلعت أه كنت متدايقة بس هعمل اى هحاول الاقي شئ اعاقبه بيه
عند نيرمين:
_ألو
فرح:
=أيوا مين معايا
_أنا واحدة عايزة مصلحتك إنتى ومامتك وهجبلكم حقكم من أختكم اللى جايبالكوا الكلام وبعد دا كله اتجوزت واحد غنى وهي تعيش ف سعادة وفلوس وإنتوا زي مانتوا
=إممم وهتجبيلنا حقنا ازاي وهتستفادى اى أصلا
_لأ الكلام دا بقي محتاج قاعدة هبعتلك لوكيشن الڤيلا بتاعتى تجيلى ونتكلم ونتفق
=ڤيلا!!
أه تمام ابعتيلى اللوكيشن وانا كمان ساعه هبقي عندك
_ماشي يلا باي باي
بعد ماقفلت معاها:
_خلينى أتخلص منها بأختها الغبية
عند عبير:
كانت قاعدة زهقانه ومستنياه لحد مارجع
_كل دا أنا زهقت أوي من القاعدة لوحدي مش بعمل حاجة يومي كله ضايع من غير آي فايدة
=معلش يحبيبتي عقبال ماأخلص شغل بس هنا وبعدين عاملك مفاجأة
_قولت ي اي?!!
بصلها بخبث:
=حبيبتي!
إتوترت من نظراته ف بصت ف آي مكان تاني إلا عيونه وقالت:
_اي هي المفاجأة
عرف إنها بتتهرب منه ف إبتسم:
=إفتحيها بنفسك
مد إيده ليا بشنطة هدايا بفتحها فضلت أتنطط في مكاني من الفرحة

 

 

 

_الله رواياات وسلسلة ما وراء الطبيعة كلهاا
إبتسم=أيوا عشان متقعديش زهقانه لحد مانرجع
_شكراً شكراً أوي بجد علي كل حاجة بتعملها عشاني
=العفو إنتي مراتي برضوا
مراتي!!
الكلمة دي غريبة عليا اوي دايماً بسمع كلمة بايرة أول مرة أسمه عكسها “مراتي” قد اي الكلمة جميلة ومخلياني مبسوطة إنزاح عن قلبي لقب كان تاعبه اليوم عدا حلو اوي وهو راح ينام وانا بعد شوية نمت أنا كمان
عند نيرمين وفرح:
_إزيك ياقطة عاملة اي
=الحمدلله كويسة قوليلي بقي هناخد حقنا ازاي منها والفلوس تبقي بتاعتنا
ضحكت نيرمين بصوت عالي:
_لأ حيلك حيلك كدا مش كل الفلوس هتبقي بتاعتكم إنتي ليكي نسبة وانا ليا نسبة أكبر
=طب وليه ليكي نسبة أكبر يعني
_لإن أنا ياحلوة هاخد فؤاد وهبقي اديكي اممم 5 مليون كويس?
فهمت أنها عايزة تاخد فؤاد بالثروة بتاعته وهي كانت عايزة كدا بس خليها تخلص من أختها بيها الأول وبعدين تتصرف معاها:
=5 مليون اي بس دا علي اساس إني مش عارفة إنه ملياردير وال 5 مليون دول بيصرفهم في يوم
عرفت نيرمين إنها مش ساهلة ف إتكلمت:
_طيب هتاخدي قدهم مرتين 10 مليون ولو أكتر من كدا ف متحلميش
=خلاص ماشي 10 مليون 10 مليون
_إسمعي بقي الخطة واللي هتتنفذ بعد مايرجعوا وهي كالآتي…
بعد مرور شهر ورجوع فؤاد وعبير من السفر:
عبير:أخيرا رجعنا مصر دانا إكتشفت إن بلدنا أحسن مليون مرة وليها طعم كدا
إبتسم فؤاد:
=فعلاً دا حقيقي.
إبتسمتله وطلعوا غيروا هدومهم ونزلوا تانى عقبال ماالأكل يجهز كانوا قاعدين بيتكلموا
_أحم فؤاد كنت عايزة أقولك على حاجة
=قولى يقلب فؤاد
للحظة سكتت ومكنتش عارفة تقول اى والكلام طار مكنتش متخيلة ان ممكن حد يحبنى فعلا أنا محظوظة بيه وإتعلقت بيه اوى و..حبيته
فوقت من سرحانى وهو بيبوصلى بإبتسامة جميلة زيه عشان اكمل كلامى :
_أنا عايزة أخس وعايزة أتابع مع دكتور تغذية

 

 

 

=بس إنتى كدا حلوة اوى لو هتخسي خسي عشان إنتى فعلا من جواكى عايزة كدا لكن متخسيش عشان حد فهمانى
_أنا فهماك بس أنا فعلا زهقت من نظرة الناس ليا وأكتر لما سافرت ايطاليا كلهم هناك حلوين جدا وجسمهم حلو
إتنهد لما شاف الإصرار ف عيني:
=ماشي ياعبير من بكرة هتفقلك مع أحسن دكتورة تغذية
إبتسمت بفرحة:
_شكرا جدا بجد
الباب خبط بعدها وفؤاد راح فتح وكانت صدمة بالنسبالنا إحنا الأتنين ماما وأختى!!!
دخلوا وهما بيعيطوا جات ماما حضنتني وبعدها أختي وإتكلمت ماما:
_ياحبيبتي يابنتي أنا أسفة علي اللي كنت بعمله فيكي أنا مش عارفة إزاي جالي قلب أعمل كدا ف ضنايا
=وأنا ياحبيبتي سامحيني دانتي أختي الوحيدة اللي ماليش غيرها كان المفروض نبقي سند لبعض حقك عليا ياحبيبتي
أنا كنت واقفة مصدومة ومش عارفة أصدق ولا عارفة أنطق وفؤاد كان واقف ببرود وكإنه فعلا مكذب كل حرف بيطلع منهم بكيت أنا كمان معاهم
_أنا مسامحاكم ياماما كفاية بُعد وتفكك لحد كدا انا وأنا معاكم مكنتش بحس إني ليا عيلة بس إنتوا ندمانين وهنرجع عيلة طبيعية تاني وأحسن من الأول بكتير وكل واحد يستحق فرصة تانيه
دخلنا قعدنا وكنا كلنا قاعدين بنهزر وحسيت إن روحي رجعتلي تاني وحياتي هتتظبط بجد وهيبقي ليا عيلة وزوج بيحبني خلص اليوم اللي مخليش من نظرات فؤاد الحادة اللي شاكك فيهم روحوا وفضلت أنا وهو
_إنتي مصدقة إنهم أتغيروا فعلاً?
=أيوا يافؤاد مشوفتش دموعهم ونظرات الندم وكانوا بيكلموني إزاي
_أتمني فعلاً يكون كدا بس أنا مش مرتاح
=خير إن شاءالله وهما عرفوا غلطهم وكل إنسان يستحق فرصة تانيه
_ماشي ياعبير بس خليكي عارفة إني مش مرتاح فَ خلي بالك من نفسك
إبتسمت لخوفه وإهتمامه بيا:
=حاضر
تاني يوم راح فؤاد للشغل وأنا كنت قاعدة لوحدى لاقيت فرح أختي بتتصل رديت عليها بفرحة
_أيوا يافرح عاملة اي
فرح بملل وبلهجة فرح مصتنعه
= الحمدلله ياحبيبتي إنتي عامله اي
_الحمدلله كويسة

 

 

 

=بقولك اي تعالي ننزل النهاردة نشتري شوية حاجات ونتفسح كدا
_طيب ماشي هقوم البس واجي اخدك ونخرج
=لأ متجيش علي بيتنا انا مش هناك هبعتلك عنوان شقة صحبتي اللي أنا فيها دلوقتي تيجي عليها وهي كمان هتخرج معانا
_خلاص ماشي ابعتيلي العنوان ف رسالة
شوية وفرح بعتتلها العنوان إتصلت عبير بفؤاد بلغته إنها هتنزل مع فرح ونزلت راحت للعنوان الشقة رقم 5 أول ماوصلت عندها والباب اتفتح بعد ماخبطت لاقت اللي بيرش حاجة ف وشها وأخر حاجة شافتها وش أختها ونيرمين و واحد تاني وهما بيضحكوا:
فرح:قد اي إنتي غبية وساذجة يا..ياأختي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عبير الفؤاد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى