روايات

رواية عبور الضباب الفصل الخامس 5 بقلم حور الهواري

رواية عبور الضباب الفصل الخامس 5 بقلم حور الهواري

رواية عبور الضباب الجزء الخامس

رواية عبور الضباب البارت الخامس

عبور الضباب
عبور الضباب

رواية عبور الضباب الحلقة الخامسة

=اى!! ..لا.. معرفش.. مشوفتهاش قبل كدا عن اذنك وبعدين مشي.. وعمران استغرب من لالاته وحس بشك منه وبعدين جري ورا ووقف قدامه بشك وغضب وقاله بشك
_هو انت مالك لما سالت عليها حسيتك كشيت مره واحده انت شوفتها مع حد ولا اى هو انت مخبي عليا !!
=جمال وهو بيهرب من كلامه وقال أنا مشوفتهاش يا بني ولا اعرفها اخبي عليك لي ربنا يسهلك وتلاقيها عن اذنك وبعدين مشي وهو بيلع ريقه من الخوف منه ولما صدق ينفد بجلده ..عمران فضل باصص عليه وهو ماشي ومستغرب من لالاته حاسس ان هو ورا موضوع اختفاء بنته وبعدين استني لما مشي خطوه كبيره وبعدين هو مشي ورا بالخبث فضل مراقب خطوات مشيته لحد لما دخل علي بيته وكدا عمران اتاكد من عنوانه لأن هو في محل شك منه وحاسس أن هو ورا الموضوع بنته ..عمران اتنهد بخيبه الامل وبعدين تليفونه رن بص علي المتصل كانت أمه وبعدين فتح عليها بالامبالاه وقال
_خير ياما في حاجه
=مش خير يا بني انتي تيجي عندي حالا
=عمران باستغراب وخوف مالك ياما طيب أنا جاي في مسافه السكه وهكون عندك وبعدين قفل معاها وبص باصه اخيرا علي بيت جمال وبعدين مشي وراحلها خبط عليها بجنون وأمه فتحتله وقالت بحزن
_خش يا بني .. عمران بقلق
=مالك ياما خوفتيني عليكي انتي تعبانه فيكي حاجه
_انا بخير يا بني زي الفل قدامك اهو بس عندنا ضيفه وتايه عن أمها
=مين دي ياما لتكون اللي في بالي
_بنت طليقتك .. من هنا عمران قلبه دق جامد عليها من القلق وقال هي فين وبعدين دخل الاوضه ولاقاها نايمه ومحطوط علي جبينها كمادات مايه قرب منها بقلق شديد ودموعه نزلت غصب عنه وقال بابتسامه حزينه
=رحاب اخيرا لاقيتك الحمدلله انك رجعتيلي بالسلامه يا حبيبتي وبعدين مسح وايديه بحنيه علي وشها بخفه ..أمه حزنت وقالت
=ياعين امها كانت تعبانه اوي ده زاد لاقيتها في الشارع تايه وحيده كانت بدور علي ليلي والانيل كانت هتتخطف بس الحمدلله خدتها في حضني بعد لما لاميت الناس عليهم … عمران بصدمه
_اى كانت هتتخطف ومين دول ياما ومقولتيش من بدري لي انتي مش عارفه أن أنا كنت بدور عليها اليوم كله عشان الاقيها!!!
=استغربت وقالت بدور علي بنت ليلي ده لي يا بني
_عمران بحزن اللي انتي شيفاها دي تبقا بنتي ياما بنت ليلي هي بنتي …ام عمران استغربت وقالت اى!! بنتك وليلي تخبي حاجه زي دي علينا لي
=عمران بكره عشان الحقد والغل اللي جواها حبت تنتقم مني وتعيشني في مر لوحدي وتشيلني الذنب طول حياتي عليها واهي انتقمت مني لما شوفت بنتي قدام عيني بتتصفي د.م من حاله اغتصا’ب
_ضربت ام عمران علي قلبها بصدمه وقالت يا مصيبتي البت اغتص’بت ازاي ومين عمل كدا !!!
=عمران بحزن مش عارف ياما مش عارف نفسي الاقيه واطلع مي’تين أهله همو’ته ياما همو’ته بس اشوفه..
=اااه يا بنتييي منك الله يا ليلي روحي إلهي تتوجعي في قلبك زي ما وجعتي قلبنا وانا عمال اقول البت بتعيط من جسمها و من بطنها وعماله تسخن وتستفرغ كتير ياضنايا .. عمران بقلق وحزن أنا هوديها المستشفي وهخلي واحد صحبي يتابع معاها …ام عمران بدموع
_ياريت يا بني البت عماله تتنفض من الوجع يارب يشفيها منك الله يا ليلي إلهي وانتي ماشيه…. عمران قاطعها بضيق وقال
=ياما كفايه ياما ملهوش لازمه الدعوات دي هي خدت جازتها وهي في المستشفي دلوقتي وبعدين ليلي ملهاش ذنب فيها ليلي اتعذبت في حياتها وعاشت ايام صعبه كلها اهانه وذل وضرب ماانتي عارفه ياما مش محتاج اقولك
_ماهي اللي عملت في نفسها كدا هي اللي اختارت حياه تانيه بسبب تفكيرها اللي واداها في ستين داهيه وبسببها البت مبقتش بنت بنو’ت ربنا يسامحك يا ليلي علي الوجع القلب ده …اتنهد عمران بضيق وبعدين شال بنته وكانت ساعتها بتخرف وهي نايمه وبتقول بخوف
=ونبي يا عمو متعملش كدا سبني اروح عند ماما يا ماما تعالى خديني…عمران حضنها بدموع عليها وقال بصوت واطي متخافيش أنا ابوكي اهو وجنبك استحاله يجي يلمسك تاني ..ام عمران بص عليه بحزن وبعدين خدها ومشي وراح بيها المستشفي ودخلها الاوضه وقال لصحابه الموضوع وبعدين أتكلم برجاء
_مسبهاش يا كريم خليك جنبها وانا هبقا اجي اطمن عليها كل ساعه
=كريم اتنهد وقال بتحذرني علي اى يا عمران دي بنت اخويا يعني هي في عيني من غير ما تقول ربنا يريح قلبك عليها متخافش هترجع زي الاول واحسن خليك واثق لسه عمران هيتكلم سمع صوت ليلي بتصرخ اتنهد ومسح وشه بتعب وبعدين خرج ودخل عندها كانوا الممرضين ساعتها ماسكين فيها عمران اداهم الأمر يسبوها وقالهم اخرجوا انتوا وبعدين اكلمها بجمود وقال هتفضلي كدا تصوتي وتلمي الناس علينا
_ليلي بعياط وغل ملكش دعوه خليني امشي وانا هسكت مش هطمن غير لما اشوف بنتي وبعدين جت تمشي بتعب وعمران سابها ومن غير ما يلف ضهره ليها وأثناء وهي بتمشي قالها بجمود امشي يا ليلي بس مش هتلاقي بنتك عند عواد جوزك..استغربت وقالت
=قصدك طليقي وبعدين ايش عرفك عنده ولا لا!!
_يمكن عشان روحت عنده عشان اجيب بنتي اللي مخبياها عليا بس ملقتش بنتي عنده… ليلي بخوف ووقفت قدامه بقلق
=اومال بنتي فين يا عمران عواد عملها حاجه طب هي راحت فين انت مش بترد لي .. عمران مكنش باصص عليها وبلع ريقه من دموعه المكبوسه في قلبه ليلي ضربته علي صد’ره وقالت فين بنتي لا لا أنا لازم ادور عليها جت تمشي عمران مسك ايديها وقالها علي مكانك يا ليلي مفيش خروج ليلي زقته وقالت
_انت مالك أنا رايحه ادور على بنتي انت ابوها ومش عايز أنا هروح ادور بنفسي ابعد بقا جت تبعده عمران جابها ومسك دراعتها الاتنين بغل وعصبيه وقال
=دلوقتي بقيت ابوها مش كان السنين اللي فاتت كنتي مبعداها عني وخبيتي حملك عليا وخلتيها باسم حد غيري ولا هو بعد ما دمرتي مستقبلها تيجي ترميها عليا بعد اهمالك ليها ومعرفتيش تحفظي عليها هااا
_ليلي اتوجعت وقالت أنا مدمرتهاش انت اللي السبب في اللي احنا فيه انت اللي وصلتنا للعيشه الهباب دي بسبب خيانتك متجيش تلومني علي حسابي بحسابك وترمي عليا ذنبك انت الغلط يا عمران مش انا …
=عمران بغضب بردووو هتقوليلي أنا السبب انتي الكلام معاكي ملهوش فايده وانا مش قادر اناهد معاكي تاني روحي ارجعي مكانك وكلمه زياده هتلاقيني اتقلبت عليكي
_ليلي ببرود هتعمل اى هااا تعالى اضربني ده اللي ناقص منك من بعد خيانتك ..كف نزل علي وشها بغضب
=اخرسييي بقا اخرسيي مش كفايه البلاوي اللي وقعت فوق راسي بسببك وكمان ليكي عين تتكلمي.. ليلي عيطت وضربته علي صد’ره كتير وقالت بغل بكرهك يا عمران بكرهك أنا مش ندمانه اني سبتك انت انسان كذاب و ميتعاشرش معاك في الدنيا ولا في الاخره بكرهك وبكره زماني اللي عيشته معاك وبكره حياتي اللي قبلتك وبعدين فضلت تعيط بوجع ااااه أنا عايزه بنتيييي وبعدين قعدت علي الارض وقالت بانهيار عايزه بنتي يا عمرااان يا رحاااب وبعدين حست بدوخه جامده رنت دماغها ووقعت فجاه بباقي جسمها .. عمران اتنفض عليها ونزل مستواها وشالها وحطها علي السرير واستخدام أدواته الطبيه عليها …
جمال كان في بيته وبيحضر شنتطه وقال لمراته أنا هسافر اسبوعين وراجع تاني خلي بالك من نفسك ومن عيالك يا بدريه …بدريه باستغراب علي فين يا جمال واى السفاريه اللي جت علي ملي وشها دي فجاه !!!
=قال بتوتر لا ده في واحد صاحبي جابلي شغل كدا هيفتح علينا رزقنا وياكلنا عيش كويس
_وماله يا حبيبي مااحنا عايشين زي الفل وبناكل من محلنا ولا بنحتاج قرش من حد ده زاد شغل ولادك يعني الفلوس مكفيانا واكتر الحمد لله لي الشغلانه دي اللي تفرقك عننا
=لا أنا محتاج الشغلانه دي هروح اجرب حظي يا بدريه بدل شغل المحل ده زهقت منه عايز اشتغل في حاجه جديده واعمل مشاريع تكسبنا دهب وهتعلي مكانتنا يلا خلي بالك من نفسك انتي بس عشان هو مستنيني وبعدين جاي يمشي علت صوتها وقالت طيب انت رايح فين بظبط يا جمال والشغل ده فين !!!قالها بصوت عالي في الاقصر وهو جاي يفتح الباب اتفاجي بحد قدامه وقاله بسخريه علي فين يا جمال بقا تمشي من غير ما تقولي يا راجل عيب ده احنا اتعاشرنا في المنطقه سوا وأهل المكان أخص علي الغدر اللي في امك
_جمال بصدمه انت !!!انت عايز اى ووووو

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عبور الضباب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى