روايات

رواية عبث الحب الفصل الخامس 5 بقلم مريم حجاج مصطفى

رواية عبث الحب الفصل الخامس 5 بقلم مريم حجاج مصطفى

رواية عبث الحب الجزء الخامس

رواية عبث الحب البارت الخامس

رواية عبث الحب الحلقة الخامسة

ظلت نيروز تصر”خ مستنجده باحدهم اما هو
ف اخرج ذلك المخد”ر والمنديل من جيبه ووضعه
علي وجهها حتي فقدت وعيها وعندها حملها ووضعها بالسيارة
في منزل الابياري
نهال اقتربت منه وقالت:عمرك ما كونت مو”ذي يا سليم
انا عارفه ان كل اللي مرينا بيه كان صعب يا حبيبي بس ده
عدي ونيروز ديه بنت طيبة زي عائشة
سليم بغ”ضب:مفيش حد زي عائشة يا امي
نهال بحز”ن:مش هتعمل فيها كده ديه امنت لك يا ابني
اكيد مش هتا”ذيها بالشكل ده اسمع مني يا سليم وابدا
من الاول يا ابني
خرج سليم من غرفة والدته وذهب لغرفته لكنها لم يجدها
سليم:راحت فين ديه كمان
في مكان اخر

 

 

انتهي من ر”بطها بذلك الكرسي وقال:خلاص يا بيه
تؤمرني بحاجة تانية
اسر:لا روح انت
اقترب من تلك الفاقدة للوعي وابعد تلك الخصلات عن
وجهها وقال:مبيقعش في ايديك الا الحلوين يا سليم
جلس امامها وهو يمسك بذلك المسد”س وهو ينظر لها
في الليل
دلف سليم لغرفته بعدما عاد من عمله لكنه لم يجدها
سليم:نيروز نيروز
بحث عنها لكنه لم يجدها اتصل بهاتفها لكنها لم تجب
لم ينكر ذلك الشعور فهو قلق عليها
خرج سليم من المنزل متوجها لشركة عائلة نيروز
في ذلك المكان
حركت راسها يمينا ويسارا وهي تشعر با”لم لكن ما هي
الا ثواني واتسعت عيناها بخو”ف وحاولت فك ايديها
حاولت الصرا”خ لكن دون جدوي بسببك ذلك الصق الذي علي فمها
اقترب اسر منها ومرر سلاحه علي خصلاتها بينما هي تبكي وتر”تجف
خو”فا ليس منه لكن عندما رات المسدس تذكرت ذلك الحا”دث
الذي سلب منها والديها
فلاش باك
نيروز:مهو طالما تيمو قال هيقعد عشان يخلي باله من الشغل قولت
اجي انا معاكم اهو ابقي زي العزول
محمد بحب:انتي مش عزو”ل انتي سكره البيت كله يا حبيبتي

 

 

قبلته نيروز بحب ثم قالت والدتها:روز مالك قالك ايه هيجي
يطلبك امتي
نيروز بابتسامة وخجل:خلاص نتيجته هتطلع ويجي يطلبني
لم تدم سعادتهم عندما اجتازتهم تلك السيارة لتقطع عليهم الطريق بالصحراء
نزل منها اربع رجال يحملون الاسل”حة ليتقدموا ناحية السيارة
وقاموا ب اطلاق النا”ر علي كل من والدها وعندما اتت
والدتها لتدافع عنه قاموا بقت”لها
اقتربت نيروز من والديها ونظرت لوالدها والي الدما”ء
التي تسري منه وهي تر”تجف وجلست علي الارض وعندها
امسكت والدتها بيدها وقالت بصوت متقطع:اسندوا بعض انتي وتيمو
يا روز مل.كوش غ.ير بع.ض
ثم نظرت لزوجها الذي جحطت عيناه لاعلي وهمست با”لم:اشهد ان لا
اله الا الله وان محمد رسول واغمضت عيناها
نيروز بدموع:ماما ماما هزتها بع”نف وهي تبكي وتر”تعش
باك
هزت نيروز راسها بع”نف وهي تبكي اما هو فما زال يمرر ذلك
المسد”س علي وجهها وقال:مش عارف امو”تك ازاي
في جراش الشركة
ترجل من سيارته لكنه توقف حين ده”س بقدمه علي شي لكنها لم
تكن سؤي حقيبة نيروز
نظر حوله ثم اخذ الحقيبة وفتحها لكنها صدم عندما وجد بطاقتها وهاتفها انها
لها لنيروز لكن ماذا تفعل هنا هل حدث لها شي
نظر حوله عل وعسي ان يجد شي
نظر للكاميرات بامل وهو يركض لاعلي
في مكتب تميم
وقف وهو ياخذ اشيائة ليغادر لكن سليم اقت”حم
مكتبه وهو يقول :انا عايز تسجيلات كاميرات المراقبة حالا
تميم بغ”ضب:انت غب”ي ولا شا”رب حاجة
سليم بحد’ه:احترم نفسك روز اقصد نيروز حصلها حاجة

 

 

في نفس المكان
اسر وهو ينظر لها وهي تبكي:طيب خلاص مش همو:تك دلوقتي بصي
احنا هنتصل بسليم نجيبه هنا والا اقولك احنا نكلمه فيديو
عشان لما يشوف مراته وهي كده
اقترب منها وذلك المسد”س بيده وهي تبكي وتحاول الصرا”خ
في مكتب تسجيل كاميرات المراقبة
تميم بصدمة:اختي اتخ”طفت ثم نظر لسليم وقال:انت السبب
نظر سليم لهاتفه الذي يرن بكالمه فيديو ليقول:خير يا اسر
اسر:ليك عندي امانه ثم وجه الكلميرا ناحية نيروز التي تبكي
ليقول سليم بصدمه:نيروز
اقترب منه تميم لينظر لشقيقته التي يبدو عليها الذ”عر ليقول بغ”ضب
تميم:ابعد عنها المسد”س
نظر اسر لسليم مره اخري وقال:مراتك حلوة يا اخويا
تميم بصدمه:اخوه
سليم بغ”ضب:مش وقته وانت سيب نيروز يا اسر مشكلتك معايا اعمل معايا انا
اللي انت عايزوا
اسر:سليم لو خايف عليها تيجي لوحدك وانا قولت انا عايزك انت
سليم:ابعت العنوان
نظر تميم لسليم بغ”ضب وقال:مكنتش مرتحلك من الاول المهم دلوقتي
اختي انا هتصل بالبوليس
سليم بغ”ضب:انت تخر”س لو حياة اختك تهمك تخر”س
اسر عايزني انا ومش هيا”ذيها روح عند امي واختك هترجع
تميم بحز”ن:نيروز خا”يفة مش منه بس اللي حصل خلاها خايفة
في الليل
وصل سليم لذلك المنزل المهجو”ر ودلف للداخل واقترب منها سريعا
وهو يضمها وهي تبكي بخو”ف وترتعش
سليم :اهدي انا هنا

 

 

فك يدها اليمني لكنه توقف عندما سمع صوت شقيقه
وقف سليم واقترب منه وقال:اسر انت محتاج تتعالج
انا مش عايزك تتا”ذي
اسر بحده:وانا عايز اذ”يك
اغمض سليم عيناه وقال:لو هترتاح اضر”ب يا اسر
فكت قدمها وازالت ذلك الصق عن فمها ولكنها توقفت وهي
تشعر بالخوف عندما راته يشهر مسد”سه ناحية قلبه
لم تحبه لكنها لم تعد قادره علي خسا” رة اي احد
ركضت باتجاه سريعا لتحتضنه وعندها اهتز جسدها بشده وهي
تشعر با”لم حارق بضهر”ها وهي مازلت تحتضنه
فتح سليم عيناه بخو”ف وهو يخشي ما يتخيله
فتح عيناه وهو يضع يده علي جر”حها ليهمس بخو”ف :روز
نيروز بابتسانة مليئة با”لام وهي تغمض عيناها:جاية يا ماما
بعد ساعة
في منزل الابياري
وقف تميم بخو”ف وقاب:لا انا هتصل بالبو”ليس لكنها صدم بشده
عندما راي ………….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عبث الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى