روايات

رواية عبث الحب الفصل الثالث 3 بقلم مريم حجاج مصطفى

رواية عبث الحب الفصل الثالث 3 بقلم مريم حجاج مصطفى

رواية عبث الحب الجزء الثالث

رواية عبث الحب البارت الثالث

رواية عبث الحب الحلقة الثالثة

سليم قرب منها وهمس بغ”ضب:انت شايفاني ايه
نيروز بتوتر:ابعد كده الاول عني
وبعدين ايه اللي جابك هنا
سليم قرب منها اكتر وقال:انتي شايفاني عيل قدامك
عشان تقفي معاه
نيروز ز”قته وبعدت عنه وقلعت الجاكت بتاعها
وقالت:من الاخر ايه اللي جابك عايز ايه
سليم:مقولتلك امبارح عايزك عايز اتجوزك
فعشان كده هكلم اخوكي تيمو
نظرت له بغ”ضب وقالت:اسمه تميم اولا ثانيا تكلمه
تقوله ايه مش هتجوزك متفهم بقي

 

 

سليم قعد قصادها وقال:ولو قولتلك ها”ذي اخوكي
وقفت ومسكته من ملابسه وقالت:اقت”لك ومش
هتردد لحظه فاهم يا ابن الابياري
سليم شدها لحضنه وهي ز”قته وضر”بته بالقلم
وقالت بز”عيق وغض”ب:اياك تقرب مني تاني بالشكل ده
والا انت متعرفش انا ممكن اعملك ايه اطلع بره ومش
عايزة اشوفك تاني
سليم خرج من مكتبها وهي جلست علي الكرسي
وهي تشعر بالضيق
نيروز:هروح اسمعه مالك مش كده لا لا
في مكتب مالك
اسيا بدموع:كل ده بسببك يا مالك خس”رت صاحبه
عمري بسببك
مالك بز”عيق:انسه اسيا انا موقفي اصعب منك مع
نيروز فلو سمحتي متزوديهاش عليا
انا عارف ان مش ذن”بك تخس”ري صاحبه عمرك
بس حابب اقولك ان انا خسا”رتي اصعب منك وجلس علي
الكرسي بحز”ن اما اسيا ف اقتربت منه وربتت علي كتفه
وقالت:كل حاجة هتبقي تمام
كانت نيروز تري ذلك المشهد بينهم من زجاج المكتب
شعرت با”لضيق والا”لم وعندها تذكرت سليم وموقفها معه
غادرت نيروز الشركه تحت نظر شقيقها
مالك:النهاردة هتكلم معاها وهحاول اشرحلها موقفي
آسيا:ربنا يستر
في شركة سليم
نظر له نوح وقال:فيه ايه يا سليم مالك
سليم وهو ينظر للورق الذي بيده:مفيش
نوح:يا سليم عليا
سليم ومازال ينظر للورق وقال بغ”ضب:قولت
مفيش يا نوح إيه مبتفهمش
دلفت إلي مكتبه بعدما طرقت علي الباب
نظرت له نيروز بتوتر اما هو فنظر لها بغ”ضب وقال:اطلعي بره
نوح:عي”ب يا سليم طب اسيبكم انا وهم بالمغادره

 

 

لكنه همس لنيروز قبل خروجه:خدي بالك من نفسك
نيروز بتوتر:متخو”فنيش
نوح:انا بعرفك انتي داخله علي ايه
سليم بز”عيق:نووووح
نوح:خارج اهو يا كبير
ابتلعت نيروز ريقها عده مرات وقالت:سليم
سليم بمقاطعه وهو يقترب منها:ايه اللي جابك
هنا مش قولتي مش عايزة اشوفك تاني
اقترب منها اكتر وقال:مش خايفه علي نفسك
هزت نيروز راسها بنفي وقالت:بالعكس انت مش كده
انت بس لما زودتها في مكتبي حبيت اوقفك عند حدك
اسفه مكنش ينفع امد ايدي عليك
سليم:وهيفيد بايه اسفك
استدارت لتغادر لكنه امسك بكف يدها وقال:خلاص يا
ستي تتجوزيني
نظرت له بتوتر ثم اغمضت عيناها وقالت:موافقة
اخذ مفاتيح سيارته ثم امسك بكف يدها وهو يسير خارجا
نوح لسليم:ايه ده علي فين
نيروز:ممكن تسيب ايدي لو سمحت
ترك يدها وقال:اركبي
نيروز:معايا عربيتي
نظر لها وقال:اركبي بقولك يا روز هوصلك وبالليل هاجي مع امي
عشان اطلبك من تيم اقصد تميم
في مكتب تميم
امسك تميم بيدها وقال:اسيا انتي ايه علاقتك
بمالك وليه كنتي حضناه
ابتعدت عنه وقالت :هنتجوز

 

 

تميم بحز”ن:تت ايه
في الليل
تميم دلف لغرفة نيروز وهي كانت ترتدي فستان اسود
جلس تميم بجانبها وقال:نيروز انتي متاكده انك هتتجوزي سليم ده
هزت نيروز راسها بايجاب اما هو فضمها وقال:ماشي يا نيرو
بعد نصف ساعة
نظر سليم لتميم وقال:امال فين روز
نيروز من خلفه:اسمي نيروز
نهال:بسم الله ماشاء الله قمر يا بنتي تعالي جنبي
جلست نيروز بين نهال وفريدة شقيقة سليم
نيروز لفريدة:اسمك ايه
نهال:اسمها فريدة يا حبيبتي
نيروز:اسمك جميل وانتي قمر
ابتسمت فريدة اما نيروز فقالت:معلش هي مبتردش ليه
سليم بمقاطعة:فريدة فقدت النطق من حوالي ست سنين
يوم وفاة ابويا
نيروز:الله يرحمه
سليم لتميم:بص يا تميم انا طالب ايد اختك
كان تميم ينظر لفريدة حتي قال سليم:تميم انت معايا
تميم:انا معاك بص انا معنديش مشكلة الراي راي نيروز
نظر سليم لنيروز التي قالت:رايي من رايك يا تيمو
ابتسم سليم لكن نيروز وقفت لتفتح الباب عندما سمعت صوت الجرس
فتحت الباب لتجده هو ليس سواة مالك
سحبته نيروز إلي الخارج وقالت:ايه اللي جابك هنا

 

 

مالك:جاي ابرر موقفي:وانا مش عايزة اسمع وامشي من هنا
مالك:مش همشي
نيروز:لا هتمشي لان ده مبقاش مكانك ولا مرغوب في وجودك
حتي عريسي جوه
قبض مالك علي ذراعها وقال بقس”وة:انتي شايفة انتي بتعملي ايه
انتي اتهب”لتي علي الاخر يا نيروز انتي مفكره انك بتن:تقمي مني بكده
انا اه بحبك لا لا مش بحبك انا بعشقك ولو ملغتيش
كل الهب”ل ده هصور قت”يل
اقتربت منه وقالت:مفيش حاجة هتتلغي
كاد يقترب منها لكنها دفعته وصف”عته بقوة اما سليم ف اقترب
منهم وشكله لا يبشر
نيروز:سليم انت
وضع سليم يده على راسه وقال:متخافيش
مالك:نيروز انتي بتعتي
ضر”به سليم بقوة ونيروز تحاول ابعادهم
سليم:ابعدي عني يا روز

 

 

مالك لاستفزازه:عمرك مهتعرف توصل لقلبها زيي
امسكت نيروز بذراعه وهي تحاول ابعاده
وقالت:ابعد عنه خلاص يا سليم
نظر لها سليم بغ”ضب وقال:لو فعلا مبقاش يهمك
تتجوزيني دلوقتي
نظر مالك لنيروز
نيروز:سليم…………

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عبث الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى