روايات

رواية عالم موازي الفصل الحادي عشر 11 بقلم رشا منصور

موقع كتابك في سطور

رواية عالم موازي الفصل الحادي عشر 11 بقلم رشا منصور

رواية عالم موازي الجزء الحادي عشر

رواية عالم موازي البارت الحادي عشر

عالم موازي
عالم موازي

رواية عالم موازي الحلقة الحادية عشر

شلتوت….
تتبعت أثر سامويا ولقيتها كالعادة مع دنيا بس المرة دى مكانتش لوحدها
شهياص كان موجود وأكيد حس بوجودى طلبت من آسيا أنها تتصرف ووقفت خارج المركز النوراني وفضلت منتظر وفجأة لقيت آسيا جايه ومعاها سامويا ووراهم شهياص ولسه هطير لقيت آسيا قالتلي استني متخا’فش
شهياص مش هيشوف قوته. ع طفل ده حتى عيبه فى حقه وسط الجن ولا إيه. ..
سامويا….
كنت واقفه كالعادة ارا’قب دنيا وببص لقيت روح موجودة قدامي بتقولي محتاجه مساعدتك
لما سألتها ازاى قالتلي الجن شلتوت هيفهمك كل حاجه هو منتظرك بره تعالي معايا
ولسه خارجين لقيتها فجأة وقفت وفى نظرات ر’عب ظهرت عليها سألتها مالك فى إيه شاورتلي
بس أنا مش شايفه حاجه فهمت انه أكيد شهياص
وسمعتها بتقول أنا جاية ل سامويا مش لك وبعدها قالت لا انت فاهم غلط. الموضوع ملوش علاقة ب دنيا خالص
اتغظت. آوى
شكله افتكرها جاية تا’ذى دنيا وواقف لها علشان يهد’دها للدرجة دى يا شهياص نسيت سامويا حبيبتك ومبقاش فارق لك وجودى😔
ولقيتها بتقول تعالوا معايا شلتوت الوحيد اللى هيعرف يفهمكم الحكايه كلها والمفروض انكم تساعدوا لأنه لسه طفل صغير
فاهم يا شهياص الجن اللى انت عاوز تحا’ربة طفل
يعني ياريت توفر قو’تك دى لحد فى سنك وفى مكانتك
آسيا. …
لما لقيت شهياص جاى يها’جمني قولت له انا جايه ل سامويا ومجرد ما سمع إسمها لقيته بيسألني عنها وبيقولى السا’حرة دنيا مسخرة. عفريت من الجن الأزرق علشان يد’مرني بس أنا هعلن’ الحرب عليها وع كل الأنس اللى بيساعدوها لازم أنقذ سامويا
قولت له أنت فاهم غلط خالص وأول ما عرفته ان الجن شلتوت طفل وهو اللى محتاج مساعدتهم ابتدي يهدي وقولت لهم تعالوا معايا هو منتظركم وأول ما شلتوت شافنا خا’ف ولسه هيهر.ب قولت له استني وعرفته ان شهياص مش هيعمله حاجه ولقيت كل واحد بيبص للتاني بحذر….
أنجي. …
بعد ما خرجت من عند دنيا ولسه بتنادى عليا اختفيت. وطبعا البركة فى شلتوت لكن ببص لقيت نفسي فى مكان ضلمة. أوى مش شايفه حتى صوابع أيدي فضلت انادى ع شلتوت وع يجنأ لقيتها بتقولى إحنا حواليكي
فضلت احسس ع الأرض وكل ما أحاول أقف اتخبط فى رأسي والريحة فظيعة. انا مش قادرة اتنفس ده كأن كلب. ميت هنا وقررت أنى ازحف و ايدي بقت تلمس حاجات زى ما تكون عضم وببص لقيت فى شعاع ضوء بسيط فضلت اوح فى اتجاهه وحسيت بهواء فضلت اضر’ب فى الحجر. ولقيت يجنأ رفعته والنور ملئ المكان ببص حواليا لقيت نفسي واقفه فى وسط الجماجم. فى مقبره
قولت لها أنارشامنصورايه اللى جابني هنا انتوا عاوزين تخلصوا. مني وسمعت منها اغرب رد
قالتلي ده مكانا أحنا بنقعد هنا وبنقابل أصحابنا ولقيت ايسآ جايه ومعاها واحد بقرون شكله مفز’ع وضخم. جدا وجسمة شبه الحمم.البر’كانية
بقيت مش عارفه اهر’ب فين أنا لسه واقفه جوه المقبره وسمعت ايسآ بتقولي اطلعي لسه فى وقت ع ميعاد الدفن ؟؟
ايسآ….
قررت أخفي أنجي أول ما نخرج من عند دنيا ع طول علشان تصدق ان أنجي واحدة جاية لها من المستقبل وبما ان شلتوت مكنش موجود وعرفت من آسيا أنه راح ينفذ الخطه لقيت ان أنسب مكان نروح له هو المقابر
ودخلت أنجي جوه مقبره علشان ترتاح شويه لحد ما اروح أشوف حد من أصحابي يساعدنا
وقابلت “ركاش” صديقي ومعجبة به من زمان قولت أعرفه ع يجنأ وانجي ونقعد ننتظر حضور دفن. جدة دنيا
وببص لقيت أنجي مر’عوبه منه مش فاهمه ليه ابتديت اهدي فيها وقولتلها مافيش وقت وبدل ما تنتظري ل بكره وتظهري ل دنيا خلينا هنا واظهري لها بعد الدفن وخلينا نخلص الزمن بيعدي ومفضلش لكي وقت طويل فى الزمن الحاضر
ابتدت تقتنع وقعدنا كلنا وطلبت من ركاش صديقي أنه يساعدنا لو تتطلب الأمر بما ان شلتوت مش موجود وكمان لأنه وحشني وكنت عوزاه يفضل معانا وهو كمان حس بكدا وقالي مش هبعد عنك ياااااه مافيش أحلي من الحب
واتمنيت ان أنجي ويجنأ كانوا يمشوا ويسبونا مع بعض وناكل سحالي وضفادع ونشرب من مياة المجاري
أنجي. …
ابتديت أهدي لما حسيت ان ركاش مش خطر’ وشوفت نظرات الإعجاب بينه وبين ايسآ وافتكرت يحيي وحشني أوى وابتديت افتكر كل حاجه بينا حقيقي أنا مفتقدة يحيي ولؤي آوى يارب أنا ندمانه’ ع اللى عملته فى نفسي
ولقيت يجنأ جت قعدت جنبي وقالتلي كلنا جنبك وبنساعدك ووجودك هنا دلوقتي علشان نثبت ل دنيا أنك من المستقبل وتصدق كلامك وشلتوت وآسيا حاليا مع سامويا وشهياص
أول ما قالتلي كدا قلقت. قولت لها شلتوت طفل صغير أكيد هيحتاج مساعدة لازم نكون جنبه
لقيتها بصتلي بأستغراب وقالتلي انسية هتساعد واحد من الجن
قولتلها وفيها إيه
قالتلي إنتي مكنتيش بتساعدى أبنك يا أنجي ودلوقتي عاوزة تساعدى جن ده تغيير كبير فى شخصيتك
سكت مكنش عندى رد ع كلامها وببص لقيت عربيات كتير جاية تقريبا دى الجنازة
وفضلت أعلي صوتي اختفوا. بسرعه قبل ما حد يشوفكم فضلوا يضحكوا عليا وقالولى إحنا قرناء محدش من الإنس شايفنا أنتى اللى محتاجه تستخبي انزلى القبر ولقيت يجنأ حطت الحجر تانى وفضلت فى الضلمة وسط الجماجم’ المكان مر’عب ومخيف. وبقيت حاسة ان فى حركة حواليا فضلت اترعش وبحاول انادى ع يجنأ لكن صوتي مكنش طالع
وسمعت صوت بيقول متخا’فيش يا انسية
أنا حارس. المقبرة وركاش طلب مني أنك تكوني فى أمان.
فضلت انهج ومش قادرة اتلم ع أعصابي. وبعد أكتر من نص ساعه سمعت صوت يجنأ بتقول
يا حارس. المقبرة لك الشكر والعرفان لمساعدتك فى جعل الانسية فى أمان أخرجها الأن بأمر ركاش
وسمعت الصوت رد و بيقول اخرجي ولكي الأمان ولن يستطيع ان يأذيكي. هنا انس او جان ولقيت المكان اتملى بالنور وأنا واقفه ع الأرض خارج القبر وشوفت من بعيد دنيا واقفه وحواليها ناس كتير
ولقيت يجنأ وايسآ وركاش بيقولولى يلا إحنا جنبك قربي منها ولقيت ركاش شاور بصباعه لقيت دنيا بصت اتجاهي واندهشت لما شافتني
بعدها شاور ناحيتي حسيت إنى بتشال وفجأة بقيت واقفه قدامها وطبعا دنيا اتفز’عت وفقدت الوعي
لكن الحقيقة مكنتش لوحدها اللى مر’عوبه أنا كنت مر’عوبه أكتر منها
اللي بيحصلي ده كتير ع عقلي أنه يستوعبه ده ولا أفلام الفانتازيا…
شلتوت….
فضلت مركز ومش عارف ابدء منين وقلقان من شهياص وبصيت ل آسيا تساعدني لقيتها قالت
مكنتش أعرف يا شهياص أنك بتحب سامويا أوى كدا لها حق أنها هى كمان تحبك وتغيير عليك
فهمت أنها عاوزة تهدي الجو بينهم وتصلحهم ع بعض ولقيت شهياص بيقولها أنا اد’مر اى حد علشانها
ولقيت آسيا بتقولها ياريتك سامعه كلامه يا سامويا ده بيحبك أوى وطبعا توقعت ان سامويا تفرح بالكلام ده لكن
سامويا زى اى أنثي سابت الموضوع الأساسي وقالت لو مهتم مكنش جري وراء الانسية ومطنشني.
ولقيت شهياص بيبص ل آسيا وبيقولها هى بتقولك إيه
قولت لهم باااااااس واضح أننا محتاجين استشاري علاقات عاطفيه الاقيها من الإنس ولا الجن الحقني ياما
عاااااااااا
….
ياتري شلتوت هيقدر يصلح بين سامويا وشهياص ولا …؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عالم موازي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى