روايات

رواية عالم تاني الفصل العشرون 20 بقلم آلاء

رواية عالم تاني الفصل العشرون 20 بقلم آلاء

رواية عالم تاني البارت العشرون

رواية عالم تاني الجزء العشرون

رواية عالم تاني
رواية عالم تاني

رواية عالم تاني الحلقة العشرون

فاطمه….حقيقي مش فاهماك
احمد… ليه بس يا تيتا
فاطمه… ليه انت اللي بتقوله دا وعد متستهلش كده
احمد… هو انا بقولك هسبها
فاطمه…وعد مش هتفاهم كده هتقول لسه مش متاكد من حبك ليها
احمد…ياسلام وعدما تفهمش.كده انا عايز اعملها مفاجاه ليها
فاطمه …في مفاجات تتحب ومفاحات تكسر
احمد بستغراب… حقيقي مش قادر استوعب كلامك ازاي بالعكس هتفرح لما تتفاجئ ان فرحنا هيكون معاهم
فاطمه …يا حبيبي ازاي طيب والفستان وتجهيزات العروسه

 

احمد…هخلي جميله تبقا تاخدها معاها واكيد وهما بيشترو الفساتين تبقا تشوف معاهم كا تجربه
فاطمه … لا حول ولا قوة الا بالله وليه كده ما تفاجئها مثلا بهديه تاخدها اي مكان تتفسحوا ودي هتفرحه اكيد وانت متاكد من كده لانها عمرها ما خرجت بلاش كده قولها كلام حلو هتلاقي شبه االاطفال وفرحانه
احمد ابتسم.. ما هي طفله وبصله تيتا انا حاسس بظلمها بفرق السن اللي بنا
فاطمه …تاني يا احمد يابني انا وجدك كان الفرق 15سنه واقسم بالله ما شوفت يوم ظلمني هو بس الفرق بعدو عني مش بالسن ياما متجوزين وسنهم قريب من بعض ومافيش بنهم تفاهم او حب او موده ومش مرتاحين المهم تكون مرتاحين لي بعض فاهمين بعض مريحين بعض ووعد انت حبتها عشان لقيت فيها كل حاجه
احمد ابتسم… بحبها اووي لما بتبقا قريبا مني بحس اني مطمن .وفرحان وببقا عايز افضل قصادها وضحك وشكله بيضحك لما بتتكسف بحس بنتي مش حببتي ببقا عايزاخبيها
فاطمه ابتسمت… ربنا يجعلكم سند لي بعض ونصيحه مني وعد.هتبقا حسه انها اقل منهم بعدم كلامك عن جوازك منها وهتلاقي دلوقتي بتفكر ليه متكلمتش زي انس وعز لان انا نفسي استغربت انك متكلمتش وجيت افاهم ايه سبابك كنت متوقع انك انت اللي هتفتح الموضوع
احمد بتفكير… لا لا مظنش

 

فاطمه… انت حر بقا بس متاكده انها بتفكر دلوقتي ليه متكلمتش ويمكن دماغها طلعت افكار غريبه وقاعد تحاول تفاهم سبب ايه وعد زي تفكيرابوها وانت واخد تفكير عمك وابوك حط نفسك مكانها تخيل بقا هيوصلك لي ايه فاكر في قرارك تاني دا عشان انا مش شايفه انه كويس يلا تصبح علي خير ومشت
احمد بص علي فاطمه وهي ماشيه وكلامها بيتردد في دماغو…
ـــــــــــــ
عند وعد .كانت قاعد بتفكر ازاي احمد ما فتحش في موضوعهم وعيونه دمعت لقت الباب بيخبط
وعد مسحت دموعها بسرعها …..اتفضل
احمد دخل…ينفع اقاعد معاكي شويه
وعد… اها
احمد لحظ انها عماله تدري وشها بطريقه غريبه راح قاعد قصاده.. منمتيش ليه
وعد … كنت هنام

 

احمد حسه صوتها متغيرمسك وشها بحنيه وخالها تبصله وستغراب… انتي معيطه
وعد ابتسمت.. ابدا
احمد رفع حاجبه …يعني يوم ما تتعلمي حاجه تتعلمي الكدب ياوعد بس احب اقولك لو حتي كدبتي عينك فضحاكي مالك
وعد ابتسمت ب احراج ومسكت ايدو اللي ماسك بيها وشها ونزلتها وفضلت مسكها.. مافيش
احمد اتنهد…مش مصدقك بس تمام كنت عايزكي في موضوع مهم
وعد .. عارفه عادي ولا يهمك تيتا دايما تقول كل شي قسم ونصيب
احمد ضم حواجبه…ايه
وعد سابت ايدو وبصت في الارض… ربنا كريم اكيد هيكرمك بالحسن وانا مش زعلانه انت اخويا مهما حصل
احمد اتنهد وبصله وتاكد من كلام جدته .. تيتا عندها حق
وعد بتحاول متعيطش … عايز انام
احمد اتعصب…مش قصدي ان تيتا عندها حق في الهبل اللي قولتي قصدي تيتا معاها حق انك عدم كلامي عن فرحنا يبقا مش عايزك
وعدبصتله ودمعه بتزل.. مش فاهمه
احمد قرب منها ومسح دمعه بحنيه… اولا اياكي تعيطي مهما حصل ومسك ايدها واياكي تسيبي ايدي تاني مره عشان انتي عارفه عصبيتي وانتي حره
وعد بصله ومش فاهمه…
احمد… وعد انا اول حب في حياتي كان انتي واول مره حد يشيل من دماغي عدم الجواز كان علي ايدك انتي واللي لو اتمنا اعيش معاها عمري كله هيكون انتي واي حد تاني ميهمنيش
وعد .. ليه مطلبتش منك متجوزتنيش
احمد ضم حواجبه وديق عيونه شويه … ايه
وعد مسحت دموعه بطفوليه…ليه مطلبتش منك متجوزتنيش
احمد ضحك … اسمها ليه مطلبتش مني اتجوزك
وعد…اها
احمد…اها ايه انا بصحح كلامك
وعد بصله وساكته..
احمد.. وعد انا بحبك وكنت ناوي اعملك المفاجاه اننا فرحنا معاهم
وعد بستغراب.. ازاي
احمد حكلها كان ناوي يعمل ايه…بس يا ستي بس حضرتك دماغك بقا زي ما تيتا قالت هطلع افكار غريب ودا اللي خالني اجيلك دلوقتي وعلي فكره انتي غالي جدا علينا كلنا بس انتي بالنسبالي كنز كفايه بس لما ببصلك ببقا مبسوط وببقا خايف انتي اللي تكرهيني بسبب عصبيتي
وعد ابتسمت بكسوف وبفرحه… ابدا واللهي انا بحبك اووي وبحب اعصبك عشان بضحكني
احمد رفع حاجبه… ليه اراجوز
وعد…لا ابدا والله .قصدي بفرح لما بتغير

 

احمدابتسم…ماشي
وعد …طيب يعني كده هنتجوز
احمد ابتسم…اها
وعد ضحكت بكسوف… يعني كده هبقا عروسه زيهم وابقا مراتك وعندنا عيال صحيح انا عايز عيال كتير عشان خاطري
احمدضحك… هو انتي بتتكلمي اكني هنشتريهم عموما انتي لو عايزه 10انا عايز20 بس بشرط يكونه زيك
وعد ضحكت… حاضر وبعدها بصتله بتفكير وكشرت طب اعمل ايه عشان يكونه زيي
احمدضحك واخدها في حضنه… بحبك وضما لي اكتر حطي في دماغك اني روحي فيكي وان مهما دماغك تجيب وتودي او مشاكل حصلت ما بنا انتي اغلي شي عندي واستحاله اخسرك ومهما حصل احمد لقها بتتهز بطريقه غريب بعدها عنه
وعد بتضحك جامد بطفوله…بتقول اهو كلام حلو وفضلت تضحك
احمد لقها مسخسخ من ضحك.. يابنت المجا*نين في ايه
وعد بضحك .. انت بتحبني اووي
احمدضحك ….لا حول ولاقوة الا بالله طب في ايه اهدي
وعد عماله تضحك لحد ما وشها احمر ونفسها بداء يروح
احمد بقلق… وعد اهدي في ايه ومسك ايديها اهدي
وعد بضحك…مش .مش عارفه

 

احمد بصلها ومش عارف يتصرف ومستغرب … اهااا دراعي ومسك دراعو
وعدبخوف وبتاخد نفسها بصعوبه …مالك
احمد … مش عارف
وعد… طيب انادي انس وبداء نفسها ينتظم
احمد ارتياح…. عبو شكلك خوفتيني وشدها لي حضنه
وعد ابتسمت وحضنته جامد لدرجه ضغطت علي دراعو بس كان بيستحمل ورفض فكرت تبعد
وعد بطفوله بعدت وحست بحاجه … مالك
احمد… انا خسرت اهلي وانا صغير ورا بعض اكن بتقتل بس”كينه تلمه الدنيا اسودت وكرهت الموت مع ان كنت بتمناه عشان اشوفهم قولت خلاص دا امر وقع وفضلت اخلي بالي علي اخواتي بس هما بيضايقو من خوفي عليهم شايفينه تحكم. انا مش قوي زي ما انتم شايفين انا من جوايا لحد دلوقتي وجع خايف حد فيكم يحصلوا حاجه وتعامل معاكي زمان غصب عني انتي فاهمني بس
وعد بزعل ومش عارفه تهون عليه… هما بيحبوك حتي تيتا بدفع عنك دايما
احمد… ومالك بتقوليه بقرف كده
وعد ضحكت…لا افتكرت لما كنا بنتعارك ودفع ليك
احمد…فين دا
وعد..بيني وبينها انت عارف الاول كنت مفكره انكم اخوات بس عمتو فهمتني وبتقول عليك انت العاقل اللي فيهم معرفش ازاي

 

احمد…لسانك هاا
وعد ضحكت…حاضر عموما كلهم بيحبوك تيتا وعزة وجميله وانس وعز واكتر حد خالص بقا انا اكتر منهم كلهم واللهي
احمدضحك… ومين هيشهد للعروسه
وعد…يعني ايه
احمد ابتسم.. ولا حاجه المهم في حاجه عايزك تفهميها كويس اي كلام بنا ميتقالش تمام حتي تيتا اياكي
وعد…حاضر
احمد… ومهما نتعارك محدش يد.خل ما بينا
وعد…حاضر
احمد ابتسم.. وانتي حبه تقولي حاجه
وعد بصتله بتفكير…لا لا مافيش بس لو افتكرت حاجه هقولك
احمد ابتسم. .. تمام
وعد…بس في سوال كده بامانه تقول الصراحه
احمد…قولي
وعد… ليه حبتش سلمي مع انها احلي مني ومتعلمه وبتلبس هشك بشك وغنيه زيكم
احمدضحك…بتلبس ايه
وعد هزت كتفها اكنها بترقص وبتتكلم جد …هشك بشك حاجات كده مش محترمه
احمد بيحاول ميضحكش…امم

 

وعد… محبتهاش هي ليه وعرفت من عمتو يعني انها لزقه ليك شبه الدبان اشمعنا انا
احمد مسك ايديها…عمري ما كنت اتصور ارجع اضحك تاني لا والغرب اني اضحك وتعصب وغير ويتغير طبعي في دقيقه كده كل دا بسببك
وعد…علي فكره انت ما جاوبتش
احمد…لو صبرتي هتفهمي سلمي مش شبهي اساس لان الفكره زي ما قولتك مكانتش في دماغي انتي غيرتيني
وعد..
احمد رفع حواجبه… مش فاهمه تمام بصي سلمي حاجه وانا حاجه تانيه خالص
وعد..بمعنا
احمد.. ياختشي كميله بداتي تتكلمي وكمل كلامه بمعنا يا للمضه ان سلمي بتاعت شكليات سلمي محبتنيش
وعد…يعني ايه شكليات
احمد…يعني بتحب المظاهر بص لوعد لقها متنح اها هي ليله بينه من اولها بصي ياروحي
وعد ابتسمت بفرحه وتكسفت …امم
احمد ضحك…فاهمه بس كلام الحلو انما اللي طلع روحي في لا

 

وعد بطفوله…بس بقا علي فكره انا بتكسف بس برضو بحبك تحب فيا ببقا مبسوطه كده
احمد …ماشي مثلا في ناس بتحب زي تتفشخر كده انا عندي وعندي وعندي
وعد… عندهم ايه
احمد لطم علي وشه…منك لله ياسلمي بصي مثلا انا كا احمد عندي القصر دا وعندي شركات وعند شغل بتاعي مهنتي رائد صح
وعد…صح.
احمد.. سلمي اكنها انا وهي اللي عندها الحاجات دي تمام
وعد … تمام
ااحمد … انا كا سلمي بقا اتفشخر بمعنا اقولك انا عندي عربيات وشريكات وعندي قصر وانتي معندكيش وبصلك من فوق كده
وعد…متفنعر يعني ومجعترفه
احمد…متفنعر مجعترفه حسبي الله ونعم الوكيل في ياشحته انت وعفاف
وعد ضحكت…
احمد بصله…بتضحكي علي ايه انتي ابيض خالص اسمها متعجرفه ومتقنعره
وعد…وبعدين

 

احمد… هي بقا دي شخصيتها وهي مش بتحبني كا انا احمد هي بتحبني عشان انا عندي فلوس وشركات فاهمتي
وعد…طماعه يعني
احمد باس راسها…الحمد الله اها
وعد…علي فكره انا مش غبيه بس مش عارفه حاجه عشان كده مستغربه
احمد اتعصب…سلمي متعلمه بس جاهله عن الدنيا جاهله عن انسانيها سلمي لو شفتني مبقاش حلتي جنيه هترميني وجميله فين معلش نص وشها مكياج وهباب ازرق .انتي اساس مينفعش تتحطي جمبها في مقارنه و لا ملامحك ولا اسلوبك ولا طريقتك ولا اي شئ منها سلمي ولوحطنها في مقارنه انتي وهي هي صفر واقل منه الجهل مش تعليم الجهل ادب وتربيه ودين واخلاق وانتي كل دا فيكي وياستي لو علي التعليم انا لسا عند وعدي عايزه تتعلمي تحت امرك
وعد بصتله وتنحت..انت موافق تتجوزني حتي لو متعلمتش
احمد اتعدل وبصله..لا ثانيه بس كده هو انتي بتتعلمي عشاني ولا عشان نفسك
وعد بصتله وساكته …
احمد بنرفز…ردي
وعد …بصراحه الاول عشاني بس دلوقتي عشانك برضو عشان متتعيرش بسببي
احمد جز علي اسنانه…طيب بصي عشان بجد انتي غريب تعليمك لي نفسك مش لي حد متغيريش نفسك عشان شخص مهما كان يكون اللي يحبك يحبك عشانك انتي بعيوبك بمميزتك الحب مش بالتنقيه الحب بكل شي في انا حبيتك كده وعايزك كده عايزه تتعلمي انا معاكي و هشجعك لانها مش هضرك بالعكس هتساعدك تعرفي وتفهمي كتر لكن شئ هيضرك انا اول واحد همنعك

 

وعد بصتله بحب … وانت متعصب ليه طيب
احمد اتنهد .. لان مش هقبل تفكيرك يوصلك انك تغيري شئ من نفسك عشان ترضيني انا راضي ومبسوط وعلي فكره بقا انا كنت خايف انك انتي اللي ترفضيني بسبب طريقتي
وعد…انت لسه قايل اللي بيحب حد بيحبه كده وعيبك دا انا بحبو اوووي اساس خايفه تتغير طب عارف لما بتتعصب كده والعرق اللي بين حواجبك دا يبان ببقا عايزه العب في خدودك كده بتبقا قمر
احمد بصله بياس وضحك… نفسي اتكلم معاكي جد
وعد…انا بتكلم جد
احمد…ما دي المصيبه
وعد ابتسمت… بجد انت مبسوط زيي
احمدقلدها… اكتر منك بكتير اوووي
وعد ضحكت … احم من غير عصبيه مين احلي انا ولا هي
احمد بصله بطرف عينه..
وعد…عشان خاطري
احمد بهمس…بكلم في نفسي
وعدضحكت.. قولها بقا
احمد… اكيد انتي ياوعد دا انتي دلوقتي معيط وحلتك بلا ازرق وزي القمر هي مهما تحط شبه ا الاراجوز
وعد مسكت خدوده…والنعمه انت قمر
احمد استغرب.. اوعي

 

وعد عماله تلعب في خدوده..
احمد ضحك ومسك ايديها…بس يا ماما كده عيب يلا نامي
وعد بفرحه. .. عايزه اخرج معاك
احمد ب احراج… احم انا المفروض امسك الشركه بكره عشان انس عندو كذه قاضيه وعز هيسافر لشركات اللي برا
وعد. بزعل وجزت علي اسنانه…ووعدك بقا
احمدد… موضوع انس دا لغبط الدنيا كنت عامل حسابي اخرجك
وعد …
احمد … طب اعمل ايه والله غصب عني وحقكك بس الشركه مينفعش انا واخد اجازه من شغل بسبب دراعي بس الشركه مينفعش تتساب كده
وعد بتفكير وبعصبيه…طب ماشي خلاص تاخدني معك الشركه اهو اي خلقه جديده
احمد…موافق بس متتعامليش مع حد اللي هو بحبك اووي .انت جميل هتلاقي قلم علي وشك انتي وهو
وعد بفرحه…لا واللهي مش هقول لحد بحبك غيرك
احمد… اما نشوف
ــــــــــــــــــ
تاني يوم احمد قال ليهم ان فرحو هو ووعد معاهم كلهم باركو ليهم وبعدها كل واحد راح لي شغله واحمد اخد وعد معا الشغل واول ما وصلو شركه كلهم استغربو وجود وعد لي اول مره احمد يدخل الشركه ومع واحده اما وعد كانت مزهول بالمنظر اول ماوصل المكتب
ـــــــــــ

 

احمد…اقاعدي
وعد عماله تبص حواليها… فين
احمد… قصادي ياوعد مالك وقاعدها وراح قاعد علي المكتب وبعت للسكرتيره تجبله الملفات
السكرتيره.. اتفضل حضرتك دي ملفات وبصت علي وعد ايه دا وعد هاي انا جودي صاحبة جني جيت الحفله
وعد بصتله بتفكير.. اها افتكرت وقامت اهلا وسلمت عليها عامله ايه
جودي.. الحمد الله وحضرتك
وعد…اسمي وعد يا جودي بلاش حضرتك دي وحشه
جودي ابتسمت … حاضر تشربي ايه بقا وبصتله اعمل نسكافيه بالبن جامد بتاعي طعمو تحفه اشطا
وعد ابتسمت…اشطا
احمد بصص ليهم وحاطت ايد علي خدو.. امم وبعدين يا جودي متعزميها علي الغدا بالمره في ايه
وعد بصتله…متزعقش دي طيبه اووي وجميله
جودي بحراج..اسف يا فندم
احمد… عايز قهوه
جودي.. تحت امرك ومشيت
وعد كشرت…انت بتعاملها كده ليه دي جميله
احمد بحاده… وعد
وعد كشرت وقاعدت مكانه وفضلت تبرطم
احمد… ايــــــــــــــــه
بعد وقت جودي دخلت…اتفضل القهوة احم ينفع وعد تقعد معايا نشرب نسكافيه مع بعض
وعد بفرحه…اها اها

 

احمد بتفكير ان ممكن حد يتكلم معاها ومتفهمش…لا خاليكي معايا وبص لي جودي شوفي شغلك وهاتي اللي قولتلها عليه
وعد…ما انت بصص في الملف اروح معاها
احمد بصله بمعنا تسمع الكلام… شوية شغل هعرفهولك وبص لي جودي يلا
وعد قاعدت مكانها وكشرت
جودي… حاضر وراحت جابت لي وعد نسكافيه وطلعت
احمد قام وجبلها كرسي جمبه. تعالي اقاعد عشان افاهمك
وعد… ايه دا انت بتتكلم جد
احمد…اها
وعد جريت وقاعدت جمبه وفضل شرح ليها وكانت لما متفهمش مش بتسال عشان ما تعطلوش بس بيعرف ويرجع يفاهمها كان بيحاول يخليه تفاهم اكتر ووعد كانت مبسوطه ومستغربه كمية المعلومات والغرب حنيته عليها وانه مزهقش من عدم استوعبها وعده وقت كتير وخلصو
احمد…كفايه كده
وعد بتعب… انا عايزه انام
احمد … ابتسم. حاضر بس هناكل الاول برا ايه رايك
وعد …اكيد
راحو في مكان فخم جدا وعد قاعده ومتنحه واحده دخلت بسهوكه وشبه لبسها كله ملفت
البنت…. الوحش واو هاي

 

وعد بصتلها من فوق لي تحت وضايقت…الوحش مين وبصت لي احمد مين دي
احمد ابتسم لي بنت بضيق… اهلا ازيك وازي سياده اللواء
البنت قربت منه ولسه هتسلم عليه وتبو*سه
وعد….ايه رايحه فين وشدتها من هدوها وبعدتها مين دي
احمد… زهرة
وعد…زهرة بجد.فكرتها صابون مين قربتنا
احمد كتم ضحكته… احم.بنت سياده اللواء سلطان
وعد…مش قريبتنا يعني وبصتلها بتقريبي كده ليه مش عيب
زهرة بسهوك… ياي مين دي
وعد…ياي عليكي انتي انا مراته
احمد…

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عالم تاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى