روايات

رواية عالم تاني الفصل السادس عشر 16 بقلم آلاء

رواية عالم تاني الفصل السادس عشر 16 بقلم آلاء

رواية عالم تاني البارت السادس عشر

رواية عالم تاني الجزء السادس عشر

رواية عالم تاني
رواية عالم تاني

رواية عالم تاني الحلقة السادسة عشر

عزة ابتسمت بضيق وبهمس…قصدك ضلمته
وعد بصت لي رد فعلهم وبصوت مسموع…مين دي اللي محدش طيقها
كلهم بصو لي وعدو بصدم انس بسرعه حط ايدو علي بوق وعد
سلمي بصت لي وعد بقرف…نعم تقصدي ايه وبصت ليهم مين دي
وعد شالت ايدو ابتسمت وراحت ليها ومدت ايدها وبتسلم… اهلا انا وعد
سلمي بصتلها من فوق لي تحت وبعدتها بضهر ايديها من قصادها وراحت لي فاطمه هاي تيتا وحشاني موت
فاطمه ابتسمت بضيق من طريقتها لي وعد… وانتي كمان يابنتي
وعد كانت واقف مصدومه من طريقتها وزعلت وراحت قاعدت تاني مكانها وبص لي سلمي ومكشره…
سلمي راحت لي عزة…هاي طنط
عزة بضيق.. اهلا الفرح بعد بكره جايتي بدري
سلمي… اكيد لزم اجي بدري مش چوچو حبيبتي لازم اكون معاها وراحت لي جميله الف مبروك يا قلبي وسلمت عليها
جميله ابتسمت بضيق… الله يبارك فيكي

 

سلمت عليهم بس مكانش حد طايقها وقاعدت جم احمد
وعد بهمس ومضايقه من وجودها جم احمد …هي دي مين اساس
انس… قريبت مرات عمي من بعيد
سلمي… وحشتني موت بحاول اوصلك كتير
احمد مسك الفون ومش بيرد …
سلمي ..شكلك مشغول اووي بالفون ببعتلك مسدج مش بترد ليه
احمد قام…تيتا انا هروح انام مش نقص صدع
وعد.فرحت …احسن كسفك كلهم بصولها ابتسمت ب احراجه احم
كلهم ضحكو ديرو وشهم
احمد عيونه ضحكت بس طلع وسابهم
سلمي جزت علي اسنانه… ودي مين دي انتي مين بقا وشاورت ب صباعه بستهزء
انس بصله بقرف… اولا اتكلمي معاها عدل تاني حاجه اسمها وعد
سلمي ابتسمت بسخريه…ايه خطبتك
انس بغضب وعروق وشه برزت وتكلم بحده…دمك.تقيل لا اختي وعد طلعت عايشه يعني دا بتها واللي يدخل يحترمها انتي بتتكلمي مع وعد محمد عبد الحميد واظن فاهمتي كلامي ومسك ايد وعد يلا ننام يا روحي

 

فاطمه كانت مبسوطه من رد فعله وساكته..
وعد بصت لي انس بستغراب عمرها ماشفته بطريقه دي وطلعو وداها
اوضتها… مشوفتكش كده مع حد دا غير انك كرشتها يعتبر
انس بغضب.. عشان المفروض محدش يتكلم عنك كده مهما كان يكون
وعد …اهدا طيب
انس بحده وطريق ترعب…اياكي تسمحي ليها تتعدا حدودها انتي فاهمه
وعد بخوف…شكلك ياخوف
انس جز علي اسنانه…تصبحي علي خير ومشي
وعد. انفجرت في العياط مجرد ما داها ضهرو رجع تاني
انس بيجز علي اسنانه…بتعيطي ليه
وعد…
انس شدها لي حضنه. وطبطب عليها لقه هو اللي بيهدا مش هي اتنهد… مالك
وعد بعياط… شكلك يخوف
انس.. اسف
وعد حضنته جامد…متبصليش كده تاني مش عايزه اخاف منك انت الواحيد اللي ببقا وثقه انه مهما حصل مش هيأذيني عشان اخويا وبعدت وبصتله صح انت بتحبني صح.
انس باس راسها… محدش فينا يقدر يأذيكي وكلنا واللهي بنحبك بطلي تفكري بطريقه دي في مين مش بيحبك ومين بيحبك ياوعد.كده عمرك ما هتبقي مبسوطه

 

وعد…خايفه اعمل حاجه تكرهوني خايفه تعملوا زيهم مش عايزكم تبعدو عني
انس بتفاهم…مكانوش اهلك ياوعد احنا اهلك وانسي اللي فات وتعصبت لان مش حابب احد.يزعلك او يمسك بكلمه ومش هقبل دا واياكي لي تاني مره تسكتي لي اي مخلوق حسابي هيكون معاكي انتي فاهم
وعد..
انس… لا ما كده هنام جمبك النهارده واقوم واخد كام قلم منك وانا اساس تعبان
وعد ضحكت ومسحت دموعه بطفوله
انس ابتسم…نومك بصراحه ولا اجدعه عركه علي ديق كده
وعد ضحكت .. وانت كمان علي فكره
انس…لا بقا اانا نمت جمبك مرتين واخد قلمين لحد دلوقتي وداني بتصفر
وعد ضحكت…مقصدش
انس ابتسم وباس راسها…تصبحي علي خير
وعد مسكت في …نام جمبي النهارده عايزه اتكلم معاك شويه
انس … هضرب تاني امري لله
وعد ضحكت وراحو نامو.. عارف احمد هياخدني بكره نشتري هدوم
انس … امم خدي الفيزه معاكي
وعد…حاضر
انس…شايفك متعلق في احمد علي فكره
وعد ابتسمت…دا احنا بنتعارك يامه وبصتله بس هوطيب اووي اووي زيك
انس ابتسم…امم ماشي اتركن انا بقا

 

وعد ضحكت …لا ابدا انت سندي بعد ربنا وابتسمت كنت علطول اسمعها في مسلسلا اول مره افهم واحسها وانت معايا
انس… ربنا ميحرمنيش منك يروحي
وعد… ولا منك يارب وحضنته ونامو
ــــــــــ
تاني يوم
وعد نزل ومجهز نفسها ولبس علي اساس يفطرو وتروح هي واحمد يشترو هدوم نزلت لقت سلمي نزله قصادها وبتجري علي احمد وحضنته وعد واقفت مكانه وبترقبهم من بعيد
سلمي بدلع…. وحشتني موت امبارح سبتني وطلعت انت زعلان مني
احمد بضيق … ايه بيني وبينك يزعلني منك ابدا
سلمي بتلعب في ياقه القميص..اومال مكشر كده ليه
احمد بعد ايدهاوتكلم وهو بيجز علي اسنانه.. سلمي قولتلك مش بحب الاسلوب دا
سلمي بدلع…انا بحبك يا احمد انت ازاي مش حاسس بيا
احمد بغضب وشبه زعيق.. قولت انتي اختي وبس وبعدها عنه ومشي لقه وعد واقف وبصلهم بزعل ديرت وشها ونزلت واكنها مش شايفه مش عارفه هي عملت كده ليه بس مكانتش حبه تكلم معا
احمد وهو معدي من جمبها .. صباح الخير. وراح قاعد علي السفره
سلمي جريت قبل ما وعد تقعد وراحت قاعدت جمبه
وعد بصتلهم وساكته وملامحه وشها باين عليها زعل…
فاطمه طلع من المطبخ…يلا ياولاد الفطر جاهز يلا ياوعد اقاعدي
وعد قاعدت مكانها وقصاد احمد
جميله نزله جري…انا جيت صباح الخيروراحت تقاعد جم وعد المره دي محبتش تقعد جم سلمي
عزةطلع من المطبخ.. انا خصلت فين الباقي
سلمي. عز بيخلص شغل

 

وعد… وانس نزل بدري عندو اجتماع تاني
فاطمه…ربنا يقويهم ولقت سلمي لزقه في احمد بصت لي وعد لقتها مكشر ابتسمت طيب كولو يلا
جميله…صحيح يا وعد كتبت حاجات تجبيهم انتي واحمد
وعد هزت راسهاوساكته
سلمي بضيق… ايه دا هما هيخرجو لوكده انا محتاجه حاجات اجي معاكم
وعد ضربت اديها في طبق بنرفزه واكلت
احمد…
عزة بضيق… مش هينفع انا عايزاكي تساعدين في القصر مش انتي مهندسه ديكور
فاطمه… اها صح كنت لسه هقولك
سلمي .. لما ارجع ياتيتا من عيني.
عزة.. لا ما احنا محتاجينك عشان عايزين نخلص بدري
سلمي.. اوف قولت لما ارجع يا طنط.
احمد بص لي سلمي بقرف… اتكلمي عدل وبعدين انا موافقتش انك تيجي وانا نزل مع وعد بس وبصلها خلصتي
وعد هزت راسها ب اها
احمد قام يلا وراح باس راس فاطمه.باس وعزة وبهمس لو ضايقتك ردي ياعمتو معرفش تيتا عزمتها ب انهي صفا
عزة بفرحه طبطب علي ايدو.. ربنا ميحرمنيش منك
احمد باس ايدها …ولامنك يلا ياوعد واخد وعد
جميله بفرحه انه كسف سلمي… كولي ياسلمي
ـــــــــــــــــ

 

في طريق وعد كانت ساكته
احمد … مكشره ليه
وعد…
احمد واقف العربيه… انا بتكلم مش بحب كده
وعد اكنها مصدقت ونفجرت مره واحده… اول ما جت لزقت وقاعدت جمبك والصبح قربت منك وتسهوكت ازاي توافق ليها تقربلك كده وعلي فكره عملت حاجه عيب قالتلك بحبك وهي مش اختك ولا بنت عمك ومش قربتك اساس دي قريبت مامتك من بعيد كمان مش المفروض تزعق ليها بقا ومتعملش كده وهبدت ب ايديها علي تابلوه العربيه المفروض مكنتش خلتها تلمس فسفوسه منك المفروض اناو جميله بس اللي نقرب ليك ونقولك بحبك مش هي وانت ابن عمي انا يعني بتاعي انا مش هي
احمد بصله بستغراب … اهدي محصلش حاجه هي زي اختي
وعد…لا مش اختك هي مش اختك اصلاجميله بس وانا للي اخواتك مش هي ولا بقا اكلم كريم وعمل زيها واقولك اخويا
احمداتعصب.بغضب وزعيق…اعمليها ياوعد عشان اوركي رد فعلا عمرك ما شوفتيه
وعد. بعصبيه…يبقا هي كمان متقربش منهاولا تخليها تقرب منك.
احمد دير وشه وسكت اتحرك بالعربيه بعد وقت ..يلا وصلنا
وعد جايه تفتح الباب…
احمد..اصبري ونزل ونزلها ومش وراها بيحميها

 

وعد مشيه بنرفزه وبصتله… همشي ازاي معرفش حاجه هنا
احمد.مسك ايدها وطلعوا اتيله اول ما دخلو
بنت طلعت ليهم…اهلا نورت الاتيله عايزين حاجه معينه
احمد… عايز فستان سوريه بسيط
البنت ابتسمت… تمام حضرتك اقاعد هنا والمدام حضرتك تتفضل معانا
وعد بصتله ولسه هتعترض البت اخدت واعد وطلعت ليها كذه فستان وبدات تساعدها وبعد وقت
االبنت… تحفه عليكي
وعد بصت علي نفسها بكسوف…دا قصير جدا (كان الفستان فوق الركبه وتوب من فوق كان شكله تحفه ياخد العقل)
البنت..ابدا دا تحفه عليكي بس محتاج تفردي شعرك وراحت فكت شعرها بصي قمر اللهم بارك بجد عجبني اووي
وعد بصت لي نفسها وابتسمت..
البنت …طيب وري كده اكيد هيعجبه وشدت الستاره ايه رائي حضرتك
احمد كان مدي ضهرو ليهم لف وبص وتنح من منظرها وفضل سرحان في جمالها وستغرب من طقله لي شكلها اللي يسحر
وعد ابتسمت ورجعت شعرها لي ورا ودانها…حلو
احمد بسرحانه…جميله اووي
وعد ابتسمت… يعني اخدو دا
احمد…
وعد…احمد وشاورت لي
احمد فاق لي نفسه… هاا
وعد…اخد دا
احمد ركز … تاخدي ايه لا طبعا دا مكشوف وبص للبنت عايز حاجه مقفوله خالص وبص لي وعد. وانتي ادخلي غيري دا
وعد…حاضر ودخلت هي والبنت
احمد بلع ريقه ورجع شعرو لي وراوحط ايدو مكان قلبه.. في ايه بيحصل ايه مالي
بعد وقت طلعت…ايه رايك
احمد بغضب… ايه دا دا جسمك كله بين يا هانم

 

وعد…لا
البنت… اهدا دا لون الجسم مش كتر
احمدجز علي اسنانه… قولت عايز حاجه مقفوله ومحدش هيميز دا جسمها ولا الزفت
النبت خافت من طريقتها… فاهمت وقفلت الستاره جبت ليهافستان كوم مظبوط عليها من فوق ومنفوش من تحت ولونه وردي وكان شكله حرفيا ياخد العقل وكان عاجب وعد جدا
وعد بفرحه… ايه رائيك في دا
احمد لف وبص لقها تحفه ابتسم… جميل عجباك دا
وعد بطفوله وفرحه.. اووي اووي شكله رقيق جدا
احمد ابتسم… خلاص ناخد دا يلا
وعد دخلت تغير
البنت وهي بتساعدها…علي فكره جوزك بيحبك اووي وبين بيغير عليكي جدا
وعد …لا دا مش جوزي
البنت…خطيبك
وعد..ابن عمي زي اخويا
البنت ابتسمت.. مظنش انه زي اخوكي هو بين من نظراته بيحبك
وعد بصتله وستغربت كلامها ومداتش اهتمام
وبعد وقت كانو في طريق
وعد… عايزه اقاعد علي البحر شويه
احمد …مش هينفع

 

وعد بطفوله… نفسي عشان خاطري
احمد بصلها لقه نظرتها بتترجاه …حاضر
وعد ضحكت …بحبك اووي طلب كمان صغنن نفسي اكل عند البحر بيقوله بتبقا جميله انت جربتها
احمد…لا
وعد بحماس.. يبقا انا وانت نجربها اشطا
احمد ..تمام
وراحو وقاعدو عند البحر وجبلها اكل
وعد اول ما شافت البحر تنحت وفضلت تضحك وجاي تجري
احمد مسك ايدها… لا مش بحب كده اهدي
وعد بفرحه…طيب يلا بسرع وبتشد ايدو وبتجري بي اكنها شخص مسجون واخيرا اتحرر
احمد كان مستغرب رد فعلها
وعد راحت وفضلت تلعب براجليها،في المياه وبصتله… دي جميله اووي تعال
احمد بيبص حاوليه…لا
وعد فضلت تلعب واكنه طفله وبهدلت نفسها
احمد كان بصص عليه ويسرح ويرجع يبص حواليه تاني
بعدوقت وعد بضحك وفرحانه… رحته حلوه اووي
احمد بص عليها..بهدلتي نفسك هدومك كله رمله ومياه
وعد بضحك..مش مهم انا جعانه اووي

 

احمد مسك ايدها وطلع ازازه وخلها تغسلها وقاعدو بعيد عن الشط وبياكلو
وعد بفرحه… شكرا اووي
احمد… هو ليه كل حاجه تحطي فيها اووي
وعد…كتير يعني وكده
احمد بيبص حواليه… تمام
وعد …كل شويه تبص حواليك ليه
احمد … لوخلصتي اكل يلا قبل الدنيا تليل
وعد.. خلصت بس عايزه اقاعد شويه
احمد … بعدين يلا
وعد بزعل…حاضر
ــــــــــــ
بعد.وقت كانه وصلو اول ما دخلوا سلمي جريت علي احمد
سلمي…انت اتاخرت كده ليه
وعد بصتله وبصت لي احمد وربعت ايديها
احمد.لقه وعد.كده لقه نفسه بعدها عنه بسرعه…اوعي احم
وعد ابتسمت…
سلمي بزعل وسهوكه…بودي
وعد كشرت…بودي ايه بودي اسمو احمد
سلمي بضيق.. انتي مالم انا بدلع حبيبي كده
وعد بصت لي احمد وبطفوله وعند .. انت حبيبها هي ولا انا
احمد بستغرب من سوالها وساكت
سلمي ضحكت يسخريه… اكيد انا وبصت لي احمد وقربت منه مش انا يبودي

 

وعد نزلت خدودها اكنها طفله حرفيا … طب خليها بقا وجايه تمشي في لمحه البصر لقت نفسها في حضنه
احمد بعد سلمي عنه… وعد طبعا وبص لي سلمي ولي تالت مره اقولك مش بحب الاسلوب رخيص دا واخد ومسك ايد وعد ودخلوا المكتب وقفل الباب جامد
كان مل دا تحت نظرات جميله وعزة اول ماشافه رد فعلوا ضحكو من غير صوت ومصدومين
احمدساب ايدها وبصلها.. وانتي كمان ايه كل شويه تتقمصي انتي مش عيله
وعد كانت متنحه …
احمد …بكلمك
وعد جريت عليه وحضنته… كنت وثقه انك حبيبي انا مش هي ورفعت راسها وبصتله وهي لسه حضنه البنت دي بارده اووي انا مش بحبها. زي عوض
احمد ابتسم وملس علي شعرها وبهدوه … مش عيب كل شويه تتقمصي كده
وعد كشرت…ماهي عماله تقرب ليك وتحب فيك المفروض ماحد ش يقرب ليك.صح
احمد ضم حواجبه…ليه
وعد بعدت عنه وشاورت علي نفسها…عشان انت صاحبي انا بس مش هما
احمد نزل لي مستوه طولها…هما مين
وعد..زي بارده دي واي حد يقرب ليك
احمد …تيتا مثلا او جميله وعمتو
وعد…لا دوله اهلنا عادي اما دي لا وبعدين جميله مش بتعمل زيها ولا تيتا ولا عمتو وانت صاحبي واخويا انا صح
احمد…صح

 

وعد بطفوله ورفعت حواجبه…اوع تخليها تقرب ليك تاني هي بارده لو قربت زوقها بعيد عنك
احمد ابتسم… حاضر
وعد… يحضرلك الخير يارب ويبعد عنك كل البنات والصبيان واي حد ويقرب ليا انا بس ولي تيتا وجميله وعمتو وانس وعز
احمدضحك غصب عنه…انتي جميله اووي ياوعد
وعد غمزة…انت احلي بكتير اووي اووي
احمد…كلمه اووي اللي انتي مسكها دي مين علمهالك
وعد …ماما ام فريده اللي كانت جراتا قالتلي لما تحبي حاجه كتيرر قولي اوي
احمد ابتسم…ماشي
وعد ..هطلع اغير وشيل الحاجات في دولاب ومشيت ورجعت تاني بصتله وشاورت لي ينزل لي مستوهاا
احمد …ايه
وعد باسته من خدو… ربنا ميحرمنيش منك بجد مبسوطه انك كسفتها وبقيت معايا انا
احمدبصله وساكت..
وعددهطلع وسبته ومشيت
احمد فضل واقف ساكت
فاطمه دخلت… ايه اتاخرتو كده لبه
احمد ابتسم … ابدا
فاطمه ابتسمت.. اول مره اشوفك مبسوط خير
احمد … عادي هطلع اغير وسبها وطلع
فاطمه ضحكت ..عيني فضحك وطلعت
ـــــــــــ
تسريع الاحداث
تاني يوم ناس جت عملت ديكورات للكتب الكتاب وبعدها جت الميك اب ارتست وبدات البنات تجهز وجميله ووعد كانو فرحانين اما سلمي كانت بضايق وعد طول الوقت اما وعد كانت مطنشه كلامها في نفس الوقت الشباب كانو خلصو وبداوء منتظرين المعازيم
ـــــــــــــ

 

جميله … ايه ايك ياوعد حلوه(كانت لبسه فستان سكري مظبوط عليها وشعرها نزل من ناحيتين كيرلي ناعم وميك اب بسيط مع ملامحه الجميله)
سلمي بعدت وعد… قمر يا چوچو متاكده ان هيتجنن عز من جمالك(كانت لبسه فستان فوق الركبه ومن فوق بكوم بس شفاف ولون احمر ومنزله شعرها وميك اب كتير كانت حلو بس بارده برضو😂😂🤦🏻‍♀️)
وعد بصت لي سلمي برفز وفي سرها… قسم بالله اتنح من عوض
جميله ابتسمت لي سلمي بضيق وبصت لي وعد… ايه رايك ياوعد
وعد … قمر اوووي ماشاء الله ربنا يتمملكم علي خير
جميله بفرحه…. انتي اللي قمر والله بتمنا اكون شبهك كده انتي طلع زي القمر اكنك انتي العروسه وفستانك تحفه ( كان فستان وردي ومسك من فوق ونزل منفوش وشعرها ملموم من جناب ونزل وصل لي حد ضهرها وميك اب بسيط كان شكلها ياخد العقل)
وعد ضحكت بكسوف… احمد اللي اختارو بس عروسه ايه مش للدرجه
سلمي اتغظت وضحكت بسخريه…كويس انك عارفه
جميله بضيق.. سلمي معلش نادي تيتا او عمتو
سلمي… اكيد وطلعت
وعد… البنت دي وحشه اووي
جميله ضحكت… اسفه علي اللي بتعملوا

 

وعد… وانتي مالك هي اللي متربتش انا مش بيرد عليها عشان اقل من اني ارد عليها
جميله ضحكت.. ياود ياجامد
فاطمه وعزة. دخلو اول ماشفوهم
عزة زغرطت… اللهم بارك وراحو يباركلو ليهم
جميله بفرحه…بجد ياعمتو انا حلو
عزة.. قمر ياروحي
فاطمه عيونه.دمعو من الفرحه.. اللهم بارك بجد شكلكم ياخد العقل وبصت لي وعد ايه القمر دا بقا
وعد ضحكت بكسوف..
فاطمه ضحكت.. هتتكسفي مني اومال بقا لو شوفتي نظرات ناس ليكي تحت انتي وجميله هتعملوا ايه
عزة بضحك… طيب يلا بقا عشان الماذون جه استنو انادي احمد يجي يسلمك لي عريسك وغمزة لي جميله
جميله اتكسفت
بعد وقت احمدطلع ليهااول مدخل لقه جميله في وشه ابتسم … ماشاء الله وباس راسها الف مبروك ياروحي
جميله ابتسمت بفرحه وحضنته .. ربنا ميحرميش ابدا
احمد كان بيدور بعنيه علي وعد وهي كانت ورا مشافهش هو دخل …
فاطمه ابتسمت… يلا خد اخد وانزلو وانا هاخد وعد
احمد لف … هي وعد فين وبص لقها ورا تنح اول ماشفها اتغيرت وبان جمالها اكتر
احمد بصص ليها وسرح فيها…وعد
وعد ابتسمت بفرحها…ايه رايك حلو
احمد ابتسم…اوووي
فاطمه بصتلهم وضحكت…احم يلا بقا هتفضل متنح كده
احمد فاق لي نفسها… احم يلا
كلهم نزلو وعزة عماله بتزغرط
وكلهم بصين عليهم ومستغربين من دي علي وعد اما عز كان متنح لي جميله وفرحان
عز.. يالهوي علي جمالها ياما
انس ضحك… مبروك.
عز… اقرصني عايز اصدق

 

انس بشر … من عيني وقرصه جامد
عز بواجع…اهااا انت غبي يلا
انس ضحك… مش انت عايز تصدق
احمد نزل وسلمها لي.. الف مبروك
عز باس راس جميله وايدها… الله يبارك في وبهمس طلع صار*وخ
جميله ضحكت بكسوف…
انس شاف وعد… ايه القمر دا اللهم بارك
وعد ضحكت…بجد
انس.. جدا
كريم شافها وابتسم وراح ليهم… الف مبروك
انس… الله يبارك فيك
كريم بص لي واعد ب اعجاب… اخبارك ايه يا وعد
وعد ابتسمت… الحمد الله
انس لقه جني وصلت… وعد جني وصلت وجري
كريم ابتسم…احم طلع زاي القمر
وعد بصتله وتكسفت…شكرا
احمد شافه كريم قريب منها وبصص ليها ب اعجاب اتعصب وراح ليهم
احمد….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عالم تاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى