روايات

رواية عالم تاني الفصل السابع والعشرون 27 بقلم آلاء

رواية عالم تاني الفصل السابع والعشرون 27 بقلم آلاء

رواية عالم تاني البارت السابع والعشرون

رواية عالم تاني الجزء السابع والعشرون

رواية عالم تاني
رواية عالم تاني

رواية عالم تاني الحلقة السابعة والعشرون

انس دخل ب ابتسمه عريضه وفرحان …اخيرا واول ما شاف جني ابتسمته اختفت تماما وحل مكانها الغضب
انس بعصبيه وزعيق.. نهار ابوكي اسود ايه دا
جني بخوف…في ايه
انس بزعيق …في ان صد*ر حضرتك كله طالع برا
جني رفعت التوب وشه احمر وتكسفت…
مامت جني.. اهدا يبني مش كده
انس بغضب… تقلعي زفت دا وتلبسي اي حاجه تاني
عزة.. ايه اللي بتقوله دا.
وعد….في ايه بس اهدا يا انس عشان خاطري
انس بغضب وعصبيه …يعني عجبك وبيلف يبصلها لقه فستناها شبيه ليها بزعيق خله احمد وعز يسمعوا دا انتم اتهبلتوا بقى
وعد. اتنفضت…ايه مستخبت في فاطمه

 

فاطمه بصله بغضب وبحده…في ايه انت مش عامل احترام احترام ليا و ولا واقفين
احمد دخل هو وعز…
احمد…في ايه ياجماعه
انس داره جني ورا ضهرو بغضب …ارفعي زفت وبصلهم.. في ان الهانم هي واختي بيستهبلوا
عز بعدم فاهم…في ايه طيب حصل ايه
فاطمه بزعيق… بس وبصت لي عز خد مراتك ونزلوا روحي معاهم يا عزة
جميله واقفه خايفه علي وعد وجني… طب وعد وجني
فاطمه بحده…قولت خد مراتك ونزل يا عز
عز بص علي جميله واخدها ونزل..
احمد.. في ايه بقا وفين وعد
وعد مرعوبه وطلعت من ورا فاطمه…نعم
احمد بصلها وعروق وشه برزت …ايه دا
انس… اتفضل وكمان الهانم العن منها
احمد.بغضب وزعيق.. دا اللي اتفقنا عليه
فاطمه بزعيق.. في ايه ما تهدوا مش كده وبصت لي انس وانت مش عجبك خلاص انزل وانا هتصرف
مامت جني بستغراب.. هتعملي ايه
فاطمه غمزت ليها و بخبث… انزل وخالي كريم يطلع

 

انس بنرفز… ايه اللي كريم يطلع طلعت روح
فاطمه… الفستان عادي وهي لبسه عليه توب يومها لو مش عجبك الف مين يتمناها وكريم محترم
انس لسه هيتكلم
جني بعصبيه ومسكت في دراع انس..ايه اللي بتقولي ده يا تيتا انا يا انس يا لا
فاطمه…بنت اسكتي يلا
جني بصت لي انس ..
انس مسك ايد جني واخدها ومشي ..
احمد وعد كانت بصله ونظرتها خوف وشبه خذلان انه هيسبها احمد فاهم وفتكر نفس نظرتها لم كانت مع فاطمه
فاطمه بصت لي احمد…وانت ايه اخرت بصتك دي
وعد بيأس… خلاص يا تيتا كل شئ
احمد…وربنا يا وعد لو كملتيها لطينها عليكي واخدها ونزل
مامت جني …انتي لومغمزتليش في موضوع كريم دا كنت وربنا اخد بنتي ومشيت
فاطمه ضحكت… هما لسه يتفردوا علي البنات ادتهم بالقفا بس ايه رايكم
ـــــــــــــــــ
جميله وعز راحه يتصور..
جميله ووشها ماليان حزن… هو كده جني ووعد هيحصل فيهم ايه
عز … متخافيش تيتا هتلم الموضوع
جميله هتعيط …
عز… كملت الله يسترك احنا لسه في بدايت الفرح اهدي دا ايه النحس اللي انا في دا يا ربي
ــــــــــــــــــ

 

وانس خلاص نزل قصاد المعازيم وبين انه متعصب وجني وشه متغير وبتحاول متعيطش بس جسمها بيتنفض من وقت للتاتي
انس حس بييها واقف ورجع لي ورا شويه واخد نفس عميق وبصلها… اللي هببتي دا صح
جني هزت راسها ب لا وبص في الارض…
انس بضيق..طيب عملتي كده ليه انا مش متفق معاكي انيي هزيتي الثقه اللي مابنا
جني انفجرت في العياط …مكانش قصدي شكله عجبني ولبست تحتي توب عشان متزعقش وقولت اصلا هيعجبك مقصدش كده وانا كنت هموت والبس الفستان دا كان حلم عمري
انس طلع منديل ومسح دموعها بحنيه… كان ممكن تلاقي احلي منو وسترك يا جني انتي هتخليني طول الفرح ببص حوالين نفسي
جني…اسفه
انس…انا اللي اسف بس رد فعلي طبيعي ورفع وشها لي متبصيش في الارض كده ودقق في ملامحه يخربيتك
جني بتوتر…الميك اب باظ دي قالت ليا ثابت
انس بحب.. دا انا اللي اتثبت من جمالك وانا اللي قولت هعاقبك بلاوكسه وحضنها
جني اتكسفت وبتبعدو…عيب يا انس
انس…شويه وهنكتب لكتاب عيب عليكي انتي

 

جني ضحكت…برضو عيب وفتكرت وعد احيه ووعد احمد هيعمل ايه
انس ضحك وشاور تبص وراها لقه واقفين يتكلمه بهدوء… يلا احنا احمد لو نزل هيقول انا الاول وشدها وجري
ـــــــــــــــــ
وعد بصتله ببراءه …واللهي مقصدش وحيات ما بقول اليوم يكون حلو انا عجبني الفستان دا وقولت هيعجبك وقربت منه هو مش عجبك صح
احمد اتنهد … انا بقول ايه وانتي بتقولي ايه
وعد..قول بص وبعدت عنه شويه بتوريه الفستان اكنها طفله وفرحانه بي وبعدها لفت هااا وابتسمت ببراءه وملامحه تاخد العقل ايه رايك
احمد ابتسم وبحب… قمر كالعاده ياوعد وقرب منها وباس راسها اياكي تفكري في الفرق تاني
وعد ضحكت وحضنته… كنت خايفه اساس تسيبني
احمد… مش هقادر اصلا
وعد…انا بحبك اووي وبصتله شكلي حلو
احمد بحب … حلو دي كلمه قليله يا وعد شكلك قمر بسم الله ماشاء الله
وعد اتكسفت وكشت وكالعاده راسها فضلت نزلها … وانت برضو
احمد ضحك… بتعمليها ازاي شبه السحلفه بدخل راسها يلا يلا قدامي
كان بيرقبهم فاطمه ومامت جني
مامت جني ضحكت… مش كانه بيزعقوا ليهم
فاطمه ضحكت…يلا عشان كتب الكتاب نلحقهم قبل ما ينزلو
ـــــــــــــــ

 

تسريع الاحداث
انس وجني نزلين والكل بارك ليهم ومبهورين بجمال جني وبعدها احمد ووعد في اللي كان عارف ان وعد اخت انس مستغربين وعد انها شبه مامتها فعلا وجمالها وفي بصص بحقد وان مين دي اللي قدرت تهز احمد بجبروته وهبته وتخلي متجوزه وفي كان فرحان ليهم بجد من قلبه
انس وجني ووعد واحمد اتصورا وكانت جميله بتتصور كمان فرحوا اول ما لقهم جاين بيضحكوا وتصورا في الاخر مع بعض انس كتب كتابه واول ما سمع بارك الله لهما وبارك عليهما وجمع بينهما في خير كان المكان اتملى زغاريط وباركه ليهم
قام حضن جني والف بيها وباس راسها وبهمس… بحبك
جني حضنه جامد… اخير ربنا استجاب ربنا كريم اووي .انا بعشقك يا انس بعشقك اووي
انس ابتسم بفرحه.. انس اللي بيعشق طيفك ياروح انس
وعد بصلهم وفرحانه… الله حلوين اووي يا احمد
احمد مسك ايد وعد وراح لي انس ..
وعد…رايح فين
احمد …لا بعدين وشدو وقاعد يلا يا شيخنا
بعد دقائق بارك الله لهما وبارك عليهما وجمع بينهما في خير احمد ماداش فرصه لحد يبارك ليهم
احمد قام وحضن وعد . وشالها ودفن راسه في حضنها…بموت فكي
وعدقلبها دق جامد وابتسمت .بكسوف… انا بحبك اووي
احمد بصلها.. انا اللي روحي فيكي
عز وانس راحو يرخموا
انس بصوت بناتي… بسم الله ماشاء الله قمرات ياولاد
عز بسهوكه..حبه بعض حبه بعض بس شايف يا انوس الحب
انس … اه يا زيزو وبص لي وعد اوعي تامني ليه الرجاله عنيها زايغه
احمد…وانتي مش منهم اكيد
عز ضحك…ااوبس كبسك
احمد…ما انت معايا خببتشي وقال اخر كلمه بدله
وعد كانت بتضحك بس اول ما احمد عمل كده صوت ضحكتها بقا عالي بطريقه ميله علي هيهيهي شويه 😂😂😂 اللي كانه قريبين منهم يسمع ضحكتها
احمد بصلها …ايه ياما صوتك
وعد حطت ايديها علي بوقها وبتضحك
عز وانس بصو لي بعض وضحكو بصدمه

 

احمد بصلهم…كل واحد يروح لي مراته يلا
عز وانس مشيو
احمد بصله…ايه الضحكه دي
وعد غمزة…. مالها يا عسل
احمد تنح وضخك…ايه
وعد.. والنعمه قمر ومسكت خدوده قمر ياناااس
احمد ضحك ومسك ايديها…الناس ياوعد مش كده هبتي دي لو مش راحت اساس
وعد…يا قلبي انت هيبتك دايما موجود
احمد ضحك…في ايه مالك وابتسم وحط ايدو بحنيها علي خدها وبصص في عنيها عارفه كل يوم ب كان بيعدي ادعي ربنا تكوني من نصيبي ويحفظك ليا ويخليكي ليا وتبقي ليا انا وبس وتفكري فيا انا وبس محدش تاني يتعامل معاكي مهما يكون
وعد ضحكت… عارف ان في روايه بتقول كده
احمد …ايه
وعد… روايه كان البطل زيك وانا زي البطله بس معملوش فرح عشان كانت اسيرته وبعدين حبها مكانش ليها اهل زي ولا هو وكان
احمد…وعد وعد ماليش دعوة دلوقتي بروايات انا ليا بيكي انتي
وعد … طيب هتغنيلي زيهم
احمد بصله بطرف عينه …بذمتك صوتي دا حد يغني بي
وعد ضحكت ….لا يجعر
احمد ضحك… لسانك بقا
وعد ضحكت وافتكرت..اها صحيح يلا قول عمتو كانت تقصد ايه
احمد ابتسم…بلاش
وعد…في ايه انت قولت يوم الفرح قول
احمد قرب منها ونزل لي مستوة طولها وتكلم وقريب من ودانه بهمس..
وعد برقه وبعدت وشها عنه وبصتله ووشه احمر… انت قليل الادب
احمد ضحك… ما قولتلك بلاش وضربه بخفه علي راسها انا جوزك يا جزمه
اشتغلت اغنيه انتي الحياة و كل واحد اخد حببتي وبداء ويرقصه
ـــــــــــــ

 

انس مسك ايد جني وايديه التانيه حوالين وسطها وقربها منه وهي حطه ايد علي كتفه وايديها التانيه مسك ايدو وبصين لي بعض
انس كان بيغني مع الاغنيه…و انتي في حضني بنسى الدنيا بنسى العالم كله و الي فيه
عزكان نفس الكلام هو جميله …حلم حياتي شايفه ب عيني مانتي الحلم الي انا طول عمري مستنيه
احمد زيهم هو وعد….يمكن في يوم اقصر بس عايزك تعرفي انتي المعنى في حياتي انتي ضعفي و قوتي لو بس تشوفي نفسك ب عينيا هتعرفي ان انتي الحياة
انس…. لاخر يوم في عمري هفضل احاول اسعدك ميهونش عليا زعلك ده انتي الدنيا في ضحكتك
عز…. هيفضل حبك يكبر جوا مني كل يوم
انس وعز واحممد… ما هو انتي الحياه
انس….دنيتي احلى و انتي معايا
احمد… جيتي داويتي كل وجع حسيت بيه
عز….خليكي جنبي ايدي في ايدك
احمد….بكرة يخوف بس لو انتي مش فيه
احمد وعز وانس…..يمكن في يوم اقصر بس عايزك تعرفي انتي المعنى في حياتي انتي ضعفي و قوتي لو بس تشوفي نفسك ب عينيا هتعرفي ان انتي الحياة
احمد بص الدي چي يدي مايك وعد بصتله بستغراب وصوت الاغنيه هديت هديه…
احمد… مش عارف اقول ايه مبدائين عمري ماكنت اتخيل ان يجي يوم واتجوز او اقف كده واتكلم قصاد الناس غيرتيني ياوعد غيرتي كل حاجه بتهديني وتستحملي عصبيتي وغضبي بحضنك وخنيتك دويتي جروح كانت فيا وبص لي جميله كان عندي اختي و بنتي وروحي
جميله بصتله بحب وعيونه دمعو من الفرحه…
احمد رجع بص لي وعد …بقو بنتين انتي ضعفي وقوتي وابتسم عمري ما كنت تخيل هقول كده قدام العالم وان نقطه ضعف انتي وضحك كان نفسي يكون صوتي حلو عشان اغنيلك زي ما انتي عايزه نفسي اعملك كل شئ نفسك في بحبك
وعدضحكت ووشهااحمر كان شبه الطماطم …. وانا بموت فيك وحضنته

 

انس اخد منه وبمساكشه..احم .معلشي يعني مراتشي كمان يتقالها عشان متكونش دي اللي هتنكد عليا بيها بعد سنتن جوز قدام
كل المعزيم ضحكو
انس بصلها بحب..بصي هو تيجي للامانه انا مكنتش مجهز اي كلام اقول ليكي بس حقيقي شوفتك احتليتي قلبي وعقلي وتمنيت انك تكوني ليا وكنت بدعي كل يوم انك تكوني من نصيبي وربنا استجاب وبقتي ليا وربنا يقدرني واسعدك وقرب منها وبهمس بحبك يا ام سجاده وضحك
جني ضحكت وحضنته وعينيها دمعت من الفرح بهمس… واانا روحي فيك من زمان بحبك
عز شد الميك من انس…حم مجتش علي قرموطي وبص لي جني بصي انا طلع عين اهلي عشان اوصل لي اليوم دا والعيله واللواء يشهد ان كنت بخلع من الشغل عشان اسفر و اشوفك وطمن عليكي ولما جيتي صدقني اكن روحي اتردت ليا حب طفوله من صغري بتمنا اوصل لليوم دا وستنيات كتير وربنا حقق حلمي الحمد الله ولو عمري كله يعدي كنت برضو هستنا لان مافيش في قلبي ولا عقلي غيرك بنتي وحببتي وروحي وكله حاجه
جميله بصله بحب بتضحك وعيونه بيدمعو…
عز… واخير بقا نخلص رقصه دي ونروح ناكل
احمد وانس ووعد وجميل وجني في صوت واحد….يوووه وضحكو
والمعازيم صفروا وسقفوا ليهم
وعد.بصه لي احمد وكل ما تتكلم ترجع تسكت
احمد ابتسم… قولي ياوعد متخافيش محدش هيسمعك غيري وبعدين ده انا فضحت نفسي على الفضائيات عشانك وضحك
وعد ضحكت بكسوف… مش عارفه ارتب كلامي بس انا عمري ما كنت اتخيل اوصل لي كده عارف مهما نتعارك مش بزعل منك

 

احمد رفع حاجبه…ياشيخه وهروبك للشقته جدك
وعد ضحكت…كنت بعمل بنصحتك اساس انت اللي بتعرفني كل حاجه بس كنت بموت وانت بعيد عني وبصراحه برمي كلام كده اني هبعد ولما بالقي في عيونك رفض ببقا مبسوطه وفرحانه اووي اووي انا عمر ما حد اتمكسك بيا زيكم وتيتا اول ما كانت بتعرفني عليكم قالتلي احمد اكتر واحد حنين فيهم بس بيقوح و مكنتش مقتنعه من كلامها بس طلعت فعلا لقيت فيك كل حاجه كنت مش لقيها وعوضني عن حاجات كتير انت وانس وتيتا وعز وجميل حقيقي ربنا عوضني بيكم انا بحبكم اووي
احمد باس راسها… واحنا كمان ياروحي
وعد ضحكت…بقيت تقول كلام حلو
احمد ضحك وغمز.. ايه رايك
وعد…قمر
بعد مرور 7سنين
ــــــــــــ
عز بهمس…روح يلا وانا هعمل نفسي معرفش يلا
ملك بهمس…حاضر
ملك… مامي مامي مامي
جميله بصريخ…ايه ايه في ايه نعم
ملك…في ايه يا مامي اهدي
جميله .بصتله بحب ..نعم ياروحي
ملك…انا بحبك اووي اووي يا مامي
جميله ابتسمت وحضنته… وانا ياروح مامي

 

ملك….طيب بما انك بتحبيني انا جعان
جميله بعدته عنها وبصتله.. منك الله يعز طلعت الولد زيك
ملك…صحيح وبابا كمان حعان
عز…اها انا كمان
جميله صرخت.. … اعاااااااا ياررب
ـــــــــــــــــــــــــ
سليم …بابي هو يعني ايه مخو ضرب
انس ضم حواجبه…سمعتها فين يا حبيبي
سليم…مامي قالت الصباح عليك كده
جني بصت لي سليم … يابن الجزمه وبصت لي انس وابتسمت بهزر
انس جز علي اسنانه …اتفضلي بقا جوبي
عزة ضحكت… يعني زي تعبان كده
وعد تؤام سليم… يعني بابي تعبان في مخو
انس بص لي عزة …
عزة .ضحكت…حبيت اصلح الموضوع بس جه العكس ورجعت بصت لي سليم ووعد لا يا حبيبي بابي زي الفل الحمد الله
وعد تؤام سليم…. طيب يعني ايه هتهب عليه
انس بصدمه…نعم
عزة ضحكت… لا بقا انا هاخد العيال وربنا معاكم وقامت
جني ابتسمت ب احراج… تاكل
انس… هتهب يا جني في ام تقول كده لي اطفال
جني… لا
انس … اعمل فيكي ايه
جني…بحبك
ابتسم… وانا كمان يا اخرت صبري
ــــــــــــــــــ

 

نورين…بابي بابي
احمد…نعم ياروحي بابي
نورين… مامي قالتلي روحي لي ابوكي يا بتاعت ابوكي يا مسهتنا وبتعيط يعني ايه بتاعت ابوكي يا مسهتنا يابابي
احمد بص لي نورين وبياس.. الله يسامح ياوعد . ولا حاجه يروحي روحي العبي مع اخوكي يوسف .
نورين.. حاضر وجريت
وراح لي وعد
فاطمه كانت قاعد قصادها وبتضحك…واللهي روحوا فيكي شيلي الافكار الهبل دي من دماغك
احمد دخل اوضتهم وبص لي فاطمه .. بتعيط ليه
وعد بصتله بطرف عنيها وكشر ورجعت ديرت وشها…
فاطمه ضحكت… بتقول بطلت تحبها اعقلها يابني وسابتهم
احمد.ضحك…الله شكلها هرمونات اشتغلت
وعد بعصبيه.. انت بقيت تهتم ب نورين ويوسف اكتر مني حتي مبقتش بهمك
احمد ضم حواجبه…ايه فين دا
وعد بنرفزه.. اها لان لما جيت اكمل تعليم اكتشفت اني حامل قولتلي لما تولدي ولدت وجيت بعدها اكمل لقت نفسي حامل تاني واهو بقالي 7 سنين مقولتليش كملي
احمد بصله بطرف عينه…امي اللي جت وقالت هو انا لو تعلمت ولا لا هيحصل حاجه قولتلك لا انتي عايزه ايه قولتي مش عارفه اتعامل مع ناس ينفع انت تفاهمني كل معلومات واكني انا في دراسه وافقتك وكنت كل ما اجي اشرحلك حاجه تسبيني وتروحي لي نورين ويوسف

 

وعد بتوتر.. برضو بقيت تهتم بيهم انا عايزه كمل وشوف جياتي زي ما انت شايفها مع عيالك
احمدضحك… ينهار ابيض بتغيري من اولادنا عموما حاضر
وعد بصتله… شوفت مقولتش بيتك وعيالك اول بيكي انت حابب اتعامل ما ناس عشان يزعلوني
احمد… لا حول ولا قوة الا بالله هي ام الهرمونات بتبهدلك كده .تعالي تعالي وحضنها انا حبيتك كده يا وعد ومش عايز غير تكوني جمبي
وعد حضنته… بجد طب ونورين ويوسف انا اكتر ولا هما
احمد ضحك… وعد دوله اولادنا وعموما بحبهم عشان بحبك انامتعلق فيهم عشان شبهك انتي ياوعد بشوفهم انتي وعد انتي عوض ربنا ليا عن اللي شفته ومهما حصل انتي اغلي شئ عندي وعيالي اللي منك انتي ياروحي
وعد وبصتله بطفوله… بجد انا عوضك
احمد بحب …اها واللهي وحبي ليهم عشان بحبك وبعدين هو في حد شوف القمر دا ويقلل حبه دا يزيد الضعف
وعد ضحكت وكشت كالعاده .. بحبك اووي
احمد ضحك…السحلفه اشتغلت وحضنها وانا كمان بحبك يا اجمل عوض ربنا عوضني بي
الحياة بطبيعتها متقلبة فالعسر لا يدوم إنما يعقبه يسر

 

يسر والكسر لا يدوم بل يعقبه جبر من اللَّه ينسيك كل مرارة شفته، والهم لا يدوم إنما يعقبه فرج عظيم من رب رحيم ولتعلم بأنك الآن تَسير في الطريق الذي قدره اللَّه لك ورب الخير لا يأت إلا بالخير إن الأرزاق كلها بيدهِ هُو اللطيف الخبير، سيجمعك بمرادك ولو بعد حين
‏﴿يُؤْتِكُمْ خَيْرًا مِمَّا أُخِذَ مِنْكُمْ﴾
دائمًا يجيء عوض الله كجبر يجيء بأجمل مما تمنينا وأعظم مما تخيلنا الحمد لله الذي ينزع الفقد ويُنسي الأذى ويمسح على القلب ويفتح لعبادة بدل الباب ألف باب، سبحانه الكريم الرحيم وهو علي كل شئ قدير
تمت الحمد الله

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عالم تاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى