رواية عالم تاني الفصل الرابع 4 بقلم آلاء
رواية عالم تاني البارت الرابع
رواية عالم تاني الجزء الرابع
رواية عالم تاني الحلقة الرابعة
انس رن عليه… انتم كويسين
احمد… ماتت
انس بصدمه… ايه
احمد بغضب .. مش عارف هي بغباءه مردتش طوتي
انس بغضب شديد… انت متاكد
احمد مسك ايديها يتاكد…عايشه بس نبض ضعيف
انس… اجري بيها علي المستشفي بسرعه
احمد مردش عليه وقفل وجري علي المستشفي
ـــــــ
في القصر
فاطمه.. دا العشم برضو مع سلام
عزه… بتكلمي مين
فاطمه اتنهدت… اللواء مكرم
عزة ابتسمت…يتاكد منها
فاطمه… اهاا هما اتاخرو كده ليه
عزة.. الغايب حاجتو معا واكيد بيتحروا عنها
فاطمه…البنت عنيها بتحكي الذل اللي شافته وقلبي مصدقها
عزة… انا مستغرابه عايشه عمرها كله متعرفش اهلها
فاطمه… الغريب اهلها ومعملتهم ليها انا شكه ان مش اهلها اساس
عزه… طيب وايه يجبرهم
فاطمه… اهو دا اللي هيجنني
ــــــــــــ
انس كلم عز وحكاله عن اللي حصل وقاله ان في اتصاب وان دوله يتحوله للتحقيق .اما الباقي في المستشفي والاء من ضمنهم ان هو واحمد مع الاء
ـــــــــ
في المستشفي كان الاء بقالها كتير جوه في العمليات
انس لما دكتور طلع … في ايه
الدكتور…الحمد الله الاصابه سطحيه جدا شبه خطش بسيط
احمد…اومال مكانتش بتفوق ليه بتمثل
انس بصله بضيق ورجع بص للدكتور.. وبعدين
الدكتور… جالها هبوط كانت فعلا ممكن لقدر تتوفه بس ربنا ستر محتاجه راحه تامه عموما هي فافة وادنها مهداء بس اعصابه تعبانه بعد اذنكم ومشي
انس واحمد دخلو
الاء كانت منهار من العياط… ايه اللي حصل دا
احمد ابتسم ابتسامه جانبيه… يا بجاحتك
انس … المفروض احنا اللي نسالك مين ناس دي
الاء بصتله وقلبها بيوجعهاورجعت عيطت تاني
انس…اهدي
احمدبعصبيه و بزعيق يهز المستشفي كلها…هو ايه اللي تهدا شغل السهوكه دا مش سكتي وشكلك سكه شمال ومع ذلك تمام ابعتك لي حد.يظبطك لو تحبي
الاء بصله بصدمه وكانها بقت صنم من كلامه
احمدقرب منها وبصوت يرعب… انا لو الاول شكك بنسه 90٪
ان حد زقك علينا اللي حصل دا ياكد100٪ انك مزقوقه فا بصي بقا يا حلوه انا كنت بقولك ادي ضعف اللي هما مدينو ليكي دا كان الاول اما دلوقتي ومسكها من ياقه هدومه قسمن بربي لو مانطقتي ليكون نهايتك علي ايدي بس بعد ما تتمني الموت
الاء جزت علي اسنانه وبعصبيه بعدت ايدو عنها وصريخ وعياط …. بس بقا كفايه كفايه حرام عليك انا معرفش حاجه وقولت ستين مره معرفش حاجه بدلتك اللي فرحان بيها دي وخايف عليها تتهز وعمل نفسك مفتح وانت غبي انت لو ذكي فعلا كنت سالت وهتتاكد بس شايف نفسك انك لمح وبتفهم وليك نظره في ناس زي ما بتقول كنت عرفت اني مش زباله انا لو فعلا زباله مكنتش التبهدلت كده مكنتش اتعذبت العذاب اللي شوفته طول عمري عمال اضرب علي اسباب انا معرفهاش ودلوقتي بتهدد علي حاجه معرفهاش
انس اضايق علي منظرها .. ما انتي فسري اللي حصل النهارده
الاء بعيط وصريخ… معرفش معرفش انتم ما بتفهموش انا كنت هموت بسببكم النهارده
احمد مسك*ها من شعرها…. شكلك نسيتي نفسك يا زبا”له وضر*بها بالق”لم علي وشها لدرجه بوقه جاب د”م
الاء بعياط وبوجع …بك*رهك انا بك*رهك انت وكل اللي كان سبب في اللي انا في ربنا ين”تقم منكم ربنا ياخد’ني ويرحيني منكم
انس واقف ما بنهم وبيحاول يفك ايدو من شعرها عنها… خلاص كفايه
احمد بغضب وغيظ… ايه قلبك حن
انس جز علي اسنانه… لزم حدودك انا سكت ليك عشان بعتبرك اخويا الكبير بس لحد كده وكفايه
احمد … بتقف قصادي عشانها
انس… متخاليش المستشفي تتفرج علينا وفتكر تيتا مش هتسكت ليك احنا لحد دلوقتي معناش اي دليل وبيهز ايدو ان يسيب شعرهاسيبها
احمد بصله قرف وغيظ وبصله بقرف .وسابها وطلع برا الاوضه
الاءاترمت في الارض فضلت تعيط… ليه ليه كل دا عملت ايه انا عشان يحصلي كده انا عمري ما اذيت حد ليه يارب كده ليه
انس بحزن عليه ونزل لها… حرام انتي كده بتعترضيي
الاء بصتله بعصبيه ونرفز ودموع في عنيه…. ومش حرام اللي بيحصلي من ساعات متولد مش حرام اللي انتم معيشني في رد عيشه مع خاله تضرب وتهني وجوزه يفضل يضرب فيا وعذبني بدون سبب حرام دا ولا لا مش ربنا اسمو العدل فين العدل في كده
انس.. استغفر الله العظيم ايه اللي انتي بتقولي دا اهدي متخليش الشيطان يسيطر عليكي
الاء بنهير… انتم اللي شياطين كلكم زاي بعض بتأذوني بدون سبب انا عملت ايه ونزلت راسها انا مبقاش فيا حيل استحمل حاجه تاني هربت من ظلم اهلي وقعت في جحيم ليه يارب كده دا حتي ام فريده اللي كانت احن حد عليا اخدها مني ليه عملت كده
انس لقه نفسه بيحضنه… بس انتي بتقولي ايه اهدي حرام اللي بتقولي ربنا اكيد لي حكمه وانتي حظك جيتي في وقت غلط بنشك في كل اللي حوالينا
الاء… انا معملتش حاجه وربنا انا معرفش انتم بتعملو كدا ليه محدش مصدقني بالله عليك واحيات اغلي حاجه عندك مشيني وطلعت من حضنه وانا واللهي ما هفتح بوقي
انس…انا مصدقك بس مش هينفع حتي لو كده انتي عرفتي عننا حاجات يامه مينفعش تبعدي
الاء.. وعد مش هتكلم
انس… بصي التحقيق النهارد هيثبت كلام وساعتها انا اللي هحميكي من اهلك ومن اي حد وعد
الاء…. هستنا تاني انا مرعوبه خايفه انت مشفتهوش بيهددني
انس … هسال دكتور لو ينفع تطلعي نهارده هوصلك للقصر وهتبقي مع تيتا صدقني هو ميقدرش يتعدى كلامها هتحميكي واناهكلمهم لو وصحلو لي حاجه عنك وبكره هحقق بنفس مع اللي كانو بيطردونا وعن المعلومات اللي عرفنا عنك ولو كلامك صح سعتها هتبقي في حمايتي انا ومحدش يقدر يضايقك
الاء مسحت دموعه … بجد
انس اتنهد… بجد
الاء حضنته…شكرا
انس ابتسم طبطب عليها.. كفايه عياط بقا ومهما حصل
قطع كلامهم
احمد دخل بنرفز… هتباتو هنا يعني يلا دكتور كتب ليها علي خروج
الاء بهمس لي انس … عايزه اروح معاك انت بقا
انس… اسباقني انت
احمد بص لي الاء بقرف وليي.. اولعو ومشي
الاء اول ما اتاكدت انه مشي….ان شاء الله انت بصت لي انس بعد الشر عليك انت طيب مش زيو صح
انس ضحك… وربنا شكلك هبله يلا
ـــــــــــــــ
تسريع الاحداث
راحو القصر احمد طلع اوضه وفاطمه وعزه استغربو بعدها بصو اول مالقو منظر الاء كده اتخضو كان هدومه متبهدل من دم انس حاكلهم اللي حصل وكانت الاء ساكته مش بتتكلم فاطمه خلت عزه تطلع تساعدها وقاعدت مع انس وقالها كل اللي حصل وتضايق من تصرف احمد وفي نفس الوقت خافت يكون كلامه صح
فاطمه…هو معقول تكون تابع حد
انس…تؤتؤ مظنش انا كلمت حد يتاكد ووقطع كلامهم رنت فون عز وفي نفس الوقت فاطمه
انس… الو
عز…لبنت كلامها طلع صح
انس …بمعنا
عز…فعلا من الحاره اللي قالت عنها وعايشه مع خلتها زجوزه وسالنا الناس في الحاره قالو كانوا مانعين الاختلاط ب حد وفي بيقول منعرفش شكلها اساسا دا غير ان في شهود قالو في ولد كده اسمو مصطفي لما بيظهر وتقريبا قريب جوز خالتها الولد دا لما يجي الحاره بنات بتختفي وفي نفس اليوم اللي كان في اختفاء البنت مصطفي دا كان في الحاره وبتحديد عندهم
انس…زي ما هي قالت
عز… بس ناس قالت ان هو سبب اختفاءها
اني ابتسم.. الحمد الله
عز ضحك…شكلك وقت
انس بزهق… انت كمان
عز ضحك… عموما متفرحش الا لما نتاكد من للي احنا مسكناهم ممكن تكون حوار عشان نطمن
انس…اقفل عبوشكلك
عز ضحك…وربنا وقعت سلام
ـــــــــــ
في نفس الوقت
فاطمه كان بيكلمها اللواء مكرم
فاطمه بتوتر. خير
اللواء مكرم.. البنت اهلها عملو بلاغ ب باختطافها مش هروبها وعملت شوية تحريات عنها وكلام البنت طلع فعلا
وقال ليها نفس الكلام اللي عز قالو لي انس
فاطمه. برتياح.. طب طب انا عايزه اتاكد من حاجه
اللواء مكرم بتفاهم ….عارف من غير ما تقولي
فاطمه…طيب انت من رايك البنت دي مزقوقه
اللواء …لا انا ليا في كل مكان عين وكلام البنت مظبوط
فاطمه ابتسمت.. الله يطمن شكرا تعبتك معايا وهتعبك تاني انك تتاكد
اللواء مكرم… استني مني مكلمه مع سلام
فاطمه… مع سلام
انس بصص لي فاطمه بستغراب.. مالك عيونك بتضحك
فاطمه… الاء كلامه طلع صح
انس بستغراب…عرفتي ازاي عز لسه قفل قالك وبعدين بصلها بتفكير انتي بعتي حد
فاطمه… لا اكيد مش هبعت انا طلبت من اللواء مكرم وحكتله
انس…ثانيه انتي بتقولي ان عملو ابلاغ ب اختفاءها
فاطمه…اها بس انها اتخطفت وهي ماشيه مع خالتها مش هي اللي هربانه
انس… يا ولاد الكلب
فاطمه بحده…ولد اتادب.
انش ضحك… حاضر بس لو كلامها طلع صح يبقا دي لزم تبقا محميه اكيد مش ناوين علي خير
فاطمه اتنهدت بحزن علي الاء… اكيد وبصت لي انس اما احمد دا لي معايا حساب تاني
انس..تيتا ارجوكي اكني ماحكتش ولو عمل حاجه تاني هقولك
فاطمه… لو مكنتش معاهم كان زمانه بهدلها اكتر من كده
انس . … ما برضو هي نحس وضحك جت في وقت غلط وبيحصل حاجات غريبه.
فاطمه… ربنا يستر عليها البنت دي هطلع اطمن عليها
انس… تمام ابتسم ان كل ماده ما بتظهر برائتها
ــــــــــــــ
في الحاره
مصطفي… شكلك هتودينا في داهيه البوليس والمخبرين مرشقين في الحاره
عوض… اعملك ايه ماكانش في حل غير كده
مصطفي…ابراهيم عمال يزن عليا بس مش عشان البنت دا عشان الفلوس وعملي نوش
عوض… قوله يصبر وبعدين احنا ما اخدناش غير نص المبلغ اساس وهنلاقي البت
مصطفي بيبص حواليه… اومال فين مراتك
عوض…نزلت تشوف الدنيا ازاي تحت
مصطفي بعصبيه.. انت غبي يا عم انت كده هيتاكدو بقولك ا المخبرين تحت
عوض ….يوووه بقولك ايه شايف حل تاني اتفضل ولو لقتها حلال عليك
مصطفي جز علي اسنانه…ما كان من الاول
عوض…ييووه سبت ايه للنس*وان بنواحه وندمك ده
مصطفي… هنبقا نس*وان يا حبيبي فعلا لو مالقنهاش احنا مش قد ابراهيم واللي وراه
عوض … انت جبان بشكل يا بووووي
مديحه فتحت باب الشقه…
عوض ومصطفي في صوت واحده…خير
مديحه بتاهد نفسها…في ايه
عوض.. بلاش غباء اومال انا منزلك ليه
مديحه… ما براحه بيقول البوليس جه وسال الناس في قال اللي ميعرفهاش اساس وفي بيقول اننا خافينها وبداري علي نفسنا من النوش عشان مصطفي كان عندنا يوم ما هربت بنت الجزمه
مصطفي حط ايديو علي وشه… قابل بقاوقام بعصبيه انتم اغبيه .وانا شلت ايدي منكم ومنك لي ابراهيم للبوليس سلام ومشي
مديحه…يالهوي استنا
ـــــــــــــــــ
فاطمه طلعت لي الاء لقتها نامت
فاطمه…ايه دا
عزة بحزن… مبطلتش عياط وتحيلت تاكل رفضت ونامت وقالتلي اقولك انتي وعديها تحميه
فاطمه … دي ما اكلتش حاجه النهارده ولا اخدت علاج
عزه… بدعي ربنا ان تكون بريئه
فاطمه…هانت
ــــ
تاني يوم الاء صحيت لواحدها قامت تصلي وتدعي يسامحه علي كلامها اللي قالتو وان يظهر برائتها وانا مالهاش دعوه بحد بعدها نزلت مالقتش حد تحت طلعت في جنينه بدور عليهم برضو مافيش حد بس كان في حد بيرقبها وابتسم بشر
الاء عيونه دمعو… هما راحو فين وبعدها بصت علي باب القصر بتفكير انها تهرب ورايحه اتجاه الباب بس حاجه وقفتها مره واحده خلتها ترجع جري
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عالم تاني)