روايات

رواية عالم تاني الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم آلاء

رواية عالم تاني الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم آلاء

رواية عالم تاني البارت الحادي والعشرون

رواية عالم تاني الجزء الحادي والعشرون

رواية عالم تاني
رواية عالم تاني

رواية عالم تاني الحلقة الحادية والعشرون

وعد…ياي عليكي انتي انا مراته
احمد بص لي وعد ومصدوم…
زهرة بصدمه اكبر…نعم وبصت لي احمد.. ازاي امتا How is that
وعد ضمت حواجبه وبصت لي احمد…بتبرطم بتقول ايه
زهرة بصت لي وعد بسخريه ورجعت بصت لي احمد.. How is that
وعد جزت علي اسنانه… فاهمني
احمد بصص لي وعد…بتقلو ازاي يعني دا حصل ورفع كتافه وبصص ليها ومش عارف يقول ايه
وعدبصتله…وانتي مالك
زهرة بغيظ وبصت لي احمد وحطت ايدها علي وش احمد عشان يبصلها…ازاي انت عارف ان بابا كان بيكلمك عننا
وعد بصت علي احمد ورفعت حاجبه و رجعت قاعد مكانها وسابتهم زي ما هما واقفين احمد استغرب رد فعلها وبصص ليها واكن زهرة مش واقفه قصاده
زهره… احمد ازاي دا حصل اكيد البنت دي كدابه صح

 

احمد بعدها عنه….لا وعد بنت عمي ومراتي
زهرة بغيظ وغضب…ازاي وبابا وكلامك معا
احمد… انا متكلمتش معاباباكي ومافيش كلام بيني وبينه اساس سياده اللواء مجرد استاذي مش اكتر ومظنش اني وعدك ب شئ
زهرة بصت لي وعد بغيظ ولي … تمام ومشيت
وعد كانت قاعده عماله تبص حواليها…
احمد جز علي اسنان وبضيق وقاعد…في ايه
وعد بصتله ورفعت كتافه ونزلتها …ايه
احمد… اللي حصل دا رد فعلك دا ايه
وعد … ابدا مافيش
احمد …تمام ناكل
وعد…تمام
طلب اكل وعد فضلت تقلب في الاكل وما بتاكلش
احمد…مش بتاكلي ليه
وعد ابتسمت… اكل ريحته غريبه
احمد ساب الاكل وبصله…في ايه
وعد…نروح طيب عشان ناس بتبصلك
احمد حاول ميتعصبش …تمام
ـــــــــــ

 

جني..الو
انس… مش بتردي ليه
جني…ابدا كنت بذاكر لي بنت جارتنا
انس…كنتي تردي تقولي كده
جني.. الفون في الاوضه وانا برا لو سمعته كنت هرد اكيد
انس… تمام
جني…لا بقولك ايه جو تمام وتتعصب دا مش بحبه نعدي لي بعض كده
انس .. مافيش حاجه
جني…انت زعلان صدقني لو كنت سمعته كنت رديت لان انت بنفسك شوفت انا رنيت عليك قد ايه عشان اطمن عليك وفاهمه ان دماغك فكرت اني بردها ليك
انس ابتسم انها فاهمته… حصل خير
جني.. انس انا مش عيله عشان دا قصاد دا لو كده هعاتبك واقولك
انس ابتسم… اشطا
جني ابتسمت … هاا بقا قولي عملت ايه
انس.. اسمعك الاول
جني ابتسمت… ماشي روحت الشغل كالعاده خلصت صحيح وعد شوفتها وضحكت بس احمد كان مسك فيها ورافض انها تقاعد مع حد غير
انس ضحك …هتصدقي لو اقولك بيخاف عليها اكن بنته وبيغير بغباء
جني.. مين بيتكلم انتم كله بحس طبع واحد
انس ضحك… وبعدين
جني…بس وبعدها خلصت وروحت لقيت طنط طلبت مني اذاكر لي بنتها بس انت بقا عملت ايه
انس قاعد يحكلها عن مهمه طلب منه يحقق عنها… بس
جني.. نفسي احضر معاك مهمه
انس ضحك…ياشيخه وماله واهو تقاعدي مع الرجاله انتي عبيطه هتعملي زي وعد
جني… ياسلام طب ما احمد اخد وعد شغل

 

انس.. كان في المكتب بس مش مع رجاله احنا شغلنا مع رجاله بس اخدك في وسطهم وركب ار*يل الاول
جني ضحكت…حمش
انس …وربنا هي
جني…مين دي ان شاء الله
انس…وعد انتي نسخه منها وضحك اول ما احمد يقولها كلمه حلو تتنطط
جني ضحكت…بس جميله صحيح دي ميح خالص متعرفش حاجه بس عسل
انس… تقصدي ايه
جني.. مقصدش اللي فاهمته وعد بريئه جدا ما تلوثتش من المجتمع دا علي فكره يا بختها واحلي حاجه انها صريحه اووي بجد.يبختها
انس ابتسم… نفسي اعوضها
جني..بتحبك اووي عيونه كانت بتلمع لو اسمك اتقال ربنا يحفظكم لي بعض
انس… ويحفظك ليا يارب
ــــــــــــــ
جميله بتكلم عز في فون…ايوه وبعدين
عز…هو ايه اللي بعدين صدقيني انا معرفش مسكت الفون بتاعي ب اي حق
جميله .. يعني انا لو حد.رد علي الفون بتاعي رد فعلك ايه

 

عز حسه انها هتعيط… اهدي طيب قسم بالله ما عارف ازاي مسكت الفون وغالوتك عندي
جميله…عز بيني وبينك ربنا
عز ابتسم…وحياتك ما هقدر اساس ابص لي غيرك مش خوف لا عشان روحي فيكي انتي وانتي عندي بالناس بنات بالرجاله ها يلا بقا
جميله ضحكت بكسوف…ماشي
عز…بحبك واللهي وكلمت المدير بتاعها ان ملامحهش ولو عايزني اخليها تتنقل لي مكان تاني
جميله بفرحه…لا حرام بس انا وثقه فيك بلاش بس تديهم وش عشان انا مش عايزه حد يقرب منك
عز ابتسم… كما تدين تدان فا اكيد مش هعمل حاجه تغضب ربنا تقعدلي في عيالي
جميله بستغراب.. عيالك عيال مين يا عز
عز بضحك… في ما بعد عيالنا انا وانتي يا جزمه
جميله ابتسمت..اها ماشي
ــــــــــــــــــــ
في القصر وعد دخلت سلمت علي جدتها وعمتها وطلعت لحظو في حاجه
احمد بص عليها وهي طلعه بضيق..
فاطمه…في ايه
احمد…مافيش ودخل المكتب
عزة بصتله. .. هنبداء
فاطمه… تفتكري حصل ايه
عزة… الغيره عندهم عاميه اكيد
فاطمه ضحكت.. شكلها كده
عزة ضحكت… طيب اطلع اشوف مالها
فاطمه.. وانتي تفتكري ان احمد مقالهاش اياكي تتكلمي عن اي حاجه تحصل بنهم وانتي عارفه وعد بتسمع كلامه هووانس اكتر مني

 

عزة ضحكت…روحه فيهم
فاطمه…ربنا يهدي الح قطع كلامه طلوع احمد من المكتب بعنف وطلع فوق
فاطمه بصت لي عزة…ربنا يستر
عزة.. يارب
ـــــــــــ
احمد خبط علي وعد…
وعد كانت بتعيط مسحت دموعه بصت علي باب وبهمس… اكيد تيتا هتفضل تسال بقا
احمد خبط تاني..اكيد مانمتيش
وعد تنحت انه هو بلعت ريقه ومن جوها…مش عايزه اتكلم معا وبصت علي سرير وراحت نامت بسرعه
احمد …لو مردتيش هفتح
وعد خبت وشها في الغطه
احمد… تمام وفتح لقها نايم واللهي اهبل انا عشان اصدق انك نمتي قومي ياوعد نتكلم
وعد ….
احمد جز عل اسنانه… قسم بربي ياوعد لو مقومتيش وبطلتي الهبل دا متلوميش غير نفسك وبزعيق قوومي
وعد قامت بسرعه وبصتله…في ايه انا حره مش عايزه اتكلم
احمد …لا هنتكلم. وافاهم انتي زعلانه ليه
وعد ربعت ايدها وكشىرت …
احمد بصله وحاول ميتعصبش اكتر… قومي نتكلم
وعد …عايزه انام دلوقتي
احمد.. ولا عايزه تعيطي
وعد…مش هعيط
احمد…وضح من صوتك قومي ياوعد لوسمحتي
وعد …

 

احمد بزعيق…في ايه
وعد بصتله وقامت واقفت علي سرير قصاده كانه طول واحد وبعصبيه…في انك انت خلتها تلمسك واكني مش موجوده سمحتلها بحاجه انت بترفضها عليا المفروض كنت زعقتلها مش تزعقلي انا بس انا مش هعاتبك في دا لان انت مش شايف اساس غلط فا هعاتب علي ايه ومش زعلانه منك انا زعلانه من نفسي لان لو كنت اعرف اروح كنت سبتكم وروحت تقربو لي بعض براحتكم
احمد .. لو كنتي عملتيها كنتي فعلا هتزعلي
وعد بصتله بضيق ..
احمد…بصي عدل
وعد…مش لقي كلام تقوله
احمد…لا مش كده
وعد …كدب بقيت تكدب
احمد بعصبيه…لا انا كنت بشوف غيرتك و اتفاجئت انك قولتي مراتي كنت مبسوط ومستنظر اانك تغيري لقيت رد فعلك بارد
وعد حاجبه …. يا سلام يعني لو خليت كريم يقرب كده هتوافق
احمد…
وعد…شوفت
احمد…اسف
وعد…
احمد… خلاص مش هيتكرار تاني
وعد…
احمد…وعد
وعد بصتله بغيظ وشبه زعيق وعيونه دمعو …علي اقل كريم بيتكلم ب احترام واخر مره فهمته ان اخويا عشان ميحصلش حاجه تزعلك اما انت شويه سلمي وشويه صابونه بتاعتك دي ولاتنين شبه الظرافه ومعفنين كمان
احمد ابتسم وشدها لي حضنه…اهدي
وعدحضنته ومضايقه..

 

احمد.. خلاص بقا
وعد بصت علي كتافه وراحت عضته….
احمدبصدمه…بتعملي ايه وبيبعدها عبيطه سيبي
وعد بعدت وبتاخد نفسها جامد ..بس كده دي تفكرك متخليش حد تاني يلمسك ويلابرا عايزه انام
احمد ضحك وبصله بطريق ترعب ورفع حاجبه وبتمثيل الغضب … انتي قد الحركه دي
وعد بلعت ريقه بخوف وبطفوله.. لامتبصليش كده
احمد بنفس طريق… هو في واحده تعمل كده ا
وعد .. اها
احمد بيحاول ميضحش علي طريقتها.. اها ايه
وعد فضلت تبص حواليها
احمدب دراعو حوالين وسطها … ينفع كده
وعد خبت وشها… لو ضربت هزعل بجد ومش هكلمك
احمد ضحك علي منظرها…نزلي ايدك وبصيلي
وعد…
احمد…بلاش هبل نزلي
وعد نزلت ايدها من علي وشها وبصله …ايه
احمد ابتسم… ينفع اللي عملتي دا

 

وعد…بس مش زعلانه والله
احمد ضحك…لا وانتي بعد العضه دي كنتي هتزعلي
وعد حطت ايدها علي وسطها واحمد لسه دراعو محاوطها …ياسلام
احمد…ايه في ايه
وعد قربت راسها من راسو وديقت عنيها.. علي فكره انا مش عبيطه لو حد كان قرب ليا مكنتش هتعمل زيي
احمد بصله بحب وابتسم.. كنت هعمل ايه
وعد بطفوله … كنت ضربته شدتني ومشيت من المكان وجيت هناهتزعق دا غير هتزعق في طريق و انااكيد هزعل وعيط وانت كل ما تشوفني تبصلي كده وبصتله بقرف بنفس طريقت احمد بالظبط و تيتا تحاول تصالح ما بنا وانت تيجي تصالحني وانا اعتابك عشان عارفك لسانك وحش بس طيب وتعصبت غصب عنك وبيني وبينك في كله دا تبعت جميله تطمن عليا او عمتو مش هتقول لي تيتا عشان عارف هتقولك كلام يوجعك عليا ويخوفك عليا بس
احمدبستغراب ان لي اول مره حديفهمو للدرجه دي …
وعد …بذمتك مش دا هيكون ردك
احمد …بحبك
وعد ضحك بكسوف ووشها احمر وكالعاد فضلت تضحك وتنزل راسها وتكش في نفسها…
احمدضحك علي كسوفها… نفسي اعرف لما بتتكسفي راسه بتنزل كده ازاي
وعد وشها بقا شبه الطماطم… قولي كلام حلو
احمد ضحك… اقول ايه بس انتي وشك بقا شبه الطماطم من كلمه واحد
وعد… علي فكر المفروض تقول مش انا اللي اقولك دا ايه دا ياربي عز وانس بيقوله لي جميله وجني اشمعنا انت مش بتقولي
احمد…معلش انا عاق

 

وعد كشرت بعدم فاهم…يعني ايه
احمد….عاق
وعد…اها
احمد… جاحد
وعد.. جلياط
احمدبصله …وحيات امك يعني عارفه جلياط ومش عارفه عاق
وعد…ماعمتوة قالت كده قلدتها راجل جلياط وجاحد كده عوذ بالله الله يكون في عون مراتك
احمد ضحك …
وعد…كان قصدها علي راجل اللي جه وعمل ديكور في القصر في كتب الكتاب جميله ولما سالتها قالت انه وحش فا الله يكون في عوني بقا منك
احمد ضحك…وعد مش ملاحظه ان لسانك بقا طويل وبترمي دبش وعلي فكره بقا انتي مش بتقولي كلام حلو اصلا
وعد…بجد
احمد…اها
وعد بصتله بتفكير…تصدق اها
احمد…شوفتي طلعتي عاقه
وعدشاورت علي نفسها…احيه انا جلياطه
احمد رفع حواجبه بتمثل … سبحان الله وعاقه
وعد ..انا اسفه
احمد…لا ما انا عاق زيك عادي

 

وعد ابتسمت بارتياح وطفوله …اها صح .
احمدضحك جامد وضمها لي… وربنا هبله
وعد حضنته وابتسمت ونبرة صوتها بحزن…متخلش حد يقبلك تاني عشان بجد قلبي وجعني جامد
احمد ضمها لي…انا اسف عارف غلطان حقكك عليا ومتعيطش عشان انا جيتلك عشان متعيطيش بس للاسف لقيتك عيطي
وعد نامت علي كتفه وهي حضنها لسه… حاضر
احمد… اوعديني متعيطيش وتيجي تعاتبيني مهما عملت انا عارف اني تفكير انك تغيري غلط وانتي عندك حق اسف
وعد…
احمد حس انها ملت عليه جامد…وعد
وعد…
احمد بيبعدها لقها هتقع لحقها وقربها لي تاني لقها نامت في حضنه ابتسم وحطها علي سرير وباس راسها وغطها وطلع في نفس الوقت
عزة طلعه قبلته…. بين من ملامح وشك انكم اتصالحته
احمد ابتسم…اها
عزة… طيب يلا عشان تتعشوا
احمد بكف ايدها علي جبهته…احيه وبصله وعد ما اكلتش
عزة…طيب خلاص تتعشوا دلوقتي
احمد بضيق … نامت وانتي عارفه مش هترضا تقوم
عزة بزعل…اخس عليك وانا اللي قولت هلاقيك مااكلها كويس كتها نيله اللي تعتمد عليك وسبته ومشيت
احمد بضيق…ازاي انسا
ــــــــــ

 

تسريع الاحداث
عدت الايام واحمد كان كل ماده يتعلق ب وعد اكتر منها ووعد كانت مبسوطه ب اهتمامه اما انس وجني قربو من بعض اكتر وجني كانت مبسوطه ان ربنا استجاب وانس حبه زي ما كانت بتتمنا وحبته اكتر وكان بياخد رائيه في كل حاجه واي حاجه كانت تلاقي جمبها اما جميله وعز يتخانقو ويرجعوا يتصالحوا ب اقل كلمه حد فيهم يقوله للتاني وحبهم لي بعض بيزيد وفاطمه وعزة مبسوطين ان ربنا رزق كل واحد فيهم نصيبه وطمنت عليهم وجه يوم احمد قاعد في مكتب كان بيشتغل في اوراق تخص شركه خلص ورجع ضهرو لي ورا
ـــــــــــــ
احمد… هي وعد فين مدخلتش كالعادي كل شويه وطلع لقها قاعده وشعرها مفروض زي الاطفال مسك الكتاب وبتقراء ابتسم وفضل بصص عليها من بعيد
وعد قفلت الكتاب وطلع الجنينه
احمد…وعد
وعد بصتله …نعم
احمد…تعالي
وعد راحت لي ورافع راسها وبصله ببرائتها..نعم
احمد …رايحه فين
وعد… كنت رايح لي انس عشان يفاهمني الحاجات
احمد ضم حواجبه…وجتيش ليا انا ليه
وعد ابتسمت بطفوله.. اتعود علي كده وبصراحه بخطط علي الكلام اللي مش بفاهمو وانت لو شوفت الكتاب كده هتزعق وتتعصب نص الكتاب خطوط
احمدمسك ايديهاوبص ليها بحب … وعد اانتي بتعملي كده في كل الكتب وانا مش بتكلم
وعد هرشت في شعرها بطفوله…احم ما انت معندكش طولت بال وبتتعصب اما انس بيطول بالو عليا
احمد… تعالي ودخلو المكتب وقاعد ها علي الكنبه وقاعد جمبها هاا اي بقا اللي عايزه تفهمي
وعد بصتله.. بجد
احمد بحب… جربي

 

وعد ابتسمت بفرحه…تمام وفتحت الكتاب اهو من اول هنا مش فاهمه
احمد كان بصص ليها
وعد بصتله…ايه مش فاهم انت كمان
احمد ابتسم وحط ايدو علي خدها بحنيه… بحبك اووي
وعد كالعاده كشت وفضلت تضحك…
احمدابتسم…عمري ما اتخيل ان احب او اوصل لي كده وعد انا عايزك ليا لي واحدي محدش يقرب ليكي روحي بقت فيكي انتي بس لو بعدي عني ببقا حاسس اني مخنوق
وعد بص في عنيه وساكت…
احمد … انا بحبك اوووي وبيقرب وبص في عنيها لقها بصله ببرائتها ومش فاهمه بعد عنها بسرعه وضايق من نفسه لان هي مش فاهمه اللي هيحصل احم هاتي وريني مش فاهمه ايه
وعد ابتسمت.. دا وشاورت
فضل يفاهمه ووعد كانت بتستوعب علطول عكس ما كان لما يتخنقو بطلع عينه عشان تفاعم كلام .وخلصو
وعد بفرحه.. خلصنا
احمد…فهمتي كله
وعد ابتسمت..اها شرحك حلو اووي
احمد ابتسم … وعد انتي طلعتي لما بتتعصبي مخك مش بيستواعب بسرعه عكس لما تكوني هاديه بتستوعبي بسرعه رهيبه
وعدضمت حواجبه.. دي حاجه حلوه ولا وحشه
احمد رفع حاجبه وهز راسه .. مش عارف
وعد…انا كده وحشه يعني
احمد…لا لا انتي جميله وشاطره ولعب في شعرها
وعد ابتسمت.. ماشي صحيح في سوال
احمد…قولي
وعد…ليه لما بتقرب مني بتقشعر
احمد ضم حواجبه…ازاي بتضايقي يعني

 

وعد… لا لا مثلا من شويه قربت مني جامد بتقشعر كده بس ببقا مش مضايقه وقلبي بيدق جامد بس مش بيوجعني زي لما بيدق جامد ويوجعني لما بجري مثلا
احمد ابتسم.. بتبقي مبسوطه طيب
وعد…اكيد عشان انت جمبي
احمدابتسم…لا بدقات قلبك دي
وعد…اها ووببقا فرحانه
احمد باس راسها.. عشان بتحبيني ياوعد دا كده الحب وبتبقي عايز تفضلي جم الشخص وتفضلي بصاله
وعد …ايوا صح ببقا عايزه ابصلك بس بالقيك بصصلي بدير وشي ايه دا انت بتبصلي انت بتحبني.
احمد بالامبالاه…نعم
وعد ضحكت . ..معلش سرحت
احمد ضحك…اصل كنت بحب في امي من شويه دا انا ناقص اكتبلك علي قرتي بحبك
وعد ضحكت… والله سرحت
ــــــــــــــــــــ
انس.. الو
جني بعياط… ايوه
انس بقلق وخوف عليها…مالك
جني… امي ونهارت من العياط

 

انس قام ومسك مفتاح العربيه وراح يركب… اهدي طيب مالها خير خير
جني بشهقه… كلمتني وقالتلي رجعي بسرعه عشان تغسلي السجاد
انس كان بيفتح باب العربيه اول ما قالت كده قفل قفلواتاني…عبو شكلك يا شيخه يخربيتك سيبتي ركبيك
جني بعياط…في ايه
انس بعصبيه…هو ايه اللي في ايه واحده بتعيط وتقول امي المهم عايزه ايه
جني بعياط… بعد الشر عايزه اروح عشان الحق اغسل عشان لوتاخرت هاجي بكره متاخر
انس ضحك…جايلك يا اخرت صبري
قفل معاها وراح تخدها من شغل وهما في طريق
انس بصص ليها وبيضحك علي عياطهت…
جني بصتله…بطل بقا
انس بضحك… اللي يشوف كده يقول ميتلك حد
جني بصتلع بطرف عنيه بزعل…
انس…خلاص معلش طيب ما توديهم حد يغسلهم
جني…امي بتقول عليهم محنكين
انس ضحك…واللهي يابنتي بودي اجي اغسل معاكي
جني بفرح ومسحت دموعها ومسكت دراعو…بجد
انس ضحك …اوعي دي انتي عبيطه تغسل ايه
جني ضربته في دراعه… بارد
انس ضحك… يلا انزلي وصلنا وقرب منها وباس راسها بكره اجازه
جني بصتله بفرح…. بجد ومرتب
انس… متشغليش بالك يلا

 

جني … ونعمه انت عسل ونزلت جري انس ضحك وفضل بصص عليها لحد مطلعت
ـــــــــــــــ
فاطمه بغضب وعصبيه…وعد وعد
احمد ووعد بصو لي بعض بستغراب وجريت تشوف ايه واحمد معاها
عزة بخوف… اهدي طيب معلش
فاطمه بغضب…اسكتي خالص
وعد استغربت شكلها متعصبه خافت لي اول مره منها…نعم يا تيتا
فاطمه …..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عالم تاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى