رواية عالم تاني الفصل الحادي عشر 11 بقلم آلاء
رواية عالم تاني البارت الحادي عشر
رواية عالم تاني الجزء الحادي عشر
رواية عالم تاني الحلقة الحادية عشر
احمد …حاضر اخدته دخلوا المكتب خير ياتيتا
فاطمه… كشرت ليه
احمد ضم حواجبه.. ايه
فاطمه ضحكت.. كل مره تعمل نفسك مش فاهم قصدي وبقفشك
احمد…. بجد مش فاهم
فاطمه… وشك اتغير ليه لما انس شال وعد.
احمد… انا ابدا وهكشر ليه
فاطنه… لا كشرت وكمان بقا وشك بيبقا عليه ابتسامه اول ما هي تضحك
احمد بصله…تيتا عايزه توصلي لي ايه
فاطمه… انت معجب بي وعد
احمد رفع حاجبه…نعم لا طبعا دي صغيره وبعدين فكرت الجواز دي مش في دماغي وانتي وثقه من كده
فاطمه… وحنيتك عليها
احمد… مش حضرتك قولتيلي عوضها هو عشان سمعت كلامك يبقا حبيتها وبعدين ازاي دي دماغه طقه شويه تكشر وشويه تضحك وشويه تعيط دي بتتحول في اقل من ثاتيه
فاطمه بصله وساكته…
احمد… كل حاجه وعكسها ساعات بحس دماغها فاضيه واوقات عقل الدنيا فيها الغريب رغم انها متعاملتش مع ناس بس تفكيرها كويس بس عليها لسان عايز قطعو
فاطمه ضحكت…مش ناقص الا تقولي مقاس جزمتها
احمد …تيتا اكيد كا رائد ابقا عارف شخصية اللي قدامي ايه
فاطمه… وانك كمان مهتم تكمل
احمد .. عشان هي نفسها في كده
فاطمه… ودا مش اهتمام
احم…و دا طلبك برضو مش اللي في دماغك نهايي
فاطمه… وميكونش اللي في دماغي ليه
احمد… يووه يا تيتا وعد اصغر من اختي كمان بيني وبينها 10سنين حتي لو كده هي دماغ وانا دماغ تانيه خالص وشخصيتنا عكس بعض
فاطمه ضحكت بستهزء…يا شيخ طيب ما انا بيني وبين جدك الله يرحمه 15سنه وكان الكل يحلف علي التفاهم اللي كنا في
احمد… انتم مش انا ولا هي وعد اختي صغيره لا اكتر ولا اقل ولو علي المعامله فا دا كان طلبك انتي وكمان عشان انس هيزعل عليها اساس لزقلي فيها من ساعة ما جت
فاطمه اتنهدت ..يعني برضو مصمم انها اختك
احمد…وهفضل مصمم لان مينفعش تكون غير كده
فاطمه هزت براسها بيأس …اللي تشوفه
ـــــــــــــــ
انس … خلصتي
وعد وهي طلع من الحمام… اها وبصتله وضحكت انتم مسخره وربنا
انس غمز … اموت انا في ضحكه دي
وعد ضحكت.. بطل عشان بتكسف بجد
انس مسك خدودها…حد يتكسف من اخو برضو
وعد …انا صحيح بكره هفك الجبس
انس بصله وخبط بكف ايدو علي جبهته…اوبس انا ماموريه مهمه بكره
وعد … هروح انا عادي
انس… لاطبعاومينفعش
وعد… بطل بقا تخاف عليا كده انا بقت شجاعه ومش بخاف منهم ولو حد قرب لي هضربه ودفع عن نفسي
انس بصله وبص وراها وكان ورا وعد البلكونه… انت مين وازاي تدخل من البلكونه
وعد صرخت وحضنت انس…لا لا لا اوع تسبني ليهم ياانس اوع
انس حضنها وطبطب عليها وضحك… كتك وكسه يا موكوسه قال هضربهم
وعد بصتله وبصت وراها مالقتش حد ضربته في كتفه… وربنا زعلت منك
انس ضحك… قلبك ابيض
وعد…امشي عايزه انام
انس باس راسها… خلاص بقا
وعد كشرت…لا امشي
انس رفع حاجبه…كده يعني
وعد…
انس… تمام براحتك قلبي غضبان عليكي يلا بقا شوفي غضب الاخ يمكن تحصل بقا وتلاقيهم دخلو ليكي من البلكونه
وعد…ننينينين امشي
انس ..براحتك تصبحي علي خير
ومشي
ــــــــــــــ
عده الوقت وكله طلع اوضه وتقريبا معظمهم نامو
وعد قاعده وخايفه تنام…يوووه الله يسامحك يا انس هو ممكن فعلا يدخلوا من هنا قامت وراحت لي انس .ودخلت لقته نايم
وعد…انس قوم
انس بصلها بنص عين…اممم في ايه.
وعد…خايفه
انس بصلها وتعدل…من ايه ياروحي حصل حاجه
وعد …خايفه حد.يدخل من شباك
انس بصله افتكر كلامه ضحك…جبانه كنت بهزر محدش يقدر يدخل القصر
وعد.. مش عارفه بقا
انس ضحك…تعالي تعالي ومسك ايديها واخدها لي حضنه نامي
وعد بفرحه وحضنته ونامت.. بحبك اوووي
انس ابتسم… وانا كمان ياروحي لسه خايفه
وعد كانت راحت في نوم
انس ضحك..جبانه
ــــــــــــــ
تاني يوم
عزة…لا بقا يا وعد مش كده روحتي فين وطلع من اوضتها لقت انس ووعد قصادها
عزة… انتي كنتي فين.
انس…نامت جمبي
عزة بارتياح… مش هتسكتي الا لما توقفي قلبي عليكي
وعد ضحكت وحضنتها… بعد الشر ان شالله انا
عزة ضربتها بخفه علي ضهرها…بعد الشر يا جزمه
انس ضحك…طيب ايه انا متاخر بسببها عايز افطر ورايا مهمه
عزة.. طب وعد المفروض تفك الجبس
انس…هكلم عز يروح معاها
عزة…لا ما هو عز نزل من الفجر
وعد بطفوله…لا انا زهقت منه وكمان عمل ريحه وحشه اووي
انس…من كتر ما بتاكلي وتهدلي نفسك
وعد… طيب مين بقا هيوديني
فاطمه … صباح الخير ياولاد واقفين كده ليه
كلهم ردو عليها
وعد… ياتيتا انس عند شغل وعز نزل من الفجر وانا عايزه افك الجبس ومحدش فاضي وانس رافض اروح لي واحدي
انس بصله بطرف عينه… نمتي جمبي ليه ياختي
وعد ضحكت…ما انا عايزه اخلص منه بقا
فاطمه.. نمت جمبك ليه
انس حكلها وضحك… لقتها جايه شبه الكتكوت المبلول وانا خايفه اخدها في حضني لقتها نامت في ساعتها
فاطمه ضحكت وبصتلها..محدش يقدر يدخل القصر باذن الرحمن متخافيش
وعد .. احنا دلوقتي مين هيجي معايا وبصتله متيجي انتي ياتيتا
انس…يا خشي كميله لا برضو
فاطمه بتفكير …خلاص احمد فاضي يروح بيكي
انس…لا هيتعصب عليها
وعد…لا لا ابدا بس هو يوافق
انس…هموت وافاهم انتي ازاي بتستحملي
وعد ضحكت بطفوله…بخدو علي قد عقلو
عزة وفاطمه ضحكو
انس ابتسم…لو سامعك هيعلقك عموما لو وافق تمام رفض لا مش هتروحي
وعدبصت لي جدتها…قوليلو انتي هيوافق من غير محيله
فاطمه افتكرت اللي حصل امبارح … لالا انتي قوليلو هيوافق متخافيش
بعد وقت كلهم بيفطرو
وعد..احمد عايزك تيجي معايا افك الجبس
احمد.. انس موجود
جميله… وفيها ايه يا احمد متروح بيها
انس.. ياشيخ كانت امي امبارح اللي بتكلفني بالمهمه مش انت كنت قاعد واللواء بيقولي وعز معرفش رايح فين وبص لي وعد استني بكره انا هوديكي
وعد بصت لي احمد وبطفوله… عشان خاطري عايزه افكو بقا
جميله… عشان خاطري يا احمد انا كمان
احمد … تمام كولي
وعد بفرح…حاضر
بعد وقت كان وعد واحمد في طريق
احمد… دخلي ايدك من شباك ايه عايزه يتكسر عشان تاني هيتفك
وعد بصتله.. حاضر وبقت مقربها وشها للشباك شبه نص راسها طلعه
احمد بص عليه … دخلي راسك هو انتي تدخلي حاجه تطلعي تانيه
وعد بصتله بضيق…حاضر. صحيح هو هبداء تعليم امتا
احمد… احنا في الصيف جازه دلوقتي لما تبداء دراسه
وعد.. ماشي طيب هو انتم فعلا عندكم شريكات
احمد بصله وضم حواجبه…بتسالي ليه ومين قالك
وعد قربت منه بهمس.. اقولك علي سر بس اوع تحكي لي حد انس كل يومين يقولي هروح الشركه اخلص شوية حاجات حسه بيكذب عليا ومش حببني اصل هو رائد ازاي بيشتغل في شركه هو انس زهق مني
احمد…لينا شريكات هنا وبرا .ودي كانت تخص جدي وتخص بابا ووعمي كان مجرد مبلغ وفين وفين يروح يشوفها عشان جدي ميزعلش منه وانس بعدها هو اللي مسكها هو وعز وانا اللي فين وفين بروح
وعد ابتسمت… انا قولت برضو اكيد بيحبني صح
احمد …انس لزق فيكي اساس فين دا اللي بيبعد
وعد بصتله بطرف عنيها…اممم يبقا انت اللي بتحسدنا طب ما عندك جميله ليه ماتقعدش معاها بدل القر دا
احمد…لسانك عشان متزعليش
وعد ضحكت.. حاضر
احمد …يلا وصلنا
وعد جايه تفتح الباب …مش بيفتح
احمد…استني وفتح ليها
احمد مسك ايديها اكنه بيحرسها ومقرب منها جامد
وعد بستغراب…انت مقرب مني كده ليه
احمد…مافيش مدي بسرعه
دخلوا وطلع الاوضه اللي هتفك فيها الجبس والدكتور بيفكو
احمد… هعمل مكلمه وجاي وبص لي وعد .متطلعيش من هنا وبص للدكتور كريم تفضل معاها
الدكتور كريم… تمام
احمد طلع
وعد… في ايه
كريم… مافيش انتي اسمك ايه بقا
وعد…وعد وانت كريم عشان هوقال اسمك دلوقتي
كريم…بالظبط
ــــــــــ
درهم… ايوه يباشا شوفتها معا واحنا واقفين عند المستشفي
الباشا… حلو استنا لحد ما يطلعو وهات البنت
درهم…طب منجبش ليه الاتنين او هو بس
الباشا…ما انت غبي هتفاهم ازاي نفذ كلامي من غير كلام انت فاهم
درهم بخوف… حاضر حاضر
الباشا…غور وقفل في وشه
درهم جز علي اسنانه… اها لو اقدر عليهم وبص علي المستشفي والله لجيبك يا بنت الكـــ*لب
ــــــ
وعد ضحكت ببلاهه.. اهاا فاهمة
كريم ضحك.. ارهنك انك مفهمتيش قولت ايه
وعد ضحكت وهزت راسها ب اها… ما انت عمال تقول جولاوجين وحاجات انا مسمعتهاش غير منك
كريم ضحك… خلاص يا ستي هبقا احكيلك وابداء معاكي من صفر
وعد… هحبك اووي اووي لو عملت كده
كريم ابتسم…انتي كام سنه ياوعد
وعد…20سنه ليه
كريم ابتسم.. لسه جواكي طفله ودي شي نادر جدا
وعد ابتسمت بس هي مفهمتش هو قال ايه…
كرسم ضحك.. وربنا مفهمتيش قولت ايه
احمد دخل… خلصتي
وعد ضحكت.. ما انت كلامك غريب وبصت لي احمد اها الحمد الله بس حسه دراعي مضايقني
كريم… شويه شويه هيرجع احسن من الاول باذن الله
احمد..تمام يلا
وعد.. بصت لي كريم باي ابقا تعاله وبصت لي احمد قالو العنوان بتاع تيتا
كريم ضحك.. عرف قوللها بس كريم بيسلم عليكي
وعد …حاضر
كريم بص لي احمد.. هتمشي علطول
احمد مسك ايدهاوعد وبص لي كريم…اها باي ومشي
وعد…كريم جميل اووي
احمد رفع حاجبه ..والله
وعد…جدا طريقته حلوه انا حبيته اووي
احمد وقف وبنرفزه…ما تروحي تاخدي بالحضن احسن في ايه
وعد كشرت.. عيب
احمد وهو بيجز علي اسنانه…وكلامك دا ايه مش عيب
وعد…مقصدش عادي ما انت جميل برضو وبحبك
احمدبغضب…اسكتي ياوعد احسن ومشي وساب ايدها
وعد جريت وراها… خلاص متزعلش مش هحبه
احمد..
وعد…براحه طيب رجلي وجعتني احمد فضل يمد وعد كانت بتجري ورا لحد ما طلعين من المستشفي واحمد قدامها بخطوات ووعد وراها وبيعدو سكه بداء ضرب نار
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عالم تاني)