روايات

رواية عالم تاني الفصل الثاني 2 بقلم آلاء

رواية عالم تاني الفصل الثاني 2 بقلم آلاء

رواية عالم تاني البارت الثاني

رواية عالم تاني الجزء الثاني

رواية عالم تاني
رواية عالم تاني

رواية عالم تاني الحلقة الثانية

الاء اتنفضتوبصت لي مصدر الصوت
فاطمه ابتسمت.. اهدي اهدي مالك شكلي وحش للدرجه يفجعك
الاءبلعت ريقها وساكته…
فاطمه .. متخافيش
الاء بتوتر… انا فين
فاطمه… في امان
الاء بصت لقت ايديها متعلق فيها محليل بتشد ايديها.. ايه دا انتي بتعملي ايه
فاطمه ب ابتسمه تطمن… كده غلط دا محلول عشان حضرتك مهمله في نفسك خلاص قربت تخلص متخافيش محدش هيقدر يأذيكي طول ما انا موجوده باذن الرحمن
الاء بصتلها اطمنت نوعن ماوحست انها فعلا في امان شويه … انتي مين انا فين
فاطمه ضحكت … المفروض انا اللي اسالك انتي مين واسمك ايه عموما انا اسمي فاطمه قوليلي يا تيتا فاطمه
الاء ابتسمت.. انا الاء
فاطمه …الله نعمه
الاء بستغراب.. ايه
فاطمه… اسمك في سورة الرحمن ومعنا انك نعمه من ربنا
الاء ابتسمت بحزن .. نعمه بس كله دايس عليها
فاطمه بستغراب …ليه بس
الاء بصتلها .. هوانا فين
فاطمه… تاني قولتلك متخافيش مش هخلي حد يقربلك
الاء حسه انها مطمنه ليها بصت حواليها …
فاطمه..بدوري علي حاجه
الاء …مصحف تحلفي عليه انك مش هتأذيني او تسلميني ليهم
فاطمه بستغراب…هما مين
الاء…هاتي مصحف الاول واحلفي وانا هحكيلك
فاطمه قامت وجابت المصحف وحلفت.. اهو قولي بقا مين اللي خايفه منهم دوله
الاء برتياح وطفوله … علي فكره لو حلفتي كده وكده هتدخلي نار
فاطمه ضحكت… استني اعدلك وخلتها تقعد سمعاكي يا وجه القمر
الاءبصله بستغراب من حنيتها .. مع انها دايما تقولي وشك شوم
فاطمه بستغراب .. هي مين
الاء .. مش عارفه ابداء ازاي
فاطمه… زي ما تحبي
الاء… انا وعيت علي دنيا مالقتش حد غير واحده بتقول انها خالتي وراجل بيقول انه جوزها كبرت وانا معرفش حد غيرهم مش بتعامل مع حد بصتلها واتكلمت بهمس بس بيني وبينك كنت بتكلم مع جارتنا ام فريده من وراهم كل فين وفين
فاطمه بستغراب انها وطت صوتها ومن كلامها الاغرب…. ليه من وراهم
الاء….خالتي كانت مانع اني اتكلم مع حد او حد يكلمني وام فريده دي الواحيده اللي مخافتش منهم بس مش معنا كده كانو بيعرفو لا من وراهم وكلمتني ودايما تعلاجني لما كانو يضربوني لحد ما ربنا رحمها ومبقش لي حد بعدها
فاطمه… خالتك اتوفت
الاء بحزن…ياريت وفاقت لي كلامها ها لا قصدي يعني ام فريده
فاطمه بصتله بحزن… للدرجه خالتك قاسيه عليكي
الاء … مشوفتش منهااي حاجه ولافسفوسة
فاطمه ..فسفوسه
الاء.. يعني اقل من نمله
فاطمه ضحكت.. كمان مالها
الاء.. مشوفتهاش عندها من الحنيه
فاطمه رجع وشه حزن تاني…. مش عارفه اضحك ولا ازعل عليكي
الاء .. وتزعلي عشاني ليه
فاطمه بصتله ومستغربتش من كلامه… هما كانو بيضربوكي ليه
الاء …هتصدقيني
فاطمه…اكيد
الاء… لو كلمت حد بضرب و علي حاجات يامه اووي لحد مابقا دا الاساسي اناس تقوم تفطر انا اقوم اضرب وكانت ام فريده تنستر تداويني بس في تخبص طبعا عشان ميمسكوش فيها هي كمان اصل جوز خالتي دا الحاره كلها عارفها
فاطمه… ليه بيشتغل ايه
الاء…. مفتري
فاطمه ضحكت. انتي مشكله قصدي ايه شغلتو
الاء بصتله … هي معجبتكيش مفتري خلاص بلطجي
فاطمه تنحت…دي شغلتو
الاء…اممم يفتري علي دا وياخد حاجاتو ياكل من ناس بلطجه كده واهي الحياه ماشيه معا
فاطمه… ودا خلاكي تهربي منهم صح
الاء…مكانش دا سبب بس الواحيد
فاطمه… اومال
الاء… جوز خالتي لي قريبه دا كان كل ما يجي الحاره بنت تختفي وكله بيقول هو سبب والبوليس يجي ياخدو وميعرفوش ياخدو معا حق ولا بطل جه الدور عليا تقريبا الله اعلم
فاطمه …ازاي حصل ايه والبنات بتختفي فين
الاء… في بيقول بيسرحهم وفي بيقول بياخد اعضاهم وبيتاجر فيها وجه الدور عليا طلب ايدي وانا رفض وطبعا ازاي اقول لا روحت اخد علقه محترمه وقال هتتجوزي مش هيبقا في خطوبه حتي
فاطمه…طب خالتك فين من كل دا
الاء ضحكت …لا ما هي اللي كانت بتضربني اصل جوزه كان يتعارك معاها بسببي تدعي عليا وتقوم ضربني ويقوم هو قايم يكمل ويقولها انااللي هربيها
فاطمه بدهشه.. ازاي دا انتي بنت اختها معندهش عيال مخفتش يكون الدور عليهم
الاء.. لا مبتخلفش هي اساس بحس انها مش بتحبني
فاطمه… وانتي هربتي منهم ازاي
الاء… سمعتهم بيتكلمو وهيكتبو كتابي علي مصطفي اللي يبقا قريب جوز خالتي قصاد الناس عشان يشيلو شك خثوثا الفتره دي ان البنات بتختفي وبعدها سمعت واحد تاني اول مره اشوفه بس شخص دا كان بيتكلم عن فلوس قصادي انا معرفش هو مالو بيا اساس فشكيت وخوفت اتسحبت من غير ما يحسو وهربت
بعدها الاء حكتلها باقي اللي حصل
الاء اتنهدت.. بس واديني قدامك معرفش انا فين ولا ايه اللي حصل ولا الرجاله دي عايزه مني ايه انا جيت اهرب من مصيبه وقعت في مصيبه تاني وبصتله وعيونها دمعو هو انا حرام اعيش في امان من غير بهدله
فاطمه بحزن عليها … استحملتي ياما يابنتي طيب ناويه علي ايه
الاء.. مش عارفه وبصتلها انتي مين انا معرفتش غير اسمك
فاطمه… انا جدها عيالي وجوزي ياماتو وانا لسه عايشه اخد وجع ورا وجع بس ربك اسمه اللطيف كان بيلطف قلبي ب احفادي ولدين وبنت هما اللي صبروني علي الوجع دا كله واديني عايشه
الاء ابتسمت ببرائه…انا حبيتك اووي انتي شبه ام فريده بعد الشر عليكي ربنا يديكي طولت العمر كانت طيبه زايك
فاطمه ابتسمت… وانا كمان حبيتك وقلبي ارتاحلك
الاء… انا فين وهيحصل ايه فيا ومين جبني هنا
فاطمه.. انت تاكلي الاول بعدها ياست البنات
قطع كلامهم
انس دخل… ايه دا هي فاقة صاحي نوم ايه مكنتيش بتنامي
الاء بلعت ريقها وقربت من فاطمه بخوف… هو دا كان معاهم هو دا
انس بستغراب… ايه
فاطمه ابتسمت وطبطبت علي ايديها… متخافيش دا انس اطيب واحد في احفادي ما دا واحد من اللي حكتلك عنهم
انس بصله بالامبالاه.. حكيتي الطم ولا اجيب لطمه احنا قولنا مش عارفين دي مين اساس
فاطمه بصتله .. انت هتعالي صوتك عليا
انس…مقصدش يا ست الكل
فاطمه…. طيب بصت لي الاء هروح اعملك اكل عشان العلاج وبصت لي انس خالي بالك منه واياك تضايقه او حد يقربلها انت فاهم وبذات احمد
فاطمه … مش هتاخر عليكي يا بنتي وبصت لي انس اياك هاا اياك و انس خاف مشيت
انس بص لي الاء وابتسم ورفع ايدو ..هاااي
الاء … ايه
انس سحب الكرسي وقاعد… عامله ايه اسمك ايه صحيح انتي عرفتينا كلنا واحنا منعرفش حاجه عنك
الاء…
انس…في ايه مالك
الاء .. هو في ايه انا مش فاهمه
انس… هرد علي كل اساله بس تردي علي سوالي
الاء… ايه
انس… اسمك.
الاء…الاء
انس…تمام يا الاء هو انتي عرفتي منين اننا ظباط
الاء.. من البس انتم مش مقتنعين ليه بقا بلاش غباء
انس رفع حاجبه.. افندم
الاء… احم اسفه
انس… ماشي
الاء… ما انتم لبسين ظباط مش محتاجه اعرف اي عيل هيعرف
انس…بس احنا كنا لبسين بدله طيران
الاء تنحت.. هااا
انس ضحك علي منظرها… ايه
الاء…مش فاهمه
انس… احنا ظباط فعلا بس دا كلام بيني وبينك تمام وعد
الاء من جوها… اهبل دا ولا ايه ما انا عرف واي حد هيعرف
انس…بتبصيلي كده ليه
الاء…هوعدك ب حاجه انت فضح نفسك بيها استرو نفسكم طيب
انس ضحك… انتي تعرفي الطيار بيلبس ايه
الاء بحماس وثقه وسخريه… مش محتاحه قميص ابيض وبنطلون كحلي
انس بيحاول ميضحكش …ياود يا وثق من نفسك انت طيب ميجيش معاكي جاكت علي البدله وكاب
الاء بدهشه…ينفع
انس… اها وربنا ينفع انتي بتهزري صح
الاء …ابدا ههزر ليه
انس… انتي في سنه كام
الاء…20سنه
انس… تخصص ايه مش كام سنه
الاء… مش فاهمه
انس… من كليه ايه يعني
الاء بحرج وملامحه اتغيرت.. لا مافيش اصل انا يعني متعلمتش
انس بتفاهم … ومالك بتقوليها اكن عار .في ايه عادي
الاء بصتله… بجد
انس … جدا بس ايه السبب مش حبه تعليم
الاء… كان نفسي بس خالتي رفضه بس ام فريده الله يرحمها علمتني اقراء
انس… ثانيه واحده ام فريده مين وخالتك مين
الاء بصتله بشك …هات المصحف طيب
ـــــــــــــــ
عند عوض
عوض … يعني ايه يعني مش هنلاقي بنت الكلب دي
مصطفي… قولتلك ناخدها من غير شوشره
مديحه…. ابراهيم دا هتعملو ايه معا طيب
عوض… مش عارف
مصطفي… لا مش عارف ايه دا يودينا في داهيه
مديحه.. نفسي اعرف مين اللي شار عليكم الشوره السوده دي
مصطفي… جوزك ياختي كنت قايلك هظبط قال لا نتجوز اهي لا مني طولتها ولا طولت من وراها وهنروح في داهيه
عوض بزعيق… ما خلاص بقا وبعدين هنلاقيها
مصطفي… فين يا خويا فين دي البنت لفيت عليها مش لقيها
عوض…ندور لحد ما نلاقيها وبص لي مديحه البت دي متعرفيش كانت بتتكلم مع حد الفتره الاخيره
مديحه…مكانتش بتتعامل مع حد اساسا ما انت عارف اللي فيها
عوض …لا البنت دي حد ساعدها
مديحه…وانت متاكد كده ليه
عوض… دي هبله ومش بتعرف تتصرف اكيد حد هربها
مصطفي…. وبعدين يعني
عوض … ننزل ندور عليها ونقول اتخطفت وبص لي مديحه ارقعي بصوت
مديحه تنحت وفتحت بوقها.. ايه
ـــــــــــــــــــ
انس بضحك… انتي عايشه في المريخ
الاء ضحكت …دي حاجه حلوه ولا حشه
انس ضحك… كمان
فاطمه دخلت لقت الاء بتضحك…بسم الله ماشاء الله زاي القمر
عزة بصت علي الاء.. الله هي دي دي زاي القمر
فاطمه ابتسمت… مش قولتلك
الاء بص عليهم.. في ايه وبهمس لي انس مين دي
انس … تيتا
الاء.. لا اللي معاها
انس.. دي تبقا اخت بابا في .رضاعه وقريبتنا من بعيد بس في مقام عمتي بس انا ماليش عمات اساس
الاء تنحت…مين
انس ضحك…عمتي
الاء.. اهااا
فاطمه… بتتكلمو في ايه
انس… عرفتها علي العياله كلها وضحك
فاطمه ضحكت…وتقولي متتكلميش حطي الاكل يا عزة
عزه بص لي الاء … اتفضلي وحطتو قصادها
الاء بصت علي الاكل وتنحت… دي فرخ بجد
عزه… اها في ايه مش بتحبيها
الاء ابتسمت… لا ابدا ابدا بالعكس هو حد طايلها
كلهم بصو لي بعض فا اتحرجت
الاء.. احم
فاطمه… طيب يلا كولي وكفايه كلام
انس… طيب انا هعمل مكلمه واجي
الاء بخوف.. انت حلفت
انس ابتسم… مش في صالحنا انك تمشي من هنا
الاء…مش فاهمه
انس… بعدين ومشي
ـــــــــ
فاطمه طمنتها وخلتها تاكل اما عزة بص لي الاء ومتنحه وساكته
والاء مستغربه نظراتها ليها بعد وقت كانو قاعدين بيتكلمو في اي حاجه فجاءه احمد دخل بزعيق
احمد…ايه دا انتم ناقص تشيلوها شيل
انس دخل ورا… يابني اهدا البنت فعلا متعرفش حاجه
الاء اتنفضت وستخبت في فاطمه
فاطمه.. في ايه حد يدخل كده
احمد راح ناحيه الاء من الناحيه التانيه… بت انتي الحوار دا مش عليا انتي مين بعتك
الاء بخوف… واللهي ما اعرف حد
فاطمه زقت ايدو… ابعد عنها
احمد… تيتا اللي بتعملي دا غلط
فاطمه قامت وواقفت قصاده وبحده … والله وكبرت وبقيت تعالي صوتك تعرفني الغلط من الصح لا لا تعاله اديني قلمين احسن
انس… ميقصدش يا تيتا
فاطمه بغضب وشبه زعيق . .. ولا يقصد مش هتفرق
احمد جز علي اسنان… تيتا ارجوكي اللي بيحصل دا مينفعش البنت دي بتستهبلك انتي ازاي مصدقها انتي سذجك للدرجه
فاطمه ضربته القلم علي وشه بزعيق … احترم نفسك شكلي معرفتش اربيك امش من قصادي مش طايق اشوفك
احمد بصله بصدمه وحط ايدو علي خدووبص لي الاء بغل وغيظ ومشي
فاطمه بصت لي انس ..روح فاهمه البنت دي في حمايتي انا
انس هز راسه ومشي …
عزة بصت لي الاء والابتسامه علي وشها… الله دا ولا الروايات
الاء.. هو في ايه انا عايزه امشي
فاطمه… متخافيش بقا دا انا عمري ما ضربته بس عشانك مديت ايدي عليه
الاء بستغراب… انتي ليه بتعملي معايا كده
فاطمه… انا حلفت علي المصحف احميكي وفاطمه كلمتها سيف بس لو طلعتي عكس كده هتزعلي مني
الاء بستغراب…عكس ايه
فاطمه …بتكدبي عليا
الاء بطفوله وكشرت .. انا مش بكدب علي فكر
فاطمه ابتسمت… وانا عارفه ان محدش بعتك
الاء.. هو في ايه انا مش فاهمه ناس مين دي اللي هو مفكر اني تباعهم انا معرفش حد فاهميني
فاطمه… مقدرش في دي اتكلم يابنتي المهم ايه رايك تاخدي دوش وتنامي
الاء … اها بالله عليكي نفسي بس ازاي ودراعي متجبس
فاطمه ضحكت.. متخافيش هتصرف وبصت لي عزة عزة فوقي من السرحان دا وتعالي نساعدها
ــــــــــــــ
احمد دخل اوضه وفضل يكسر فيها.
انس.. اهدا مش كده
احمد… اهدا ايه انا تيتا تضريني عشان واحده زباله زي دي ومسك فازه وكسرها
انس… طيب واحده الله مش كده اهدا ا
احمد…وربنا لخليها تتمنا الموت
انس برقه …. انت ازاي تقول كده علي تيتا اكيد اتجننت.
احمد بعصبيه وزعيق… متتغباش انت كمان قصدي الزفت اللي ضربتني عشانها
انس برتياح…اهااا
احمدفضل يكسر وانس بصصلو وساكت عارف مش هيهدا الا لما يطلع غضبو في حاجه
عز دخل علي تكسير… في ايه مالكم انتم لسه بتتعاركم وبص لقه الدنيا متبهدله.
انس… لا
عز.. ايه دا في ايه ليه كل دا
احمد… في ان تيتا ضربتني عشان الزباله االي بغباءكم كشفتونا قصادها
عز جز علي اسنانه وبعدها ركز.. ايه تيتا ضربتك وبس لي انس
انس هز راسو ب اها …
عز…ليه
انس حكالو اللي حصل… بس
عز… ما انت غلط بصراحه
انس… البنت حرفيا مالهاش اي علاقه بينا
احمد ضحك بستهزء.. اكلت اقلك
انس بيجز علي اسنانه… احمد انا مستحمل كلام من الصبح
عز…اهدو هو حصل ايه عشان تقول كده
احمد .. قاعد يحب فيها ووقعته
انس بزعيق.. كفايه بقا
عز… احمد اهد خالينا نسمعو قول انت كمان
انس … مافيش قاعد معاها ووقعها في كلمه وبطريقه غير مباشره لقتها ميح دي مش عارفه حاجه
عز… ما يمكن هما مفهمنا اننا هنساله
احمد… قوله اصل شكله لسه داخل عسكريه
انس بغضب… اللهم طولك ياروح وبص لي عز اقاعد انت معاها وهتشوف انها متعرفش حاجه
عز… طيب ايه اللي نزلها الوقت دا
انس…هربانه من اهلها عشان هتتتجوزبالعافيه
احمد ضحك بسخريه… والله امم وانت هتجوزها ولا هتحميها منهم وتحبها في الاخر وتتجوزه وتعيشه في تبان ونبات زاي الروايات بالظبط
انس كان بصصله… دايما تقاوح وتشوف انك بتفكر صح وطز في اللي بيتكلم ويقول رائي او شايف الحقيقه بس احب اقولك انك غبي
احمد قام وجي عليه عز واقف قصادهم
عزبزعيق وعصبيه… ما دا اللي ناقص نقف نضرب بعد جرا ايه ماتهدو
احمد… انت مش سامع
انس… اسمع انت البنت فعلا مالهاش علاق بينا
عز… بس بقا احنا نعمل تحريات عنها ونخلص صدقها خلاص كدابه تستحمل اللي هتشوفه
فاطمه دخلت بكبرياء وحده.. حلو اووي صوتكم دا ولا اكني عرفت اربيكم
عز… انابهديهم ياتبتا وو
قطعه فاطمه… انا هقول كلمه الكل يسمعها البنت دي لو حد مس شعره واحده منها انا اللي هقف لي وكفايه كده وكل واحد يروح ينام وسبتهم ومشي
ــــــــــــ
تاني يوم
فاطمه صحت ورايحه لي الاء…
احمد… تيتا
فاطمه واقفت وبعدها افتكرت اللي حصل جايه تمشي
احمد ….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عالم تاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى