رواية عالم تاني الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم آلاء
رواية عالم تاني البارت الثاني والعشرون
رواية عالم تاني الجزء الثاني والعشرون
رواية عالم تاني الحلقة الثانية والعشرون
فاطمه بغضب…اسكتي خالص
وعد استغربت…نعم يا تيتا
فاطمه بغضب كفيل يرعب… تعالي هنا وشاورت ان واعد تقف قصادها وعد.. نعم
فاطمه … ايه دي وطلعت توكه وعد
وعد ببرائه..توكتي
احمد واقف مستغرب
فاطمه بزعيق يهز القصر…ايه اللي دخلك الاوضه اللي قفلها وجبتي المفتاح منين
جميله نزلت علي صوتهم…في ايه
وعد بصتله بخوف…كنتي سايبه المفتاح هنا فا كنت بشوف الاوضه فيها ايه
فاطمه بنفس الطريق وبسخريه… اهااا وتفتشي في حاجاتي والدهب
وعد هزت راسها… لا ابدا انا كنت بلعب عشان شكلهم قديم
فاطمه رفعت حاجبه…يا شيخه و والاوراق عجبك شكلهم برده
وعد… احمد اساس لما بياخدني شركه فاهمني حاجات كنت مفكراهم زيها وكنت هساعدك واجي اوريكي لقتهم حاجات مفهمتهاش
فاطمه…تؤتؤتؤ اديكي نسخه طيب عشان تعرفي تاخدي براحتك
وعد مش فاهمه وبصت لي احمد لقته بصله بنظر غريبه بصت لي جميله
جميله بصت لي فاطنه.. اميد سؤء تفاهم يا تيتا
فاطمه بزعيق .. محدش يدخل وبصت لي وعد بزعيق يرعب ردي
وعد اتنفضت…مش عارفه واللهي
فاطمه مسكت دراعها جامد… اياكي تذكري اسم ربنا علي لسانك بالكدب دخولك الاوضه دي اللي محدش قدر يهوبها من احفادي في عدم وجودي تيجي واحده زيك تتدخلها يبقا في حاجه وانتي اساس تعرفي ان دا مفتاح ازاي
وعد بوجع وعيونه دمعو… دي الواحيد اللي مقفوله
فاطمه .. اهاااتقومي تدخلي عشان تسرقي صح
وعد تنحت وبصله بصدمه…. انا مش حرامي ياتيتا واللهي
فاطمه ضحكت بستهزء وبصله بقرف…وضح من دخلوك لي شي ميخصكيش ورفعت ايدها وايه دا كان في ايد وعد غويشه واكيد كان في حاجات بتتاخد واحنا مش حاسين
وعد ..انامش حرامي والله هاتي المصحف احلف عليه ان مقصدش ونسيتها في ايدي
فاطمه سابت ايدها بنرفزه لدرجه وقعت علي الارض…اياكي تذكري اسم ربنا من ساعة ما ظهرتي والمصيب بتنزل علينا خالقتك مشوفهش قدامي وغير اوضتك ما تدخليش انتي فاهمه وكل واحديروح اوضه وبصت لي جميله
جميله طلعت اوضتها
عزة لما فاطمه مشيت راحت لي وعد قومتها…ليه بس تدخلي الاوضه دي
احمدراح لي جدته…
وعد متنحه من اللي حصل
عزة بترجع شعر وعد لي ورا لقت مناخرها جيبه دم… يالهوي تعالي وقاعدتها ايه دا انتي اتخبطي لما وقعتي ولا ايه وخدتها في حضنها معلش بس انتي عملتي اللي محدش يقدر يعملو دا غير لعبك في الحاجات
وعد بص ليها مصدمه ..
عزه…هطلع اجيب حاجه عشان دم دا وطلعت
وعد بصت علي ايدها وقلعت الغويشه وبصت علي خاتم احمد وقلعته وشالت السلسله كانت في رقبتها انس جيبها ليها وكان قصادها وراقه وقلم حطتهم جم الورقه
(والله انا مش حراميه وعمري ماامد ايدي علي حاجه حرام انا كنت بلعب ودي حاجاتكم كلها مش معايا حاجه تاني واسفه تيتا وعد ضمت حواجبه ان فاطمه من كلامه ان وعد مش منهم شخبطت عليها حضرتك اسفه اني ضايقتكم وكنت سبب في مشاكل وانا مش بحلف ب ربنا كدب ابدا لو علي موتي )
وعد حاولت تدري اي حاجه عشان الامن ميمنعش طلوعها
الامن…في حاجه حضرتك
وعد … هجيب حاجات من سوبر ماركت
الامن…حد.يجي معاكي
وعد… تيتا قالت اروح عادي
الامن بعد…اتفضلي
وعد طلعت . اول ما بعدت عن الامن شويه . بدات تجري وتبعد عن القصر خالص .مش عارف هي بتجري ليه مع انها وثق ان مش هيتضايقوا انها مشيت من اللي حصل وفتكرت لما كانت بتجري من الحاره دموعه كانه بينزلو من غير صوت لحد ما تعبت بصت حواليها مش عارفه هي فين راحت قاعدت علي رصيف بين الشجر وضمت نفسها وانفجر*ات في العياط
وعد… انس لو كان موجود كان صدقني اقسم بالله انا مسرقتش حاجه واللهي
ـــــــــــــ
احمد…انا ما رضيتش ادخل عشان الموضوع ميكبرش مكنش ينفع كلامك دا
فاطمه بصتله بغضب…. تفسر ايه طيب يا سياده الرائد
احمد بصله…وعد عمرها متعمل كده استحاله تسرق
فاطمه… تدخل الاوضه دي ليه
احمد…وعد فضوليه وانتي عارفه كده كويس وبعدين من الاوراق دي لقيتي حاجه ناقصت
فاطمه …لا
احمد… رجعت الحاجات زي ما كانت ولا زي ما لعبت لقيتيها
فاطمه تانيب ضمير… زي ما بهدلت الدنيا اكن عيل بيلعب وسابت الباب مفتوح والمفتاح في
احمد بصله بلوم… لو كانت نيتاه وحشه كانت ثابت كل حاجه كده انتي نفسك وصفتي الاوضه ب ان طفل بيلعب فيها
فاطمه جزت علي اسنانه …الاوضه دي محرمه عليكم كلكم ومحدش فيكم يقدر يدخلها تدخلها هي كده
احمد…تيتا وعد دماغه لسه طفله وكانت صريحه معاكي
فاطمه ..اعمل ايه يعني
احمد…انتي اكتر واحده عارفه وعد هتفكر ازاي وهتعمل ايه
فاطمه بصتله وضمه حواجبه… هو انا زودتها معاها
احمد …اووي ياتيتا اوووي
ــــــــــــ
تسريع الاحداث
انس كان رجع القصر بس لقه عز كلمه انه رجع والعربيه بتاعته عكلت ومش عايز يعرف حد كا مفاجاه ولما وصلو القصراكتشفوا ان وعد مشيت من الورقه وكله لام على فاطمه وانس زعق معاهم وراح يدور عليها هو واحمد وعز وفاطمه اتصدمت من رد فعل وعد وندمت وبتتمنا ربنا يحفظها وترجع ليها تاني وجميه وعزة خايفين علي وعد اما انس اتصل بالامن وسالهم ان واعد لما طلعت من انه طريق وقال الاتجاه اللي انس ماشي في قفل معا وواقف بالعربيه بغضب ونزل من العربيه ودموع نزلت ودماغه بتتخيل لو حصله حاجه
انس…ليه كده يا تيتا دي عوضتني عنهم ليه عملتي كده ومسح دموعه وراح يقعدعلي رصيف لقها وعد ضمه نفسها ومش بين وشها
انس جري عليها وخايفه متكونش هي… وعد
وعد….
انس وقلبه وجعه علي منظرها.. وعد وبيهز فيها وعد وعد .شالها وراح وجري علي المستشفي
ــــــــــــــــ
عده وقت كتير واحمد وعز لسه بيدوره اما انس ووعد في المستشفي وطلع ان جلها هبوط لدرجه ان نزفت اخدت محلول وفضل قاعد جمبها بيعيط وفتكر منظرها وهي في شارعوان لو مكانش نزل ماكنتش شافها كانت حصلها حاجه
وعد فاقه علي عياطه…انس
انس ابتسم ومسح دموعه.. نعم ياروحي
وعد بصتله وفتكرت اللي حصل عيونه دمعو.. انا
انس حط ايدو علي بوقها …هششش مش محتاجه تقوليلي اي حاجه انا فاهم انتي ايه وحط ايد علي خدها بحنيها انتي ياروحي
وعد قامت حضنته وفضلت تعيط….وربنا عمري ماسرقت
انس ضمها لي… انا وثقه فيكي ياروحي وبعدين طلعه من حضنه ومسك وشها انا اسرق من عمري وديكي انتي بنتي ياوعد مش اختي
وعد.بصتله وابتسمت بزعل
انس…لا اتعود علي ضحكتك
وعد بكسوف… محدش فيهم صدقني زيك
انس جز علي اسنانه.. ابدا دا انا روحت لقيت مخاصمين تيتا عشان كلامها
وعد بصتله بشك…
انس بصلها..لا لا البصه دي وراها اني بكدب لا دا انا اروح في المستشفي دي في داهيه دا انا اولع فيها هي واخو جني
وعد ضحكت…واخوها مالو
انس…بارد اووي كل ما اروح يقعد في نص
وعدضحكت…بتحبها
انس… بحبك انتي ياروح قلبي
وعدضحكت بكسوف …
انس ضحك واخدها في حضنه…
وعد..مش عايزه ارجع
انس بعد عنها وبصله…يعني ايه
وعد…مش عايزه اشوفهم انا مش زعلانه منهم والله بس مش عارفه
انس ابتسم…حاضر بس مش هيبقا علطول هسيبك شويه لواحدك
وعد بحراج…بس انا معرفش هقعد فين وبتفكير ينفع اعيش مع جني
انس …لاانا ماموتش عشان تروحي لحد غريب
وعد…طب هروح فين
انس … هنتصرف
ــــــــــــــ
عده وقت يامه واحمد وعزما وصلوش لي حاجه رجعوا القصر
احمد قاعد ومسك دماغو من تفكير وخوف عليها
وعز ساكت مش لقي كلام يقوله
فاطمه بخوف.. طيب هتكون فين
عزة.. مالو حد يعرف اكيد مش هنقعد القعده دي
جميله بعياط…وعد ممكن حد يأذيها دي متعرفش حاجه
عز حضنها…اهدي ان شاء الله خير انس فين هو كمان بكلمو مش بيرد
فاطمه بوجع ونبرة صوت عياط.. طيب طيب بلغو حد يقدر يلاقيها
احمد بصله وبزعيق …ما انتي سبب انتي سبب في دا هتسرق ايه اساس وانا بغباءي سكت عشان مزعلكيش اهي ضاعت والله اعلم هي فين
فاطمه بصت في الارض وساكت….
عز…خلاص يا احمد
احمد بغضب… وعد متعرفش حاجه خالص مش هي اللي كانت بتقولنا انها غلبانه وتزعق لو حد قربلها
فاطمه عيطت… كفايه انا ربنا يعلم جويا ايه
احمد…والله طيب الله اعلم هي جرالها ايه بقا ولف وهيمش
عزة لقت فاطمه مسكت قلبه ومره وحده جسم استرخه بصريخ…عمتي
كلهم اتلمو عليها
ــــــــــــــ
عند انس. وداها شقه في مكان حي وفي نفس الوقت راقي
وعد بتبص علي شقه لقت ديكورت قديم جدا وشكله قديم بس حلو…الله بيت مين دا
انس.. دا بيت جدو والدماما
وعد بصتله وضحكت…بجد الله وجريت تشوفه كلها
انس ضحك… عجبك
وعد راحت لي …شكرا انك صدقتني انا اصلا كنت وثقه فيك شكرا انك ما خذلاتنيش
انس… انتي اختي يا هبله وصدقيني تيتا لما تتعصب بتقول اي كلام زي احمد
وعد ابتسمت بخذلان…انا لي اول مره احس اني غريبه كده محستهش لما دخلت البت اول مره
انس…وعد قسم بالله تيتا نظرتها ليا مصدومه من عدم وجودك في القصر علي فكره هي معانا قاسيه ساعات بس مافيش احن منها لقه الفون بيرن
وعد…مين
انس…دا عز مبطلش رن
وعد…متقولش انك لقتني
انس بصله ورد…الو
عز بخوف.. اخيرا رديت تيتا في العنيه
انس بصدمه …ايه ازاي
عز حكله اللي حصل… بس ولما فاقة عماله تنادي علي وعد انت مالقتهاش
انس بخوف وتوتر…لا انا جاي وقفل معا
وعد ..في ايه
انس حكلها ولسه هيطلب منها تيجي معا
وعد بعياط…عايزه اشوف تيتا.
انس ابتسم انها هي اللي عايزه وبعد وقت وصلو
احمد كان قفل عنيه وراسه ميله علي الاوضه اللي فيها فاطمه وبين نارين وعد وجدته
كلهم بصه علي وعد بصدمه
جميله …وعدوجريت حضنته
احمد فتح عينه لقها هي وانس
وعد بعيط…تيتا فين
جميله بنهيار… جوه
عزة حضنته … ادخليلها بتنادي عليكي من ساعه ما فاقت
انس استاذن الدكتور وافق بصعوبه
وعد دخلت .. تيتا
فاطمه بتفتح عيونه بصعوبه ومش مصدقه الصوت وعنيه دمعت …وعد
وعد ابتسمت ليها وبتمسح دموعها… متعيطيش بالله عليكي
فاطمه… اسفه حقكك علي يابنتي
وعد عيطت وترمت في حضنها…وربنا عمري ما مديت ايدي انا مش حراميه
فاطمه … يتقطع لساني يابنتي حقكك عليا
وعد…بعد الشر وبعدت عنها شويه ان شالله اللي بيتمنهالك
فاطمه… سامحيني
وعد باستها من خدها… بحبك مفروض مكنتش دخلت الاوضه اسفه
فاطمه رفعت ايديهاوحطتها علي راسها وقربتها ليها .نايمتها علي صدر*ها… كنت هموت وخايفه اكون ضيعتك يابنتي وفضلت تكح جامد
وعد. بصتله…اهدي انادي للدكتور
فاطمه…لا لا خاليكي بس جمبي نامي جمبي
وعد ابتسمت ورجعت حضنتها جامد ونامت
الممرضه شافت كده من الازاز…لا كده غلط وجايه تدخل كان في نفس الوقت احمد بصص عليهم منعها …. سبييها
الممرضه… يا فندم كده غلط
احمد بصله بنظر ترعب خافت ومشيت
عز…اقولك معاك تقول لا
انس…هي كانت عايزه كده
عزة…خس عليك ويهون عليك وجع قلوبنا
جميله …انت لو كنت قولت من الاول مكانش تيتا حصلها كده
انس… في ايه يا جماعه كل دا حصل في يوم محسسني من ساعة ما جيت اني خفيها من يوم ما اتولدت و بعدين حضرتكم لما انتم خايفين عليها ما دفعتوش ليه عنها خوفته من تيتا اهي وحده لسه طلع من مستشفي و وجالها هبوط ولو مكنتش لحقتها كان زمانها ماتت وتيتا دلوقتي في العنيه
اتصدمو
احمد لف وبصله… وعد.حصلها ايه
انس بصله …اتخذلات فيك وسابهم ومشي
ــــــــــــــــــ
تاني يوم
فاطمه قامت لقت نفسها في اوضه عاديه وعد حضنها وصاحيه ابتسمت.. صباح الخير
وعد وهي لسه نايمه علي صدر*ها… صباح النور
فاطمه رفعت راس وعد ليها…اسفه
وعد بتعب.. خلاص يا تيتا وبعدين المفروض متتاسفيش انتي كبيره عيب تتاسفيلي اانا اللي اتاسف عشان غلطانه وخلاص بقا اللي فات مات المهم انتي دلوقتي تكون بخير
فاطمه اتكسفت من نفسها من رد فعل وعد وعينها دمعو…
وعد حست بيها بصتلها بحزن…لا بقا متعيطيش عشان خاطري بقا مش بعرف اهون انا
فاطمه ابتسمت…حاضر
بعد وقت الدكتور دخل وطمن عليها وكتب علي خروج واحمد كان كل ما يحاول يتكلم مع وعد كانت تتهرب لحد ما جه كلهم يدخلو القصر وعد سلمت علي جدتها وهتمشي
فاطمه…رايحه فين
وعد … بيت جدو
كلهم بصو لي بعض بتسغراب ماعده انس
فاطمه.. ما دا بيت جدك
وعد… لا جدو والد ماما
فاطمه بستغراب…وانتي تعرفي منين وبصت لي انس
انس… هي حبه تعيش لي واحدها
احمد بغضب…انت هتستعبط ازاي
انس بعصبيه…انت مالكش كلام اساس معايا
عز واقف ما بنهم… مش قدام الامن هنقف لي بعض وبص لي وعد وانتي يوعد عشان خاطري ادخلي
وعد استخبت في انس ورفضه تدخل
فاطمه بتعب.. مع ان ماليش عين بس لو فعلا بتحبيني تدخلي
وعد بصت لي انس لقته بصله ان لو عايزه تتدخل براحتها.. حاضر ودخلت معاهم
انس بص لي احمد بضيق ودخل
عز بهمس لي احمد…. انس حقو وانت اهدا شويه وعد مش هتتعامل معاك بطريقتك دي وسابه ودخل
ـــــــــــــــــــ
تسريع الاحداث
فاطمه طلعت اوضتها ووعد وجميله وعزة ساعدوها تغير وخلوها تاكل وبعدها فضلت وعد معاها نيمتها لما اتاكدت انها نامت سابتها وطلعت
احمد…
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عالم تاني)