روايات

رواية عالم تاني الفصل الثامن عشر 18 بقلم آلاء

رواية عالم تاني الفصل الثامن عشر 18 بقلم آلاء

رواية عالم تاني البارت الثامن عشر

رواية عالم تاني الجزء الثامن عشر

رواية عالم تاني
رواية عالم تاني

رواية عالم تاني الحلقة الثامنة عشر

فاطمه…اديك نامت واخد راحتك فاهمني كنتم فين
احمد.. كان في ظابط من الظباط اللي برا امبارح حس بحاجات غريبه
فاطمه…ازاي
احمد… ناس بتحاوط القصر بطريقه غيرطبيعيه .مش ضيوف اصلا ومعظم العربيات محمله
فاطمه بصدمه.. وبعدين
احمد… الظابط كلم للواء وقالو علي اللي الوضع دا راح بعت لينا قوات لان شاف واحد من رجاله الباشا برا اتاكد ان في شئ غلط ووكلمني وقالي ان لو نعرف نحاوطهم احنا من طريق مايلاحظوش هما وفعلا دا اللي حصل وقبضنا علي الباشا والزفت درهم
فاطمه…طب ورصاصه دي ازاي
احمد ضحك بوجع…اصل اول ما شافني جري بالعربيه وفضلت ورا لحد ما واقفت قصاده بعربيتي راح ضر*ب عليا جت في دراعي ولسه هي*ضرب تاني راح راجل من رجالتي ضر*بو عليه بالغلط كان قصدو اصابه راح مات

 

فاطمه اخدته في حضنها…ضر”به في قلبو .الف سلامه عليك ياحبيبي
احمد باس ايديها… تسلميلي يارب
فاطمه بصتله.. ايه دا يعني كده خلاص ماخدش هياذيك انت ولا وعد
احمد ابتسم…باذن الله
فاطمه حضنته تاني وابتسمت.. الحمد الله الحمد الله
احمد ابتسم …
فاطمه …بقولك بس اتعدل الاول كده عدلته وقاعدت قصاده
احمد…نعم
فاطمه … هتقولي بقا مش اعجاب ونينين والهبل دا وانك بتعتبرها اختك مش هصدق
احمد ابتسم … عايزه ايه
فاطمه ضحكت…لا مادام عايزه ايه يبقا تتكلم انت
احمد …بحبها مش عارف ازاي رغم ان مافيش اي حاجه كانت بنا لدرجه اني ابقا كده وبصله تيتا انا ببقا حد.تاني معاها وهي اساس عليها عمايل لو حدتاني وضحك كنت ض*ربته هي بعديها زي مثلا قطعت الكتاب المفضل عندي وعماله نفسها مخبيه وانا ساكت عشان متزعلش
فاطمه ضحكت …انت عرفت دا انس مسكها عليها هو وعز زله طيب لما انت بتحبها ليه ساكت
احمد ابتسم… بتاكد متاكدت امبارح مكنتش عارف اساس اني بحبها بجد.ولالا خايف عشان هي علطول جمبي اكون متعلق بيها
فاطمه… ياسلام طب سلمي كانت لزقه ليك وعمرك ما طقت منها كلمه
احمد.ضحك… دي وعد بهدلتها امبارح
فاطمه بستغراب…بجد

 

احمدبضحك وحكلها اللي حصل … بس شكل وعد وهي متعصبه كنت عايز اضحك مش جاي معاها تبقا عصبيه وسلمي طويل وهي اوزعه الموضوع كان غريب
فاطمه ابتسمت ب فرحه… اخيرا رجعت تضحك كنت نسيت شكل ضحكتك ياجزمه
احمد ابتسم… غيرت حاجات فيا بس معاها بس مع اي حد تاني برجع لي طبيعتي مش عارف ازاي
فاطمه بصتله بطرف عنيها…عشان هي اللي في القلب
احمد ضحك….
فاطمه…هتقولها
احمد اتنهد..مش عا رف هي اساس شايفني اخوها
فاطمه…لا .
احمد بصله بنتبه…هي قالتلك حاجه
فاطمه…لا برضو
احمد …اومال ايه
فاطمه… انت مش كل شويه رائد وعملنا في المفتش كرومبو مع ان اخواتك زيك وساكتين عموما وعد متعلق بيك واكيد انت حاسس

 

احمد…ما هي لزقه في انس وعز مش عارف وخايف اكون بوهم نفسي
فاطمه..ياشيخ دي علطول معاك دا الفرح لو مش انت اختفيت كان زمانها فضلت معاك اه صح انت كنت مسك فيها كده ليه
احمد بصله بحراج…كريم
فاطمه بستغراب .. ايه
احمد..كريم شكله كان هيتقدم ليها وبصله رغم اني بعز كريم دا بس كنت عايز ارزعو علقه من نظرته ليها حتي هي مش عارف مالها
فاطمه …مالها
احمد…كل مادا عمال بتبقا احلي ومش عارف عايز اخبيها من الدنيا كلها
فاطمه.ضحكت… للدرجه دي بتحبها
احمد ضحك…جدا مش عارف ازاي وبصله وعد بتحبني صح
فاطمه ضحكت..نفس طريقت كلامها بقيت زيها وحطت ايدها علي وشه ودا ياكدلي انك فعلا بتحبها وصدقني هي بتحبك بس هي مش بتعرف يعني ايه حب مش هتعرف تفرق ما بين بتحبك كا اخ او حبيبي
احمد بستغراب…يعني وعد بتحبني بس متعرفش
فاطمه ابتسمت.. ولما هتعرف هتلاقيها بتقولها ليك ما انت عارف اللي في قلبها علي لسانها معندهاش زي مابتقولوا فلتر علي لسان
احمد ابتسم بحب…ودي احلي حاجه فيها هي كل دا مصحيتش
فاطمه ضحكت… اكيد اساس نومها عوذ بالله تحس بتتعارك نمت جمبها مره ويارتني مانمت قومت واخده علقه هقوم اصحيها هي واخواتك ونفطر
احمد ضحك… تمام
ـــــــــــ

 

بعد وقت وعد نزله وبتجري تشوف احمد فين لقته قاعد علي السفر وجميله قاعده جمبه وبيتكلمو راحت عليه جري لقت دراعه متصاب
وعد بصدمه…ايه دا مالك
احمد بصله…صباح الخير
وعد عيونه.دمعه..انت اتعورت
جميله… دي امبارح مبطلتش عياط عليكم
وعد .. وانتي كمان عيطي
عزة طلعت من المطبخ…جميله تعالي شيلي القرف بتاعك دا من علي الرخمه
جميله بنرفز…يوه يا عمتو دا انا حتي عروسه وقامت
احمد ابتسم وبص لي وعد ..الحمدالله سليمه
وعد حضنته… اسفه انا السبب
احمد ضمها ليه وابتسم…ابدا انا المقصود يا وعد
وعد بعدت عنه…كده احنا محدش هيأذنا تاني صح
احمد… باذن الله
وعد مسحت دموعه..انت قولتلي لما الخطر يروح هتخرجني عايه اروح اي حتي عايزه اشوف اي مكان انا كده كده معرفش حاجه وانت تعبان اروح انا لي واحد بس ابعت اي حد معايا من ناس اللي برا يفسحوني
احمد بصله بالامبالاه…تروحي مع مين

 

وعد بطفوله.. ما اي واحد من اللي برا المنفخين دوله وكملت كلامه وبرقه ببراءه في واحد برا طويل زيك بس ضخم اووي تحس عندو كتافين ايه رايك في
احمد جز علي اسنانه.. امشي ياوعد من قدامي
وعد.. خلاص اختار انت
احمد… روحي اقاعدي مكانك ياوعد
وعد دبدبت رجليها في الارض…ايه الظلم دا بقا
احمد بصله بحده…وعد
وعد جزت علي اسنانه..طب علي فكره بقا قطعت كتابه المفضل ومتفكرش انه غصب عني قصدي ومبقاتش بخاف خلاص
احمد عنيه ضحكت وحاول ميضحكش.. نهارك اسود دا انتي للتك سوده وقام وعد جريت علي المطبخ وبصريخ…. تيتاااااععع
احمد ضحك ورجع مكانه…جبانه
ـــــــــــــــ
فاطمه وعزة وجميله بصولها بستغراب
فاطمه…في ايه
وعد… احمد عايز يضربني علي فكره معرفتيش تربي
عزة بضحك…بت عيب
وعد حكتلهم اللي حصل…مش عيب هو بقا

 

فاطمه …عارفه لو مش عرفاكي هبله كنت قرصت ودانك علي كلمه معرفتيش تربي دي
وعد دبدبت رجليها… يوووه بقا عايز اخرج انا طلعت من كهف ادخل في كهف تاني
فاطمه بصتله بطرف عنيه وبطريقه ترعب…وعد ايه نلم لسنه
وعد بخوف وبتبرطم وبهمس.. كل شويه كده بقا زهقت
جميله بضحك…اومال انا اعمل ايه اللي كتب كتابي كان امبارح والبيه راح شغلو ومخرجتش
وعد…وانس راح الشركه لزق فيها واخوكي الغلس دا مش راضي يخرجني عايزه اطول عشان
عزة بصتلهاوقطعتها… احم عشان قصيره لا يحببتي القصر حاجه جميله
وعد.. بتقولي ايه انا بتكلم اني
جميله.. انك عسل واللهي
فاطمه بصتلهم ومستغربه ردهم علي وعد لقت احمد واقف ورا وعد فاهمت … بس كفايه كلام وكلكم برا عشان نفطر
وعد بغيظ…يووه ولفت لقته واقف وراها اتفجعت .عاااا ايه ايه
احمدرفع حاجبه…جيت ناحيتك
وعد بصتله بغيظ…متقدرش
احمد قرب منه ورفع حاجبه..ايه
وعد بلعت ريقه…ايه
فاطمه ضحكت من غير صوت…ايه هتتعاركو وانا واقفه يلا كل واحد.يروح وياخد معا طبق عشان نفطر ولا ازعق
كلهم اخدو معاهم الاطباق وراحو قاعدو
احمد قاعد وبصص لي وعد..
وعد تبصله وترجع تبص في طبقها
وفاطمه وعزة وجميله بصين عليهم وبيضحكو من غير صوت
وعد …تيتا بصي بقا بصصلي ازاي
احمد.. لا حول ولاقوة الا بالله انا جيت ناحيتك

 

وعد…بصص عليا ليه
احمد… ما انتي بتبصيلي مستني اشوف اخديني كام في كام
وعد بعدم فاهم. يعني ايه
جميله ضحكت.. لا وعد متعرفش كلام دا
وعد…هو شتم كده
جميله بضحك…لا بس زي بتصوريني كده يعني
وعد تنحت…ايه
احمد ضحك…
عزة بضحك…كولي ياوعد وبطلو كلام
فاطمه …لو اكلتي تطلعي جنينه تتمشي شويه
وعد…هي دي خروجه
احمد.. اساس مش موافق
وعد…طب هطلع بقا
احمد…لو اكلتي
وعد بعند …هاكل
ــــــــــــــــ
انس… انا اسف بجد بس طلبوني في شغل
جني..ابدا حضرتك مافيش مشكله المهم ان حضرتك بخير محتاج حاجه تاني مني
انس بصله بضيق… انتي من ساعة مدخلتي وبتصديني في كلام
جني بتمثل الاستغراب…هصد حضرتك في ايه انت مديري وكل شغل اللي سالت عنه رديت عليه
انس جز علي اسنانه.. انا بتكلم عن برا شغل
جني… اللي هو
انس قام وواقف قصاده…جني

 

جني رفعت الملف قصاد وشها وكشت … لا مد ايد لا
انس بستغراب… مد ايد اي وشد الملف بصيلي
جني عدلت هدومها…احم افندم
انس… اسمي انس علي فكره
جني ابتسمت…عارفه
انس بغيظ… بقولك ايه انتي مش غبيه واكيد فاهمني
جني بصتله من فوق لي تحت بستغرتب وشدت الجاكت علي نفسها…ايه دا في ايه
انس غمض عنيه بنرفز وعض علي شفته بغيظ وبصلها..بلاش غباء عايزه تقنعيني ان مش وضح اني معجب بيكي
جني تنحت وتصدمت من رد فعله…هااا
انس… جني انا متاكد انك عارفه
جني كشرت وفتكرت ان قالت لي وعد…هي قالتلك اسفخس عليها دا فكرتها جدعه
انس ضم حواجبه بستغراب… قولتي لي مين
جني…لا بقا انت عارف هي في غيرها اختك اللي عرفتني عليها امبارح
انس…وعد مالها عملت ايه

 

جني.. لا مش بحب الكدب هي اللي قالتك اني عارفه انك معجب بيا وان انا كمان بس انا بحبك
انس ابتسم…وايه كمان
جني… واكيد قالتك كمان اني مش من يومين اللي فاتو بس من سنين وانك مش واخد بالك ايوووه اختك دي فتنه انا فكرتها محل ثقه طلعت محل جزم
انس بصله بحده…افتكري انها اختي
جني بغيظ…ومش عيب أمانها علي سر تقوله
انس ضحك وبصله بحب… احب اقولك ان قسمن بالله انتي هبله وان وعد مقالتش حاجه وان حضرتك قولتيلي كل حاجه بس انا مش معجب انا بحبك برضو وغمز ومش عارف ازاي
جني برقة..قول وربنا
انس ضحك علي منظرها…وربنا
جني.. يفضحتك يا جني فضحيت سوق الجمعه وجريت
انس ضحك … اعترف علي نفسها بذات نفسها وسكت اها ياوعد يااوزعه ومش تقولي لي اخوكي لما اروح بس
ـــــــــــــــ
عده وقت وعد طلعت الجنينه هي وجميله وقاعدين يتكلمو

 

وعد…ان مش بفاهمك لما تتكلم انجليزي تقومي تتكلمي فرنساوي وبعدين انا مش بفاهم العربي اصلا
جميله ضحكت… اسفه اقصد يعني ان كل ما بتتعاملي مع كذه حد بتفكير مختلف بيديكي خبره ومعلومات اكتر عن الدنيا وكده
وعد…هتعامل مع مين بس دا انس واخوكي وعز ربطني هنا
جميله ضحكت… ما انا معاكي اهو وبعدين ايه اللي تغير ما دا الطبيعي بالعكس اهو خرجنا الجنينه اللي كنت قربت انسا شكلها
وعد… كنت حطه اعمل ان الخطر لما يتشال نخرج
جميله… اصبري عز باذن الله يخرجنا
جميله بهمس . طب بس عشان احمد جاي
احمد .. جميله تيتا عايزكي
جميله … حاضر وقامت
احمد قاعد وبصص لي وعد… هتفضلي قلبه وشك
وعد بصتله…وشي انا مش وشك
احمد قام وقاعد جمبها.. افوق واخرجك
وعد بصتله وديرت وشها
احمد… خلاص بقا
وعد بصتله… لو رجعت في كلمه هتبقا عيل ووحش كمان بس شعرها اتفك يوووه التوكه دي معفنه
احمد بصتله وابتسم…
وعد قربت اكتر منه
احمد قلبه بداء يدق جامد من قربها لي وبصصلها ..
وعد رجعت شعرها لي ورا… هاا احكيلي بقا
احمد… ايه
وعد.. حصل ايه امبارح
احمد …ما انس حكالك
وعد…بس ماقالش اللي حصل بالظبط احكيلي بقا حصل ايه بالظبط
احمد ابتسم…ومقربه كده ليه
وعد…اركز معاك بقا وكده.
احمد ضحك… ماشي وقالها اللي حصل
وعد بصدمه…يالهوي يعني كده درهم بس العايش
احمد…بالظبط
وعد …اممم
احمد…متخافيش

 

وعد.ابتسمت.. خير باذن الله مش عايزه اخرج خلاص
احمد …. مش دا سبب يا وعد حتي لو خرج مش هيقدر ياذيكي دا جبان انا بس مش عايزك تخرجي مع غيري
وعد بصتله…اشمعنا
احمد…هااا قصدي انس مشغول وعز وانا يعني فاضي الفتره دي
وعد ابتسمت وفرحانه انه خايفه عليها وفتكرت كلام جني وبصتله بخبث.. صحيح كريم سال عليك
احمدبصله بغضب ..انتي كلمتي
وعد بتمثيل وجني كانت قالتلها خلي يغير عشان تتاكدي ويقولها هو … اتكلم معايا ب ادب
احمد جز علي اسنان.. وانا قولتلك ايه
وعد… في ايه
احمد بغضب وعروق وشه كله برزت.. هتستهبلي وطبعا قاعد يتغزل فيكي
وعد ضحكت… بهزر
احمد ضم حواجبه …ايه
وعد بضحك وبدون وعي… بتاكده انك بتحبني وتقولي بحبك مينفعش اقولك انا عشان كرامتي وبصتله وبرقه وحطت ايدها علي بوقها
احمد ابتسم …ايه
وعدبلعت رايقها وجايه تجري مسكها…
احمد… تعالي هنا قولتي ايه
وعد…مقولتش حاجه
احمد بصلها بحب…لا قولتي
وعد بلعت ريقها…ابدا
احمدضحك… لا قولتي
وعد.. انت عايز تقول حاجه
احمد قربها لي وابتسم بحب ..بحبك

 

وعد بصتله وبشك…زي ايه
احمد ضحك..المفروض ان اللي اشك بحبك انتي ياوعد مش اختي بحبك حببتي وتبقي مراتي
وعد تنحت وقلبه بيدق جامد وبلعت ريقها وحط ايديها علي بوقها…
احمد ضحك علي شكله..انتي عمله كده ليه
وعد..
احمد شال ايديها من علي بوقها…في ايه
وعد…مينفعش
احمدضم حواجبه وملامحه اتغيرت….ايه هو ايه اللي مينفعش وليه اساس مينفعش
وعد…عشان لوقولتك هيبقا معنديش كرامه.
احمد بالامبالاه…نعم
وعد…بص بصراحه انا بحبك اووي بس مش هينفع عشان كرامتي
احمد جز علي اسنانه…هو انا بقولك هخدك عبده في ايه ياوعد
وعد بصتله بطفوله وتكلمت…انا هفهمك مينفعش اقولك بحبك عشان كرامتي المفروض انت الاول تقولي
احمد عض علي شفته… ما انا قولتك علي فكر بكبك ياللي هتجلطيني
وعد وبصتله ..ثانيه انت قولتلي بحبك صح وضحكت انت قولتها صح
احمدضحك وحضنها بدراع واحد…وربنا مجنونه وضمها لي
وعد ضحكت وحضنته من غير ماتقصد خبطت في دراعو
احمد بوجع…وعد دراعي
وعد بعدت عنه…اسفه مقصدش
احمد بتعب … دراعي خلتي نزل دم بمسكتك دي
وعد بصت…مافيش حاجه

 

احمدبنرفزه…هكدب يعني
وعد اتكسفت…ابدا بس دراعك مافهوش حاجه وبعدين بتتعصب ليه هو مش انت بتحبني مفروض متتعصبش وتحب فا زي عز ما بعمل مع جميله وتقولي كلام حلو
احمد بصله ودير شه
وعد…حب فيا يلا
احمد دير وشه وضحك…
وعد…يلاقول
احمد وهو مدير وشه…بس بت
وعد بصتله بغيظ وضربت في كتفه …اهو بقا
احمد بوجع…. اهااا يابنت المجنونه
وعد…

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عالم تاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى