روايات

رواية عالم تاني الفصل الثالث عشر 13 بقلم آلاء

رواية عالم تاني الفصل الثالث عشر 13 بقلم آلاء

رواية عالم تاني البارت الثالث عشر

رواية عالم تاني الجزء الثالث عشر

رواية عالم تاني
رواية عالم تاني

رواية عالم تاني الحلقة الثالثة عشر

لقه خيال ناس وشكلهم بيدوره علي حاجه
احمدبهمس…هشش مطلعيش حس وامسكي فيا كويس
وعد بهمس… احنا هنموت خلاص صح
احمد …لا اهدي ومسك ايديها وخلها تحطها حوالين رقبته ورجليها حوالين وسطه اكنها طفله وبداء يتحرك براحه ووقف ورا صخره كبيره وبصلهاخليكي مسك كويس مد راسه بيبص لقه عز ورجالته
وعد مسك في جامد وبهمس…مين هما صح
احمد بصله …لا دا طلع عز شكلهم عرفوا وطلع .وبصوت عالي عز هنا
عز راح ليهم…ايه ياعم الله يحرقك وبص علي وعد اللي متعلقه في ضحك ايه جبالايه القرود دي
احمد بص علي وعد ونزلها…اتلم شلتها لا تعمل صوت فكرتك حد تاني
وعد … كويسه انك جيت عايزه اعمل حمام عشان سيكا وكنت هعمله علي احمد
واحد من رجاله عز ضحك…احم سوري

 

عز…طيب كلكم روحوا واحنا جاين .الرجاله مشيت
عز بص لي وعد… مش بتستري ابدا قدامي يا ام شخه
احمد بص لي وعد…انتي كبيره امسكي نفسك والمفروض في ناس غريبه واقفه متقوليش كده
وعد برقتله بزعيق…اعملها يعني بطني هتنفجرعايزه اعمل بقا
عز ضحك…احزقي كده هتعمليها قدامي يا ام شخه يلا
وعد …لسه معملتهاش عشان تقولها
عز ضحك ..يلاه يالمضه
طلعو لقو انس بيدور الناحيه التانيه ومالقهاش وطلع وشبه التانيه اول مالقها طلع وعز واحمد معاها جري عليها
انس شدها لي حضنه…انتي كويسه صح وبعدها ومسك وشها حد قربلك ايه اللي حصلك
وعد… لا بس هعملها خلاص
انس ضم حواجبه…اي هي
وعد..علي روحي بسرعه بقا
عز ضحك… اختك دي فضيحه.يلا نتحرك قبل متغرق الدنيا
انس ضحك وحضنها واخدها وركبها عربيته ومشي
احمد بص لي عز ان انس متكلمش معا…دا ايه دا
عز ضحك… تعال احكيلك وراحوا ركبو
عز… اول ما عرف اللي حصل كان خلص شغله لقيته بيكلمني وقبلها كانت جميله وانا روحت اخدو وطلعنا ندور عليك انت ووعد طول السكه روش دماغي دي اللي فضله دي اختي دي من ريحة ابويا وامي انا مش قد الامانه اكن بنته . وضحك انس اتعلق بيها اووي وبص لي احمد ووعد تستحق دا اتبهدلت يامه
احمد بصله ودير وشه وساكت
ـــــــــــــــ

 

تسريع الاحداث
كلهم روحو ووعد اول ما وصلت طلعت تجري علي الحمام وفاطمه كانت واقفه فكرتها بتجري من حد لقتهم دخلين وفاهموها السبب اطمنت وبعدها احمد حكلها اللي حصل واكد ان وعد او جميله او اي حد فيهم الفتره دي ممنوع انهم يطلعو لا بوجودهم وبعد وقت طلعت فاطمه تطمن عليها هي وجميله وعزه وبعدها كلهم اتجمعو علي العشا وكل واحد طلع اوضه ينام وبعد وقت انس دخل لي وعد يطمن عليها تاني واكن عقلو مش قادر يبطل تفكير وخوف عليها لقها قاعده بتقراء قران ابتسم وفضل قاعد جمبها لحد متخلص
ـــــــــــــ
وعد خلصت بصتله.. في حاجه
انس ابتسم… جيت اطمن عليكي
وعد…انا كويسه متخافش
انس… لو كنت سمعت كلامك وسبتك كان زماني خسرتك
وعد…الحمد الله
انس…اوعديني متطلعيش تاني وانا اي حاجه هجبهالك تحت راجلك
وعد حضنته… ربنا يحفظك من كل مكروه
انس ضمها لي… وبحفظك ليا يارب
وعد… تنام جمبي النهارده
انس ابتسم.. خايفه
وعد ضحكت…شويه
انس… حاضر ونايمه ونام جمبهاوقلبه اطمن واكن هو اللي كان خايف مش هي

 

ـــــــــــ
تاني يوم احمد وعز وانس راحو يتأكدوا من الكاميرات ان درهم فعلا ولا وعد من خوفها شفتو هو .بس طلعت وعد صح وان في بعض الرجاله اللي كانو معاهم من رجالته الباشا وتاكدو ان دااللي بيحركو و ان كده بيترقبوا من بعيد ورجعوا القصر ومعملوش اي رد فعل اول ما دخلو لقوهم قاعدين معاده وعد
انس..فين وعد
فاطمه ضحكت…طب قول السلام عليكم
جميله بضحك..من لقه احبابه نسا صحابه
عزة ضحكت… صحابه ايه دا انتم مش بطيقو بعض وانتم صغيرين
عز ضحك.. هذه من فضل ربي وقرب من جميله وباس راسها
فاطمه ضحكت.. ربنا يتمم ليكم علي خير يارب وبصت لي احمد ايه عملتو ايه
جميله ضحكت بفرحه وبصت لي عز.
احمد…طلع كلام وعد صح وان درهم هو اللي كان بيضرب علينا
انس..ايوه فين وعد بقا
فاطمه ضحكت…اهدا فوق
كان في نفس الوقت وعد نزله بتجري
وعد…تيتا تيتا تيتا عزوز بت جميله بصي
عزة بضحكت … قلب عزوز
احمد بص لقها نزله وشعرها مفروض بطرقه جميله وملموم الجزء الي فوق بس
وعد نزلت وورتهم ضهرهاورجعت شعرها لي ورا … ايه دا انتم جيته طب بصوا كلكم ايه رايكم

 

انس ابتسم…قمر يا.قلبي
فاطمه ضحكت… تحفه
جميله…. برفوا عليكي عملتيها ازاي
عز…موزه طبعا
جميله ضربته في كتافه…اتلم
عز ضحك
عزة…قمر يا قلبي
وعد ضحكت بفرحه… بجد عجبتكم شوفتها علي نت عملتها وبصت لي احمد مقولتليش رايك
احمد كان مكشر …تمام
فاطمه بصتله… طيب صحيح لما اتاكدو انه درهم عملتوا ايه
وعد بصت لي احمد وراحت واقفت جم انس وبهمس…احمد مالو
انس بصله…مالوش عادي اهو
احمد… مافيش اتفقنا ان نخلي بالنا الفتره اللي جايه لحد منعرف هما مستخبين فين بس المهم انا هطلع انام شويه وطلع
وعد.بصت لي انس…لا شكله زعلان
انس…ابدا هو كده عادي
فاطمه…لو حسه انه زعلان شوفي مالو
وعد…اها وطلعت ورا
انس ضم حواجبه…دا ايه دا
عزه ضحكت… فطوم رسمه علي كبير
عزضحك… مظنش
انس بعدم فاهم…بتكلمو عن ايه مش فاهم

 

جميله …تيتا متصور ان احمد يتجوز وعد
انس…نعم لا طبعا
فاطمه رفعت حاجبه…ليه لا ان شاء الله
انس…وعد دماغ واحمد دماغ تانيه وانتي نفسك بتعاني من اسلوب احمد وطريقته.
فاطمه..لو حب هيتغير
انس… ووعد هي اللي هتغيرو
فاطمه…ووثقه كمان من كده وهتشوف
انس…تيتا وعد
فاطمه قطعته… سبها علي ربنا لو ليهم نصيب وانا مش هضغط لا عليها ولا عليه بس بتمنا
انس.. وضح عموما احمد لو زعلها متزعلوش من اللي هيحصل ومشي
عزه…رايح فين
انس…مشوار ومشي
عز ضحك…انا حاسس انو بغير عليها
جميله ضحكت…جدا
عز … شوفتوا امبارح تقوله حياتو اللي تايه اتعلق بيها اووي
فاطمه…ربنا يحفظهم
عز…يارب وبص لي عزة عزوز انا جعان
عزه بصتله…ولاه مرات المستقبليها لزقه جمبك قولها هي متقرفنيش بقا
عز بص لي جميله..انا جعان
جميله ضحكت…بس تساعدني
عز…هو انا اطول يلا
ـــــــــــــــ

 

وعد طلعت خبطت عليه
احمد …اتفضلي يا تيتا
وعد فتحت ومدت راسها..انا وعد
احمد لف وبصلها…ايه
وعد دخلت…انت زعلان ليه
احمد بضيق…لا
وعد…لا زعلان انا عرفه
احمد بزعيق بسيط… تعرفيني منين انتي اذاكنت زعلان ولا لا ولا مبسوط حتي.
وعد كشرت…ايوا عشان مكشر وتعصبت كده وطلعت
اخمد. ياشيخه طيب
وعد… مالك بقا حد زعلك ولا انت زعلان مني
احمد جز علي اسنانه…لا
وعد… لا اكيد في
احمد… حتي لو كده انتي مالك دا ايه البرود دا دا انتي حشري بطريق تقرف
وعد اتكسفت…مقصدش بس لقيت مضايق فاعشان وقولت وعد كنت مش عارفه تقولك ايه من كسفتها اكني متلغبط. بعدها بصت في الارض غمضت عنيها وابتسمت ورجعت بصتله احم اسفه وطلعت وراحت اوضتها
وعدغمضت عنيها…انا بدي لي نفسي و اتحشر في حياتو بطريقه وحش اكيد من حقو يضايق انا غلطانه قال لا خلاص مفضلش ازن كده واتنهدت وراحت للسرحه وفكت شعرها ورجعت عملتو كالعاده كحكه وقاعدت تبص في ايديها وبتفكر في كلامه وانها لحظت انه بيضايق منها لما بتدخل في حياته
لقت الباب بيخبط
وعد … اتفضل
احمد بضيق…مقصدش ازعق ليكي
وعد بصتله..وانا اسفه اني بدخل والله مقصدش بس مش بحبك زعلان عموما وعد مش هضايقك تاني
احمد …تقصدي ايه

 

وعد… مش هسالك يعني مالك ولا هتكلم انا لحظه بتضايق اساس لما بكلمك بجد اسفه واسفه اني اتكلمت كتير دلوقتي
احمد بضيق…قولتلك مقصدش
وعد هزت راسها بمعنا تمام…
احمد بصله وفاهم ان هتنفذ كلامها اضايق وقرب منها وبنرفزه…قولتلك مقصدش وطبعي صعب انتي مش قولتي هتستحملي طبعي رجعتي في كلامك
وعد… كل ما اكلمك تقولي اسكتي والنهارده انا متاكده انك .زعلان تقولي انتي مين انتي وبصتله احمد انا صريحه مش بعرف اكدب انا زعلانه منك وفي نفس الوقت مش عارف ليا حق ازعل منك ولا لا عشان محسسني ماليش حق عليك عشان انا اساس بنسبالك ولا حاجه اصلا صح
احمد بغضب وزعيق… ايوه عشان قاعده تحبيي في كريم انتي تعرفي منين دا اساس مشوفتهوش غير مره ولو شوفتي انس خلاص مافيش غيرو .
وعد بصتله قربت منه … انت غريب وربنا انا معملتش حاجه هو شخص كويس معايا بس مقصدش حاجه وحشه وانس عشان بيسمعني واخويا انت لو اتكلمت معاك بتتعصب انا لحد دلوقتي معرفش زعلت ليه
احمد بزعيق… عشان اي حد. تشوفي بحبك وجميل مينفعش تحبي حد اساس
وعد..كشرت..ليه بقا
احمد جز علي اسنانه… كده غلط.ياوعد.غلط هل هو ابن عمك حتي اواخوكي او يخص العيله ب شي لا يبقا غلط وعيب
وعدعيونه دمعو… لا بس انا واللهي مش قصدي كده وبصت في الارض اسفه ونفجرت في العياط.انا محترمه وربنا مش قليله ادب
احمد اتوتر ومكانش يقصد كلام اللي فاهمته…مقصدش كده اهدي
وعد كانت كل ماده تزيد في العياط وفتكرت ان قبل كده قال تربيت دع*اره

 

احمد حضنها… اهدي اسف مقصدش كده
وعد بصتله وبشهقه من العياط.. انا مكنتش اعرف انها كانت مش كويسه علي فكره وانها كانت في دعا*ره هي اساس مربتنيش ولا علمتني اي حاجه اساس ونزلت راسها في الارض بس انا محترمه واللهي
احمد لقه نفسه بيقرب منها واخدها في حضنها…مكانش قصدي صدقيني
وعد حضنته جامد…واللهي انا محترمه مش ذنبي انهم كانو كده انا مكنتش اعرف اساس اي حاجه عنهم ولا عمرهم قالولي حاجه
احمد طبطب عليها وقاعدها وقاعد قصادها …اهدي وعد انك تقولي لي حد بحبك غير اهلك غلط
وعد…مقصدش
احمد .. عارف ورفع راسها ومسح دموعها اهدي مكانش اقصد
وعد… بس انت
احمد …بصي يا وعد انك تقولي لي اي حد كلمك حلو بحبك مينفعش غلط وعيب لان انتي بنت مينفعش تقول كده بتبقا جرئيه منك
وعد…اومال اقول لي مين
اخمد… لي انس تيتا عزة جميله
وعد…وانت وعز صح
احمد ابتسم…اها مش حد تاني
وعد ابتسمت..حاضر ووعد مش هقول لي حد كده
احمد… تمام
وعد.مسحت دموعه… بس اقولك انت صح
احمد اتنهد وابتسم ليها … ماشي
وعد ضحكت بفرح… قولي بقا انت زعلان ليه
احمد بصلها …مش عارف
وعد بصتله بطرف عنيها .. بجد وغمزه ولا كده وكده عشان اسكت
احمد ضحك ضحكه بسيطه.. بجد

 

وعد..طيب لسه زعلان
احمد..لا
وعد… خلاص يبقا كده من نوع اللي يتكلم يرتاح لما تضايق ابقا نتكلم ايه رايك
احمد ابتسم…باذن الله وقام انا هنام تصبحي علي خير
وعد … وانت من اهلو
ـــــــــــ
عده الوقت وكلهم اتجمعو علي قاعدين
كريم دخل…السلام عليكم
انس…كريم وقام وراح سلم عليه وعز كمان
فاطمه…تعالي يا ابني نورت
عزة بفرحه…دا اللي هاجي وقرفك يا عمتو اخر مره شايفاك من شهور
كريم ابتسم . والله ضغط شغل وجيت عشان اطمن علي احمد ووعد بالعافيه
وبص لي احمد ازايك يا احمد .
احمد ابتسم…الحمد الله
كريم بص لي وعد.. اخبارك ايه يا وعد دلوقتي
وعد بصت لي احمد وبصت لي كريم بحده… الحمد الله
كريم بستغراب من طريقتها… دايما بخير
عزة…اقاعد عمله كيكه بالشكولاته اللي انت بتحبها
فاطمه…انتي بتقولي ايه كيكه ايه دا يتعشا
كريم ضحك..عشا ايه انا اكلت والله وكنت جاي اطمن قبل ما اروح بس وطمنت خلاص تصلحو علي خير
عزة… لا يبقا نجيب الكيكه وكلمه كمان هزعل وراحت
فاطمه..اقاعد بقا
وعد راحت قاعدت جم احمد بهمس.. صح كده
احمد بصله وابتسم..امم جدا
ــــــــ

 

تسريع الاحداث
كان كريم كل ما يكلم وعد وعد ترد علي قد سوال او تتجاهل كلامه وتبص لي احمد وتغمز انها كده صح واحمد كان الابتسامه متشالتش من علي وشه من طريقتها ورد فعلها اما فاطمه كانت مرقبه الموضوع وساكت اما الباقي مستغربين طريقت وعد متعودين انها تتكلم بتلقائيه وطبيعتها ودايما كانت تحب اي حد استغربوا اسلوبها مع كريم وعده اليوم وكله طلع اوضه وفاطمه محبتش تسال وسابته وعدت الايام ووعد كانت بتتكلم مع احمد كتير ولما كانت تقعد مع عز او انس كانت بتحاول تفاهم احمد اكتر
وعدت الايام وبقا كمان شئ اساس لي احمد ان يقعد شويه مع وعد
ــــــــــ
وجه يوم احمد دخل متعصب
فاطمه بستغراب…في ايه
احمد بعصبيه…مافيش ودخل مكتبه وقفل
عزة نزله… في ايه هو دخل جري كده ليه علي المكتب
فاطمه…مش عارفه
عزة… هي جميله ممكن فاجئته ان هي خرجت هي وعز
فاطمه…ابدا هي متفقه معا من امبارح
عزة.. اومال في ايه
فاطمه…مش عارفه
وعد نزله… عزوز انا جعانه اووي عايزه اكل سندوتشات الغربيه بتاعتك دي اووي
عزة بفرحه … من عيني يا ام لسان لمض وراحت تعملها
فاطمه…بقولك يا وعد متدخلي لي احمد تشوفي مالو
وعد بستغراب…هو احمد جه
فاطمه.. اها في المكتب
وعد.. حاضر وراحت لي
احمد كان قاعد وحطت ايديها علي راسه وساند علي المكتب.. محدش يدخل
وعد كالعاده تمد راسها…انا وعد
احمد بصلها … سبيني دلوقتي ياوعد

 

وعد دخلت وقفلت الباب… مالك
احمد غمض عنيها وبغضب وجز علي اسنانه ومسك راسه… وعد قولت
وعد راحت لي وشالت ايدو من علي راسه وحضنته… اهدا مالك
احمد حضنه جامد … اتعاركت مع اللواء مسمعش كلامي ونفذ كلامه وحسرنا اروح ياما ياوعد وضمها لي اكتر
وعد ضهرها وجعها…معلش ربنا يرحمهم اهدا
احمد… ليه مسمعش كلامي ليه كان كل شي واضح وشدت عليها في حضنه
وعد بتحاول تتحامل الوجع… كل شي مكتوب وانت خلصت ضميرك منهم هو اللي هيشيل الذنب
احمد بحزن… مش في مين هيشيل الذنب انا في راحوا
وعد بتعب من مسكته ليها…بس براحه يا احمد.بطني وجعتني راسك هتدخل جوايا مش هعرف اطلعك
احمد بعدها وبصلها…انتي بتقولي ايه
وعد مسك بطنها…عمال تحضني جامد حسه بطني اتطبقت وطبطت علي كتفه معلش ربنا يرحمهم
احمد بص عليها لقه وشها بين انه وجعها..اسف وشدها وقام وقاعدها مكانه وقاعد علي ركبه حسه ب ايه
وعد … تمام مافيش حاجه وابتسمت انت متزعلش دا قضاء وقدر وربنا يرحمهم انت حاولت
احمد قرب منها.. وعد
وعد….نعم
احمد…

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عالم تاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى