رواية عالم تاني الفصل التاسع 9 بقلم آلاء
رواية عالم تاني البارت التاسع
رواية عالم تاني الجزء التاسع
رواية عالم تاني الحلقة التاسعة
وعد… اصل قطع كلامهم صوت ضرب نار برا وصريخ
انس مسك وعد… ايه دا
فاطمه بخضه… صوت حد صرخ
عزة…ليكون حد اتهجم علينا ياخد وعد
وعد مسكت في انس جامد وقلبه بقا يدق بسرعه وبصله بخوف
احمد وعز وانس قامه …
احمد …انا هطلع اشوف فيا ايه عز تعال معايا وبص لي انس خليك معاهم . ومحدش يتحرك
وعد بخوف…هما اللي اسمه درهم دا جه ياخدني
انس جز علي اسنانه.. علي موتي
فاطمه… بعد الشر اهدو اكيد في حاجه غلط
عزه…ربنا يستر
ــــــــــ
احمد طلع ولقهم واقفين حوالين حد وكل”ب م*يت
عز بستغراب وبيكلم احمد…ايه دا
احمد جز علي اسنانه… هنعرف وراح بصوت زعيق وغضب في ايه
الحرس … مافيش يا باشا الكلب هجم عليها بس واحنا اطرينا نض*رب عليه
عز بستغراب …علي مين…انتم ملمومين كده علي ايه
احمد بعدهم عن الشخص اللي مخبينه…ابعدو واقفين كده ليه
احمد بصدمه…جميله
عز…ازاي
جميله بخوف وتوتر جريت علي احمد وحضنته… كان هياكلني
احمد طبطب عليها.. اهدي
عز بصص ليها ومتنح.
جميله… وحشتني وبصت علي عز للي متنح ليها ووشه متغير
جميله.. عامل ايه يا عز
عز جز علي اسنانه وسابهم ودخل
جميله بستغراب… ايه دا مالو
احمد بصله .. مش هينفع هنا وبص للحرس كل واحد يشوف شغل ودخل بيها
ـــــــــــ
عز طلع علي اوضه علي طول
انس بستغراب … ايه دا في ايه
وعد شدت علي حضنه… انس اناا خايفه
انس ضمها لي اكتر… اهدي مافيش حاجه
فاطمه ابتسمت…ياروحي وصلتي
جميله جريت عليها وحضنتها… حشتيني اووي يا تيتا
احمد …لا ثانيه كده انتي كنتي عارفه انها رجعه
فاطمه.. اها
احمد بزعيق…نعم هو ايه اللي اها انتي اكتر واحده عارفه انه غلط افرض كان حصلها حاجه وبص لي جميله وانتي ازاي تعملي كده من غير ما تقوليلي
جميله بخوف…ما انا كنت عملها مفجاءه .و و قطع كلامه بزعيق
احمد . .. لعب العيال دا كان ممكن ضايعك مني وبص لي فاطمه وانتي يا تيتا تهوديه انتي اكتر واحده عارفه احنا الفتره دي في خطر قد ايه
فاطمه…اهدا يابني عارفه وانا اكيد مش هجبها كده اللواء مكرم هو اللي جبهالي
احمد جز علي اسنانه…في حاجات مينفعش اي حد يتصرف فيها وراح دخل المكتب وسابهم
جميله بزعل…مكانش قصدي كنت حبه اعمل مفجاءه
فاطمه…معلش المهم انك بخير
عزه راحت حضنتها.. حمد الله علي سلامه يا بنتي معلش شويه كده ودخلي صالحي
انس… انتي غلطانه يا جميله حتي لو مافيش خطر عليكي المفروض نبقا عرفين انتي مهما كبرتي هتفضلي اختنا الصغيره
وعد…بلاش تقول كده عشان ميزعلش منها اكتر
جميله بصتله وابتسمت…لا بجد احيه
وعد بستغراب… في ايه وبصت لي انس
جميله جريت عليها وبتبصلها…انتي طلعتي حقيقي جميله اووي انا فكرتك فلتر واوو
انس ضم وعد ليه وابتسم… فلتر ايه بنتنا قمر
وعد وشه احمر وضحكت بكسوف طفولي…
جميله ضحكت… لا ثانيه انتي قصيره اوي
وعد بزعل.. انا مش قصره انتم اللي طوال
انس رفع حاجبه وضمهم …نعم مين دي فشرما لقوش في الورد عيب قالوله يا احمر الخدين
جميله ضحكت… ايه دا مالك
انس…اصل كلا اله وعدي
وعد ضحكت ..
جميله ضحكت… لا لاشكلك يا اخت وعد هتاخدي دلع كله مني
انس ضحك…لا متخافيش دلعك محفوظ
وعد ابتسمت.. هو انتم صحاب برضو
جميله… بصي ياوعد اي مصيبه تحصل
فاطمه قطعتها…تلاقي انس وجميله اكيد
وعد ..اهااا
جميله ابتسمت…بالظبط.
عزة…كفايه كلام اطلعي غيري عشان تاكلي
جميله ابتسمت …وحشني اكلك يا عمتو
عزه… طب يلا وهعملك كل اللي بتحبي
جميله …حاضر وبصت لي فاطمه.. تيتا عز كمان زعلان
فاطمه. … عز بكلمتين الموضوع هياهدا اما احمد وهزت راسها بيأس معلش سيبي بس قطعت كلامها
وعد … انا هتصرف
انس… لا بلا ش انتي
وعد… متخافش
انس… وعد احمد لو اتعصب مش هستحمل وانا عارف طولت لسانه وعصبيته
جميله…فعلا بلاش
وعد …في ايه يا جدعان مش للدرجه
فاطمه ا… لو كنت اعرف ان مش للدرجه كنت دخلتله انا اهدي
وعد بصتلهم وتنهدا وبتفكير
عزة ابتسمت…مش محتاجه تفكير وبعدين فضلك اسبوع والجبس يتشال عديها علي خير
فاطمه …كفايه كلام ويلا . كل واحد.يشوف ورا ايه
انس.. في شغل في شركه هشوفه واجي وبص لي وعد… اياكي تمام باي وباس راسها ومشي
جميله طلعت اوضتها .وفاطمه وعزه راحو المطبخ
وعد بصت علي المكتب بتفكير… مش مهم وانا وعده استحملوا وراحت لي بتخبط
احمد شبه زعيق…تيتا ارجوكي سبيني دلوقتي
وعد فتحت الباب…لا انا وعد
احمد بغضب وزعيق…اقفلي الباب ومشي
وعد دخلت وقفلت الباب
احمد بغضب وحده.. انا كلامي متفهمش برا
وعد…اسمعني طيب
احمد جز علي سنانه وبصوت يرعب… برا يا وعد
وعد كانت خايفه بس قوحت.. هطلع اكيد بس لما تسمعني
احمد بزعيق… برا ياوعد عشان متندميش
كان في نفس الوقت وعد بتتكلم وهو بيتكلم
وعد… افاهمني انا عارفه انها وبصوت عالي في اخر كلمه انها غلطانه
احمد …برا
وعد بغضب وقربت منه .. لا المفروض انك الكبير يبقا تسمعني انا يعتبر مسؤله منك انت وانس وعز صح
احمد.. قولت مش عايز اشوف حد
وعد راحت قصاده وكان هو قاعد علي المكتب .. اهدا انا مش بعرف اهدي حد بس انا بطمن بكده لسه احمد هيقوم يطلعها برا
كانت وعد حضنها وهو قاعد كانت راسه عند كتفها وهي واقفه … مش عارفه اهديك اسفه بس انا ببقا مطمن لو حد حضني اهدا معلش وبطبطب علي ضهرو
احمد استغرب طريقتها ولقه نفسه ساكت
وعد وهي مستمرا في طبطبه…معلش عارفه انها غلطانه وانك خايفه عليها وان كان ممكن حصل حاجه ليها بعد الشر بس هي كانت نايتها تفرحك برجوها وبتفكيرها ان لما تيتا تكلم عمو مكرم دا مش غلط حقكك عليا انا متزعلش منها وانا زعقتلها وبهدلتها ووعد مني مش هخليها تكرارها تاني وبعدت عنه وبصتلها.
وعد… مسامحه خلاص
احمد بصص ليها وساكت
وعد … عشان خاطري خلاص هي الحمد الله جت بخير بص انت لو متعصب منها اووي اووي كده لما تيجي تصلحك .كشر شويه وبعدها اتصالح
احمد… هي عملت غلطه بسيط دي جت من بلد لي بلد تاني ولا هقولك ايه ما انتي اساس مبتفهميش ولا تعرفي حاجه ولا جربتي خوف الاب و ومسؤليه جميله بنتي مش اختي هتكلم مع مين مع واحده مشفتش حاجه وتربيت تربيه غيرنا تربيت واحده كانت دع”اره اساس
وعد بصتله و وزعلت وحاولت متبينش بس ملامح وشها بن عليها…عرفه انها مش بسيط والله بص مش عارفه هتفهمني ولا لا لان تفكيري غيركم بس في حاجه مش بتفرق الامان وسند والحنيه مش لزم تعليم ليهم او تربيه مختلفه
جميله كانت نيتها تفرحك وتشوفك مبسوط برجعوها كان ممكن تعتبها بعد ما ترتاح لكن مش اول ما تيجي تعمل كده ومش بحسبك انت عندك حق وخايف عليها بس سيطر شويه علي غضبك وخوفك جميله بتخاف توجهه في اي حاجه علي فكر واسفه اني دخلت بعد اذنك .وطلعت
احمد حسه بجراحه وجز علي اسنانه.. قولتلها بلاش
ــــــــــــ
وعد طلعت اوضتها وقاعدت علي سرير وبتتكلم مع نفسها
وعد… ايه هتعيطي ليه هو حذرك منه وهما رفضوا انك تتكلمي معا
خلاص بقا متزعليش وولقت دموعه بتزل لي واحدها
لا لا اهدي مافيش حاجه وبعدين انس لو عرف هيزعق ليكي ولي وبدل ما بتصالحي الدنيا هتوظ اكتر اهدي نقوم نصلي احسن وقامت صلت وقاعدت تقراء قران وشويه وحست براحه لقت انس بيرن
وعد … الو
انس بستغراب… مال صوتك
وعد…ابدا المهم هتيجي امتا
انس…وعد انتي دخلتي لي احمد برضو
وعد بتوتر….. لا طبعا
انس…اومال صوتك متغير ليه
وعد ابتسمت… كنت بقراء قران بس يامه فا ممكن صوتي تعب شويه
انس بشك…يمكن المهم اخدي العلاج
وعد بصت للعلاج وراحت اخدته…اها
انس…اكلتي طيبه
وعد…اها طبعا
انس…تمام ياروحي ساعه وجاي باذ ن الله واياكي تتكلمي مع احمد عارفك عنيده
وعد ضحكت . عيب عليك
انس ضحك.. ربنا يستر باي
وعد…باي اتنهدت وفتكرت كلام احمد وعيونه رجعو يدمعو
وعد. لا انتي اللي صممتي خلاص
ـــــــــــــــــــــ
عند احمد…مكانش ينفع اقولها كده
العقل… من امتا بترجع نفسك
احمد.. قولت كلام يزعل انا كنت متعصب بس هي هتفكر بعيرها مكنتش سمحتلها تدخل
العقل.. انت هديت اول ما قربت منك
القلب… واطمنت وكنت هادي
احمد بضيق…معرفش ايه .وهي عنيده ودماغها غريبه مش فاهمه شويه طفله وشويه واحده فاهمه وكبيره وعقل الدنيا فيها
العقل…بس انت مفروض تتاسف مينفعش تاكبر المره دي
القلب.. دي منك وانت عيرتها بشي مش ب ايديها بالعكس المفروض تعوضها
احمد بنرفزه…يوووه خلاص بقا هو انا هصالح ولا هصالح جميله واتنهد وفضل يفكرر في كلام وعد
ـــــــــــــــــ
عده الوقت وكلهم اتجمعو علي العشاء
وعد كانت بتتجاهل احمد انها تبصله عشان هتفتكر كلمه وتعيط اما جميله كانت بتبص لي وتحاول تخلي يسامحه وفي نفس الوقت خايفه توجهه لاينفجر البركان في وشها وشويه تبتسم لي عز يقوم مدير وشه بس كان بيبصلها من غير ما تاخد بالهاا لانها وحشتو كان كله بياكل وساكت بس احمد بصص لي وعد وفاهم زعلت بس ساكته
انس بص لي وعد…مش بتاكلي ليه
وعد بوخم…. باكل
انس… اخدي العلاج اللي قبل الاكل
وعد…اممم
فاطمه لقت راسها بتتوح…وعد انتي كويسه
وعد…باكل اهو
احمد لقه وشه هينزل علي طبق بندفع …انس الحق
انس حط ايدو بسرعه … وعد وعد
وعد..
فاطمه.. بنتي ردي
انس شلها … وحطها علي اقرب كانبه قصادو وعد ردي وبيفوق فيها
عزه… استنا تجبلك برفن وراحت تجيبه
انس حاول مافيش فايده… لا لزم دكتور
عز..كلمته وجاي ف سكه
احمد.طلعه وفوق طيب
جميله واقف ومصدومه.. هي مالها
فاطمه بقلق…البنت دي دايما وجعه قلبي عليها
بعد وقت الدكتور جه وكشف عليه
انس.. خير يا دكتور
الدكتور… ياجماعه يعني احنا مصدقنا نظبط معدل الأنيميا عندها بنسبه مقبوله شويه مع الفيتامينات تقومه تبوظه كله دا بالضغط
فاطمه… مش فاهمه
الدكتور…ضغطها نزل جدا وشكلها اخدت العلاج بتاعها بدون اكل او تغذيه سليمه وفي شي ضايقه زعلاه الضغط ودا مع العلاج عملها وخم
انس بضيق…مش فاهم وضحك اكتر
الدكتور…يعني علاجها لزم يتغير لان عكس نسبت الضغط بتاعها وكمان هي هتفضل فتره عندها وخم يعني تصحا في ساعات قليله جدا وطول الوقت نايمه لحد ما ضغط يتظبط ويتقبل العلاج بتاعها واتمنا عدم الاهمال مره تاني اتفضلو الاعلاج جديد بتغير المواعيد وارجو التغذيه وعدم الزعل لان دوله اهم من العلاج بعد اذنكم ورجع اها صحيح العلاج في الاول هيعملها عدم اتزان فا لزم يكون حد معاها طول الوقت ومتخرجش عشان هيبقا مجهود عليها
احمد كان بيسمع الكلام وحس انه سبب…
اما انس كان قلبه خايفه علي اخته وحالتها كله زعل علي عليها
وعده اسبوع
وكان احمد كل ما يحاول يتكلم معاها كان يحصل حاجه تمنعو تنام او حد يدخل قبلي او متكونش قدره تتكلم وكان فين وفين تصحا اساس تاكل يعتبر كانت تصحا تاكل وتاخد العلاج وتنام .لحد ما في مره بعد ما صلي الفجر عده من قصاد اوضتها وسمع حركه ليها وانها صاحيه
احمد بيخبط…. ينفع ادخل
وعد بستغراب …اتفضل
احمد دخل…احم عامله ايه
وعد… الحمد الله
احمد مكانشعارف يتاسف ازاي او كان اول مره يعتذر لي حد غير جدته.. .كنت جاي اطمن يعني محتاجه حاجه.
وعد… لا ابدا
احمد … تمام وجاي يطلع رجع تاني علي فكره
وعد بصتله وكان دموعه في عنيه عشان افتكرت كلامه وكان نفسها تعاتب بس هو من كلامه شايفها اقل منهم
احمد. …انا مقصدش كلامي ومقصدش ازعلك بس انا لما بتعصب بقول اي كلام وانتي مني انا وعارف تربيتك غيرها ولو كان غير كده مكنتش سمحت تفضلي هنا ياريت تفهمني وجي يمشي رجع تاني اها وشدي حيلك شويه عشان باذن الله اخليكي تتعليم. عشان ميبقاش حد احسن منك كملي نوم وجاي يامشي
وعد … استنا وراحت لي وحضنته بحبك اووي شكرا
احمد طبطب عليها ولقه نفسه بيتاسف… انا اسف
وعد بصتله. .. دا بجد كل دا عشاني
احمد …مكنش ينفع اتكلم معاكي كده قولتلك طبعي صعب
وعد ابتسمت… معلش اكيد متعصب ولا يهمك صحيح انت صلحت جميله
احمد استغربت انها مسامحه وفرحانه وبدافع لي كمان
احمد…وعد
وعد بستغراب..نعم
احمد…ولا حاجه لا مصلحتهاش
وعد بضيق … ليه بدل ما تيجي تصالحني هي اوله مني تصالحه واتنهدت جميله بتحبك اووي بتخاف توجههك شيل الخوف دا صدقني هيكون احسن ليك قبل ليها ياريت تفاهمني وهي كمان غلطانه انا كنت بتمنا القي اي حد اتكلم معا اصلا وبصتله عشان خاطري كلمها
احمد… هشوف
وعد… لا يلا صالحها عشان خاطري غالوت تيتا
احمد اتنهد… حاضر اما نشوف اخرت مشي وراكي ايه
وعد بفرحه…خير صدقني
احمد …تمام هو انتي
وعد ابتسمت وفاهمته… مش زعلانه منك خلاص وعد تخليني اكمل تعليمي
احمد… اكيد
وعد… خلاص انا مسامحك اوووي عمري ما هزعل منك بس في طلب عايزك تيجي معايا مشوار كده
احمد بستغراب…انتي عرفي حد اساس
وعد…اها احنا النور قرب يطلع هلبس بسرعه وننزل
احمد بستغراب.. دلوقتي
وعد.. عشان خاطري .
احمد.. تمام بس قبل مشواره هنزل اعملك فطار تاكلي الاول
وعد.. حاضر وزقته وقفلت الباب عشان تغير
احمد رفع حاجبه…مالها بنت المجنونه دي وابتسم ونزل
بعد وقت كان فطرو ووتحركو
احمد…فين بقا
وعد..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عالم تاني)