رواية عالم تاني الفصل التاسع عشر 19 بقلم آلاء
رواية عالم تاني البارت التاسع عشر
رواية عالم تاني الجزء التاسع عشر
رواية عالم تاني الحلقة التاسعة عشر
وعد بصتله بغيظ وضربت في كتفه …اهو بقا
احمد بوجع…. اهااا يابنت المجنونه
وعد بطفوله…احسن تستهل قولي يلا
احمد بصلع وبيحاول ميضحكش.. هو بالعافيه
وعد كشرت وبرقة لي وقربت…قول
احمد ضحك جامد وشدها لي حضنه.. مش طبيعيه.
وعد حضنته حاولت ما تخبطهوش في دراعو…حب فيا يلا
احمد ضحك..مش بعرف ياوعد
وعد..قول اي حاجه حبتني ليه طيب
احمد ضمه لي…عشان جنانك دا
وعد بزهق.. يبختك يا جميله .
احمدضحك .. ممكن اقول كلام يامه بس كلام مش فعل
وعد بعدت عنه …يعني ايه
احمد رجع شعرها لي ورا…يعني ممكن اقول كلام حلو زي شعرك الحلو دا بس انت شعرك حلو فعلا اما الكلام كلام مافيش فعل
وعد…مش فاهمه برضو كلمني كلام عادي
احمد ابتسم.. كلامي عادي والله بصي مثلا ممكن اقولك كلام اللي انتي عايزه تسمعيه تمام
وعد…اها
احمد…لا من اولها اهايبقا مش فاهمه برضو وبصله بتفكير بصي انا دلوقتي مثال تمام
وعد… تمام
احمد…ممكن اقولك بحبك اوووي ياوعد تمام
وعد ابتسمت بكسوف .. وانا كمان
احمد ضحكعلي طريقتها …. بس انا مش بحبك
وعد تنحت..ايه
احمد لطم علي وشه… مثال مثال ي وعد مش حقيقي
وعد… والحقيقي
احمد بصله…بحبك واللهي العظيم ودا اللي مصبرني علي عمايلك
وعد…وانا بعمل ايه ان شاء الله
احمد رفع حاجبه… الكتاب اللي قطعتي و لعبك في اي نوته بسبها في المكتب ورسمك علي اي ورق ولما تقتطعي حاجه يامعفنه ترميها في الباسكت مش في الدرج واخيرا .لسانك الطويل
وعد ضحكت بطفوله.. انت عرفت
احمد ضحك وهز راسه انها مافيش فايده فيه ولسه طفله..
وعد… طيب بما انك عرفت انا دخلت اوضك وكسرتلك
احمدقطع كلامها…كسرتي جايزه والساعه ورمتيهم ورا الدولاب عارف
وعد تنحت.. ومزعلتش
احمد …عشان بحبك دا بقا اللي اقصدو ان اعديلك عشان روحي فيكي.
وعد ضحكت بطفوله وكسوف وكشت بقت راسه نزل لي تحت اكن لزقه في جسمها شكلها كان يضحك …
احمد ضحك عليها …في ايه مالك عايز تروحي الحمام
وعد بكسوف وضحك وبتفرك في ايديها… قولت روحك فيا وكده
احمد ضحك وضرب علي راسها بخف… لما انتي بتتكسفي عايزني اقولك كلام حب ليه
وعد بصتله.. عشان كلهم بيعملوا كده
احمد..كلهم مين
وعد…جميله وعز وانس شكله هيعمل كده
احمد … لاحول ولاقوة الا بالله لو شوفتي واحد من غير هدوم هنعمل زيو
وعد…احيه عيب
احمد…ما هو اهومش كل حاجه تتعمل نعمل زيها
وعد … ماشي حب فيا بقا
احمد بص ليها بالامبالاه..
وعد ضحكت وباسته من خدو…عشان خاطري طب بص قول اللي جواك من ناحيتي
احمد ضحك… هو ايه اللي جواك من ناحيتي هو احنا متعاركين
وعد..يلا بقا
احمد.. بحبك ياوعد عشان انتي وعد
وعد…ياشيخ بجد فكرت نفسي سلمي وبهمس عبو شكلك
احمد.ضربها بالقفا…سمعتك
وعد حطت ايدها علي قفاها…اهاا ايدك تقيله وبعدين انت اخد عليا اووي
احمد عض علي شفته ومسك دراعه ولقو حوالين نفسها وقربها لي اكن حضنها من ضهرها.. هتتلمي ولا لا
وعد ضحكت. وميلت راسها علي كتفه وبصتله.. لا
احمد بص في عنيها بحب..هببتي فيا ايه
وعد بربشت ب عيونه…ايه
احمد ضحك … انتي ب عمايل دي لو كنت هقول كلام حلو مش هقوله
وعد بطفوله… بساعدك
احمد..كده بتساعدني
وعد…اها
احمدضمها لي.. عارفه اني كنت بتمنا اني اخلص من المهمه دي عشان اطمن عليكي كنت ببقا خايف يحصلك حاجه بسببي ومعرفش ليه الواحيده اللي مش بقبل تنام زعلانه مني رغم تيتا نفسها ببقا مش طيق نفسي لو زعلتها انتي مش بستنا دقيقه والغرب بقا لما بتعصب بجيلك مع ان ببقا خايف اتعصب عليكي بس بالقي نفسي هديت مجرد ماببقا قصادك
وعد بصله بطفوله وساكت…
احمد… عارف هتتعبي معايا بسبب عصبيتي واسف بسبب اسلوبي طبعي صعب بس انتي وعديني هتستحمليني صح وصدقيني اي كلام بيبقا مش قصدي والله انا بحبك وكرامتك من كرامتي
وعد زي ما هي
احمد اتنهدا…ساكته ليه زعلانه مني
وعد…بحب اسمعك بحب كلامك بيطمني اووي
احمد رفع حاجبه…بجد
وعد… اها يلا حب فيا
احمد.ضحك…يخربيت شكلك
ـــــــــــــــــــ
عز …الو ياروحي
جميله. ..قرة عيني عامل ايه
عز ضحك… طلع عينو والله بس بيسمع صوتك كله بيهون
جميله… خد قلبي
عز.. بعد المحلسه .دي عايزه ايه
جميله… علبة ايس كريم كبيره واحده ليا وواحده لي وعد.
عز ضحك… طب انكري وقولي لا انت وحشتني فعلا يا حبيبي
جميله ابتسمت بكسوف.. بصراحه وحشتني اووي المفروض كناقضينا النهارده مع بعض
عزضحك..يابت عايزه ايه تاني
جميله ضحكت…بجد وربنا
عز ابتسم…خلاص نسهر مع بعض النهارده
جميله بفرح وحماس … اشطا باذن الله
ـــــــــــــــ
عده الوقت وانس راح لي جني مكتبها
انس…احم
جني بص في الملف…ايه يامازن جيبلي مصيبه اي اهببها
انس… ربنا مايجيب نصايب كفايه انتي
جني برقة وشكت في صوت وبصت …ايه دا
انس ابتسم…ايه
جني بلعت ريقها… علي فكره كل الكلام اللي حصل كان
انس… كان طلع منك زي العسل المهم يلا عشان اروحك
جني…نعم بصفتك ايه لا طبعا مش معنا كلامي اني معنديش كرامه
انس…مال كرامتك ب اني اوصلك
جني… انا بنت علي فكره
انس…هو حدقالك اني بوصل رجاله بس في ايه
جني..لا ثانيه انت وصلت مين قبل كده
انس غمز…بتغيري
جني بتوتر ووشها احمر…احم
انس ضحك… موصلتش حد والله يلا عشان الوقت اتاخر ولو اتاخرتي اكتر من كده ابو ورده هينزل عليكي انتي حره
جني لمت حاجاتها بسرعه.. لا كله الا ابو ورده يلا
انس ضحك…يلا
نزلو هما الاتنين والشركه كلها بص عليهم
جني اديقت واقفت بتفكير وهي خلاص هتركب العربيه…
انس بستغراب…واقفتي ليه
جني بضيق وجديه… اسفه شكرا انا هاخد تاكسي
انس بستغراب…في ايه جني
جني…بصراحه بقا انا دغري وقسم بالله مقصدش حاجه بس
انس..في ايه
جني… كلهم بصين علينا واحنا نزلين و كملي كلامه بضيق اكيد هيتكلمو عني ولو ركبت معاك هسوء سمعتي اكتر شكرا
انس لف ليها وفتح العربيه… االلي ينطق اسمك بس هيندم ومافهاش حاجه واحد بيوصل خطبته ايه فيها
جني بصتله بستغراب ودهشه… خطبتو
انس… اهاو استاذنت كمان من مامتك
جني متنح…
انس ضحك…اقفلي بوقك عيب كده وتحرك بالعربيه
جني اتحرجت…لا ثانيه هو ايه معنا كلامك دا
انس…هقولك انا بعد ما اتكلمنا انا وانتي الصبح روحت لي مامتك
جني برقه ..ايه
فلاش باك
ام جني بخضه… جني فيها حاجه
انس ابتسم..لا ابدا اطمني هي في شركه بس كنت عايز حضرتك في موضوع مهم
ام جني.. هببت ايه المصيبه اكيد كسرت حاجه انا عرفها
انس ضحك…هتكسر ايه بس حضرتك ابدا ينفع بس ادخل ونتكلم خير متخافيش
ام جني احراج..ايوا طبعا اسفه اتفضل ودخلوا قاعدو معلش يبني اصل كل المصايب بتجي من وراها هي وقرص التنحه اخوها
انس ضحك…لا خير
ام جني…طيب قول بس تشرب ايه الاول
انس… لا شكرا مافيش وقت المهم احم انا طلب ايد جني من حضرتك
ام جني بفرح …بتهزر
انس.. ابدا والموضوع دا في هزار
ام جني.. ازاي يبني ما انت عارف اننا علي قد حالنا وانتم يعني
انس…ودا مالو ب طلبي انا اعتبرني زيي زيكم ودا فعلا احنا زيكم علي فكره احنا اهلنا زيكم واكيد متاكده من كلامي لما اتعاملتي مع تيتا وعمتو
ام جني…عارفه وانتم ناس طيبين بس انتم في قصر وانا علي قد حالي ومن الاخر يبني مش عايزه احسس بنتي انها اقل منكم
انس قام وقاعد قصاده…ايه اللي بتقولي دا يا امي احم دا يعني لو اعتبرتيني ابنك
ام جني ابتسمت بفرحه…طبعا يا ابني
انس… الاقل في التربيه والاخلاق ودي نعمه من ربنا بيرزق بيها الانسان مش في الفلوس يا امي وجني تربتها واخلاقهاهي غنيه بيهم واتمنا توافقي
ام جني بفرح… ربنا يتمملكم علي خير بس هي توافق
انس.. موافقه عشان كده جيت البيت من بابو علطول الان مش بحب اعمل شي غلط عشان ربنا يكرمنا ويتمها علي خير
ام جني … تسلم ايد اللي ربتك يا حبيبي ومبروك مقدما
انس باس راسها… وتسلميلي انتي يارب طيب انا هروح وبعد اذنك هبقا اوصل جني لما تخلص شغل
ام جني غمزة…من اولها
انس ضحك… عشان الموصلات بس وابو ورده وحش اووي بصراحه عشان خاطري
ام جني ضحكت…ماشي
انس بفرح…تمام وانا قولت لي تيتا وهي فرحانه وقالت لو وفقتي وباذن الله بعد بكره هاجي انا وتيتا واخواتي نطلب ايدها رسمي
ام جني ضحكت… شايفك مستعجل علي البتلاء عموما تنورو في اي وقت
باااك
جني…كداب امي عمرها متقول كده تلاقيها عياطت
انس بصله بطرف عينه..اتلهي دي قالت انيل من كده بس خذفت الكلام عشان منظرك بس
جني…كداب
انس …طب وربنا قالت كلمه كده وبصلها هباب مش فاكر هباب
جني بحماس.. هباب البرك
انس ضحك …ايوه هي دي
جني بحراج…لا امي تلاقيها عياطت زعلت علي فراقي ورفضتك
انس ضحك… واضح دا انتي بتقولي البرك اكنك حفظ الكلمه من كتر ما بتقولها ليكي طب تصدقي وتؤمني ب ايه حاسس كانت عايزه تديني شنطت هدومك وانا ماشي
جني بصتله بطرف عنيها… هو انا قرفها اها بس مش للدرجه يعني
انس ضحك …شوفتي يعني اهو يا هباب البرك
جني…لا بقولك ايه احنا مش في شغل وهتبقا قرة عيني فا خلي بقالك ونتعامل بالحب انا معايا كرتيه
انس … هاتي حبه نيهاهاهاهاها
جني بصتله بالامبالاه…
انس ضحك …سوري
ــــــــــــــــــــــ
تسريع الاحداث
انس وصلها وروح وقال ليهم انه اتقدم لي جني وفاطمه فرحت وباركت لي وكلهم فرحو لي وبعد وقت كلهم اتجمعو علي العشا
ـــــــــــ
احمد وعد كانت قصاده كالعاد غمز لي وعد.
وعد اتكسفت ونزلت وشها اكنها بص للطبق
انس بص عليهم كاتم ضحكته وبص لي عزوجميله ان يبصوا علي احمد لقه احمد عمال يعاكس في وعد والابتسامه عريضه علي وشه
عزبيكتم ضحكه.. ايه يا احمد دا هو انت قولتلها ولا ايه
انس.. شكلها كده مخدهوش يابابا ما خدهوش
عز بصوت بناتي… لا بقولك ايه انت اخويا يا انس
انس.. وانتي اختي
عز…بحبك اووووي
انس… احم تمام
عزة وفاطمه وجميله بيضحكو عليهم
وعد بعدم فاهم…في ايه
احمد بصلهم …متتلم انت وهو
انس بضحك… بتحب جميله يا عز
عز كشر وقلد احمد…. انت عبيط انت وهو وعد اختي مش اكتر احم وانتم عارفين بخاف علي اللي مني
انس.. بس انا شايف انك علطول مهتم ب وعد اختي اكتر من لزم
عز بنفس طريقه…اختي عادي يعني وبص لي احمد بضحك ياكداب
وعد ابتسمت…. في ايه
احمد…هقوم اطيح فيكم انتم الاتنين لم نفسك انت وهو
عز بضحك…انس لو سمحت خلاص اها صحيح ورجع قلد احمد انس اياك تقرب من وعد كده وانت ياعز قسمن بربي لو حضنتها تاني او مسكت ايديها هتزعل مني
احمد بحده.. تيتا لما اقوم امد ايدي متقوليش عيب
فاطمه ضحكت… معلش
وعد. متنح…
انس بضحك…احم خلاص يا عز عيب
وعد… في ايه
انس … انتي مش فاهمه كل دا الاخ دا كان بيزعقلنا لو قربنا منك بس كشفنا
عز بضحك…عيب عليك مش انا قولتك بيحبها
احمد جز علي اسنانه..
وعد ابتسمت.. بجد
انس بضحك.. انتي عايشه في مياة المخلل
عز…مخلل ايه دي في البطيخ
وعد…يعني ايه
جميله بضحك…يعني ابيض ياوعد
فاطمه بضحك… ما تعلموش البنت الكلام دا ياجزم
وعد… هما بيشتمو ولا ايه
احمد… وربنا ما هيسكتوا الا لما امد ايدي
انس بخبث وبيضحك وباس وعد من خدها…معاش ولا كن اللي يشتمك ياروحي واخدها في حضنه ورقص حواجبه لي احمد
عز بص لي جميله وباس راسها…تعالي وضحك
جميله كانت مسخسخ علي نفسها من ضحك
احمد بص علي انس وجز علي سنانه بغير ولقه عز بعدها شد منه جميله … متتلم انت وهو ابعد وبص لي انس سبها
عز شد جميله تاني.. ايه مراتي يا دلعدي حكم وبا*سها من خدها
احمد شدها…وربنا هديك بوكس
عزة بضحك…يالهوي عليكم انت مجانين
عز ضحك ولسه هيشدها…
انس مسك خد وعد وفضل يبو*سها …اختي حببتي
وعد بضحك…في ايه براحه
احمد قام لي انس مره واحده .. لا بقا
انس بضحك قام يجري واحمد بيجري ورا
وعد بصت عليهم …في ايه
جميله بضحك… انتي من المريخ هو ايه اللي في ايه
فاطمه ضحكت ..احمد بيغير عليكي ياوعد
احمد بيجري ورا انس في القصر وعمال يحدفو ب اي حاجه
انس بضحك…ياعم خلاص وبعدين اختي انا حر
احمد… لو راجل اقف
انس بضحك…راجل وسيد الرجاله بس وشي محتاجو بعد بكره دا اناعريس حتي
احمد…اقف بدل وربنا لو مسكتك هزعلك
انس بضحك… خلاص بقا ياعم دي اختي انت عبيط
احمد حدفه بالشلته… اقف
انس واقف بتعب ومسك قلبه بتمثيل ووقع في الارض علي ركبته… اهااا قلبي
احمد جري عليه ومسكه بخوف وقلق قبل ما يقع باقي جسمه…انس مالك انت كويس
انس بتمثيل الوجع… قلبي هيقف
احمد بخوف… لا لا بعد الشر قوم وحط دراعو علي كتفه اتسند عليا بسرعه قوم
انس بيداري وشه في احمد وبيضحك.. مش قادر شكلي بموت
احمد…بلاش هبل وبزعيق يهز القصرعز
انس …لا لا نادي وعد اصلها الاكسجين بتاعك
احمد ضم حواجبه بستغراب وبعدو عنه لقه بيضحك لسه هيضربو
.انس مسك ايدو. بضحك..ورحمه ابوك وامك خلاص بجد نفسي اتقطع
عز وكلهم جريو علي طريقته … في ايه
لقه انس بيضحك وقاعد في الارض واحمد سند ضهر انس علي رجله
احمد بغضب.. عبو شكلك دا هزار
انس بضحك ميل عليه وبسهوكه..خفت عليا يا محميحو
احمد ضحك ورمه علي الارض.. عيل تنح وقام
كلهمواقفين يضحكو
عز بضحك وبيسند انس… قوم
ـــــــــــ
تسريع الاحداث
قاعدو يهزرو مع بعض وعده اليوم وكلهم مبسوطين وعدت الايام وانس اتقدم لي جني ومامتها كانت مرحبا بهم جدا وفاطمه كانت مبسوطه بالنسب واتفقوا طبعابعد محيله من انس علي مامت جني ان يعملوا كتب كتاب وفرح على طول بعد شهرين وعز معاهم وجني كانت فرحانه ومش مصدقه ووافقت اما احمد كان بصص لي وعد بحب طول الوقت وقاعدو معاهم شويه وبعدها مشيو لما رجعو القصر كله طلع اوضه وانس كان عند وعد بيتاكد اخدت العلاج ولا لا
ـــــــــــ
وعد بفرح…مبسوط اووي ليك يا انس
انس باس راسها… عقبالك يا قلبي
وعد بصتله وتنحت …
انس … مالك
وعد ابتسمت… ابدا عايزه نام اليوم كان طويل
انس باس راسها… تمام تصبحي علي خير
وعد… وانت من اهلو مجرد ما انس طلع رجعت قاعدت وبتفكير
ـــــــــــ
قاطمه….حقيقي مش فاهمك
احمد… ليه بس يا تيتا
فاطمه… ليه انت اللي بتقوله دا وعد متستهلش كده
احمد…
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عالم تاني)