روايات

رواية عاقر الفصل الثاني 2 بقلم إيمان شلبي

رواية عاقر الفصل الثاني 2 بقلم إيمان شلبي

رواية عاقر البارت الثاني

رواية عاقر الجزء الثاني

رواية عاقر
رواية عاقر

رواية عاقر الحلقة الثانية

ورغم إنك على سريرك لا تفعل أي مجهود يُذكر، لكنك مزدحم! مزدحم بالذكريات ، بالتفاصيل وبمعركة قلبك وعقلك التي لا تنتهي ، رغم صمتك بداخلك ضجيج يبتلعك..!
في الحقيقه كان اكتر نص ممكن يعبر عن حالتي وانا قاعده في اوضتي وعلي سريري في بيت اهلي
قاعده ساكته ،مش بعيط ،مش بصرخ ،مش بحكي لحد احساسي
مش بعمل اي مجهود يُذكر
لكن في زحمه في دماغي
زحمه ذكريات
تفاصيل عيشتها معاه لاول مره في حياتي واستحاله تتنسي
صراع ابدي بين قبلي وعقلي
عقلي شايف أنه عمل الصح

 

قلبي بيلومني وشايف أنه اتوجع قبل ما يوجع قلبه!
سندت راسي علي المخده عشان أهرب في النوم كالعاده لما بتضايق
كنت لسه هغمض عيني بس الباب اتفتح فجأه ودخل كرم
قلبي دق بفرحه وابتسمت وانا بهمس بنبره كلها دموع
-كرم
اتنهد وهو بيقرب مني ببطئ وبيبصلي بعتاب لحد ما وقف قدام السرير
قومت اتعدلت وانا برفع راسي ابص في عيونه بأسف من غير ما انطق حرف
عيوني وعيونه كانت كفيله تحكي كل اللي جوانا !
قعد علي طرف السرير وبصلي وسكت لحظه وكأنه متردد يتكلم أو لا ؟
-هان عليكي العشره ياياسمين؟
بصيت النحيه التانيه وانا بحاول اتكلم بصوت ميكونش مهزوز
-ا انت عارف انا عملت كده ليه
-وانا قولتلك مش عايز حد غيرك يا ياسمين !
لفيت راسي وانا ببصله وبرد بصوت ممزوج بقهره ودموع
-هيجي يوم وهتحن لطفل ياكرم
وقتها هتتضطر تتجوز عليا من غير ما تعرفني عشان متجرحش مشاعري
ا انا ا انا عارفه انك بتحبني زي مانا بحبك ب بس اوقات ا اوقات بنضطر نكذب علي اللي بنحبهم عشان منخسرهمش
ا اوقات بنضطر نعمل حاجات من وراهم عشان منجرحش مشاعرهم

 

وانت اكيد هيجي يوم وهتتجوز عليا عشان تخلف
ا انا ا انا مش حمل اكتشف انك اتجوزت عليا
انا جيتلك بكل إرادتي وقولتلك اتجوز غيري عشان تقدر تجيب العيل اللي نفسك فيه بس انت رفضت
سكتت لحظه وانا بضغط علي ايدي عشان معيطش لكن مقدرتش
حطيت وشي بين ايديا وعيطت بحرقه وانا بهمس بصوت مكتوم
-انا تعبانه اوي ت تعبانه ومش عارفه اعمل ايه
مش سهل عليا اقولك روح اتجوز غيري وخلف منها عشان انا ارض بور مبخلفش
قرب مني وضمني وخباني جوا ضلوعه وهو بيهمس برقه
-اهدي ياحبيبتي اهدي عشان خاطري والله العظيم انا بحبك مش عايز حد غيرك ومش بفكر في الخلفه لو مش منك انتي
وبعدين الدكتور قالنا مفيش حاجه بعيده علي ربنا
حالتك مش ميؤس منها للدرجادي ياحبيبي والله هنلف تاني علي اكتر من دكتور
لو اضطرينا نسافر برا ونصرف اخر مليم هعمل كده
عشان خاطري كفايه اللي بتعمليه في نفسك وفيا ده
مسكت في الجاكيت بتاعه جامد وانا بضم نفسي لحضنه وبهمس بقلبي قبل لساني
-يااااارب
رفع رأسه لفوق وهو بيهمس بتوسل :
-يااارب
بعدني عن حضنه وحاوط وشي وهو بيمسح دموعي وبيبتسم برقه
-ممكن كفايه عياط وتقومي تلبسي عشان نرجع البيت
هزيت راسي وانا ببتسم ابتسامه باهته :
-ح حاضر
قومت لبست وحضرت شنطتي ورجعنا البيت كانت حوالي الساعة ٧ بالتقريب
اول ما دخلت اتنهدت براحه وكأني كنت غايبه من زمن !

 

قرب مني وباس راسي وهو بيهمس بحب :
-نورتي بيتك يا ياسمينتي
سندت راسي علي صدره وانا ببتسم بحب :
-ربنا يخليك ليا
-ويخليكي ليا
رفعت وشي وقولتله بندم :
-انا اسفه ياكرم
حاوط وشي وابتسم بهدوء :
-انا عمري ما ازعل منك وعارف أن كل اللي قولتيه من ورا قلبك
هويت راسي اكتر من مره بلهفه :
-والله من ورا قلبي والله
رد بغموض وهو بيضمني لحضنه :
-عارف اتمني أنتي اللي متزعليش مني
رديت باستغراب :
-ازعل منك ليه
اتنهد تنهيده طويله ورد بحيره :
-ولا حاجه ياحبيبتي
ادخلي غيري هدومك عقبال ما اطلب اكل عشان انا واقع من الجوع
-امممم طب ما تستني اعملك بيتزا
قفل عينه نص قفله ورد بشك :
-محروقه زي اول امبارح
حكيت فروه راسي بحرج :
-علي فكره انت السبب
-انا!!

 

-اه انت كنت بتكلمني في الفون وعمال تجولي كلام يدوخ جوي جوي ياخال
ضحك بعلو صوته وهو بيشيل خصله من شعري وبيحطها ورا ودني وبيبصلي في عيوني بهيام
-زي ايه مثلا؟؟
-امممممم زي انك بتحبني مثلا
-اوي اوي ياحسن
-وانا كمان بحبك اوي ياكرم
باس ايدي برقه واخدني في حضنه من غير ما ينطق حرف
وفي الحقيقه كنت حاسه أنه في حاجه مخبيها عني لكن مكنتش عارفه ايه هي !
-يلا ياروحي ادخلي غيري هدومك لهدوم خروج عشان أنا عازمك علي العشا برا
رديت بفرحه :
-بجد بجد ؟
-بجد هنزل بس اشتري حاجه وطالع علي طول
-اشطا فوريررررره
قولت كلامي وطلعت اجري علي الأوضه والإبتسامة مرسومه علي وشي
لكن !

 

اول ما دخلت الاوضه بدأت ابتسامتي تتلاشي بالتدريج وانا شايفه واحده قاعده علي السرير
لابسه هدوم مش محترمه ،حاطه ميك اب اوفر ،فارده شعرها
بتبصلي بابتسامه كلها شماته
قلبي اتنفض وانا بقرب منها ورُكبي بتخبط في بعض من الخوف
-ا ا انتي مين
ابتسمت ابتسامه صفراء وهي بتمضدغ لبانه وبتقولي بكل برود
-ضرتك ياحياتي
كلمتها كانت بمثابه خ”نجر مسم*وم اترشق في قلبي
حطيت ايدي علي بوقي وانا بهز راسي بهستريه :
-لا ل لاااا لا كرم ميعملش كده فيا لا
قامت وقفت وهي بتقرب مني بمياعه وبتبصلي من فوق لتحت باحتقار
-لا يعمل كده واكتر من كده كمان
انا مراته قبل ما تكوني انتي مراته ياقمر
صرخت في وشها بعن”ف وج*نون :
-انتي كدابه لا لا كرم ميعملش كده لا
شديتها من هدومها وانا بهزها بكل قوتي :

 

-انتي مين اللي زقك علينا هااا ردي عليا مين اللي زقك علينا
ضحكت ضحكه خليعه بكل سخريه :
-ايه جو المسلسلات ده ياحبيبتي
يابنتي بقولك انا مرررراته ولو مش مصدقه اوريكي القسيمه
سيبتها وانا ببعد خطوه لورا وبهز راسي بهستريه ودموع
قربت مني وهمست في ودني ب*غل :
-اقولك علي الكبيره ؟؟
كرم بيه هو اللي مش بيخلف
بعدت عني ونبره صوتها اتخنقت بالدموع وهي بتديني ضهرها
-فضلت خمس سنين فاكره أن العيب مني انا وبلوم نفسي
وطلبت منه يتجوز غيري عشان يخلف وهو ما صدق
فوراً راح اتجوزك وعايش معاكي احلي ايام حياته
لفت بصتلي بحقد وكره :

 

-كل ما كنت اطلب اشوفه يقولي اصلي مشغول
اصل ياسمين تعبانه ،اصل انا تعبان ومش قادر
قعدت علي طرف السرير وهي بتعيط بحرقه :
-كنت بستحمل واحط جزمه في بوقي عشان عارفه أن محدش هيستحملني لو اتطلقت وعارفه أن مفيش حد هيرضي يعيش مع واحده عاقر زي!!
لحد ما في يوم واحده صاحبتي طلبت مني التحاليل اللي عملتها انا وهو عشان تعرضها علي دكتور شاطر في انجلترا
هزت راسها بحزن وهي بتقولي بحزن :
-اكتشفت ان العيب منه مش مني انا
اكتشفت أنه زور كل التحاليل بتاعتي
تعرفي؟؟
بعد ما واجهته قالي ايه
قالي ايوه انا مش بخلف وعايزه تتطلقي وتغوري في س،تين داه*يه هطلقك
قعدت علي الارض وهي بتلطم علي خدها بوجع وقهره
-معرفتش اعمل ايه ، مليش حد ،اهلي ما صدقوا رموا طوبتي،اخواتي محدش فيهم بيطيقني
مليش حد في الدنيا غيره
بصتلي بوجع:

 

-كنت مضطره اعيش معاه حتي بعد ما خدعني
مسحتها دموعها بقوه وقامت وقفت قدامي وهي بتقولي بتحدي وكره
-انا وانتي طريقنا واحد ،كرم خدعنا احنا الاتنين لازم *ننت*قم منه
كنت ببصلها وانا شايفه كل حاجه قدامي طشاش
دماغي لفت والرؤيه بدأت تتلاشي وفجأه وبدون اي مقدمات وقعت علي الارض وانا بتمني من جوايا لو تكون دي آخر لحظه في حياتي …..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عاقر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى