رواية عاقر الفصل الثالث 3 بقلم إيمان شلبي
رواية عاقر البارت الثالث
رواية عاقر الجزء الثالث
رواية عاقر الحلقة الثالثة
-انتي بتعملي ايه هنا فهميني ودخلتي البيت ازاي
-ايه مش مراتك زي زيها!
وبعدين دخلت بالمفتاح النسخه اللي كنت فاكر انها ضايعه منك ،اصل بصراحه انا اللي سرقتها
مسكها من ذراعها وهو بيجز علي أسنانه :
-كنتي مراتي متنسيش اني طلقتك
حاوطت رقبته بدلال مصطنع وهي بتلمس وشه:
-ممكن تردني وابقي خدامه تحت رجليك
شال ايديها من علي رقبته بكل عصبيه وهو بيهزها بكل قوته
-قولتلها ايه عشان يحصلها كده؟!
بصتله بتحدي وغل :
-قولتلها الحقيقه
-حقيقه ايه ؟
ردت ببرود :
-حقيقه اني مراتك وكذبت عليها وقولتلها ان العيب مش مني ولا منها
وقربت منه وهي بتبصله بكل تحدي :
-عرفتها أن انت طول السنين دي كنت بتضحك عليا وعليها وان العيب منك
وبصتله ببراءه مصطنعه :
-بصراحه حطيت تاتش من عندي وقولتلها اني لسه علي ذمتك لحد دلوقتي و….
قاطع كلامها وهو بيقرب منها وبيحط أيده علي رقبتها يخ*نقها بكل غ*ل وعيونه بتخرج شرار
-آااااه كح كح كح كح كح
كان صدره بيطلع وينزل بعن*ف وعروق رقبته بارزه وهو بيقولها بغ*ل وكره
-هم**وتك هموو***ووتك
وشها بقي ازرق ونفسها بدأ يقل بس بصتله وردت بخنقه وصوت متقطع
-م مش فارقه م مش فارقه تم*وتني أو أو لا ك كده كده انا عايشه مي*ته بعد اللي عملته فيا
ا انا بكر*هك ب بكر-هك وع وعمري ما هسامحك ابدا ع عمري ما هسامحك علي كسره النفس اللي عيشتني فيها
ولا علي الذل اللي كنت بشوفه وانا معاك ،ع عمري ما هسامحك لانك خدعتني لما كنت لسه عيله صغيره وضحكت عليا بكلمتين حلوين لحد ما بقيت رخيصه وسلمت نفسى لواحد زيك
ع عمري ما هسامحك اني عيشت متجوزاك في السر ومعيشتش حياتي زي اي ست طبيعيه
انا غلطانه واستاهل كل اللي يجرالي ،ا اكيد ده عق*اب ربنا ليا عشان سمعت كلام الشيطان ورخصت نفسي وسلمتها لواحد ميستاهلش
ل لولا هد*دتك اني هعرف اهلك بكل حاجه مكنتش اتجوزتني ،وبعد ده كله حرمتني من اني اخلف ولما و ولما حملت قولتلي لازم العيل ينزل
صوتها اتخ*نق بالدموع وهي بتقول بضعف :
-ولما رفضت ا اخدتني غصب عني وخلتني انزله عشان متلبسش في حته عيل من واحده رخيصه زي مش انت قولتلي كده !
بس خلاص ك كل حاجه لازم تتعرف لازم كل الناس تعرف حقيقتك ياحق*ير يا…….
ضغط اكتر علي رقبتها بكل قوته وهو بيصرخ في وشها
-اخرسي اخرررررررررررررسي ا آاااااه
قالها بوجع لما انا ضربته بكوبايه علي دماغه ،اصل في الحقيقه انا كنت سامعه وشايفه كل حاجه
كنت مصدومه
قلبي مع كل حقيقه بتتقال يتشرخ اكتر ما هو مشروخ!
عيوني بتبكي بدل الدموع دم بالمعني الحرفي
دقات قلبي من كتر ماهي سريعه حسيته هيقف من كم الصدمات اللي جتلي من اقرب حد ليا !
وزعت نظراتي ما بينهم هما الاتنين بتوهان وصدمه احتلت كياني وانا بهز راسي بهستريه وخوف
-لا لا لااا ده مش حقيقي انا بحلم ا انا اكيد بحلم
حطت التانيه ايديها علي بوقها بصدمه وهي بتبصلي بتوتر
-يخربيتك انتي عملتي ايه موت*ي الراجل؟؟
قالت جملتها الاخيره وهي بتقعد علي ركبتها قدامه وبتتفحصه برعب
-كرم كرم انت كويس
فتح عيونه ورد بضعف ورأسه بتنزف:
-ا اطلبي الإسعاف
هزت راسها اكتر من مره :
-حاضر حاضر حاضر
وفعلا طلبت الإسعاف وانا واقفه في مكاني مش قادره اتحرك
مش قادره اعمل اي رد فعل
وكأني اتحولت لصنم!
اما عنها
سندته وحطت حته قماشه علي دماغه عشان توقف النز*يف وقعدته علي السرير لحد ما الإسعاف تيجي
كان في الوقت ده فقد الوعي ….
قربت مني وهي بتشدني من هدومي وبتهزني بج*نون
-لو حصله حاجه هموتك انتي سامعه لو حصله حاجه ه*مو*وووتك
رفعت عيوني وانا برد بتوهان :
-بعد كل اللي عمله فيكي خايفه عليه ؟؟
صرخت في وشي ودموعها علي خدها :
-ايوه عشان بحبه بالرغم من كل اللي عمله فيا بس بحبه ومقدرش اتخيل حياتي من غيررره
شيلت ايديها من علي هدومي وانا بهز راسي وببصلها وببصله بكل كره واحتقار
-انتوا الاتنين ازبل من بعض
وقربت من وشها وانا ببصلها بجرأه وتحدي معرفش جبتهم منين في وقت انا كنت منهاره فيه !
-اقولك حاجه ،انتي مصعبتيش عليا تعرفي ليه ؟!
عشان انتي رخيصه ومعندكيش كرامه ،انتي اللي سمحتيله يعمل فيكي كل ده
محدش كان ض*ربك علي ايدك وقالك تسلمي نفسك لواحد زي ده
وضربت رأسها بخفه وانا بشاور علي عقلها :
-ده موجود عشان نفكر قبل ما نعمل الحاجه
عيوني لمعت بالدموع وانا ببصله وبهمس بحزن :
-يمكن هو وشه وش ملايكه وقدر يخدعك ببرائته زي ما كان خادعني كل السنين دي بس برضو ده مش مبرر انك تفضلي عايشه مع واحد حقير زيه
لفيت وشي وعيطت بصمت وانا بحط ايدي علي بوقي
ومن بعدها اخدت نفس طويل ومسحت دموعي وانا بلف مره تانيه وببصلها بقرف
-اشبعوا ببعض ،متنسيش تحملي تاني وتخليه يسقطك ويقولك مش عايز عيل من واحده رخيصه زيك
كنت لسه هخرج بس رجعت تاني وانا بسألها بحيره وقهره
-طب بس مين فينا اللي مبيخلفش انا ولا هو ؟
اتنهدت وردت بهدوء :
-انتي بس هو السبب
-يعني ايه ؟؟
-يعني هو في أول الجواز مكانش عايز يخلف منك
كان بيحطلك برشام منع الحمل في الاكل او العصير او اي حاجه بتاكليها
بس بعد كده ندم
حطيت أيدها علي بوقها وهي بتعيط و بتبصلي بكره :
-ندم عشان حبك ،قالي انك الشخص الوحيد اللي خلي لحياته معني
ندم ونفسه في حته عيل منك بس للاسف ربنا عاقبه والبرشام خلاكي عاقر
هويت راسي بجن*ون وانا بقرب منها وبضر*بها بج*نون :
-انتوا مش بني ادمين انتوا حيو***اناااااات انا بكرهكم بكرهكممممم حسبي الله ونعم الوكيل فيكم
لفيت وقربت منه وانا بض*ربه بكل قوتي وب*صرخ ب*ج*نون وهستريه :
-انا بكرهككككك ياكرم بكررررهك قد ما حبيتتتتك
الباب خبط جريت تفتحه وانا مازلت بض*رب فيه
مكنتش حاسه بنفسي ،كنت عامله زي الم*جنونه
كنت تايهه ،مصدومه ،قلبي مفتور بي*نزف!
كانت ابشع صدمه مرت عليا في حياتي
مكنتش أتخيل الضربه تجيلي منه هو بالذات
اكتر شخص حبيته ،وثقت فيه ثقه عمياء
اكتر شخص راهنت عليه بحياتي
وبكل أسف خسرت الرهان
وحقيقي من اصدق الجمل اللي شوفتها
اللي انت في يوم حبيته وقدّرته
هو اللي اذاك.!”
دخلوا الممرضين وشافوني وانا بضرب فيه وحاولوا يبعدوني عنه بس أنا كنت بضرب فيهم وفي كل اللي أيده تطوله
قهره قلبي وقتها كانت مغيباني عن العالم
قدروا يبعدوني عنه واخدوه علي برا
واحد من الممرضين بشك:
-هي اللي عملت فيه كده ؟
فركت ايديها بتوتر وهي بالله ريقها :
-هه لا لا ده وقع علي الارض واتخبط في التربيزه
رد بشك :
-متأكده؟
-ايوه ايوه طبعا
-عموما لما يفوق كل حاجه هتبان بس لو قال كلام غير كده وقتها هنقدم فيكم بلاغ ونقول انتوا السبب وخصوصاً بعد اللي المدام كانت بتعمله
ردت بتوتر :
-ياخويا دي أخته و وكانت ب*تض-ربه عشان خايفه عليه
رد بسخريه:
-ازاي يعني ؟
-ع ع عشان ا اه عشان هو الوحيد اللي فاضلها من العيله بعد ما ابوها وامها ما**توا وهي من ساعه ما شافته كده منهاره ياحبه عيني
عماله تضرب فيه عشان يصحي و…..
قاطعتها بقوه وانا ببصلها بغ*ل وكره :
-الكلام ده مش حقيقي ،انا مراته وانا اللي ضربته كده ولو رجع بيا الزمن هعمل كده واكتر من كده كمان
وقربت منه وانا ببصله باستسلام:
-سلمني للبوليس خليه يسجني ،اهو السجن ارحم من اللي شوفته في دنيتي !
بصلي ورد بشفقه:
-ليه عملتي كده ؟؟
-عشان هو كد*اب وخا*ين وحق*ير وخدعني سنين كتير اوي
نبره صوتي اتخنقت بالدموع وانا برفع راسي وبقوله بصوت متقطع :
-انا مبكرهش في حياتي قده ،علي قد ما حبيته علي قد ما كرهته لما عرفت أنه السبب في اني مخلفش
اتنهد وبصلي بشفقه وهو بيطبط علي كتفي وبيهمسلي بخفوت :
-اهربي
-هه
-اهربي قبل ما البوليس يعرف واناهقول اني مشوفتش حاجه
رديت بتوهان :
-ليه؟
-لاني حاسس بيكي ،عشان بنتي اتحطت في نفس الموقف زمان
اهربي بسرعه
هزيت راسي بنفي وانا بمسح دموعي :
-انا معملتش حاجه عشان أهرب ،انا كنت بدافع عنها
-بتدافعي عن مين ؟
ردت هي بهدوء وتعب :
-عني انا
-مش فاهم
-كانت بتدافع عني عشان الحقير جوزي وجوزها حاول يموتني
هزيت راسي وانا برد بقوه :
-ايوه وهروح اسلم نفسي واقول الحقيقه انا مش جبانه
اتنهد وهو بيبصلنا بحيره :
-ارجوكي متعمليش اي حاجه دلوقتي لحد ما يفوق ونشوف هيقول ايه
-تمام
-عن اذنكم
ردت هي بلهفه :
-ثواني انا جايه مع حضرتك
وحطت وشها في الأرض بأحراج :
احم هغير هدومي بسرعه بس
-تمام هستناكي برا
خرج وهي لبست عبايه علي هدومها وطرحه وخرجت وراه
اما عني كنت واقفه في نص الاوضه ،دماغي بتلف بيا
كنت حاسه اني واقفه في متاهه حقيقيه
وفجأة وبدون اي مقدمات قعدت علي الارض وانا بحط وشي بين ايديا وبعيط بحرقه وصوت عالي
فضلت علي الحال ده يمكن اكتر من ربع ساعه
بعيط علي حظي ،قلبي ،حبي لشخص ميستاهلش
بعيط علي مشاعري اللي راحت هدر
الفون بتاعي رن رديت من غير ما اشوف الاسم
-الو
-ازيك يا ياسمين
قلبي اتنفض وانا برد بلهفه وكأنه طوق نجاه :
-عمر
رد بقلق :
-انتي كويسه
هزيت راسي بنفي ودموع :
-الحقني ياعمر الحقني
-انتي فين
بلعت ريقي ورديت بتعب :
-ف في البيت عندي
رد باستعجال :
-مسافه السكه وهكون عندك
قفل الفون وخمس دقايق ولقيت الباب بيخبط جامد
قومت وانا بجري نحيته وبفتحه بلهفه
اول ما شوفته قدامي اترميت في حضنه وانا بعيط :
-عمررر
بعدني بقلق وهو بيحاوط وشي :
-في ايه ايه اللي حصل
رديت بصوت متقطع :
-خ خاني و وخدعني طول السنين ديه
-هو مين ده ايه اللي حصل فهميني !
بدأت احكيله كل اللي حصل بالتفصيل وقلبي بيتحرق من القهر والوجع اللي جواه
ملامحه اتغيرت وبص قدامه وهو بيقول بنبره كلها شر
-نهايتك علي ايدي ياكرم يامنشاوي
بصلي بحنان وهو بيمسك ايدي وبيبوسها برقه وبيبوس راسي
-وحياه غلاوتك عندي حقك هجبهولك ،ادخلي ياحبيبتي حضري شنطه هدومك ويلا عشان اروحك
رديت بتعب :
-مش قادره
اخدني من ايدي وقعدني علي الكنبه وهو بيقولي بحنان :
-خليكي انا هحضرها
حضر الشنطه ونزلنا ركبنا عربيته واخدني علي البيت
اول ما وصلت اترميت في حضن ماما وعيطت بكل الوجع اللي جوايا
ماما بقلق :
-في ايه يابنتي مالك في ايه ،كرم جراله حاجه
اول ما جابت سيرته عيطت اكتر وهي مش فاهمه مالي
بصت لعمر بقلق :
-في ايه ياعمر مالها ياسمين
رد بحزن :
-كرم طلع متجوز ياخالتي
لطمت علي وشها :
-يامصيبتي السوده ازاي وليه ده بيموت فيها و
قاطعها عمر بجديه:
-دلوقتي دخليها اوضتها ياخالتي وبعدين نتكلم
هزت راسها وسندتني ودخلتني اوضتي ونيمتني علي سريري واخدتني في حضنها هي بتعيط
شويه وروحت في النوم أو تظاهرت اني نمت عشان اقدر اكون لوحدي
باست راسي وغطتني كويس وخرجت
فات نص ساعه ،كنت سانده راسي علي المخده ودموعي علي خدي
شويه والباب اتفتح ،غمضت عيني عشان محدش يتكلم في الموضوع لاني مكنتش قادره انطق حرف
-انا عارف أنك صاحيه ياياسمين
ضغطت علي شفايفي وغمضت عيني بقوه وانا برد بصوت مبحوح
-ارجوك ياعمر مش قادره اتكلم
قعد علي طرف السرير وطبطب علي راسي وهو بيبتسم برقه
-انا مش عايزك تتكلمي ،قومي اصر*خي ،عيطي ،كسري الأوضه ،اعملي اي حاجه بس متفضليش كده
سكت لحظه وهو بيقول بنبره غريبه :
-انا مش حمل يجرالك حاجه !
فتحت عيوني ورفعتها وانا ببصله بكسره:
-انا ليه بيحصل فيا كده
هو انا وحشه ياعمر ؟!
هز رأسه بلهفه :
-لا طبعا ده عشان ربنا بيحبك
-ازاي وانا حياتي متدمره بالشكل ده؟!
اتنهد تنهيده طويله ورد بعقلانية :
-يمكن انتي شايفه انها اتدمرت بس لو فكرتي شويه هتعرفي أن اللي جاي كله خير
تقدري تقوليلي لو كنتي خلفتي منه حته عيل واكتشفتي أنه متجوز عليكي كنتي هتعملي ايه
-ك كنت هتطلق
-بس ممكن كنتي تسامحي
رديت بذهول وانا بقوم اقعد :
-اسامح؟.
-عشان ابنك او بنتك كنتي ممكن تسامحي
-استحاله انت ازاي تقول كده
-ياسمين ياما ستات كتير عملت كده عشان عيالها
رديت بعصبيه ودموع :
-ستات معندهاش كرامه
-لا ستات بتحب عيالها اكتر من نفسها ،ماعلينا انتي دلوقتي مش خسرانه اي حاجه هتتطلقي منه وخلاص !
ابتسمت بسخريه :
-مش خسرانه حاجه؟؟
انت ليه ياعمر مش حاسس بيا
بصلي بصه غريبه مقدرتش افسرها وهو بيقولي بحزن
-انا اكتر واحد حاسس بيكي يا ياسمين
-انا خسرت كتير اوي ياعمر
خسرت عمري وصحتي ومشاعري وقلبي خسرت كل حاجه
مسك ايدي بحزن :
-انا اسف
-علي ايه ؟
-اسف علي كل حاجه حصلتلك
رديت بدموع :
-وانت ذنبك ايه ؟
شبك صوابعه في صوابعي وهو بيبص في عيوني :
-ذنبي اني ب……
قطع جملته اول ما الباب اتفتح ودخل “كرم” فجأه وهو بيقول بلهفه
-ياسمين انا…ايه ده انت بتعمل ايه هنا ؟؟
قام وقف وهو بيقرب منه بغض*ب وبيشده من هدومه
-انت ايه اللي جابك هنا ياحيو*ان
رفع حاجبه بابتسامه كلها سخريه:
-جيت في وقت مش مناسب ولا ايه
-انت كمان بتتريق ياو***”**
اتعصب كرم وبعد نفسه عنه وهو بيبصلي بغضب :
-ايه ياهانم ما صدقتي تخلصي مني عشان يخلالك الجو مع حبيب القلب ولا ايه
وفجأة وبدون اي مقدمات كانت ايد “عمر” بتنزل علي وشه بقلم صوته هز المكان
-ياسمين اشرف منك يازبا*له وحالا تطلقها بالذوق بدل وربي وربي اسجنك
قامت خناقه ما بينهم وانا بوزع نظراتي بخوف
مكنتش قادره اتحرك ولا اسلك ما بينهم
لولا رجوع بابا واخويا من الشغل في الوقت ده كان حد فيهم هيم*وت التاني
والمؤكد أن عمر اللي كان هيعمل كده !
بابا واخويا مكانوش فاهمين اي حاجه لحد ما عمر حكالهم الموضوع
وقتها قامت خناقه اكبر واخويا مسك كرم مخلاش فيه حته سليمه
فاتت ايام كنا في حوارات مبتخلصش لحد ما قدرت اتطلق منه بمساعده عمر وأصحابه المحامين
فات شهر حاولت اتعافي من اللي حصلي وفي الحقيقه لولا وجود عمر مكنتش هقدر أخطي خطوه واحده لقدام
هو مش أبن خالتي وبس هو اخويا وصاحبي وكل اللي ليا من وقت ما كنت صغيره وانا حاسه اننا روح واحده
-بقولك ايه انا زهقت
-مالك بس؟!
-عايز اتجوز ياستي
ابتسمت ابتسامه مهزوزه:
-تتجوز و وياتري مين اللي امها داعيه عليها ديه
رفع حاجبه بمراوغه :
-امك
-الاه عايز تتجوز خالتك ياعبيط
-توء انتي فاهمه غلط انا اقصد أن امك هي اللي داعيه عليكي في ليله القدر
قفلت عيني نص قفله ورديت بغباء :
-وانا امي تدعي عليا ليه
ضرب رأسه بخفه وهو بيهزها بيأس:
-غب*يه طول عمرك ماشاء الله
-لا بجد مش فاهمه
اتنهد تنهيده طويله وقام وقف وهو بيفرك أيده بتوتر :
-ياسمين انا ا احم ا انا انا
-انت علقت ولا ايه
-يخربيت الفصلان ياستي اخرسي خليني اتنيل اقول الكلمتين المحشورين
ضحكت جامد وانا بحط ايدي علي بوقي :
-خلاص خلاص سكت اهو قول
اخد نفس عميق وبص في عيوني وقالها بسرعه :
-ياسمين انا بحبك وعايز اتجوزك
رمشت بعيوني اكتر من مره بصدمه وانا بردد كلمته في عقلي
-ياسمين انا بحبك وعايز اتجوزك
قرب مني بقلق :
-بصي ل لولا كلامي ضايقك اعتبري اني مقولتش حاجه و….
قاطعته بذهول :
-ازاي احنا اخوات!!
رد بتشنج :
-اخوات مين يام اخوااات امي اسمها فتحيه وامك اسمها عدلات
-انت بتردح ياعمر
-احم تقريباً
-لا بجد بس انا مش بهزر احنا طول عمرنا زي الإخوات و…
-بس انا عمري ما اعتبرتك زي اختي يا ياسمين انا بحبك من زمان بس انتي اللي مش حاسه بيا
-معقوله؟
مسك ايدي بتوسل :
-ارجوكي تديني فرصه ،خليني اعيش ولو مره واحده مبسوط ،انا تعبت من كتر مانتي قريبه وفي نفس الوقت بعيده عني
ارجوكي يا ياسمين وافقي واوعدك هنسيكي كل اللي حصل وهعوضك
عيوني لمعت بالدموع وانا بهز راسي اكتر من مره :
-م موافقه ياعمر موافقه اديك عمري كله لاني واثقه ان انت الوحيد اللي مش هتخدعني زي اللي فات
باس ايدي برقه وهو بيمسح دموعي :
-شهور العده بتاعتك تخلص وهنتجوز موافقه ؟؟
-موافقه بس بس …..
-انتي في امل كبير تخلفي
-بجد ياعمر بجد
-بجد ياروحي أن شاء الله هنسافر امريكا وتتعالجي ونخلف بيبي زي القمر زيك
ضغطت علي أيده وانا ببصله بأمتنان:
-شكرا انك في حياتي
مابعد سنين من التوهة
ومن قلة أمل خدني
يشاء ربك يعوضني
وتيجي حياتي تمليها امل وحنان
ياأجمل خطوة بابدأها
ياقصة مش مصدقها لحد الآن
بقى انتي يانجمة يا نقيه
يا عاليه ياصعبه ياعصية
بقا انتي تفكري فيا ..؟ ❤️’
تمت
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عاقر)