روايات

رواية عاشق مرام الفصل السادس والعشرون 26 بقلم آلاء حجاج

رواية عاشق مرام الفصل السادس والعشرون 26 بقلم آلاء حجاج

رواية عاشق مرام الجزء السادس والعشرون

رواية عاشق مرام البارت السادس والعشرون

عاشق مرام
عاشق مرام

رواية عاشق مرام الحلقة السادسة والعشرون

دخلت مرام مرام إلى الحمام فأمسكت بطنها واحسن بوجع شديد فنظرت إلى رجلها وانصدمت عندما وجدت دم
مرام بعياط: الحقنى يمحمد
ليدخل محمد سريعا عليها وانصدم عندما رأى شكلها لياخذها سريعاً إلى المستشفى
بعد مرور وقت دخل محمد حاملاً مرام التي فقدت الوعي
محمد بصوت عالى: حد يجي هنا بسرعه
جاءت الممرضه ووضعتها على العربه لتدخلها الى الغرفه
ذهب محمد وراءها ليطمئن على زوجته وحبيبته وبعد كشف الدكتوره نُقلت مرام إلى غرفه العمليات
قعد محمد وهوا خائفا على زوجته لا يعلم ما سوف يصيبها ولكن يدعوا الله أن يشفيها وتقوم بالسلامة
بعد مرور ساعتين كان محمد بالخارج يدعوا الى الله أن يخرج مرام على خير قطعه خروج الممرضه ليذهب إليها سريعاً
محمد بسرعه: مرام مرام عامله اي كويسه صح
الممرضه: الف مبروك رزقت بثلاثة اطفال بنتين وولد
محمد بعصبيه : مراتى كويسه طمنينى عليها
كادت أن تتكلم ولكن سابقتها قول الدكتوره: روحى انتى
محمد بسرعه: مراتى يادكتوره كويسه طمنينى عليها
الدكتوره بهدوء : احنا الحمدلله عرفنا نولدها لأنها ولاده مبكره بس
محمد بقلق : بس اى
الدكتوره بحزن : لو مبقتش خلال 24 ساعه هتدخل فى غيبوبه
احس وكان جردلا من الماء البارد صب عليه
محمد بصدمه : اي
الدكتوره: احنا لازم نستنى وان شاء الله خير
محمد: طب اقدر ادخلها
الدكتوره: اه سيتم نقلها اوضه عاديه دلوقتى لتكمل والجنين الثلاثة هيفضلوا فى الحضانه اسبوعين لأنهم مولودين قبل مواعيدهم
أومأ إليها محمد لترحل هيا بهدوء
بعد مرور وقت تم نقل مرام إلى الغرفه ودخل محمد الى الغرفه ونظر إلى وجهها الشاحب تقرب منها بحزن والدموع تسيل من عينه خائفاً على صغيرته أمسك يدها واقبل يقبل يدها وهو يطلب منها الاستيقاظ وعدم تركه وحيد
محمد بدموع : عارف انك اتاذيتى بسببى كتير وانك اتوجعتى وانك موجودة هنا بسببى بس ارجوك متسيبنيش أنا بحبك يا مرام قومى علشان تربى ولادنا مع بعض قومى وانا هقولك كل يوم انى بحبك وانك عالمى
كانت هيا ساكنه لا تسمع ما حولها بينما محمد يتكلم وهوا يدعوا الله أن تقوم ولم يعلم أحد من العائله ما حدث لأنهم فى وقت متأخر
نهض محمد بحزن وخرج عندما جاءه اتصال
محمد: الو
زياد: اي يا محمد معلش لو رنين متأخر كنت بس عاوز أسألك على ملف ولكن قاطعه محمد قائلاً: مش وقته يزياد
زياد بقلق : انت فين ومال صوتك
محمد: أنا فى المستشفى
زياد: انت كويس و المدام كويسه ؟؟
قص محمد له باختصار ما حدث وبعد غلقه معه سمع صوت مرام وهيا تصرخ
ليتجه إليها سريعاً
مرام بصراخ : عملتوا فيا اي وفيه ولادى
لم تعلم أنها ولدت لياتى محمد سريعاً وحضنها وكأن الحياه عادت إليه من جديد لتبكى مرام وهيا تقول : عملوا فيا اي ولادى كويسين صح
محمد: اه يحبيبى كويسين ليضمها إليه أكثر حمدالله على السلامه يا حبيبتي ليبتعد عنها قائلا نامى انتى محتاجه راحه ودخلت الدكتوره ووضعت لها مخدر بسبب انهيارها لتخلد فى نوم عميق
لم تمر سوى ساعه وأتت عائلة مرام ومحمد
نظر محمد الى زياد: مش قولتلك متعرفش حد
زياد: والله يمحمد كنت هاجى لوحدى بس مريم سمعت المكالمه ورنا على مامتك وانت عارف بقى
محمد للجميع : طيب ياجماعه شكراً على وجودكوا تقدروا تروحو مرام نايمه والحمد لله اطمنت عليها روحو ارتاحوا والثلج تعالو
ذهب الجميع بعد إصرار محمد ودخل أمسك يد زوجته وحمد الله على استيقاظ فتاته
فى الصباح لم يحس محمد ونام على نفسه ممسكا بيد مرام
استيقظت مرام وقالت بصوت ضعيف: محمد
لم يستجب لها لانه نائم بعمق لتحرك يدها فاستيقظ على حركتها
محمد: انتى كويسه حاسه بحاجه وجعاكى
مرام بابتسامة: كويسه يا حبيبى الحمدلله
تنهد محمد ونظر إليها بفرح : حمدالله على السلامه بصى انتى مش هتتحركى شهر قدام الدكتوره قالت ومش هتاصرى عليا خالص
مرام : حاضر
محمد: وهتشربى اللبن علشان يغذيكى وهتفضلى تاخدي مقويات طول الشهر
ابتسمت مرام على حركته: حاضر هعملك كل اللى عايزه مش هتعرفنى جبت اي
محمد بفرح: جبتى بنتين وولد
مرام بفرح و دموع: الحمدلله طب مش هشوفهم
محمد : هما هيبقوا فى الحضانه اسبوعين علشان اتولدوا بدرى ليكمل بمرح عاوزك كده تقومى بالسلامة علشان الففك العالم كله
مرام : وهتجيبلى حاجه حلوه
محمد بابتسامة: وهجيبلك حاجه حلوه
ابتسمت إليه وقالت بحب : ربنا عوضنى بيك وبمريم و هدهد و بعدها رجع لي عائلتى و مش بس كده خلاني اخلف رغم الظروف ربنا كريم اوووى
قطع كلامهم دخول عائلتهم
حنان بدموع: حبيبتى انتى كويسه
مرام: الحمد لله يماما
نظرت الجميع إليها بصدمه لأنها اول مره تقول لها امى
نظرت مرام إلى زين : مش هايجة تسلم عليا يابابا
تقرب منها مقبلا يدها : حمدالله على السلامه
مرام: الله يسلمك وعاشوا فى حياة سعيدة لم تتخللها خناق مرام ومحمد وزيادة حب كل منهم إلى الآخر
ـــــــــــــــــــ تمت بحمد الله ـــــــــــــــــــ

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عاشق مرام)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى