روايات

رواية عاشقة الفصل الأول 1 بقلم سولييه نصار

رواية عاشقة الفصل الأول 1 بقلم سولييه نصار

رواية عاشقة الجزء الأول

رواية عاشقة البارت الأول

عاشقة
عاشقة

رواية عاشقة الحلقة الأولى

-انا جاي ليكي هنا وبترجاكي أنك متتجوزيش جوزي ومتد مريش حياتنا….الرجالة مخلصتش يا بسنت !!
قولتها لبسنت وانا بترجاها كانت الدموع بتنزل من عينيا …وانا حاسة بخـ نقة كبيرة مش قادرة اني أنا بعمل كده …أنا بترجى بسنت انها متتجوزش سلطان …
بصتلي بسنت بصدمة وقالت:
-ايه اللي انتي بتقوليه ده يا دعاء …انتي واعيه بتقولي ايه ؟!مفيش حاجة تمت غصب عنك …انتي اللي بنفسك اللي سعيتي عشان اتجوز سلطان …انتي اللي اقنعتيه وبعد ما خلاص كتب كتابي هيكون بكرة عايزاني الغي كل حاجة ….عايزاني اد مر احلامي بإيدي !!!!
بكيت وقولت:بقلم سولييه نصار
-كنت غلطا نة. ..كنت غبـ ية يا بسنت …مكانش لازم أعمل كده …أنا اكتشفت اني بحب سلطان …أنا بعشقه مش هقدر اشارك حد فيه …عشان خاطري الغي كل حاجة وربنا هيعوضك بالاحسن منه ….
هزت راسها وبكت وهي بتقول:
-أنتي انا نية يا دعاء ….عايزة تد مري حياتي …بعد ما خلاص الدنيا ضحكتلي وهتجوز أخيرا بعد ما عديت التلاتين سنة جاية تقفليها في وشي …حرام عليكي …انتي من الأول قولتي أنك.مش معترضة على جوازي من جوزك …انتي بنفسك جيتي طلبتيني ايه اللي حصل.
عيـ طت وانا بقول بإ نهيار :
-غيرت رأيي أنا مش هستحمل ان جوزي يتجوز عليا افهميني ارجوكي …مش هقدر …ده صعب عليا ….
-ومكانش صعب ليه الشهور اللي فاتت …مكانش صعب ليه وانتي شغاله تز ني عليا عشان اتجوز جوزك وبتقولي مش معترضة وانك هتعامليني كأختك…هي قلوب الناس لعبة في ايديكي يا دعاء ..حرام عليكي…عايزة تحر قي قلبي وقلب اهلي ليه…اتقي الله ….لا يا دعاء أنا اسفة أنا مش لعبة في ايديكي …أنا مش موافقة …أنا هكمل في الجوازة دي ….لما سلطان بنفسه يقول مش عايز أنا هبعد…
بصتلها بصدمة وانا ببكي حسيت ان الدنيا بتلف بيا ….فضلت اعيط جامد بس هي كمان كانت بتعيط …هي كمان كانت صعبانة عليا …أنا السبب في كل حاجة ….

كنت ماشية في الشارع وانا بمسح دموعي ….كنت حاسة بقهـ رة غير طبيعية…أنا اللي عملت في نفسي كده …أنا اللي د مرت حياتي …أنا السبب في كل حاجة ….أنا وسلطان اتجوزنا عن حب ….حب كبير اووي كان الكل بيحـ سدنا على حبنا سلطان كان راجل فعلا …عمره ما زعلني ولا رفضلي طلب…كان نعم الزوج …مكانش منغص حياتنا في جوازنا الا حملي اللي اتأخر …الموضوع عملي ر عب بس سلطان كان بيهديني وبيقول أننا مش مستعجلين….وبعد مرور سنة صممت اروح الدكتور وكانت اسو أ لحظة في حياتي …تحاليلي طلعت اني مبخلفش…أنا كنت عاقر !!!وقتها انها.رت وفضلت اعيط جامد …..سلطان حاول يهديني بس مقدرش …دخلت في نوبة اكتئاب وسلطان وقف معايا ووداني دكتور نفسي …كان حزين على حالي…لما بدأت استرد نفسي شوية بعد شهور جاتلي حماتي اللي كنت بعتبرها امي التانية من كتر حبي ليها…لسه فاكرة كلامها اللي كان صدمة تاني ….

كانت نورهان حماتي قاعدة وهي بتبصلي بشفقة …قربت مني وقالت:
-انا قصدت اجي لما يكون سلطان في الشغل …اعذريني يا دعاء انتي زي بنتي وبحبك والله …بس سلطان نور عيني…سلطان ابني الوحيد وانا نفسي اشوفله عيل قبل ما امو.ت …ربنا يعلم انتي الوحيدة اللي اتمنيتك تكوني مرات ابني وحبيتك والله بس دي ارادة ربنا والتعدد شرع الله اللي منقدرش ننكـ ره ودلوقتي ابني من حقه يتجوز من حقه يكون ليه ابن من صلبه يا دعاء …أنا عرضت عليه وهو رفض تماما …هو خايف يخـ سرك …عشان كده أنا جايالك وبطلب منك أنك تقنعيه انه يتجوز ….خليه يتجوز يا دعاء وانا عندي العروسة!!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عاشقة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى