روايات

رواية ظننته حبا الفصل العاشر 10 بقلم سحر السحرتي

رواية ظننته حبا الفصل العاشر 10 بقلم سحر السحرتي

رواية ظننته حبا الجزء العاشر

رواية ظننته حبا البارت العاشر

ظننته حبا
ظننته حبا

رواية ظننته حبا الحلقة العاشرة

*تظاهرت جودي بانك-سار يدها وبدات في الصراخ
:اه الحقني يا باسل ايدي اتكس-رت
:فزع من صراخها
:ايه بتقولي ايه انا ما عملتش حاجه
: انت مش بتحس بنفسك حرام عليك الحقني
: اعمل ايه دلوقتي
:هات تليفوني اكلم سلوى
: وهي سلوى هتعمل ايه
:هي دكتوره علاج طبيعي اكيد تعرف دكتور عظام كويس نروح عنده لو كان جواد هنا كان اتصرف
:يا ريته ما سافر حاضر خذي التليفون ومش هوصيكي انت وقعتي
*نظرت له بغيظ وغضب
: اكيد طبعا او ممكن داس عليا قطر
:فيكي حيل تهزري
:اوعى تحط ايدك علي والله ما هسكت جسمي ما فيش فيه حته سليمه كفايه ايدي اللي كس-رتها
: انا مش هحاسبك عشان ايدك المك-سوره
:كثر خيرك
:حاسس انك بتتريقي
: انا اقدر روح هات لي ثلج احطه على ايدي على ما اكلم سلوى
*ذهب واتصلت على سلوى
: ايه يا عروسه وحشتك
:اسمعيني بسرعه الله يخليك الحقيني و نفذي زي ما هقول لك
*ذهبت للطبيب الذي رشحته لها سلوى و قابلتها بدورها عنده
:خليك يا باسل استريح انا هدخل معاها و اطمنك شكلك قلقان قوي
:اه يا سلوى انا مش هستحمل المها
:واضح وكنت فين لما وقعت
:كنت نايم وهي كانت بتجيب حاجه من فوق دولاب المطبخ
:غريبه دي قالت وقعت من على السلم
:مش مركز من الخضة عليها
*دخل الطبيب
:اهلا وسهلا خير بتشتكي من ايه انا ما اقدرش اتاخر على دكتوره سلوى
: انا اسفه يا دكتور بس انا فعلا محتاجه تركب لي جبس بس انا سليمه
: ليه كده
:ارجوك من غير اسئله وجوزي لازم يفهم انه ك-سر مضاعف ويا ريت استريح من اي حركه عشان الك-سر يلم وما يحصلش تشوه لليد
:محتاج افهم لان اللي هعمله غلط
بقلمي سحر السحرتي
: وانت بتجبسني هتلاقي علامات ض-رب على ايدي ولو كان ينفع كنت وريت لك بقيه جسمي
*سلوى بعصبيه
:انت هتفضلي ساكته لغايه امتى
: اديني بس فتره الجبس وانا هتصرف
: ازاي مش هترجعي غير لما تموتي في ايده
*تحدثت بدموع و حسره
:ارجوك يا سلوى ساعديني بس هشتكي لمين وانا ما كملتش 10 ايام جواز
:صعق الدكتور من سماعه لكلماتها
:انا هساعدك بس ممكن اعرف ناويه تعملي ايه
:هكمل دوره الدفاع عن النفس اللي بدأتها وانا في الجبس و هقعد عند ماما عشان اعرف انزل النادي ومش هرجع غير لما اقدر ادافع عن نفسي انا مش هسكت بعد كده
: انت شايفه ان ده الحل
: باسل من النوع الجبان ولو لقاني رديت عليه هيحترم نفسه واهي تجربه مش هخسر حاجه اكثر من اللي انا خسرته
:طب ما تدخلي اهلك عشان يقف عند حده
*نظرت للاسفل بخجل ردت سلوى
:هو للاسف يا دكتور ظروفها العائليه تمنع
:طب انا هعمل لك جبس تقدري تفكيه و اعرفك تخلعيه و تركبيه ازاي عشان تقدري تتمرني وابقي طمنيني عليك
:متشكره قوي يا دكتور
: دكتوره سلوى تؤمر بس وانا انفذ
*نظرت له وجدته ينظر لسلوى بحب واعجاب
:وانا زياده شكر كل ما اجيلك هجيبها معايا
*ضحك :لا مش محتاجه تتعبيها احنا خلاص كلها كم يوم و هنعلن خطوبتنا
:الف مبروك يا حبيبتى
:اقعدوا هنا بقى شويه وانا هطلع لجوزك نستنى الاشعه و اهول من الاصابه واقترح عليه يخليك تباتي عند مامتك وما تنسيش تتالمي شويه
*بعد ان خرج حضنت سلوى
:مبروك يا سولي ايه الدكتور العسل ده يا رب تفرحي
*نظرت لها بحزن
:مالك يا سلوى مش فرحانه
: لا زعلانه عليك انا خايفه من اللي ناويه تعمليه المفروض تبلغي اهلك احسن يض-ربك يم-وتك
:انا كده كده مي-ته بس ناقص الدفنه يا ريت م-ت مع جوري زمان كنت هريح و استريح
: ليه بتقولي كده يا حبيبتي يعني هشتكي لمين ما انت عارفه الظروف انا هقعد عند ماما وباسل خلاص بعد بكره راجع الشغل و هروح النادي اتدرب لما اشوف اخرتها معاه
بقلمي سحر السحرتي
*خرج الدكتور فعلا بدا في شرح الاص-ابه كم هي قويه ومؤلمه لا يستطيع انسان ان يتحملها وقد علم من جودي انها كانت مك-سوره وهي صغيره في نفس الزراع فاستغل ذلك ايضا
: يفضل يا استاذ باسل لو والدتها موجوده تقعد معاها لانها ممنوع عنها الحركه ومش هتقدر تخدمك ولو انت تقدر تخدمها خلاص تمام
: لا اخدمها ايه هي تقعد عند مامتها وانا عند ماما هيبقى الوضع احسن لينا وعموما هما الاثنين في نفس العماره يعني مش هبعد عنها
*نظر له بدهشه من هذا الزوج الجاحد فهو من تسبب في اص-ابه زوجته ويرفض ان يكفر عن خطؤه بخدمتها فاستراح ضميره لما سيقوم به
*اوصل باسل جودي على منزل والدتها وعلامات الحزن المصطنعه على وجهه
مها :خير يا جودي ايه اللي حصل
باسل :وقعت من على السلم يا طنط معلش بقى مضطره تقعد معاكي الدكتور قال ترتاح وانا هنزل الشغل بعد بكره ومش هقدر اخدمها وانت عارفه بتاخر في الشغل لو كانت اجازه كنت حطيتها في عينيا
جودي: طبعا يا حبيبي انت هتقول لي
*كان قد اخبرها الطبيب بحواره معه وانه رفض خدمتها
:مع السلامه انت بقى يا باسل عشان تلحق تطلع لطنط قبل ما تنام
مها :معقول قبل ما ياكل
: لا ما هو ماكلني كويس كفايه اكل كده
*نظر لها بحده فهو يعلم مغزى ما تقول
:تعالى اوصلك غرفتك و اطمن عليك
*همست له: لا حنين قوي
*دخلت وتحدث بعصبيه
: معناه ايه كلام اللي كنت بتلقحي عليا بيه بره ده
: زي ما فهمت انت حتى ما اعتذرتش … اسمع يا باسل اخر كلام عندي ممكن تروح تكشف عند دكتور متخصص لان بجد تعبت ومش هسكت
: هتعملي ايه يعني
:مش هرجع البيت و ما تخافش مش هقول لحد حاجه بس ممكن اقول ان حصل خلاف بيننا وانت اللي ك-سرت ايدي
*حاول استعطفها بكلمات الحب والغزل كما كان يفعل
:ما بقتش باكل من الكلام ده
:يعني يرضيكي هروح اقول للدكتور ايه
:المرض مش عيب مش يمكن تكون حاجه بسيطه محتاج مقويات مثلا ايه المانع ترحم نفسك من العذاب ده و ترحمني من ايدك المرزبه دي
: حاضر يا جودي بس عشان منظري ما تقوليش لحد
: قلت لك مره و هقول تاني دي اسرار بيت ما ينفعش حد يعرفها
:طب يا حبيبتي عايزه حاجه
:منك لا شكرا
بقلمي سحر السحرتي
: انت لسه زعلانه مش عايزه تعذريني ولا تقدري موقفي و تقفي جنبي
:كل ده ومش واقفه جنبك عايز تك-سر رجلي كمان ولا ايه
: يا باي انت زعلك وحش دي مش عيشه
: فعلا دي مش عيشه روح عند مامتك مع السلامه
*نظر لها بسخريه منها وكانه لم يفعل اي خطا
*اغلقت باب الغرفه وبكت الى ان جفت الدموع طرق الباب ودخل فريد
: ازيك يا حبيبتي عامله ايه
:كويسه يا حبيبي انت عامل ايه
:كويس انت كنت بتعيطي
:اه الك-سر وجع ايدي والمسكن مش عامل حاجه
:معلش يا حبيبتي هتبقي كويسه لو محتاجه حاجه انا جنبك
:ليه بتقول كده
:شكلك باين عليه وغيري البيجامه دي عشان الكدم-ات باينه
:دي كدم-ات من الواقعه على السلم
:جودي انا صحيح اصغر منك بس بفهم و العبايه اللي كنت لابساها يوم ما جينا نبارك لك في الصباحية وانت بتقعدي بينت رجلك وشفت برده كدم-ات زيها بس ما رضيتش اتكلم …. هو اه ابن عمي بس مش هسكت لما اعرف انه بيض-رب اختي
: ده مش ض-رب دي غشوميه هناخد وقت على ما نتعود على بعض و طباع بعض
: انا جنبك و سندك يا جودي
:كبرت يا حبيبي
*بكت وهي تقول
: يعني لو حصل حاجه اقدر اعتمد عليك
:ما تبكيش تحبي تشوفي دلوقتي يوضع سره في اصغر خلقه
:لا مش عايز اشوف انا فعلا وقعت
:عيني في عينك
*ضحكت: انا وقعت على بوزي هههههه
*ضحك معها وضمها و طبطب عليها وكانه اكبر منها ب 10 سنوات وليست هي الاكبر
: انا فعلا كنت محتاجه الحضن ده
:عارف يا حبيبتي اسيبك تستريحي
*تعجبت لهذا القدر فها هو اخيها الصغير الان احن من اي شخص
*بدات جودي في تنفيذ خطتها بتعلم الدفاع عن النفس
*بعد مرور اسبوع دخل باسل غرفة جودي وهو سعيد
:خير يا باسل مبسوط قوي كده ليه
:انا لسه راجع من عند الدكتور وقال لي اني سليم وما فيش اي مرض هو مجرد توتر وارهاق بس هيروح مع الوقت
: الحمد لله كويس شفت لما سمعت كلامي طلع الموضوع بسيط
:طب يلا بينا
:على فين ان شاء الله
: نروح عايزك في كام كلمه
: لا مش هعمل اي حاجه قبل ما افك الجبس انت ناسي انه ك-سر مضاعف وعايز راحه وانت لو اتعصبت و ض-ربتني ممكن دراعي يبوظ خالص
:ما تخافيش مش همد ايدي عليك ما انا عرفت ان هو توتر
:لا اخاف وكذا مره قلت مش همد ايدي وعملتها ثلاث مرات خلال 10 ايام منهم مره الك-سر
:جودي بقول لك ايه
:نعم
*بتحدي
: انا قلت اللي عندي اصبر لما عملتك السوداء تخف و اديني طلعت مش السبب لا انا بارده ولا جبله زي ما انت قلت وطلع توتر
:يعني مش هتيجي
: اسفه سوابقك معايا كثير و بطلت اسامح واعدي ما فيش قدامك الا الصبر
: انت اتغيرتي قوي
: البركه في حضرتك وبعدين بقى لك اسبوع لاجيت ولا اتصلت انت لك عين كمان تتكلم
:هو المفروض مين اللي يتصل على مين
*تحدثت بحده وغضب لانها تحتمي في اهلها
: والله اللي اعرفه ان اللي غلطان اللي زي جنابك وانا اصلا مريضه حتى لو انت مش غلطان المفروض انت اللي تسال
:هو انت هتذليني
بقلمي سحر السحرتي
*دخل فريد على صوتهم العالي فقد كان شاب في الصف الثاني الثانوي ولكنه كان طويل مفتول العضلات نظر لباسل نظرة حاده
:صوتك عالي ليه يا باسل
*تخوف باسل منه
:ايه باسل دي من غير ابيه
:ما انت بقيت ابو نسب ما فيش داعي بقى للالقاب
*نظرت له جودي باعجاب وفخر وكانت تريد ان تذهب و تحتضنه وتقول له :ادي له على دماغه
*تخوف باسل من رده ونظرته
:ايه يا عم مراتي و بتكلم معاها و شدينا شويه
: مراتك اه بس خذ بالك انها اختي واللي يفكر بس .. يفكر يزعلها ما يلومش غير نفسه
*باسل حب يعمل فيها جامد دفعه هو يمزح معه
: يا عم وسع انت هتخوفني دي اختك دي في عيني
: طب خلي بالك لو نزلت من عينك هقلع-ها لك
:هي ايه دي
:عينك
: هههههه هزارك تقيل يا فريد
*بكل جديه :مش بهزر
*ونظر لجودي :مزعلك ولا حاجه
:ده انا اصلي وحشته و عايزني اروح بقول له مش هتقدر تخدمني
*بنفس الجديه :عندك حق مش هتمشي من هنا الا لما تخفي واللي يقول لك روحي قولي له خذ الاذن من فريد
*كانت جودي طائره من السعاده ولكنها اخفتها خوفا من بطش باسل
: اصل هفهمك يا استاذ فريد احنا لسه عرسان جداد وهي وحشتني وانت شاب بقى نفسي احضنها
:ما تحضنها حد كلمك هنا وبعدين واحده و مريضه ايديها مك-سوره استحملها يعني انت لو كنت وقعت ورقبتك اتك-سرت كانت هي هتقصر معاك
*تحسس باسل رقبته
: بعد الشر يا اخي دى فال تقوله
:بعرفك ان اختي اصيله بس يلا روح عشان معاد الدواء بتاعها وهي بتاخده من هنا و بتنام من هنا ما تقطعش الجوابات
: طب يا جودي يا حبيبتي عايزه حاجه
:لا يا باسل شكرا
*خرج باسل واسرع من خطواته خوفا من فريد
*قامت جودي و احتضنت فريد بقوه وهي تبكي
:انا مش عارفه من غيرك كان ممكن اعمل ايه معاه
:هتيجي لاخوك حبيبك طبعا ياما دفعتي عني وانا صغير لما كنا بنلعب تحت عند جدو
: انا بحبك قوي يا فريد انت مش عارف سندتك ليا فرحت قلبي ازاي
: انا معاكي يا قلبي بس بلاش تبكي بالشكل ده بتقط-عي قلبي
:انت مش عارف انا كنت مفتقده الاحساس ده ازاي انا ابيع عمري كله واشتري لحظه واحده من دي
:بعد الشر عنك يا حبيبتي طول ما انا موجود ما تشيليش هم
:ربنا يحفظك ويبارك لنا في عضلاتك دي هههههه ما شاء الله ده انا خريجة تربيه رياضيه ما عملتش ربعهم
: اصلي راسم ابقى زبوط جيش أو شرطه مش فارقه
:اه يا واد يا فيري و اتصور وانا معاك و هض-رب لك تعظيم سلام وانت رايح وانت جاي
: وا د وفيري خلاص هعملها واشوف احلى تعظيم سلام
: تمام يا فندم
*وهي تؤدي التحيه بكل جديه و ضحكا
: بس جوزك مشي من هنا و قفاه بيامر عيش
: تصدق كان نفسي تض-ربه
:هيحصل بس يغلط غلطه عمره و يزعلك هشلف-طه
:فيري يا جامد
*مرت الايام وكانت تنتظر جودي الذهاب للطبيب لتفك الجبس المزعوم علمت ناهد باليوم فاتفقت مع سيلا على تنفيذ الخطه
#كيف كانت خطوات الخطه وهل تم تنفيذها كلها بطريقه صحيحه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ظننته حبا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى