روايات

رواية ظننته حبا الفصل الحادي عشر 11 بقلم سحر السحرتي

رواية ظننته حبا الفصل الحادي عشر 11 بقلم سحر السحرتي

رواية ظننته حبا الجزء الحادي عشر

رواية ظننته حبا البارت الحادي عشر

ظننته حبا
ظننته حبا

رواية ظننته حبا الحلقة الحادية عشر

*اتصلت سيلا على جودي مساء
:جوجو حبيبتي عايزه فستان سهره عشان خطوبه واحده صاحبتي
:امتى يا قلبي
:بكره
:ايه بكره ما قلتيش من بدري ليه عشان اقدر اروح اجيبه
:بصراحه كنت مستنيه واحده صاحبتي طلعت ندله وكانت وعداني هنلبس زي بعض بس حصل لها ظرف ومش هتحضر وهي اللي كانت هتجيب الفساتين
:صعب يا سوسو بكره عندي معاد مع الدكتور عشان افك الجبس
:طب خلي باسل يديهوني ولا فيها مشكله
بقلمي سحر السحرتي
:لا تمام خلاص هروح للدكتور و احصلك على البيت
:في حد رايح معاكي
: فريد كان هيجي بس المدرس هيدي له حصه زياده عشان امتحان الكورس فبابا هو اللي هيجي معايا
:خلاص خليه يروح معاكي على شقتك عشان يوصلني للخطوبه بعدها
: هههههه كده هناخذه مقاوله هيض-ربنا احنا الاثنين
:لا ما تخافيش هو بيحبنا وانا كنت قايله له عليها
:يعني هتلبسي عندي
:اه وانت هتعملي لي ميك اب عشان بابا ما يزعقش ويقول لي مزوداها
: من عيني اول استغلال لايدي بعد فك الجبس اشوفك بكره
*اغلقت سيلا مع جودي ونظرت لناهد
: تمام يا ماما
: تعالي بقى نراجع هتعملي ايه بكره كده ضمنا ان ابوك هيبقى موجود …. خدي الخاتم ده اوعي تقلعيه ده ترشيه في وش باسل لما تحسي انه خلاص فكر نفسه اتمكن من هجومه عليك عشان لو ابوك ما رضيش انه يتجوزك تبقي ما خسرتيش حاجه
: وهو هيوافق يتجوزني وهو ما عملش حاجه
: و هيعرف منين هيبقى ملهي في مصيبته … المهم اوعي تنسي الحبايه اللي هتحطيها في كوبايه العصير عشان يتهجم عليك …. و القطره بعد ما ينام اللي هتخليكي بتعيطي و مكسوره
: حاضر مش هنسى
*ذهبت سيلا الى منزل جودي قبل وصولها الى المنزل بساعه و رنت الجرس ففتح باسل
: ايه يا عم كل ده نوم بخبط من بدري خلص عندي خطوبه و مستعجله
:ايه الازعاج ده راجع من الشغل تعبان
:طب هات لي عصير احسن الجو حر
:انجري اعملي لنفسك و اعملي لي قهوه معاكي
: ايه ده هو انت عمرك ما تعمل حاجه مفيده
: لا ان كان عاجبك
*دخلت سيلا واستغلت انشغال باسل ووضعت له الحبه في داخل فنجان القهوه وانتظرت قليلا حتى ياتي مفعولها وبدات في تنفيذ باقي الخطه
:طب انا هدخل بقى اشوف الفستان اللي انا عايزاه
: ادخلي بس انجزي عايز اكمل نوم قبل اختك ما ترجع
:هو انت ما رحتش معاها ليه عند الدكتور مش انت جوزها برده
بقلمي سحر السحرتي
*اشاح بيده
:يا شيخه راجع تعبان من الشغل وعمي قال لي خلاص خليك
:لا فعلا رجوله
:امشي يا بنت ما بقاش الا العيال
:انا مش عيله على فكره انا رايحه ثالثه جامعه
:مش كنت هتتاخري
:اه صحيح فكرتني
*دخلت سيلا غرفه النوم و انتقت فستان وبدات في خلع ملابسها واصبحت ترتدي اقل القليل …. وحتى يدخل عليها باسل اوقعت زجاجه عطر و كس-رتها وصرخت بصوت عالي …. فدخل باسل مسرعا
:في ايه
:الازازه وقعت و اتك-سرت معلش ما اخذتش بالي
*نظر لها وهو مذهول من جمالها و انوثتها التي حركت مشاعر مكبوته بداخله فتحولت نظراته الى وقاحه
:ولا يهمك القزازه وصاحب القزازه تحت امرك
*فتظاهرت بالرعب
:انت دخلت كده ليه يا باسل اطلع بره على ما اخلص وهلم القزاز ده
*فاقترب كالذئب الذي يهجم على فريسته ولم يكن يعلم انه هو الفريسه
:ابعد يا با سل انت عايز ايه
*لم يتحدث ولكن يده جذبتها وبدا في اله-جوم عليها وكما هو متفق مع والدتها بدات في الدفاع عن نفسها واحداث بعض الاصابات مع اطلاق عده ص-رخات …. وبعد ان تاكدت انه ترك بعض العلامات على جسدها جراء الاع-تداء رشت من الخاتم في وجهه و ابعدت الرزاز عن نفسها بكتم نفسها فسقط فاقد الوعي
*اسرعت ووضعت قطره الدموع في عينيها وجهزت وضعه على السرير بطريقه يظن بها انه نجح في الاعت-داء عليها
*استمعت لعوده جودي فرشت الرزاز المضاد كي يستيقظ باسل وقد كان
:انت عملت ايه حرام عليك ده انا بنت عمك واخت مراتك
*بدموع التماسيح ودخلت جودي في هذه اللحظه
*تسلسلت الاحداث كما شرح في السابق وطبعا كانت ناهد قريبه حتى لا تستغرق وقتا وتذهب لدعم سيلا وتنفيذ باقي الخطه …. وقد نجحت نجاح ساحق …. لكن ناهد ارادت ان تتذوق جودي مرار زواج زوجها من الاخرى واستمرارها معه مجبره
بقلمي سحر السحرتي
*لكن جودي كس-رت هذا التوقع وفضلت الفرار بجلدها من هذا الزواج الذي لم تتذوق منه سوى المر العلقم في فتره قصيره جدا
*عادت سيلا لبيت والدتها
*وعادت جودي لبيت فهمي
فرات مها حقيبه جودي فتوجست
:خير يا جودي راجعه بشنطه هدومك و بتعيطي ليه
*استمع فريد لصوت امه العالي فاسرع ليرى ماذا حدث
:ما فيش يا ماما اراده ربنا اطلقت من باسل
*طرقت مها فوق صدرها بصدمه
:هو انت لحقتي انت لسه راجعه النهارده بعد ما خفيتي من الك-سر ايه اللي وصلك للطلاق
: اختلفنا وما قدرناش نتفاهم ما فيش نصيب
*تحدث فهمي: لا يا جودي لازم مامتك تعرف اللي حصل عشان فرح سيلا كمان شهر
*حكى فهمي مصيبته مع باسل و اعت-دائه على ابنته وكيف تورط في زواج سيلا منه فتحدثت مها بعصبيه وعلا صوتها
:وانت طبعا فضلت مصلحه بنتك على مصلحه بنتي واول لما قالت لك اتطلق قمت مطلقها
:افهمي بنتك اللي اصرت
:وهي اصرت وانت ما صدقت تداري فض-يحه بنتك لكن بنتي فض-حتها تبقى على كل لسان و طلاقها بعد شهر واحد من جوازها قضت منهم بس 10 ايام مع جوزها
*تدخلت جودي: ماما افهميني يا حبيبتي كل ده ما فرقش معايا لكن اعيش مع انسان خاين لا …. انا في حاجات كثيره حصلت في الفتره القصيره دي ما اقدرش اتكلم عنها بس انا مستريحه كده وبابا حاول معايا هو وطنط ناهد عشان افضل متجوزاه فتره …. بس مش هتفرق لانه هيتجوز كمان شهر في جميع الاحوال الناس هتتكلم
:هتتكلم تقول ندل اتجوز على مراته بعد شهرين يبقى لك حق وقتها تطلقي انما دلوقتي انت متخلفه ليه ما فكرتيش كويس …. ليه ما استنجدتيش بيا زي سيلا ما استنجدت بامها هو انا مت خلاص وما ليش لازمه انا اتهاونت بحقك زمان لما ابوكي ض-ربنا و رمانا لكن اكيد ما كنتش هتهاون في حقك دلوقتي …. وزي ما ناهد اشرطت عشان بنتها كنت هتشرط و خالك محامي هيعرف يجيب حقك منه
: ماما كفايه اللي انا فيه ارجوكي كل اللي عايزاك تعرفيه اني مستريحه كده سيبيني بقى انا تعبانه و مرهقه
:ادخلي وانا حسابي مع فهمي ادخل جوه يا فريد
: لا انا نازل عندي مشوار مهم
*نزل فريد مسرعا والغضب يحرق من يقترب منه ظنت مها انا لديه مشوار فعلا فلم تهتم فلديها مص-يبه اكبر ووجهت حديثها لفهمي
: بقى لو بنتك هي اللي كانت متجوزه باسل كنت عملت كده
:مها انا مش قادر احنا عمرنا ما كان في بيننا بنتك وبنتي واظن اني ما قصرتش مع جودي بس قدري حجم المص-يبه بنتي اعت-دي عليها و ضيعت حقها باني كافئته و جوزتها له وكمان على عفش جودي
: كمان يعني مش هتاخد منه لاحق ولا باطل ضاع كل حاجه وطبعا هتعمل فرح لسيلا
: امال هتتجوز في السر احنا خايفين تكون حامل من الورطه دي
:واللي جوه مش خايف تكون حامل هي كمان
:هي لو حامل مش مصي-به لانها كانت متجوزه انما سيلا مص-يبتها اكبر ارجوك افهمي وحسي بيا واقفي جنبي
: اقف جنبك اعمل ايه
: ساعديني نكمل الجوازه دي
: و الغلبانه اللي جوه دي ما فكرتش فيها الناس هتقول عليها ايه مين ممكن يتجوزها مستقبلها كله ضاع
بقلمي سحر السحرتي
:اكيد لها حل ما تقلقيش وبكره الناس تنسى
:تنسى الا دي عمرها ما هتتنسي عمري ما هسامحك يا فهمي طول عمرها حقها ضايع
: مها بلاش تقولي كلام احنا الاثنين نندم عليه ادخلي شوفي بنتك و هديها وانا داخل انام يمكن ما اقومش منها هيبقى احسن ليا وليكم
*شعرت بنغزه في قلبها
:بعد الشر عنك بس اللي بقوله من قهرتي على بنتي ما تزعلش مني حقك عليا
: تفتكري انا كمان مش مقهور انا ليا فيها اكثر من ابوها الحقيقي انا اللي ربيتها و اعتبرتها بنتي هي كمان … النهارده طلقت بنتي و جوزت الثانيه تفتكري سعيد و طاير من الفرحه ربنا يزيح من علينا كلنا و يحلها من عنده
*عند سيلا وناهد كانوا يحتضنوا بعضهم
:حبيبه ماما عايزاك بقى يبقى عندك شخصيه مش زي جودي وتمشي باسل على العجين ويوم ما يتكلم وصل الامانه تهدديه بيه و المؤخر كمان
: بس انا زعلانه على جودي
:حبيبتي دي ديون و بتترد ….امها السبب هي اللي حرمتنا من ابوكي ومن اننا نعيش حياه طبيعيه زوج وزوجه واولاد وعلى يدك استحملت كم سنه وهي ضرتني ما كانش عادل وحرق قلبي خليهم يجربوا حرقه القلب …. وما تقلقيش جودي حلوه و مسيرها تتجوز المهم افتكرتي تاخدي علبه الحبوب اللي خالك كان مديها لك لباسل اللي عملت له عجز مؤقت
: اه مشيت على خطوات الخطه مضبوط
:كويس عمره ما هيعرف ان الحبوب اللي جواها كانت متبدله
:طب هعمل ايه يوم الفرح لما يعرف اني لسه بنت
:هتقولي له وانا اعرف منين انت اتهج-مت علي وانا كنت منهاره ولو اعرف ما كنتش دبست نفسي مع واحد زيك …. تتكلمي بكل عين وثقه ان هو اللي غلطان
:طب هعمل ايه مع جودي هقطع معاها
:لا كم يوم كانك كنت منهاره من اللي حصل ومش مصدقه تروحي تعتذري لها و لامها انه شيء غصب عنك و تواسيهم وتخليها بعد كده تنزل معاكي تشتري مستلزمات الجواز
:ايه ده يا ماما مش كثير عليها كده هنبقى قادرين قوي
: لا ده حقنا و بنخلصه منهم وفلوس ابوك اللي صرفها عليهم بدون وجه حق ابوها كان ملزم بيها بس طبعا لقى اللي يشيل مكانه فشيله و بزياده كمان …. هي لو يتيمه كنت قلت ماشي لكن مش يتيمه يلا روحي استريحي
*دخلت مها على جودي وجدتها تبكي فاحتضنتها
:معلش يا حبيبتي نصيب ومقدر ومكتوب ما تزعليش بكره ربنا هيبعت لك احسن منه شفتي ربنا عوضني بعد ابوك بفهمي شلنا في عينه بس غصب عنه اضطر يقف جنب سيلا هي مصيب-تها اكبر
بقلمي سحر السحرتي
:انا مش عايزه اتجوز تاني انا خلاص اخذت نصيبي
: ليه كده يا جودي
: ماما لو سمحت باسل كرهني في كل الرجاله فارجوكي مش عايزه اسمع عنهم حاجه …. وعايزه اقول لك على حاجه مهمه تسمعيها عشان تعرفي ان طلاقي احسن بس بلاش حد يعرف ممكن
:قولي يا حبيبتي
: احنا من اول يوم جواز شدينا مع بعض ض-ربني كذا مره واخر مره هو اللي ك-سر ايدي اتض-ربت خلال 10 ايام ثلاث مرات مش عارفه لو كنت كملت كنت م-ت في ايده
:انت بتقولي ايه وما اشتكتيش ليه كنا علمناه الادب
:اشتكي لمين وانا عروسه جديده مين هيقف معايا ما انت عارفه … فدلوقتي مش عايزاك تلومي على بابا انه وافق على طلاقي لاني كنت مصره و لقيتها فرصه
: يا خبر يعني هيعمل فسيلا زيك
: لا اطمني سيلا مش زيي سيلا شخصيتها قويه عني وامها في ظهرها و هيعلموه الادب غير انهم ماسكين عليه ذله وصل امانه و مؤخر الصداق هيبقى زي الكلب في ايديهم
:يعني انا ما كنتش هقف في ظهرك ده معنى كلامك
:يا ماما انا وانت لا حول ولا قوه لينا ظروفنا مختلفه انما طنط ناهد قدرت تعلمه الادب وممكن كمان تخلص حقي منه وبعدين مين قال لك اني هسيبه سيلا تتجوز بس و هربيه
: يعني ايه
:بكره تعرفي بس سيبيني استريح
*خرجت مها فوصل على تليفون جودي رساله فيديو ما ان فتحته حتى ظلت تضحك كان محتواه
#ما هو محتوى الفيديو وماذا تنوي جودي ان تفعله مع باسل لاحقا

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ظننته حبا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى