رواية طوق نجاه الفصل الحادي عشر 11 بقلم مرام محمد
رواية طوق نجاه الجزء الحادي عشر
رواية طوق نجاه البارت الحادي عشر
رواية طوق نجاه الحلقة الحادية عشر
ابتسم بأتساع :-انتي تؤمريني يا مرات اخويا .
برقت عينيها بصدمه. مرام بعصبيه:- يا شيخ منك لله انت وصاحبك هو قال لك ايه المتخلف ده.
= ابتسم بمرح ده واقع على الاخر فيكي يا مفتريه اهدي عليه شويه ده تجنن منك.
مرام:- جن لما يلخبطك انت وهو في ساعه واحده خليه ما لوش دعوه بيا ويسيبني في حالي علشان ده لو اخر راجل في الدنيا مستحيل ارتبط بيه.
خالد بجديه:- ليه يا مرام ؟قاسم لو لفيت الدنيا كلها مش هتلاقي زيه .
مرام :-شوف مين بيتكلم انت مش بنفسك قايلي انه مش سهل وان ابعد عنه وكنت خايف عليا منه ايه اللي حصل بقى دلوقتي وخليك تغير رايك فيه.
خالد:- مرام انتي بتثقي فيا وبتعتبريني زي اخوك وده اللي انا شايفه في عينك صح؟
ايمت برأسها بمعنى نعم .
خالد:-ويعلم ربنا ان انا من اول مره شفتك فيها معتبرك زي اختي او بنتي الصغيره.
مرام بسخريه:- بنتك ايه بس يا جدو ما انت صغير وقمر اهو ما شاء الله حواجبك ساده في بعضها تقرف ومناخيرك كبيره وعندك غمازات مش لايقه عليك…
خالد بمقاطعه:- ايه ياما لودر فارم خواطر واقف قدامي يا شيخه ده الدنيا كلها داعيه عليه الغلبان ده انه يحب واحده زيك.
امسكته من تلابيب قميصه بغ”ضب :-ايه واحده زي دي ياض انت قد الكلام اللي قلته دا؟
خالد بخوف :-خلاص يا كبيره حقك عليا..
(بصوت محمد سعد )
ما زالت تنظر اليه بغ”ضب قال بخوف وقله حيله يا شيخه حرام عليكي هيبقى انتي وجوزك عليا .
قالت مندفعه في وجهه بغ”ضب جوزي!!!؟ جوز مين ياض والله لاقت”لك…
خالد:- سيبيني يا مرام واعقلي وخليني اكمل كلامي…
خالد:- بصي بقى يا ستي انا مش هقول لك خلينا نكون اصدقاء احنا اخوات تمام؟ ممكن تعتبريني اخوك الكبير ؟
نظرت اليه بابتسامه ثم ضر”بته بمرح على كتفه بقوه.
تألم خالد جدا :-ايه العبط ده .
مرام وهي مبتسمه له:- احلى اخ يا خلود والله …
ابتسم لها وقال بجديه :-طب يا ستي في اخ هيختار لاخته حد مش كويس .
مرام بجديه :- ايوه يا خالد هو مش كويس وما تنساش اللي انت بنفسك قلتلى كده.
خالد:- قلت لكي كده لإنك كنت هينه يا مرام وخرجتيه عن شعوره وهو اصلاً عصبي في العادي.
مرام :-خالد انا لما كنت بحدف في وشه البيض وكنت بضايقه فده كان لي سبب وانا ما قلتوش لاي حد الاستاذ صاحبك دا كان ما بينزلش عينه من عليا واقفه في البلكونه او خارجه او اي حاجه عينه متثبته عليا وده ضايقني جدا انت فاهم لما يكون حد مركز معاك في كل تفاصيلك بالشكل ده ولما كنت اكلمه كان بيتبدل وبيبقى واحد ارخم وما يردش عليا ومحسسني ان انا عيله لسه في الحضانه وكلمه بس يا شاطره وبس يا عسوله دي بتضايقني.
خالد:- يا بنتي ما هو بيحبك مركز معاكي مش حاجه وحشه ولا حاجه ما هو عشان بيحبك وقلبه وعقله وعينه مشغوله معاكي وكان بيداري مشاعره دي عشان انتي ما تحسيش بيها فكان بيعاملك على ان انتي عيله وبيقول لكي كده….. ادي له فرصه يا مرام قاسم راجل بمعنى الكلمه وبيعشقك بجد .
كانت متشتته في التفكير في عقلها يرفض بكل الطرق هذا الشخص العصبي البارد الحاد وقلبها ينبض بشده ويقبله بكل عيوبه فاحساس الأمان الذي تشعر به بوجوده و الدفء والحنان الذي يوجد فيه رغم جموده يسرقون قلبها رغماً عنها (نعم فإنها تحبه ولكن تنكر تنكر ولا تريد ان تتقبل حبه فهي خائفه منه ومن تقلباته وغموضه).
خالد بجديه :-يا مرام صدقيني مش هضرك…. حرام تخسري حد بيحبك بجد للدرجه دي انتي ما تعرفيش هو مجنون بيكي ازاي انا صاحبه بيسهر معايا كل ليله وبيحكي لي على اللي في قلبه قلبه ده انتي احتلتيه وهتعرفي تغيريه حاسس لما يكون معاكي هيبقى مبسوط ومزاجه حلو وهيبطل عصبيه.
مرام باقتناع وهي مبتسمه شبح ابتسامه خفيفه :-بس انا كنت عايزه ارتبط بكتكوت مش ديناصور ….هو قال لك ايه كمان؟.
قطعهم صوته الحا”د الذي يقع قلبها ارضاً وهو يجذبها من زراعها بقوه وينه”رها:- ايه اللي جابك هنا واقفه معاه وبتتمسخرى وتضحكي معاه ليه؟
جذبت يداها بقوه وغ”ضب ودموع امتلات عينيها:- وانت مالك انت باي حق بتتدخل في اللي بعمله واخر مره تتخطى حدودك معايا انت فاهم.
قال بح”ده اكبر:- حسابك معايا بعدين علشان مش فاضي لكي دلوقتي انا شلت الحراسه من عليكي يا مرام بس قسماً بربي ان خرجت كده ولا كده واي حركه منك مش على مزاجي لم تطربق الدنيا فوق دماغك و يلا دلوقتي غوري على بيتك.( قال جملته الاخيره وهو يدفعها بغ”ضب)
مسح خالد على وجهه بنفاذ صبر واحراج من مرام فإنه كان منذ ثواني يمدحه ويقنعها انه شخص مناسب وهادي وطيب بعكس ما هي متخيلاه ولكن
هو عكس وخرب كل شيء .
اخرج قاسم سلا”حه وهو يعمره ومتجه ناحيه سيارته، فذهب خلفه خالد بعدم فهم وهو يفتح باب السياره ويجلس معه قاد قاسم سيارته بسرعه جنونيه.
خالد:- قاسم مرام زي اختي وهي كانت مبتسمه كده علشان كانت ناويه تدي لك فرصه بس طبعآ ما تبقاش قاسم لو ما جيتش وعكيت الدنيا.
قاسم :-هي قالت لك ايه؟
خالد :-هقول لك كل حاجه بعدين بس هدي العربيه شويه وفهمني انت معمر سلا”حك ليه؟
قاسم :-منير ورجالته هجمه على فيلتي اللي سيب فيها طارق وفي عركه جامده هناك بين رجالتي ورجالته.
——————-
ذهبت الى بيتها وهي منهارة فى البكاء .
فقبلتها دنيا:- مرام طنط راحت عند خالتك سميه هي ومروان علشان تعبت فجأه وخدي مفتاح الشقه اهو هي سابته معايا لما تيجي اديه لكي….. ايه ده ثواني يخرب بيتك ايه كل البكي ده.. جذبتها بهدوء وهي تفتح باب الشقه ادخلي يا مرام وقفلت الباب خلفهم واجلستها على الكنبه .
دنيا :-مرام انتي بتعيطي ليه هو خالد ده ضايقك في حاجه ولا ايه .
مسحت وجهها واخذت نفسها تحاول تنظيمه بهدوء:- فكك ما ضايقنيش ولا حاجه، هي ماما ما قالتلكش هترجع امتى؟
دنيا:-بتقول هتطمن على خالتك وهتيجي مش عارفه هتيجي امتى بقى يوم او يومين على حسب وانا هقعد معاكي هنا على طول وهنبات سوا مامتك استأذنت من ماما وبابا وهم ما منعوش ما تخافيش انا جنبك.
مرام بحزن وسرحان ربنا يشفيكي يا خالتو يا حبيبتي على طول تعبانه كده ربنا معاها.
دنيا :-يا رب يا حبيبتي…. اسكتي يا مرام مش البت اللي مش تمام نهله دي قال ايه عزمانه انا وانتي في الاماكن الزباله اللي بتروح تسهر فيها دي غبيه اوي هو احنا وش القرف ده ولا لينا في الكلام ده.
مرام وهي تنظر اليها بانتباه وكل ما خطر في بالها الان هو الانتقام من قاسم وكسر كلامه وتثبت له انها لا تخاف منه وانه لا يعني لها شيء حتى تنفذ كلامه.
مرام :-هاتي رقمها يا دنيا لو معاكي…
دنيا:- اه معايا بس انتي عايزاه ليه ما خلاص انا ظبطتها واديتها اللي فيه النصيب وقلت لها اخر مره تقرب مني او منك.
مرام:- بس هاتي رقمها يا دنيا اخلصي.
______
مرام :-الو ايوه يا نهله.
نهله بتهكم:- عايزه ايه يا مرام انتي كمان متصله تكملي عليا زي صاحبتك المتخلفه الرجعيه دي…
مرام:- هي الحفله الساعه كام وفين يا نهله؟
دنيا وهي تنظر اليها بدهشه :-مرام انتي اتجننتي ولا ايه!؟
نهله بابتسامه :-ايه هتيجي ولا ايه؟
مرام بثقه:- اه طبعاً هاجي ما جيش ليه يعني هو انا مش زي البنات اللي بتسهر وعايشه حياتها ولا ايه؟
نهله:- قشطه عليك يا ميرو يا جامد هبعت لك اللوكيشن والميعاد يا حب سلام.
دنيا:- انتي اتجننتي يا متخلفه انتي تروحي فين؟
مرام ببكاء:- حاسه ان قلبي مكسور يا دنيا ولازم اجيب له حقه.
دنيا :-انا مش فاهمه منك اي حاجه بس انتي مستحيل مش هتروحي.
مرام وهي تتفحص اللوكيشن لا هروح يا دنيا وما تحاوليش في الفاضي راحه يعني راحه، ثم تركت هاتفها على الطاوله وقامت دخلت غرفتها.
تعلم دنيا جيدا بمدى عند صديقتها وانها لم تعرف توقفها برأسها اليابس هذه فاخرجت هاتفها والتقطت صوره اللوكيشن من هاتف مرام يمكن ان يفيدها في شيء وتود لو كانت تعرف رقم قاسم ليمنعها من حماقتها.
وصل قاسم وخالد عند الفيلا ودخلوا من مكان اخر من ناحيه باب سري موجود في خلف الفيلا دخلوا فجأه عليهم ضر”ب خالد طلقه في الهواء لتشتيت انتباههم في حين قام قاسم بخفه مسرعاً بمسك منير وتصويب السلا”ح في رأسه :-اي حركه هفرغ المسد”س دا فيه .
منير بخوف لرجاله نزلو اسلا”حتكم يلا.
و جذب خالد طارق بقوه من رجال منير وصوب السلا”ح على رأسه.
قاسم :-زي الشاطر كده مشي الخرفان بتاعتك دي من هنا وبالذوق كده بدل ما اخلي رجالتي يصفوهم وانت وابنك قبلهم.
منير :-وانا ايه اللي يضمن لي انكم مش هتغدروا بيا ؟
اخذ قاسم يقهقه ضحكته الرجوليه القويه الساخره:- وانت فاكر انهم دلوقتي حامينك ، (اكمل ببساطه) هغدر عادي بوجودهم من غيرهم عادي.
ثم وجه قاسم نظره الى رجاله ففهمه سريعاً ما يقصده قاسم فامسكه برجال منير بسهوله جدا لان اعداد رجال قاسم ازدادت لما هاتفهم وهو في طريقه الى الفيلا .
منير وهو ينظر الى طارق بغ’ضب شوف وصلتنا لفين يا حمار علشان خاطر بنت الكل’ب دي .
غض”ب قاسم ورمى سلا”حه ارضاً وامسكه من تلبيبه بقوه واخذ يلكمه في وجهه بع”نف وغض”ب حتى تورم وجهه ونز”ف كثيراً من انفه وفمه وقال بعصبيه سيرتها ما تجيش على لسانك الزفر ده تاني يا رجل يا خرفان انت.
وهو يلكمه بغ”ضب وع”نف.
خالد:- خلاص يا قاسم سيبه هي”موت في ايدك…. وانا مش عايزه يم”وت دلوقتي ويرتاح كده راس الافعى ده لازم يبقى عبره لكل الناس.
تركه قاسم وهو يدفعه بعيد عنه بعن”ف .
كان يقف طارق ببرود ولا يهمه ما يحدث في والده ويتمنى ان يتخلص من هذا الرجل الاناني الذي لا يفكر في اي شيء غير مصالحه كان يتمنى ان يشعر منه باحساس الابوه ذات يوم.
_________________
رجل من رجال منير في مكان اخر .
اسامه:- يلا يا رجاله احنا الخمسه لازم نروح نشوف الباشا تاخر هناك ليه.
دخل في هذا الوقت جابر.
جابر:- هو الباشا فين ؟
اسامه :-راح هو وباقي الرجاله يجيبوا طارق بيه وقال لنا ان احنا ما نقولكش بس طالما هو اتاخر كده يبقى في حاجه كان لازم اقول لك.
اخرج جابر سلا”حه وذهب بغ”ضب الى فيلا قاسم، في حين اتحركوا ايضاً رجاله الخمسه وذهبوا ووصلوا قبله وهجموا على الفيلا.
اسامه :-تعرف يا باشا ان انا بحب اوي اعلم على رجالت الشرطه عشان يعرفوا انهم ولا حاجه.
قالها وهو ممسك بقاسم وموجه السلا”ح في رأسها، دخل سريعاً جابر الذي اطلق طلقه من سلا”حه في الهواء سيبه يا اسامه.
الكل التفتوا اليه.
خالد بابتسامه:- جابر!!؟
طلقه خرجت من سلا”ح جابر في منتصف رأس اسامه الذي هبط ارضاً.
قاسم :-كنت عارف انك هترجع يا صاحبي عن شغلك الشمال ده وسبتلك فرصه وما رضيتش اقبض عليك واتخذ اي اجراء ضدك لان عارف انك نضيف.
لم يرد عليه جابر فحين صوب جابر ناحيه رجال منير الذين ممسكون بأسلحتهم ويحاولون قتلهم ولان جابر متمكن وسريع في هذا فقضى عليهم بمنتهى السهوله.
جابر بصوته الغليظ قام باصراف رجال منير كلهم وامرهم باخذ طارق معهم وهم نفذوا كلامه لا يوجد امامهم غير هذا .
احتضن خالد جابر ارجع عن طريقك ده يا جابر وتعالى نرجع انا وانت وقاسم زي الاول.
اخرجه من احضانه وهو مبتسم له.
خالد:-فاكر؟
قاسم:-جابر كل اللي حصل انت اقوى منه وعمك وابوك وامك خلاص خدوا جزاهم وما’توا ما تضيعش انت نفسك دلوقتي وارجع وظيفتك تاني انت عارف اني مش هعرف اصبر عليك اكتر من كده بحكم شغلي والقسم اللي انا حلفته فانت قدامك الخيار دلوقتي يا ترجع معايا على وظيفتك وتبقى زي الاول او ترجع على الحجز.
خالد:- هتضيع عمرك كله في الغلط يا حمار ارجع يا جابر انت كنت من اكفا الظباط ورغم اللي حصل ده وتورتك مع الكلب ده وهو يشاور على منير بس قلبك ابيض ونضيف.
مسح جابر على وجهه بتفكير وارهاق ثم اخرج من جيبه فلاشه واعطاها لقاسم.
منير:- لا يا جابر لا ما تبعنيش ….ما تبيعنيش وما تصدقهمش انا بشغلك معايا ومخليك عايش ملك دول بيضحكوا عليك.
تجاهله جابر ووجه كلامه لقاسم الفلاشه دي فيها كل جرا”يمه وبما فيهم قضيه قتل ابو حبيبه القلب وهو يغمز له بمشاكسة ذهب قاسم وعنقه بقوه وحشتني اوي يا صاحبي.
امسك خالد بمنير هاخد انا الخروف ده بقى وسلمه، وجذب الفلاشه من يد قاسم وسلم الفلاشه دي واخلي اللواء يرضى عني بقى واخد ترقيه لما اقوله ان انا اللي عملت كده لوحدي هههه .
غمز قاسم وجابر لبعضهم بمرح وهم يتوعدون لخالد ويجرون وراءه وهم يتذكرون مشاكساتهم وحبهم لبعض.
________________
في المساء
دنيا :-يا نهار اسود يا مرام يا متخلفه هتضيعي نفسك ….والله هتخليني اكلم امك واقول لها .
مرام:’ تبقي تكلميها كده يا دنيا علشان ساعتها هنسى اي صحوبيه بينا .
دنيا :-يعني انتي هتخرجي بمنظرك ده ازاي بقى ان شاء الله.
مرام:- هخرج ايه المشكله يعني ما في بنات كتير بتلبس كده عادي.
وتركتها وذهبت
دنيا :-اعمل ايه دلوقتي يا ربي امنعها ازاي لو قلت لبابا وماما مش هيخلوني اصاحبها تاني ولا اجي عندهم اعمل ايه مضطره ابات هنا لوحدي علشان اهلي ما يحسوش بحاجه.
—————–
في شقه خالد يجلس قاسم وجابر وخالد يتناولون اطراف الحديث .
خالد:’ ده اللي حصل وكانت خلاص ابتدت تلين وشكلها بتحبك هي كمان.
جابر بسخريه:-هو دا قاسم عمره ما هيتغير التسرع والعصبيه والهمجيه هم طريقته ما يعرفش يتعامل مع س”تات نهائي.
قاسم بضيق:- ما خلاص بقى يا جابر انت كمان مش ناقصك.
جابر:- يا بني ادم فرق بين تعملك معاها وبين تعملك مع البلط”جيه والمجر”مين يا ابني انت شُفتك لوحدها بتر-عب مش محتاج تعلي صوتك ولا تضر’ب ده اذا كان انا بخاف منك يا عم.
خالد :-دا غير ايده الطرشه ده كان سافاخها حته قلم لوح رقبتها الجهه التانيه.
حدفه قاسم بالطفايه السجا’ئر ولكن تفداها خالد.
قاسم:- ما خلاص بقى يا حيوان انت وهو كفايه تقطيم عن ابو تقل دمكم.
جابر:- انت لازم تصلح اللي انت هببته ده وتروح تصالحها وتعتذر لها.
قاسم بغرور :-ما بصالحش حد انا هي تستاهل اكتر من كده اصلا ً انا مو”تي وسمي حد يعند معايا وهي ما شاء الله ما تتوصاش.
خالد بهدوء:- وبعدين؟ هي هتعند وافضل اعند انت كمان لحد ما تضيعها من ايدك بغشامتك دي.
نظر قاسم لخالد بغضب .
جابر:- روح صالحها يا قاسم وخد معاك ورد ولطف الدنيا البنات بتحب الحاجات دي وبعدين الموضوع جاي في ملعبك انت هتروح لهم دلوقتي بحجه قبضك على منير وتطرق على الحديد وهو سخن وتطلب ايديها من امها.
قاسم:- انا هروح بس علشان ابلغ امها بمنير الزفت دا انما انا مش هجيب ورد ولا ليا في شغل العيال ده .
بعد قليل كان يقف امام باب منزلها ولابس بدله سوداء شيك جداً بقميص ابيض من غير كرفته وفاتح اول ازرار قميصه وممسك بباقه ورد ثم طرق على الباب.
دنيا وهي تفتح الباب انا كنت عارفه انك هترجعي و…….. حضره الظابط!!!؟
قاسم:- هي مين دي اللي هترجع؟
دنيا وهي تتلفت حولها خوفاً من احد ان يراهم هدي صوتك لو سمحت وادخل جوه علشان ما حدش يسمعنا .
دخل وهو ينظر في المنزل يبحث عنها او على والدتها .
دنيا :-مرام خرجت وطنط ميار مش موجوده هتبات عند اختها الحق مرام يا استاذ قاسم لو سمحت خرجت مع واحده مش كويسه وراحت نايل كلاب وخايفه عليها مو”ت يحصل لها حاجه مش كويسه هناك خد انا صورت اللوكيشن اهو .
مسح على وجهه بغ”ضب وذهب مسرعاً ناحيه الباب وهو يتواعد لها بأشد العقاب لقد كَل ومل من كل تصرفاتها الحمقاء ويود قت”لها وق”تل قلبه الذي يعشقها حد اللعنه معها لكي يرتاح .
دنيا بخوف:- ما تعملهش حاجه علشان خاطرى والله هي طيبه ومحترمه بس النهارده بالذات جت من بره وهي منهاره في العياط وقعدت تقول كلام مش مفهوم كده.
لم يرد عليها وذهب..
طب هات رقم تليفونك… استنى يا استاذ… يا استاذ استنى .ولكنه غادر بغ”ضب.
—————–
نهله:- يا بنتي فكي كده واشربي وعيشي سنك وسيبك من معقده دنيا دي.
مرام بضيق :-بطلي بقى يا نهله للمره المليون بقول لك ما بشربش وما ليش في القرف دا.
نهله:- امال انت جايه هنا ليه يا ست المحترمه ؟دايما محسسيني ان انتي وست دنيا ملاك وانا الشي”طانه .
مرام :-اوف بقى انا غلطانه اني جيت هنا اصلاً انا ماشيه.
امسكتها نهله سريعا استني بس يا مرام حقك عليا ما تزعليش مني.
كانت مرام تنظر لها بضيق .
نهله:- خلاص بقى بطلي رخامه ما تزعليش انا اروح اجيب لك كوبايه ليمون تروق دمك.
بعد ان شربت مرام العصير شعرت بدوخه شديده في رأسها واخذت تقهقه عالياً بسخريه تتخيلي انا حبيت خنز”ير ههههه.
ابتسمت نهله بمكر وخبث وهي تنظر اليها وقالت بصوت هامس ده انتي طلعت خفيفه اوي حبايه واحده وعملت فيكي كده .
مرام :- انا نفسي اقوم ارقص على احزاني هههههههه.
جاء نائل صديق نهله =نهول حبيبت قلبي عامله ايه .
نهله بسخريه :-اول مره تيجي تسأل عليا يعني .
نائل :-ما انا بصراحه جيت اول ما شفت معاكي لهطة القشطه دي .
ذهب نائل الى مرام وهو ينظر اليها بخبث مد يديه يسلم عليها انا نائل ابن صاحب النايل كلاب ده ممكن نتعرف واحنا بنرقص سوا .
مرام بثماله :-امشي يا فرقع لوز من وشي ههه محسسني انك ابن امام الجامع فلتذهب الى الج’حيم انت وابوك هههههه.
ظفر نائل بضيق:- وجذبها بقوه لتقف امامه رغماُ عنها وهي تترنج من اثر المخ”در الذي وضعته لها نهله.
مرام بضعف:- سيبني يا عم بقى انا مش برقص على الاغاني دي انا برقص على مهرجانات ههه.
وكادت ان تقع ولكن امسكها نائل بين زراعيه.
فهذا الوقت دخل قاسم وراءها هكذا جذبها من يداها بقوه وغ”ضب .
نائل:- ايه يا عم انت شايفني كيس جوافه ولا ايه المزه دي انا اللي شائطها الاول.
ترك يداها وخل’ع جاكيت بدلته و و…..
يا ترى ايه اللى هيحصل ؟
وقاسم هيعمل في مرام ايه؟
بتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية طوق نجاه)