روايات

رواية طوق الحب الفصل الرابع 4 بقلم هدير عبدالعليم

رواية طوق الحب الفصل الرابع 4 بقلم هدير عبدالعليم

رواية طوق الحب الجزء الرابع

رواية طوق الحب البارت الرابع

رواية طوق الحب الحلقة الرابعة

سيف : فيه آيه ؟صوتكم عالى كده ليه يا سليم؟؟
سليم بعصبية : يعنى حضرتك مش عارف صوتى عالى كده ليه؟
سيف ب إبتسامة استفزازية : تفتكر كنت هعرف فيه آيه و اجي أسألك ؟ ولا أقولك مش مهم أعرف فيه آيه اصلا
سليم بعصبية وصوت عالى: مش بقولك يا ماما .. دا عيال مش متربي و..
سيف ب إبتسامة: يا راجل ؟!!طب ماشي يا سيدي شكرأ
سليم بعصبية: أنا عايز أعرف أيه البرود إللى فيك ده ؟
سيف ب إبتسامة: احمم
سليم : مفيش جواز من سكرتيرة
سيف بضحك : والله ضحكتني .. طب كنت قولت من بدري إنك بتزعق على كده

 

 

سليم بعصبية: ما أنت اسمع بقا اما أقولك أنا مش أكون بطور من الشركه و بعمل كله ده علشان عيل زيك ييجي يهدأ كله إللى بعمله ده و يتجوز سكرتيرة
سيف: ..
سليم : الجوازة دى مش هتحصل لو أيه إللى حصل فاهم ؟!
(سيف فى صمت تام مش عارف أرد مش علشاني لكن علشان رغد أنا أكتر حد عارف ظروفها و ان لو أى حاجه حصلت ,سليم هيرفضها من الشركه )
سيف: ماشي يا سليم عادي مش لازم أتجوز رغد . ممكن أتجوز بنت من عيله كبيره زى ما أنتوا عايزين
ماما بدهشة: الله !!أنت متأكد من كلامك ده؟!! أمال فين سيف بتاع امبارح؟
سيف : أكيد طبعاً متأكد يا ماما .. دا أنا كنت بس بشوف رأيك أيه.
سليم : طب الحمد لله متفكرش تانى بقا فى الموضوع ده

 

 

سيف : أكيد طبعاً… رغد مش زينا أساساً ( مكنش ده شعوري الداخلي لأنى عارف ان رغد شبهي .. بس احياناً كتير المفروض نظهر عكس مشاعرنا علشان نحافظ على الناس إللى بنحبهم .. ظهر عليا إبتسامة مكنتش إبتسامة فرح ، لكن كأنت إبتسامة وراءه الف حكايه و شعور خوفي على بنت حبيتها .. خوفى على مشاعرها أكتر من مشاعري خوفى من جبروت أخويا على بنت كل عيبها الوحيد إنها فقيره )
ماما : سيف أنت كويس؟!!! سليم بيكلمك؟
سيف : هااا اه~اه كويس
سليم : لا دا أنت شكلك مش معانا خالص
سيف : معلش يا سليم .. أنا هدخل ألبس علشان ننزل الشغل
سليم : تمام
^^^ فى الطريق^^^
سليم ب إبتسامة: بتحبها ؟؟؟؟
سيف : هااا .. ولو بحبها هتفرق؟

 

 

سليم : إيوه هتفرق.
سيف : هتعمل أيه؟!
سليم : طب هى بتحبك؟!
سيف : أنا اه بحبها .. بس مش عارف هى بتحبني ولا لا .. ما أنت عارف رغد و انها مستحيل تقول أى حاجه زي كده
سليم : طب أنا قررت إنك..
سيف بسعادة: أوعى تقول إنك موافق؟!!!!
سليم ب إبتسامة:اه هتتجوزها
سيف بدموع الفرحه : بجدددد؟!فرحتني اووي
سليم : هتتجوزها عرفي
سيف : يعنى أيه ؟؛!!
سليم بضحك: يعنى أنت مش عارف؟!
سيف بحزن ودهشه : لا مش مستوعب بس إللى بتقوله ده
سليم : ليه بقا ان شاء الله؟.
سيف بحزن : علشان إحنا عندنا أخوات بنات
سليم : هى دى زى أخواتنا ؟
سيف بعصبية: وليه متكنش زيهم؟؟؟؟!
سليم : لان إحنا ولاد شريف القاضي .. عارف يعنى أيه يعنى ولاد أكبر ناس فى البلد
سيف بحزن : ياعم اتقي ربنا
سليم : يبقا مفيش جواز يا سيف
سيف : لو دى الطريقه الوحيدة إللى هتجوز بيها رغد ~فا هى وقتها تستاهل حد أحسن مننا
سليم بعصبية وعيظ: هى هتلاقى حد أحسن مننا ؟
(سيف فضلت ساكت طول الطريق ,معنديش طاقه أقنع سليم أنه يتغير و يفهم ان الجواز أكبر من كونه فلوس … أكتر حاجه مش مستوعبها هو إزاى يفكر فى الجواز العرفى ..هو نسي ان إحنا عندنا أخوات بنات و إن كما تدين تدان .. ولا هو كأن بيختبر حبي ليها ..)
سليم : يلا وصلنا

 

 

سيف : هاا.. الطريق عدا بسرعه اووي
سليم : ما أنت طول الطريق وأنت سرحان
^^ بعد ساعتين فى مكتبي^^
سيف : أدخل
رغد : أزيك يا بش محاسب
سيف بدهشة : رغد!!. مش غريبه إنك جايه مكتبي
رغد بعصبية: أنا مش جايه العب أنا جايه لحضرتك فى شغل؛
سيف : شغل أيه؟؟
رغد : بش مهندس سليم طلب إنى أجي لحضرتك تمضي الورق ده .
سيف بحزن : رغد أطلعي بسرعة من هنا
رغد: ليه؟؟!!!!
سيف بعصبية: أطلعي بس هقولك بعدين~
رغد : أهو البش مهندس سليم وصل ~البش محاسب مش موافق يمضي على الورق
سليم بعصبية: رغد أنتِ جايه مكتب سيف ليه؟!
رغد بدهشة : أيه!!!!؟؟؟
سليم بعصبية: اه يا محترمة جايه مكتب سيف تعملي أيه؟!
رغد بعصبية وخوف: حضرتك إللى طلبت اجي أمضي الورق ده
سليم: أنا مطلبتش منك حاجه
رغد : والله العظيم حضرتك إللى..
سليم : أخد الورق من رغد و بدآ يقرأ فيه .. شوف الورق إللى الهانم بتقول إنى عايزك تمضي عليه.
سيف : بدأت اقرأ فى الورق .. ورق بيع جزء من الشركه

 

 

سليم بعصبية وصوت عالى: فضل يزعق ل رغد و طردها قدام الشركه كلها
سيف بصوت عالى: استني يا رغد .. أنا عارف إنك مستحيل تعملي كده
(رغد مشت .. لكن أنا واثق ان أخويا السبب و هو إللى كأن باعت الورق أمضي عليه .. نزلت وراها بسرعه ..لكن معرفش هى راحت فين ؟!اختفت ..)
سليم : يا سيف
سيف بغيظ و بتكشيرة: أفندم؟؟؟
سليم : عايزين بقا نشتغل مفيش حب تانى.
سيف : تعرف تسكت
سليم : السكرتير هيكون أحمد
سيف بعصبية: مش فارقة
سليم : عندك النهارده شغل كتير
سيف : رنا كلمتني عايزني ضروري
سليم : ليه فيه حاجه؟
سيف بعصبية: ملكش دعوه
سليم : دى أختي
سيف : هروح آشوف أختك
( بصراحة كنت أنا إللى محتاج رنا … كنت محتاج حد يحس بيا .. لما الدنيا كلها تيجي عليك بتكون عايز أى حد يسمعك .. حد يحس بيك .. مش شرط تتكلم مجرد بس ما تشوفه تطمن .. حد يفهم صمتك الطويل )
^^ عند رنا^^
رنا : سيف أنت بتعيط
سيف بدموع: مش عارف ليه حسيت إنى محتاجك معايا اووي
رنا : أنا ديما معاك
سيف: هى ليه الناس بقت كده.. هو أنا ليه علشان أفكر أتجوز بنت بحبها .. ادمرها نفسياً قبل ما أتجوز.. هو ليه علشان أنا غني يبقا لازم أتجوز حد غني .. أنا مش عايز حد غني .. أنا مش هتجوز فلوس .. أنا هتجوز حد يكملني ~ ليه المفروض أقنع كل الناس إنى هتجوز حد أسند نفسي بيه و هو يكون مسنود بيا.
رنا : لا عايزه أفهم بالتفاصيل فيه آيه؟
سيف بحزن : تفتكري هتكوني زيهم و معاهم ولا هتكوني معايا
رنا : زيي مين و مع مين؟
سيف : بدأت أحكي ل رنا على كل حاجه
رنا : لا أنا مع إنك تتجوز رغد طالما هى بنت محترمة و أنت بتحبه

 

 

سيف : ..
رنا : أنا جايه معاك عند ماما
سيف : تفتكري هتوافق؟
رنا : هحاول
سيف : خلاص أنا هوصلك لحد عندنا و هرجع الشغل علشان سليم ميتكلمش
رنا : ان شاء الله خير
سيف : ان شاء الله
( وصلت رنا لحد بيتنا و مشيت بسرعة على الشغل . )
^^^ بعد الشغل و فى بيتنا^^^
سيف : رنا عملتي آيه
رنا :…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية طوق الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!