رواية طفله كبير الصعيد الفصل السادس 6 بقلم رنا أحمد
رواية طفله كبير الصعيد الجزء السادس
رواية طفله كبير الصعيد البارت السادس
رواية طفله كبير الصعيد الحلقة السادسة
في فيلا القناوي…
بعد خروج عاصم مع رجال الشرطه كانت تجلس عاليه بدموع ووجع وبجانبها خديجه تحاول تهدائتها وحالها لم يختلف عنها الكثير فقد أخذوا منها روحها .
خديجه بدموع ووجع/خلاص ي مرات عمي بالله عليكي اهدي كفايه عياط عاصم أن شاء الله هيرجع والغمه دي هتنزاح.
عاليه بحسره ودموع/اه ي ضنايا ي ابني اه بقا تتاخد من حضني كده ده انت الي طلعت بيك من الدنيا دي كل الناس بتحدني عليك ي حبيبي .
دخلوا في نفس اللحظه زين وسحر الي ابتسامه الشماته مليئه وجههم .
سحر بابتسامه واسعه وسخريه /هيحسدوكي علي ايه ي اختي دي خلفه حد يحسدك عليها لا ي عاليه بصراحه زعلت منك شكلك معرفتش تربي ابنك كويس .
زين بسخريه وإحساس بالانتصار /مش انا كنت دائما اقولك ي أما شكله بينه وبين البت دي حاجه علشان يهتم بيها كده بس مكنتش اعرف انها كده استغفر الله العظيم ربنا يستر علي ولايانا..
خديجه بغضب جحيمي/اخرررس قطع لسانك أنا جوزي اشرف من مليون واحد زيك الحركات دي تتطلع من واحد زيك وسخ لكن عاصم القناوي الكل عارف كويس اوي هو مين .
زين رفعه أيده يضربها بغيظ بس فجاه مسكت أيده بقوه وثبات وهي تتحدث بحده .
/اوعا تفتكر أن علشان الي بيديك علي قفاك وبيعرفك حجمك مش هنا انت هتقدر تشوف نفسك انت ولا حاجه سامع كبير الصعيد هيفضل هو عاصم القناوي وبس .دفعت أيده بحده بصلها بغضب شديد بس اخدته سحر بعيد عنها بنظره خبيثه .
/خلاص عاد ي زين اعزورها من الي هي فيه ي ضنايا جوزها متهم في قضيه زي ده ي فضيحتنا في البلد كلها مفيش غيرك انت الي رافع راسنا ي زين ي ضنايا ظابط شرطه قد الدنيا مش رد سجون .
الي هذا الحد انقضت عليها عاليه بغضب شديد وهي تنظر إليهم نظره ناريه أن حد يقرب منهم وبالفعل ضربتها بعنف شديد كانت بتصرخ بالم شديد دخل كمال وحسن ليتحدث كمال بغضب جحيمي وهو يرا ذلك المنظر .
/قومي ي وليه منك ليها ايه الي بتعملوه ده .
خديجه مسكت غاليه وزين مسك سحر.
سحر بغيظ شديد/اسالها دي ي أم ام رد السجون .
عاليه بغضب /سبوني عليها لدفنها بالحياه .
كمال بغضب وهو يخبط عصاه أرضا /بس انتي وهي ايه الي بيحصل ده أول مره يحصل كده في عائله القناوي لو شوفت الي حصل ده حصل تاني ساعتها قسما بالله مانتوا قاعدين فيها سامعين وانتي ي سحر ي بنت السايس لو كلمه رد سجون دي تاني طلعت من بوقك علي حفيدي هتشوفي مني غضب عمرك مشوفتيه يلا علي فوق .
فعلا طلعوا كلهم بس فضلت خديجه قاعده بدموع قرب منها كمال بابتسامه .
/مالك بس ي ست البنات.
خديجه بدموع ووجع/مانت شوفت الي حصل ي عمي لما عاصم ميكونش معايا بحس اني لوحدي في الدنيا دي ماليش حد .
كمال بابتسامه /بقا كده ي ست خديجه واحنا كلنا مش مالين عينك طالما حبيب القلب مش هنه الدنيا تقفل في وشك مش كفايه ي بت الي عملتيه بره أكده قدام الناس من غير خشا ولا حياه طلعتي ميه من تحت تبن وعملالي فيها برئيه .
خديجه بابتسامه وهي بتمسح دموعها /اصل ابن ابن ابنك ده بارد مينفعش معاه غير كده كان هيفضل عملي فيها محترم كده كان لازم اعمل كده .
كمال بابتسامه/بتحبيه اوي كده .
خديجه بابتسامه عاشقه /بعشقه ي جدي كلمه حب دي قليله اوي عليه أنا بموت فيه ربنا يرجعولي بالسلامه .
كمال وهو حاضنها بحب وحنان /يارب ي ضنايا يلا نامي في حضن جدك حبيبك.
خديجه باشتياق /أنا مبعرفش انام غير في حضن عاصم .
كمال بابتسامه /ربنا يرجعه لينا كلنا بالسلامه ي بنتي .
خديجه بابتسامه/امين يارب.
********************.
في القسم…
كان قاعد المقدم عصام علي مكتبه وهو صاحب عاصم جدا .
دخل عاصم بغضب وغيظ من كل الي بيحصل ده .
/ايه التخاريف دي ي عصام ممكن افهم .
عصام بجديه /اقعد بس ي عاصم علشان تفهم احنا معملناش كده من نفسنا كل الادله ضدك .
عاصم بجنون وحده /أدله ايه ي عصام انت مصدق أن أنا أعمل كده .
عصام بجديه/لا طبعا مستحيل اصدق بس أنا ظابط شرطه وبمشي بالدلال وكل الادله ضدك ي عاصم احنا لما لاقينا البنت في حالتها الصعبه دي بطاقه سعادتك كانت واقعه جنبها لما سألنا عليها عرفنا أن هي ملهاش علاقه غير بناس قليله جدا وحضرتك اهم واحد فيهم كل الي دائما بتجبوهلها سمحك ليها بأنها تنزل الأرض وتلخد كل الي عيزاه كل الي يسمع قد هيشك أن فيه حاجه
عاصم بحزن شديد /ي عني ايه هو العطف والاهتمام دلوقتي بقا اسمه كده .
عصام بجديه/اهدا ي عاصم خلينا نشوف خل في الي بيحصل ده.
عاصم بجدية /مفيش حل غير شربات هي الي اكيد شافت الي عملت كده وهي الي هتحل الموضوع ده .
عصام بأسف /للاسف ي عاصم البنت اتعرضت لاغتصاب عنيف جدا ادا الي نزيف حاد اثر علي المخ وهي دلوقتي في غيبوبه .
عاصم بصدمه وصراخ /ي عني ايه ي عصام ي عني أنا هفضل كده لحد ما شربات تفوق افرض فاقت بعد شهر اتنين ولا سنه هفضل أنا محبوس كده ولا ايه.
عصام بجديه /عاصم اهدا من فضلك العصبيه دي مش هتجيب نتيجه احنا لازم نفكر مين الي عمل كده وعايز يلبسلك التهمه دي مين الي يقدر ياخد بطاقتك ويعمل كده.
عاصم وسرح مع كلام عصام وكلم نفسه بضيق /معقول يكون زين الي عمل كده مفيش غيره محروق مني وعايز يدمرني ويقضي عليا بس لا أنا مش هتكلم في حاجه دلوقتي لما اتاكد مش ناقصه فضائح .
عصام شاف انشغاله /فيه ايه ي عاصم سرحت في ايه اتكلم .
عاصم بحزن شديد/مفيش حاجه ي عصام أنا بتحسر علي حالي استنيت سنين علشان خديجه تحس بيا ويقوم ماتعترفلي بحبها وتنور حياتي كلها اقوم افضل هنه محروم منها كده يرضي مين ده بس ي ربي .
في الوقت ده عصام ضحك بخفوت لاحظه عاصم واتكلم بعصبية.
/بذمتك ده ظرف ده تتضحك في ايه .
عصام بضحك /ههههه لا ي شيخ طب اقول الكلام ده لنفسك شوف احنا في ايه وانت في ايه .
عاصم باشتياق ولهفه/وحشتيني اوي اوي ي خديجه اوي .
******************.
في جناح زين ..
كان قاعد بيتفرج علي التلفزيون وبيضحك باستمتاع وهو حاسس أنه خلاص انتصر وحقق الي عايزه دخلت داليا بغضب شديد.
/اطفي الزفت ده واسمعني .
زين بزهق/سمعك اهوه ي بومه خير.
داليا بحده /الي حصل ل عاصم ده انت ليك دخل فيه .
زين بضحك عالي /هههههههه ليا دخل فيه ده كله من تخطيطي أنا مش قولتلك اني محضرلهم واقعه مش هيقوم منها تاني.
داليا بغضب شديد/بس مش بالطريقه احنا متفقناش علي كده ي زين .
زين بغضب /الي عملته ده انا الي خطط ليه ونفذته انتي ملكيش اي علاقه كنت عارف انك مش هتقفي جنبي وتفرحي بالانجاز ده علشان عارفك هبله لسه بتعشقيه بعد كل الي عمله فيكي مستعده تعيشي خدامه تحت رجليه بس يبصلك بس بابتسامه مش كده ملكيش دعوه بالي بعمله ي داليا طلعي نفسك من الموضوع ده انا ليا حاجات كتير عند عاصم القناوي لازما اخدها.
فجاه جاله تليفون رد بسرعه /بتقول ايه فاقت طب أنا جاي حالا اوعا تخلي حد يعرف ولا حد يدخلها غير لما اجي فاااهم .
*******************.
صباحا ..
في مكتب عصام ..
كان قاعد عاصم بتعب وضيق شديد بعد مابات في اوضه عصام قرب منه عصام بالفطار .
عصام بابتسامه/يلا ي عاصم علشان تفطر .
عاصم بابتسامه باهته /شكرا ي عصام ماليش نفس خالص ليه تعبت نفسك .
عصام بخفه دم علشان يخرج عاصم من الي هو فيه /تعبت نفسي ايه بس ي جدع انت مش متخيل السعاده الي أنا فيها بوجودك مش قولتلك مسيرك هتشرفني وهعمل معاك احلا واجب اهوه حصل اهوه .
عاصم بابتسامه/بقا كده ي فقري اهوه قرك عليا جاب نتيجه .
عصام بجديه/كل بس لقمه أن شاء الله ربنا هيفرجها .
دخل الشاويش بجديه /عصام باشا مدام عاصم باشا واقفه بره عايزه تشوفه .
عاصم بسعاده واشتياق /خديجه حبيبتي خليها تتدخل ي عصام .
عصام بابتسامه /دخلها طبعا ي شاويش خف ي عم الرومانسي احنا هنا في قسم مش في حديقه النيل.
دخلت خديجه وجريت عليه حضنته بلهفه وهو كمان .
خديجه بدموع واشتياق /عاصم وحشتني اووي ي حبيبي اووي عامل ايه ي روحي.
عاصم بابتسامه وسعاده /أنا دلوقتي محدش قدي مستحيل يكون فيه حد سعيد زي كده انا مش مصدق ي خديجه ان الحلم الي اتمنيته طول السنين دي اتحقق بعشقك ي خديجه بعشقك .
خديجه وهي في حضنه باشتياق /وانا بموت فيك ي روح قلب خديجه من جوه .
عصام بابتسامه وإحراج /والله ي جماعه كان نفسي اعمل معاكم واجب لو فيه سرير هنا كنت سبتلكم المكتب .
خديجه خجلت جدا من تلميحه اتكلم عاصم بغيظ شديد.
/جرا ايه ي ظابط نص كم انت انت هتفضلي واقفلي كده يلا روح شوف حالك .
عصام بغيظ شديد/أنا مش عارف القسم ده بالظبط ده مين الي ظابط فيه أنا ولا انت ماشي ي سيدي أنا ماشي .
مشي عصام قعدت خديجه قصاده بابتسامتها الساحره.
عاصم بابتسامه وحب /عامله ايه ي روحي ايه الي جابك المكان ده بس وتعبك.
خديجه بابتسامه باهته /لو مش هتعب علشانك هتعب علشان مين يلا ي حبيبي كل .
عاصم بابتسامه ساحره /أنا من امنبارح مش عايز اكل اي حاجه علشان طعم شفايفك ميروحش مني .
خديجه بخجل شديد/أنا مش عارفه عملت كده ازي بس روح كانت هتروح وانا حاسه انك هتبعد عني .
عاصم بغيظ شديد/وانتي ما شاء الله عملتي الواجب وزيادة سنين مستنيكي تقوليلي اي كلمه حلوه محبكش الكلام الحلو والبوس والدلع الا وانا رايح القسم فصلتيني بصراحه .
خديجه بضحك /ههههه معلش ي حبيبي ارجعلي انت بس بالسلامه وانا هدلعك اخر دلع ومش هبعدك عن حضني ابدا .
عاصم بعشق واشتياق /اه قويني يارب .
دخل عصام وعلي وجهه ابتسامه إشراق/عندي خبر حلو كلموني دلوقتي من المستشفي قالولي شربات فاقت.
عاصم بابتسامه/بجد .
خديجه بفرحه /الحمد لله يارب يلا بسرعه ي عاصم علي هناك .
**********************.
في المستشفي .
في غرفه شربات ..
دخلوا كلهم بفرحه وترقب ماصدقوا أنها فاقت لأنها الوحيده الي هتقدر تخرج عاصم من المازق ده قرب منها الظابط بجدية.
/شربات حمد الله على السلامه الدكتور قال انك قادره تتكلمي ممكن بقا تقوليلنا مين الي عمل فيكي كده .
حسن بجديه /اتكلمي ي شربات ي بنتي متخافيش اي أن كان مين الي هجبلك حقك منه .
عاليه بتعب وحده /ماتتكلمي ي بت ساكته ليه كده خلصينا مش كفايه ابني بسببك محبوس كده اخلصي ساكته كده ليه .
خديجه بتعب /شربات اتكلمي بقا وخلصينا.
عاصم بابتسامه/ممكن تهدوا مش محتاجه تسالوها هي اكيد هتتكلم وتقولي أنا لاني دائما بجبلها حقها .
شربات بوجع ومراره/مالك كده بتتكلم وكا انك ملاك نازل من السماء انتوا عملينا تسألوني مين الي عمل فيا كده وانتوا معاكم المجرم الحقيقي عاصم باشا هو الي عمل فيا كده .
في لحظه الدنيا اسودت في وش ابكل وبالذات عاصم الي اتكلم بصدمه قاتله وصراخ هز الأركان.
/انتي بتقويلي ايه شربات انا معقول بعد كل الي عملته فيكي يبقا ده رد الجميل ليه عملتي كده انطقي مين الي مسلطك عليا مييين .
عاليه وهي عايزه تتضربها بغضب وتعب /اه ي بنت الكلب وديني مهسيبك هقطع لسانك .
عصام بحده /من فضلك ي حاجه عاليه لحد كده وكفايه الدنيا فيها قانون وانا مش هسمح بأن حد يتعرضلها .
خديجه بدموع وصراخ/انتي كدابه كدابه عاصم مستحيل ربنا ينتقم منك ي شيخه .
خرجوا كلهم بره اتكلمت شربات بدموع وندم شديد .
/سمحني ي عاصم سمحني ي سيد الرجاله كلهم مكنش عندي حل تاني .
افتكرت الي جالها في نص كانت الحقيقه ولا ابشع كابوس دخل بغرور المعتاد وسخريته .
/حمد الله على السلامه ي عروسه معلش أنا آسف كنت عنيف شويه بس أنا طبعي كده معلش .
شربات بتعب ونظرات كره ليه /انت الي عملت فيا كده انا شوفتك ي شيطان .
زين بابتسامه خبيثه /كويس انك شوفتيني علشان تفضلي فكراني طول الوقت قدام عينك المهم الي جايلك فيه مجموعه فيديوهات كده هتعجبك اووي.
انصدمت شربات وهي بتشوف نفسها في أوضاع مخله مع الرجال بصدمه من تلك الفيديوهات المفبركة لكنها مصنوعه بحرافيه ومهاره.
زين بابتسامه خبيثه/لو فتحتي بوقك بكلمه واحده الفيديوهات دي هتكون في النيابه بتهمه ممارسه اعمال منافيه لأداب ده غير فضيحتك وسط البلد كلها ده غير فرش حشيش حلو كده من اي مخبر من عندي ميكلفنيش تمن سيجاره وتترمي في السجن بقيه عمرك لو منفذتيش الي أنا عايزه .
شربات بدموع وصراخ /انت عايز مني ايه مش كفايه الي عملته فيا انت ايه .
زين بحده /اسمعي ي روح امك بكره قدام الظابط لما يجوا ياخدوا اقوالك أن عاصم الي عمل فيكي كده فهماني ي حلوه قصاد هتاخدي قرشين حلوين فهمتي .
شربات بطمع /موافقه بس هاخد الفلوس قبل ماخرج من المستشفي .
زين بابتسامه خبيثه/ايوه كده احب الناس الي بتفكر في مصلحتها بكره بليل زي دلوقتي اطمن أن الي أنا عايزه حصل والفلوس هتكون عندك .
باك …
شربات بدموع وندم/ربنا ينتقم منك ي شيخ .
*********************.
تاني يوم في المستشفي ..
ليلا ..
دخل زين بابتسامه واسعه بعد مانفذت الي هو عاوزه وعاصم خلاص هيتحول للنيابه .
/برافوا عليكي عجبتيني ايوه كده انا احب الي بيعرف مصلحته فين .
شربات بوجع ومراره /هسالك سوال اعتبره ضمن اتفاقنا انت ليه بتعمل في عاصم كده .
زين بكره وغيظ /لانه واخد كل حاجه اهتمام جده وحبه شركاته وفلوسه هو بس الي متحكم فيها حتي خديجه متعلقه بيه هو وبس ومش شايفه غيره غيرتي منه خلتني اتمنا دمره باي شكل.
شربات بدموع ووجع/طب وانا ذنبي ايه تتدخلوني في اللعبه دي وتتدمر حياتي .
زين بحده /مانتي تبعه البيه ضربني قدام كل زملائي حتي مديري بسببك كان لازم ادفعكم انتوا الاتنين التمن غالي اغتصبتك ولبسته التهمه .
في لحظه دخل كل الموجودين .
عصام بابتسامه/مشاء الله عليك ي زين باشا وشك باين بدر في الفيديو كل الي انت قولته أتصور صوت وصوره انت خلاص وقعت ي زين بيه .
لتبتسم خديجه بسعاده فقد نجحت خططتها لإنقاذ معشوقها .
****************.
فلاش باك..
في اوضه شربات في المستشفي .
دخلت خديجه وهي بتبصلها بندم واحتقار .
شربات بدموع وندم/ابوس ايدك ي ست خديجه متبصليش كده انتي مش عارفه أنا عملت كده ليه .
خديجه بغضب /مهما تتكلمي مش هعمل كلامك اي حساب انتي حالا هتقوليلي انتي عملتي كده ليه ومين المجرم الي انتي بتتسطري عليه فاهمه .
شربات بدموع ووجع/فاهمه بس اوعدني تساعدني الحكايه كلها .
وقد قصت إليه ما حدث مع زين .
خديجه بصدمه قاتله/زين زين هو الي عمل كل ده معقول جواه كل الشر ده لينا أنا وعاصم بقولك انتي متاكده أنه هيجيلك بليل .
شربات بجديه /ايوه هو وعدني لازم هيجيلي لانه هيخاف اني اقول اي حاجه.
خديجه بحماس /تمام يبقا لازم عصام بيه يعرف وعاصم والدنيا كلها لازم الكل يشهد علي حقاره زين والكل يعرف حقيقته الوسخه .
شربات بأسف وندم/أنا معاكي في أي حاجه تخرج عاصم بيه بس بالله عليكي متنسيش السيديهات .
خديجه بجديه /متخافيش النهارده هيكونوا عندك ويتكسروا قدام عينك كمان .
باك ….
خديجه بابتسامه خبيثه /وفعلا روحت جناحك وجبت كل السديهات الي ملفاقهم للبنت الغلبانه دي ي حقير وبصراحه مقدرتش اجيبهم لوحدي داليا ساعدتني طلعت بريئه مش زيك .
عاصم وقف قدامه بنظره حاده /ايه رايك كالعاده خسرت بس القلم ده ممكن يفوقك.
كمال بحده وهو واقف بينهم /استنا عندك ي عاصم القلم ده مني انا انا الي معرفتش اربيه .
صفعه قويه هبطت علي وجه زين فقد أخذ الكثير من الصفعات ذلك اليوم .
كمال بحده /عصام ي ابني تشكر أنا مش عارف اقولك ايه انت أنقذت سمعتنا لما محدش عرف بالموضوع وموضوع شربات هينتهي دلوقتي المأذون في الطريق علشان يكتب كتابهم وتعيش ملكه في قصر القناوي .
زين بصدمه وغضب /يكتبوا كتاب مين أنا مستحيل اتجوز الحساله دي .
عصام بحده /بقولك ايه انت مش بتتصدق علينا بجوازك منها ده غصبن عنك ي كده ي تشرف معانا في القسم وفضيحتك تبقا بجلاجل ي زين بيه .
عاصم مسكه من هدومه بغضب جحيمي/الحساله دي اشرف منك مليون مره ولما هي كده قربت منها ليه اغتصبتها ليه ي زين بيه مش عايز اسمع صوتك والا قسما بالله هيكون اخر يوم في عمرك فاهم .
***************.
بعد ساعه ..
كان قاعد ابو احمد بيبص يمين وشمال .
عاصم بغيظ شديد/هو فيه ايه ي ابو احمد انت شايف حاجه احنا مش شيفانها متخلصنا .
ابو احمد باستغراب /هو ده برضه مش كتبت كتاب .
عاصم بغيظ /انت شايف ايه امال احنا جايينك ليه .
ابو احمد بغيظ /امال فين الجاتوه زي المره الي فاتت والبيبسي .
عاصم بغيظ شديد/جاتوه وبيبسي ايه هو أنا جيبنك تكتب الكتاب في قاعه الملكه ماتخلصنا في اليوم ده .
ابو احمد بغيظ / لا اله الا الله المره الي فاتت طلعت علينا بمسدس المره دي مطوه ولا ايه خلاص حاضر فين للعروسه .
شربات بتعب وضيق /انا هنا اهوه .
ابو احمد باستغراب وهمس /سبحان الله هما مالهم الشباب دول دول مشاء الله عليهم مال وجمال وكل عروسه تتجوز غصب عنها ده علي كده ام احمد كل يوم ابوس أيدها أنها مستحملاني احمم عايزين بطاقات الشهود .
عصام بجديه /اتفضل .
عاصم بابتسامه خبيثه/وانا طبعا معقول مشهدش علي كتب كتاب اخويا .
وبالفعل تم كتب الكتاب وأصبحت شربات زوجه زين القناوي كان يجلس زين بصدمه قاتله فانقلب السحر علي الساحر ليقترب منها عاصم بنظره خبيثه ليحتضنه بهمس .
/مبرروك ي زيزو اتجوزت البنت الفقيره الي كنت شايف انها ملهاش قيمه البنت الي اغتصبتها ودمرتها والي هتفضل طول الوقت تفكر في الانتقام زين القناوي يتزوج من فتاه تعمل بائعه خضار هههه صدمه لغرور زين باشا مش كده تصدق أنا مش شمتان فيك بالعكس هي خساره فيك مبروك ي اخويا.
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية طفله كبير الصعيد)