رواية طفله كبير الصعيد الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد
رواية طفله كبير الصعيد الجزء الأول
رواية طفله كبير الصعيد البارت الأول
رواية طفله كبير الصعيد الحلقة الأولى
في قصر عائله القناوي …
في جناح خديجه ..
خديجه فتاه بريئه الي ابعد الحدود تحب الجميع عفويه ورقيقه في أولي جامعه والدها ووالدتها ماتوا في حادثه وبقيت هي حبيبه وطفله عاصم القناوي كبير الصعيد هي شايفاها اخوها الكبير وابن عمها لكن هو شايافها كل حياته نزلت بسرعه لتحت وهي ماسكه شنطتها .
*******************.
في جناح حسن وعاليه …
كانت واقفه عاليه وهي بتلبس هدومها بعصبية شديده .
حسن باستغراب/مالك ي عاليه فيه ايه.
عاليه بغيظ شديد/هيكون في ايه غير عاصم ابنك الي حارق دمي .
حسن بابتسامه /ههههه ايوه ي اختي لما يحرق دمك يبقا ابني لما يدلعك يبقا ابنك حبيبك مش كده .
عاليه بغيظ /ايوه دي عاشر عروسه يطلعلي فيها القطط مفيش واحده عجباه واصل .
حسن بابتسامه /دلوقتي نصيبه يوقعه في صاحبه النصيب الي مش هيعرف يفلت منها ابدا .
عاليه بقلق شديد/ أمتا بس ي حاج ده عنده 38سنه أنا فيه حاجه كده قلقاني ي ابو عاصم .
حسن باستغراب /قصدك ايه.
عاليه بجديه /خديجه خايفه ليكون عينه منها وهو ده السبب .
حسن ضحك ضحكه عاليه/هههههه انتي بتقويلي ايه ي عاليه ده كلام ده بيعتبر البت أخته وبنته بلاش تخاريف يلا نفطروا ل ابويا يقلب الدنيا .
عاليه بتنهيده وقلق /بكره تعرف أنه مش تخاريف ي حسن وهفكرك .
*****************.
في جناح .
كمال جد عاصم وخديجه وسحر وزين .
شخصيه قويه وحاده مع الكل دخل زين وداليا ووالدتهم سحر.
زين بابتسامه /صباح الخير ي جدي .
كمال بجديه /صباح الخير عليكم مفطرتوش ليه .
سحر بنظره خبيثه وطمع /واحنا نقدروا نقعدوا من غيرك ي سيد الناس .
زين بابتسامه خبيثه/كنت عايز اكلمك في موضوع كده ي جدي.
كمال بجديه /أنا خابر زين الي هتقوله خديجه مش كده البت لسه صغيره ي زين أنا مش هجوزها دلوقتي مهما حصل فاهمني .
زين بجديه /المهم انك توعدني ي جدي أنها عمرها متكون للغيري .
كمال وهو خارج لبره بهيبه/اطمن أنا معنديش بنات يطلعوا بره العائله .
داليا بابتسامه وفرحه /شوفتي ي أما كده بانت اهيه أنا هتجوز عاصم وزين خديجه .
سحر بنظره خبيثه /ربنا يسهل ي بتي ويحقق كل الي بنتمناه .
******************.
في الاسفل …
كانوا قاعدين كلهم علي مائده الطعام اتكلم كمال بجديه .
/امال فين عاصم .
ام ربيع الداده بجديه وهي ماسكه القهوه /عاصم في صاله التدريب وانا هروحله بالقهوه ي كمال بيه .
خديجه بابتسامه /هاتي ي داده أنا هروح ل أبيه عاصم .
زين بغيظ شديد/لا ي خديجه خليكي أنا هروحله .
كمال بحده/وايه المشكله ي زين لما تروح خديجه .
زين بغيظ /لأن عاصم مستهتر ي جدي والباشا فاكر نفسه محمد علي كلاي ولازم يتمرن بلبس مينفعش خديجه تشوفوه كده .
خديجه ببراءه/أبيه عاصم اخويا اخويا الكبير وهو الي مربيني ي زين أنا هروحله ..
مشت خديجه وراحت ل عاصم …
في صاله التدريب ..
كان بيتدرب عاصم وبيلعب ضغط .
( عاصم القناوي شخصيه جذابه لابعد الحدود وسيم الي أقصا حد شخصيه للجميع يعجب بها كان بيتدرب ببنطلون اسود وتيشرت ابيض وشعره الناعم الي نازل علي جبينه لحيته الخفيفه الي ذيداه وسامه عاصم بيشتغل مدير شركات القناوي دخلت خديجه وهي بتتسحب لتسرع الي تلك العاده التي تفعلها من وهي صغيره لتجلس علي ضهره وهي تلف ذراعيها علي رقبته .
/صباح الفل ي أبيه .
عاصم بابتسامه ساحره وحنان / صباح الورد والياسمين علي عيونك الحلوه ي حبيبتي عامله ايه.
خديجه بابتسامه / كويسه اشرب قهوتك ويلا علشان نفطر جدو قالب الدنيا عليك .
عاصم وهو بيشرب القهوه بابتسامه /عادي جدي مبيزعلش مني قوليلي مذاكره علشان امتحان النهارده .
خديجه بابتسامه وغرور /متقلقش ي كبير تلميذتك هتجيب امتياز علشان عاصم باشا ميزعلش .
عاصم حضنها بهمس /عاصم مبيزعلش منك ابدا ده بيعشقك .
خديجه بخجل وارتباك /أبيه يلا نفطر علشان متاخرش علي الامتحان.
زين بحده وغيظ /ايه كل التأخير ده وانتي مش عندك امتحان .
خديجه بخوف /أنا كنت جايه هو .
عاصم وهو قابض علي فكه بغضب جحيمي/قسما بالله العظيم لو خوفتها كده تاني او صوتك علي عليها لهدفنك مكانك فاهم .
زين بغيظ شديد/دي بنت عمي وبنصحها ي عاصم .
عاصم بحده /خالي نصيحتك لنفسك يالا خديجه دي بنتي ومحدش يقرب منها ولو بكلمه فاهم يلا روح واحنا هنيجي يلا .
مشي زين بغيظ شديد.
عاصم وهو حاضن خديجه بحنان /حبيبه قلبي ليه الخوف ده كله وانا جنبك .
خديجه بطفوله وبراة/أنا بحبك اوي ي أبيه .
عاصم بابتسامه عاشقه /وانا بعشقك ي حبيبتي .
***********************
علي مائده الطعام…
كان قاعد عاصم بياكل خديجه بحنان والكل بيبص بحقد وغل من اهتمامه .
داليا بغيظ شديد/كل ي عاصم هي بتعرف تأكل نفسها علي فكره .
عاصم ببرود /بس أنا كده مبسوط جدا لاني معنديش أغلا منها في الدنيا دي كلها .
خديجه بابتسامه/وانا بحبك اوي ي أبيه .
كمال بحده/عاصم كفايه الدلع الماسخ ده هي مش صغيره سيبها تتصرف أنا شايف انها معتمده عليك في كل حاجه ايه مش ناوي تتجوز بقا وتخلف حته عيل مستني ايه عاد انت كبير عيلتنا .
عاصم ببرود /كله باوانه ي جدي بصراحه انا عندي حبيبه بعشقها وبموت فيها وقريب اوي أن شاء الله هنتجوز .
سحر بغيظ شديد/حب ايه وكلام فارغ ايه انت صغير علي الكلام ده .
عاصم بنظره خبيثه واستفزاز /معلش ي مرات عمي انا حاسس بيكي انك متعقده علشان عمي سليم الله يرحمها لما كنت بتركعي تحت رجليه علشان يتجوزك ومرضيش مش كده ولا ايه هههههه .
سحر بغيظ شديد /وقح .
عاصم بابتسامه ساحره /يلا ي خديجه علشان اوصلك الجامعه قبل ماروح الشركه .
خديجه بابتسامه/خلصت ي أبيه .
زين بحده /أنا الي هوصلها ولا ايه انت مش شايفني راجل.
عاصم ببرود وتجاهل /بس يالا يلا ي خديجه .
خديجه وهي ماسكه في أيده باحتياج /يلا ي أبيه .
زين بسخريه وغيظ /يريت متنساش كلمه أبيه دي ي عاصم .
عاصم بابتسامه خبيثه/بلاش انت يالي من قريب كنت بتعملها علي نفسك .
خديجه بضحك /هههههه .
عاصم بابتسامه وهمس /تسلملي الضحكه دي الي بتخطف قلبي خطف .
*******************.
في أحدا المولات الضخمه ..
كانت واقفه خديجه بصدمه من جمال الملابس قرب منها عاصم بابتسامه وهمس .
/ايه رايك فيهم .
خديجه بابتسامه وسعاده /مش ممكن كل ده ليا ي أبيه ده كتير اوي .
عاصم وهو حاضنها بحنان/مفيش حاجه تغلا عليكي ي حبيبتي كل ده اعمل اكتر منه مليون مره بس علشان بس اشوف ضحكتك دي تعالي بقا للحاجات الي انا بعشقها .
دخلت خديجه معاه وهي هتختفي من الاحراج وهي مش فاهمه حاجه وليه عاصم جابها القسم ده .
عاصم بابتسامه ساحره /ايه رايك ي خديجه .
خديجه بخجل شديد/هو أنا جينا هنا ليه ي أبيه أنا مكسوفه اوي معقول فيه بنات بتلبس كده .
عاصم بابتسامه وهمس /اه العرايس الحلوين زيك كده اختاري كل الي نفسك فيه أنا واقف بره .
خرج عاصي وهي نقت حاجات وخرجت بعدها اتجهوا الي المدرسه.
في عربيه عاصم .
عاصم بابتسامه ساحره/خالي بالك من نفسك كلميني اول ماتخلصي .
خديجه بابتسامه/امرك ي أبيه .
عاصم بابتسامه وغمزه /بلاش أبيه دي يلا انزلي ي حبيبتي.
خديجه وهي بتقبله في خده بابتسامه/حاضر ي أبيه هههههه .
بس فجاه وقفت لما قرب منه خالد مدرس خديجه وهو بيبصلها بابتسامه أما عاصم نزل بغضب شديد.
/فيه حاجه ي اخ وعينك دي هاتها عندي بدل ماحسرك عليهم .
خالد وهو بيعدل نضارته بابتسامه /يبقا احساسي صح حضرتك والدها أنا بصراحه كنت حابب اطلبها من حضرتك واوعدك اني هسعدها .
في لحظه واحده كان خالد متعلق بهدومه الداخليه في وسط الجامعه والجماعه كلها اتجمعت .
خديجه وهي هتموت من الضحك/هههههه ايه ي استاذ خالد الدنيا عندك عامله ايه حلوه المرجيحه صح.
خالد يتوسل وخوف /ابوس ايدك ي عاصم باشا نزلني عايزه اروح الحمام .
عاصم بغيظ شديد/والدها ليه ي اخويا شايفني ماشي بالعكاز ولا صف سناني واقع ده انا هخليك تقول حقي برقبتي .
أحدا المدرسات بإعجاب ب عاصم /طول عمري اقول عليه غبي ده انت فرس مالوش وصف .
المدير بتوسل /ابوس ايدك ي عاصم باشا نزله .
عاصم بحده /قسما بالله العظيم مهيحصل غير لما يجيلي جواب الرفد كده قدام عيني من الجامعه.
خالد بخوف شديد/ايوه افصلوني ابوس ايديكم مش عايز اشتغل .
دخلت خديجه الامتحان ورجع عاصم القصر .
في مكتب جده .
كان قاعد بيتابع بعض الأعمال دخل عاصم بجديه
/جدي أنا قررت اتجوز .
كمال بجديه /ايه ده بالسرعه دي ومين سعيده الحظ .
عاصم بجديه /خديجه .
كمال بصدمه /ايييه..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية طفله كبير الصعيد)