رواية طفلة رعد الفصل الأول 1 بقلم مريم محمد
رواية طفلة رعد الجزء الأول
رواية طفلة رعد البارت الأول
رواية طفلة رعد الحلقة الأولى
في قصر جميل كانت فتاه تعيش مع اسرتها كانت عايشه ومش عايشه يعني روح بال جسد اسمها حوركانت جميله جدااااا من كنت جملها كل اللي يشوفها يقولها حورتي البحر بس مع الاسف عايشه عيشه مش ترضه حد بس هيا صبره بالله وبتدعي ربنا انه يصلح حلها ويشيل عنها همها تبلغ 18من عمرها
في الصبح استيقظت سيده من نومها وراحت خبطت ع اوضه حور
نهي:دق دق انتي يازفته اصحي كل ده نوم
حور بزعل ع حلها: حاضر.خرجت حور من الاوضه
نهي:انتي مخموده ليه لي حد دلوقتي
حور:كنت تعبانه
نهي:ضربتها بالقلم ومكمله اوعك تقولي انك تعبانه تاني فهمه في الوقت ده استقظ طفلين يبلغون الطفل 9سنين والطفله 8ستين ملحوظه (دولت اخوات حور من الاب اصل نهي تبقااا مرات ابو حور ،حور امها ماتت وهيا عندها 10سنين)
الطفلين بيبكو من أجل اختهم اللي كل يوم بتنضرب من امهم بيحبو حور قوووي اكتر من امهم في نظرهم امهم شريره.نهي انتبهت ع وجود الاطفال فصرخت ف وشهم قائله
نهي:انتم وقفين كده ليه ادخلو جوه امشي وقالت كده بزعيق فرتعب الاطفال وجرو ع جوه.حور اغضبت منها كثييير ع معملتها مع الاطفال فردت حور قائله لها
حور بعصبية:انتي بتكلمهم كده ليه
نعي بحديه:وانتي مالك دولت اولادي وانا حر اعملهم زاي منا عاوزه
حور:بس دولت اخواتي
نهي:اخواتك بالاسم ملكيش دعوه بيهم ملحوظه (حور هيا اللي مربيه اخوتها وهيا اللي مهتميه بي امرهم نهي متعرفش عن تربيتهم حاجه .)
حور:انا مش رايحه المدرسه .نهي وقفت ع الباب وقائله لها
نهي:من هنا ورايح مفيش مدرسه هتشتغلي هنا خدمه ومش هتشوفي الشارع بعنك
حوري:حرام عليكي انا عملتك اي
نهي:بطلي رغي وروحي شوفي واركي اي .كان بيسمعو الحديث اللي كان بنهم مهند ونور اخوات حور كانو بيعيطو ومديقين من امهم ع المعمله والقسوه بتاعت امهم عليها .ولكن مابالمر حيله
في اتجاه اخير في قصر جميل وشيك كان يعيش شب مع اسرتو واسمو رعد يعمل ظابط شرطه عصبي جدااا والكل بيخاف منو يبلغ23سنه من عمره ليه اخت واحده اسمها حنين تبلغ 20سنه ف اوله كليه هندسه.ف الصباح استقظت سيده جميله وشيك اسمها نورهان ام رعد وحنين
نرهان بتنادي ع الخدم:ياداده سميحه
سميحه:نعم يامدام
نورهان:روحي صحي رعد وحنين
سميحه:حاضر .وبالفعل ذهبت اللي الاعلي لتستيقظ رعد وحنين .بعد ساعه نزل رعد قائل
رعد:صباح الخير
نورهان:صباح النور .وبعد شويه نزلت حنين
حنين:يسعد صباحكم
نورهان ورعد ف نفس واحد:وصباحك
في الوقت ده جه مصطفي والد رعد وحنين
مصطفي:صباح الخير يااولاد
حنين:صباح الفل يابوب
نورهان ورعد ف نفس واحد:صباح النور
ملحوظه (مصطفي لوه هوا مدير رعد ف الشغل)
فطرو وذهب رعد وابوه اللي الداخلية عشان يمرسو العمل
وحنين ذهبت اللي الكليه
ام عن حور كانت ف المطبخ بتعمل اكل وبتعيط ع حلها بس صبره كل ده عشان اخوتها الصغيرين نهي مشت الخدم كلهم وخلت حور تطبخ وتنفض وتعمل شغل البيت كانت حور بتبات ف اوضه مكركبه فريح المطبخ كانت تصحه من الفجر تنفض وتغسل وتعمل اكل متعرفش يعني اي العالم الخارجي عمرهم مخرجت بره غير السوبرماركت تشتري حجات البطبخ بس ده اللي تعرفو حور .وفجأة نهي دخلت ع حور قائله
نهي:انا عزمه اصحابي النهارده عاوزاكي تشرفتي وبلاش تعملي انك غلبانه قدمهم عشان انتي عارفه العقوبه شكلها اي
حور بخوف : مفهوم . وغادرت نهي المطبخ
دخل ع حور المطبخ اخوتها خدت وضع طولهم
وخدتهم ف حضنها وبكت
مهند:متبكيش ياحورتي ومسح دموعها
نور: احنا معاكي ومش هنخلي حد يأزيكي وستها من خدها
حور:انتم اللي مصبرني ع العيشه ديت وحضنوهم اوووووي وبستهم من خددهم
مهند ونور ف نفس واحد:واحنا بنحب اووووووي اتبسمت حور ودعت ربنا انه يخلهملها ويحمهم من كل شر عشان هما دولت السبب ف انها عايشه بعد ربنا سبحانه وتعالى .
عن رعد
مصطفى لرعد:عمتك وبنتها هيجو النهارده من السفر
ممكن تقبلهم
رعدبضيق:حاضر
اتى اليل
عن حور جهزه كل حاجه واحسن عملت اكلات بي الاصناف ومقبلات وجهزه السفره ولا في اوتيل خمسه نجوم احسن حور شطره ف عمايل الاكل والمقبلات وجات نهي بصت ع شغل حور
نهي:مش بطال .وبعد ثواني جرس الباب رن
نهي:روحي افتحي
حوربضيق :حاضر وذهب اتجاه الباب وفتحت
نهي:اهلين نورتونا
سهي وسهر ف نفس واحد:ده نورك يقلبي
نهي لي حور: امشي انتي دلوقت.ملحوظه(نهي بتغير من حور عشان حور اجمل منها بكتييييير وهيا بتكره ان تكون حد اجميل منها عاوزه هيا تكون ف الكل بس هيا غبيه لو تبص للشكل مبصتش لي حور بقلبها كانت شافت ان حور بتحبها وبتعزها بس حور نفذ صبرها وكرهتها اووووووي لي سبب الي هيا بتعملو معها ومع اخوتها ابو حور مسافر مش بيجي غير كل فتره هوا حنين ع حور لما يبقااا موجود متقضرش نهي تكلمها نص كلمه)
تهي وبتشور ع حور: مين البنت ديت
سهر: هيا جميله اووووي هيا بشر زينا
سهي:ايوه صح هيا جميله جداااا
نهي يخضب جدااااةمنهم : وبعدين هنفضل نتكلم ع الزفته ديت وبعدين ديت خدمه عندي
سهرفي سرها :حرااام والله ان الملاك ده يبقااا خدامه وزعلت ع حلها ومابالمر حيله
عدا الوقت وقدو سهي وسهر ونهي وقت جميل مع بعض وجه وقت المغادره
سهي وسهر :عاوزه حاجه يانهي
سهر:اكيد هنجو تاني
نهي:تنورون
سهي:ميرسي ع الاكل بصراحه كان تحفه
نهي :اكيد طبعن عشان انا اللي عملها
سهرلي نفسها:برضو انتي اللي عملها تلقي البنت الغلبانه اللي انتي زلها هيا اللي عمله كل الاكل ده
نهي لي سهر :بتفكري ف اي
سهر: ولا حاجه يلا سلام. وغدرو
سهر:سهي صعبانه عليا البنت ديت
سهي:وربنا وانا كمان
سهر:سنه صغير ع البهدله ديت
سهي :فعلا شوفتي نهي بتعملها اذا
سهر: وحنا هنسبها كده
سهي:وهنعمل ليها اي اوعك تعملي حاجه نهي صحبتنا من زمان
سهر: اكيد مش هنعمل حاجه تضر نهي.بس هعمل حاجه تنقظ البنت ديت من ايديها
سهي:اذا كان كده وانا معاكي
سهر: اوعك نهي تعرف حاجه
سهي: عيب عليكي مش هتعرف.بس هنعمل اي
سهر:هضور ليها ع شغل ف اي بيت يكون اهلو كويسين ويعملوها كويس بدال نهي واللي بتعملو فيها
سهي :وانا معاكي .ووصلت سهر اللي بتها ونزلت
سهر لي سهي :تصبحي ع خير
سهي: وانتي من اهلو
عن حور
نهي:انتي يازفته
حور: نعم
نهي:لازم تظبتي نفسك عشان تبيني ليهم انك احسن واجمل مني
حور بعياط: والله معملت حاجه انا شكلي كده
نهي:طب تعالي انا هخليكي اي حد يشوفك يقرف منك ف الوقت ده سمعو حدثهم مهند ونور
وجرو يشدو ف امهم عشان تسيب حور بس مفيش فيده كانت نهي اقوه ومسكت المقس
وقسط شعر حور خلتو قصير لي غيط كتفها
بكت حور كتيييير
مهند بحديه لي نهي:انتي حرام عليكي اتقي الله ياشيخه مش كفيا اللي بتعمليه فيها.
نور :انتي مش بنادمه زينا طول عمرها مستحمله قرفك وزولك عليها انتي اه ارحمي عشان ربنا يرحمك
نهي اتعصبت من اولادها اذا يقوللها كده عشان خاطر حور
نهي بحديه اخرس منك ليه وليها وبزعيق اطلعوع اوضتكم بسرعه خافو الاطفال منها وجرو ع اوضتهم وهما مكسرين ع حور
نهي بعصبيه :زمانك فرحانه انهم دفعو عنك صح بس ورينا لوريكي النجوم ف عز الظهر صبرك عليا ومشت بعد كده الي غرفتها وسمعو كل كلامها مهند ونور
حور يبكاء:ياربي ارحمني برحمتك
مهند: وبعدين يانور هنعمل اي مع الشريره ديت
نور بحزن ع اختها:مش عارفه بابا الوحيد اللي كان بيدفع ع حور واهوت هوا مسافر
مهند: يعني هتفضل حور ف العزب ده
نور:هنعمل اي واحنا هنعملوه وانا معاك
مهند: لازم حور تمشي من هنا
نور: بصدمه من اخيها:قصدك تهرب
مهند:ايوه
نور:طب هتروح فين ياذكي
مهند:معرفش اهي تتفك من هنا يعني عجبك اللي بتعملو نهي فيها
نور لابس
مهند:مبسش هيا لازم تهرب تروح ف اي حته ممكن حد يعطف عليها ويخدها عندو في ناس كتيير جدعه وربنا معاهم احسن من العذاب ده
نور:عندك حق تعال نقولها
مهند:مش دلوقت عشان ماما صحيه ياذكيه
نور:امال هنقولها امتا ونهي بتتواعد ليها بالعذاب أضعاف
مهند:بليل هنقولها لما ماما تنام
نور: اشطاااا
عن رعد ف القسم دخل عليه خالد رفيقو ف الشغل
خالد:رعد
رعد:نعم
خالد: ف اخبار مش تمام
رعد:لخص وقول
خالد :امجد الشناوي ساب مصر كلها ومحدش يعرف عنو حاجه
رعد بصدمه :انت بتقول اااااااااااه
خالد:هد نفسك والله معرفش هوا عرف منين ان احنا برقبو
رعد: انا شاكك ان في حد متفق معاه من القسم وبيبلغو كل تحركتنا اول ب اول
خالد:طب هنعرف اذا بقي
رعد:انا عندي خطه
خالد:اشطااا عليك وانت بتختط هههههههه
رعد:بطل هظار واسمعني
خالد: قول يلا
رعد: اسمع……….
جه ليل عند حور كانت الساعه 8بليل
مهند ونور استغلو عدم وجود نهي ف البيت وقول ديت فرصه عشان ينفزو الخطه وذهبو اللي حور
لقو حور ف المطبخ بتبكي ع حلها
نور:حورتي مش تزعل بطلي بكاء وقامت نور مسح دموع حور
مهند:حور انتي لازم تهربي من هنا
حور بصدمه:ليه
نور: ايوه لازم تهربي من الزل ده والعذاب اللي انتي فيه
حور:بس…….وقام مهند بقطع كلامها
مهند:مبسش انا عارف ان بره ف ناس وحشين بس اوقات بيبقااا احسن من ماما
نور: انشاء لله ربنا يرزقك بمدام كويسه تخدك تعيشك معها
حور:انتم شيفين كده
نور:ايوه شيفين ان ده احسن ليكي نهي قسط شعرك وكوي وكوتك بنار وعذاب ومعذباكي مستنيا اي اكتر من كده منها
حور:بس انتم
مهند:احنا هنفضل هنا معاه هيا مقضرش تأزينا بشئ عشان احنا اولادها اما انتي هيا بتكرهك
نور: يلا مفيش وقت ماما كلها ساعه وتوصل البيت لازم تهربي قبل متجي هيا
مهند:امسكي ياحور ده فون هنبقااا نكلمك من عليه
نور:خدي الشنطه ديت فيها هدوم
حور:مش عارفه من غيركم كنت هعمل اي
مهند: بعدين ابقي اعملي يلا بسرعه
نور: اسمي ياحور احنا وثقين فيكي وانتي قويه وخليكي وثقه من نفسك ومش تخافي من حد مهما كان
حور:حضنتهم وبكت
مهند:يوووووه مش وقت بكي
حور: ههرب اذا من الحرس
مهند ونور ف نفس واحد:سبيهم علينا
وذهب مهند ونور اللي حراس البوابه
مهند عمل نفسو وقع ا رجلو وعمال يعطي تمثل يعني
نور:صوتت وعيطت بصوت عالي كل الحرس اتلمو ف مكان مهند
قامت نور غمزت لي حور بالخروج من البوابه وبالفعل خرجت حور من السجن خرجت اللي العالم الخارجي وهيا مش عارفه فيه اي حاجه وهيا مشيه اتفاجاه بضرب نار ع عربيه استخبت حور وبتراقب الموقف وفي دقيقة كان عربيه الشخص متصوبه من النار والعربياات التانيه هربو ع الفور من المكان
جرت حور ع العربيه وجدت شب فيها غرقان بدمو حاولت فتحت العربيه وفتحتها بعد معنات كتيير ..
في مكان اخر
الشب :الوووووووو يافندم
المجهول:اي الاخبار
الشب: كله تمام رجلتنا مسيهوش غير وهوا غرقان ف دمو وفي حته مقطوعه مفتكرش ان حد ممكن ينقظرو
المجهول:يعني مات
الشب: بتأكيد مات وشرب موت ههههههههههه
المجهول: ههههههههههههه اشطااا بقي بالغني بال اخبار اول باول
الشب :تمام سلام وقفل الخط
ولم يعلمو انه اتنقظ وحروية البحر اسعفتو اللي المستشفى …………….
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
وانتها الباب الاول
هل فعلا الشب اللي اتصاب هوا فهد ؟.
من هوا المجهول ؟
واي مصير حور ف العالم الخارجي؟.
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية طفلة رعد)