روايات

رواية طفلة المراد الفصل الثالث 3 بقلم آية محمد

رواية طفلة المراد الفصل الثالث 3 بقلم آية محمد

رواية طفلة المراد الجزء الثالث

رواية طفلة المراد البارت الثالث

رواية طفلة المراد
رواية طفلة المراد

رواية طفلة المراد الحلقة الثالثة

رغد بسؤال : هي دى تيته يا بابا

زينب بصدمة : بابا مين يا مراد

مراد بتلقائية : رغد تبقى بنتى

زينب : أنت بتقول ايه

مراد : هفهمك بعدين يا أمى ليوجه كلامه لرغد قائلا : يلا نطلع فوق لأوضتك تنامى

ليأخذها ويصعد لأعلى لإحدى الغرف ويدخلها الغرفة وتنام ليتركها ويغادر

رغد : بابا أحكيلى حدودته

مراد : نامى يا بت قال أحكى حدودته قال

رغد ببكاء : أنا زعلانه يا بابا احكيلى حدودته

مراد : يوه ايه اليوم دا بس يا رب نامى يا أختى وأنا هحكيلك

ليحكى لها لتغط في نوم عميق بعد دقائق ليتركها ويغادر الغرفة وينزل لوالدته

زينب : مين البنت دى وليه بتقولك يا بابا

مراد بجدية : هحكيلك يا أمى ليحكى لها تفاصيل ما حدث بالكامل

زينب : طيب وهتعمل ايه معاها دلوقتى

مراد : هعمل ايه يعنى هتفضل هنا لحد ما أشوف مين أهلها أو ترجعلها ذاكرتها تانى

زينب : ماشى يا حبيبى اللى تشوفه

———————————–

نهلة بغضب : دى مبقتش عيشة يا حازم ولسه مكملناش كام يوم متجوزين

حازم : دى مهما كان مراتى يا نهلة

نهلة : قصدك طليقتك يا حازم ولا ناسى إنك طلقتها يومها

حازم : مهما كان قلقان عليها لما جيت الشقة قٌلت هلاقيها فيها أو حتى أخدت حاجتها بس لا كل حاجه زى ما هي أكيد حصل ليها حاجه

نهلة :وقلقان ليه على أساس مش بتحبها

حازم : أيوه بس كان بينا عشرة وكفايه اللى عملته فيها وطلقتها

نهلة بعصبية : خليك أنت بخوفك عليها وأنا ماشية

لتتركه وتغادر نادما على ما فعله بها فهى لا تستحق هذا منه أبداً

—————————–

المجهول : عايزك تراقب مراد كويس وتمنعه عنه إنه يوصل لأى حاجه تخصها فاهم

الحارس : فاهم يا باشا

المجهول : مراد الحسينى لو وصل حاجه معناها إن حياتها انتهت

الحارس : يا باشا ما تحكيله اللى حصل

المجهول : للأسف مش هيصدقنى مهما عملت ودا كله بسببها هي……المهم ما تخلهوش يوصل لأى حاجه

الحارس : حاضر يا باشا

———————————

تستيقظ رغد من نومها لتهبط لأسفل لتجد مراد جالس لتجرى تجلس بجواره وهى تقبله على خده

رغد : صباح الخير يا بابا

مراد بتوتر من قبلتها : صباح النور

رغد : أنا جعانة أووى

مراد : حاضر هخليهم يحضرولك الأكل

بعد عدة ساعات

كانت رغد جالسة تشاهد التلفاز لتسمع صوت جرس الباب لتجرى تفتحه

رغد : أنت مين

الشاب : فارس

رغد : وعايز يا عمو فارس

فارس بصدمة : عمو مين يا حجه دا أنتى أكبر منى

رغد بعصبية : لا أنت الكبير أنا عندى 12 سنة بس علفكرة

فارس بتريقة : آه وأنا عندى 7 سنين حتى ماما لسه جيبانى من المدرسة

رغد : أنت بتتريق عليا أنا هناديلك بابا لتنادى بصراخ : بابا بابااا

ليأتى مراد على صوتها قائلا : في ايه رغد

رغد : عمو دا عمال يزعقلى ويتريق عليا وكان هيضربنى كمان

فارس : أنا يا كذابة دى بتكذب يا مراد

مراد : اهدى يا فارس وادخل المكتب استنانى ليوجه كلامه لرغد قائلا : رغد اطلعى على أوضتك يلاا

لتصعد لغرفتها ويتجه لمكتبه…….

فارس : طيب مش حاولت تدور علي أهلها ليه

مراد : دا اللى بعمله حاليا المشكلة وقت ما خبطتها مش كان معاها أي إثبات خاص بيها

فارس : عيب عليك دا أنت مراد وهتقدر توصل لبياناتها بسهولة

مراد : عارف ودا اللى هعمله

————————————–

ليمر شهر كامل لم يحدث تغيير في حالة رغد ولكن ازداد تعلقها بمراد…..أما مراد فظل يبحث عن أي معلومات عنها ليعرف من هى

فارس : برضو موصلتش لأى حاجه تخصها

مراد : لا للأسف بس المفروض واحد من رجالتى هيعرفنى معلومات عنها النهاردة

لتصله مكالمه بعد فترة ليرد

مراد : عرفت عنها حاجه

المتصل : ……………………

مراد بصدمة : بتقول مين

ليغلق الهاتف ويفتح درج مكتبه ويأخذ مسد*سه من الدرج ويقف مغادرا الغرفة

ليمسكه فارس قائلا : رايح فين يا مراد بالمسد*س دا

مراد بكــ*ـره : هقتــ*ــل رغد

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية طفلة المراد)‏

‫4 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى