روايات

رواية يونس الفصل الأول 1 بقلم سارة

رواية يونس الفصل الأول 1 بقلم سارة

رواية يونس الجزء الأول

رواية يونس البارت الأول

يونس
يوتس

رواية يونس الحلقة الأولى

_استناني يايونِس..
=خير يارب
_انا هاجي معاك وصلني
اية..؟ مستكتر عليا توصل اختك الجامعة.. اختك!! البشمهندسة يلا
=ماشي يختي هدي عليا مش كدة.. اتفضلي هوصلك
_ميرسي.. بكرة يبقا عندي بدل العربية مية
يونِس: ياريت ياختي علشان متقرفنيش
رانيا: اتمنى متتأخروش.. وتوصلو ف المعاد علشان لو ابوكو جي قبلكو هيزعلكو..
زينة: متقلقيش.. ثقي فينا ياغالية
رانيا: يلا امشو بقا
..(فـ الطريق..
زينة: يونِس..
يونس: خير
زينة: تفتكر بابا هيوافق بكريم
يونس: وميوافقش لية.. طالما بتحبيه. الا بقا لو هو شخص مش كويس
زينة: بس انت هتساعدني ياغالي
يونس: انا اوت يغالية… ابوكي يقتلنا احنا الاتنين
زينة: خلاص خلاص.. انا نسيت انك ندل
…………
(في وقت الرجوع
زينة: مساء السكر يحبيب الملايين.. زينة عادت من جديد
خالد: تعالي يا زينة
اتفضلي ياختي
زينة: بكرة يغالي.. هييجي
ويتقدم
خالد: لما نشوف اختياراتك ي هانم
زينة: متقفش ياخلودة.. الدنيا لسا بخِير.. اكيد كويس ثق ف بنتك
خالد: هثق فيكِ.. اتمنى اشوف اي االي هيحصل
(يونس بأوضتع.. بيفتكر… ملامح وجه جميلة..جت فوراً فباله
وكانت ملامح البنت اللي شاغلاه.. واللي تعتبر جارتهم
وساكنة ف الشقة اللي جمبيهم
ف يالا حظه لو طلع ف مرة وشافها نازلة
وطبعا ممكن يرمي السلام
بحكم ان اخته صاحبتها
امه عارفاها وهما زي كانهم عيلة فبعض
وفجأة غمض عيونه وفضل سرحان.. لكن راح شرودة مع زينة االي دخلت فجأة
_الحب جميل.. اة. ولا اية يايونس
=انتي علشان جالك ال بتحبيه هتقرفينا اقعد ع جمب
_لا ي يونس يحبيبي قصدي عليك.. مش مريحني يلا. مكننش اختك
=انزلي من على دماغي يازينة متزهقنيش بقا
_هنزل هنزل. انا اصلا اي ال جابني. انا همشي
بس صح صح..
=اي خير
_سلملي عليها
=اطلعي برة بدل مجيبك من شعرك
بضحك: سلام ياعاشق الهوا
هه
_حمارة والله
(((لكن الصُبح هَل.. وجيه المعاد.. كان اتنين من اعمام زينة الموجودين.. بحكم انها رفضت وجودهم لكن باباها اعترضت.. وصفت انهم دولبس ال يكونو موجودين.. هادي وطه
طه: وانت بتشتغل اية بقا
كريم:مهندس
بسخرية: مهندس ديكور
ضحك طه وهادي بعلو الصوت وانظارهم لبعض
كريم باستهزاء: لامهندس معماري
هادي: هممم. وعلى كدة بقا انت ال هتبني العمارة ال هتقعدو فيها
كريم؛ والله زي ما هي تحب
خالد: والله انا شايف انك كويس.. نشوف راي زينة
قبل ماتتكلم زينة رد هادي: لا طبعاً اصبر.. احنا منعرفش عنه.. بس مش محتاجين نسأل زي مابيقولو كدة الجواب باين من عنوانه.. ولا اية
طه: صح صح يا اخويا ياكبير.. انت اصح طبعاً
هادي: انا شايف ان الشغلانة دي مش احسن حاجة.. افرد وقع عليك برج ولا عمارة من ال بتبنيهم.. تأرمل البت
زينة: هو انا بتقول اية ياعمو
يونِس: انا شايف ان الموضوع ميخصش ولا واحد منكم.. مع احترامي لابويا.
بس هو سأل زينة
طه: اسكت انت لسا صغير ايش فهمك… كريم للاسف شخص هيئة.. دة حتى مش امور اي ال عاجبك فيه
لا شغله عدله ولا هيئة عدلة ولا منفعة.. عاجبك فيه اية دة ياختي
محمد: انا ساكتلكم من الصُبح.. واضح انكم مش موافقين وانا وابني اتهانا ف البيت دة.. بعد اذنك ياخالد باشا.. انا مش هقبل اتهان اكتر من كدة واسكت
كريم: مع اني شايف ان ملكوش دخل.. يلا يابابا
هادي: باسلامة. هيجيلك الاحسن منه يا نورعيوني
زينة: كريم..!!
كريم: انتِ لية مقولتيش من الاول انكم رافضين
(سابها ومشي)
يونس: طب وقفهم يابابا قول اي حاجة
خالد: مهم معاهم حق برضو يبني
بانفعال؛حق اية.. حق اي دول خربو الدنيا، ملهمش دخل اصلا
طه: اهدى ياوحش انت مش فاهم حاجة.. ولا يهمك يازينة ياحببتي.. حسام ابني سداد وهوصيه يشيلك جوا عيونه
بانفعال: ابنك دة تبيعه وتكمل عليه وتجبلك ازازة شامبو
(دخلت اوضتها بعصبية ورزعت الباب
هادي: اما بنت قليلة ادب بصحيح.. انا ماشي ياخويا.. بنت بتهيني
خالد: معلش ياهادي اصبر بس
هادي: يلا ياطه
طه: يلا ياخويا
(وخرجو ومشو
رانيا: انت بتستهبل ياخالد.. انت ازاي تسكت
خالد: عدي ليلتك ولمي نفسك
رانيا: الم نفسي!! دي بنتي هو مال اخواتك دول ياخويا يدخلو اصلا. مالهم مايسيبونا نفرح
خالد: ومالهم اخواتي يارانيا
رانيا: جمال اوي.. جمال اوي اوي.. امك ربت بصحيح
خالد: اسكتي احسنلك
يونس’انت ازاي ساكت وشايف ان دة صح… ماما معاها حق فكل كلمة بتقولها
خالد: انت تسكت انت.. وملكش دعوة
يونس: لا ليا.. دة انا هطربقها عليكم كلكم
خالد: انا مربتكش فعلا لا انت ولا اختك قللات الادب
(سابه يونس ودخل لأخته..
-زينة
=انت شوفت.. انا.. انا بتصل بيه مش بيرد يايونس
العيلة المعفنة دي نجحت انها تبوظلي كل حاجة
يونس: والله مافي حاجة باظت.. انا هتصرف. منهم لله احنا اي الل حشرنا فوسط العيلة دي بس
بدموع: وهيرجع ازاي.. مشوفتش قالي اي قبل ما يمشي. ونظرات الحزن والغضب ال بصلي بيها
يونس: يابنتي انتي ملكيش زنب.. اهدي وهنشوف وهحل الموضوع باذن الله
زينة: ابوه صعب اوي يايونس.. دة انا مصدقت جيه
ازاي ممكن يقنعه اني كويسة.. انا كدة بقيت وحشة فنظر اهله كلهم
يونس: خلاص يازينة.. بطلي عياط.. قولتلك والله ما هسيبك والله لاحاول اصلحلك الموضوع لووصلت اني اعتزر منه علشان خاطرك انتي بس هعمل كدة والله
ومش هسيبك.. بطلي زعل انتي وعياط وهتشوفي اخوكي هيفضل جمبك ازاي
زينة: انا مدايقة اوي يايونس
يونس: لا متدايقيش.. خلاص بقا
(ضم اخته بحب وهداها لحد ما بقت احسن وخرج..
_انت بتعمل اية
خالد: انت تسكت خالص
يونس: انا فاهم انت عايز اخواتك يمشوا علينا علشان عايزها اما ل حسام ي اما طارق ودة مش هيحصل
خالد: متعصبنيش
يونس: انا مبعصبكش.. انا بقول ال حق وال صح وال انت بتنكرو وانت عارف انك عاوزها لوحد منهم علشان اخواتك ميزعلوش.. بس لو اختي مش راضية بواحد منهم وحتى لو كانت راضية انا مش هناسب العيلة دي يابابا ومش هجوزها لواحد منهم
خالد: انت ازاي بتتكلم كدة.. ومالها العيلة دي يايونس
يونس: مالهاش.. مالهلش كلك نظر خالص
بزعيق: متتحدانيش علشان اقسم بالله ممكن امشي كلامي غصب عنك وعن اختك وعن اي حد
رانيا: انت بتقول اي ياخالد
خالد: اطلعي براها انتي
رانيا: اطلع اي دي بنتي زي ماهي بنتك ونا مش هقبل
يونس: بابا. متخاليش المشاكل تحصل بينا بسيب العيلة دي
خالد: ال مش عاجبينك دول يبقو اخواتي يايونس
يونس: واحنا ولادك!
رانيا: يونس.. يونس ادخل جوا
يونس: مش داخل
خالد: انت يلا.. منتكلم عدل
يونس: انا ماشي مش وشكم
خالد: شوف التربية!! شايفة تربيتك
رانيا: بقولك اية…
(وسبت خناقهم وكلامهم ونزلت بكامل عصبيتي ومش مستحمل اي كلمة وعلى اخري
واذ اني خبطت بقوة وانا خارج من بابا العمارة ف بنت

_هييي.. مش تاخد بالك
بعدم اهتمام: اوعي
_وكمان بتتكلم بالطريقة دي انت مجنون….
بصلها وشافها اخيرا وبعصبية: بقولك ابعدي..
_يونس!
يونس: معلش.. معلش اني خبطت فيكي من غير قصدي خليني امشي بقا
سيرا: انت بتتكلم بالطريقة دي ل…..
بعصبية: بقولك خليني امشي.. متعصبنيش اكتر منا متعصب
(بصتله بصدمة مندمجة مع خوف ودموع مختفية وحزن و مرضاش يبعدها ف بعدت هيا وخرج بسرعة.. وهي زي ما هي لحد ما ادركت وطلعت لشقتها بسرعة..
(االغضب عماني… حتى خلاني اشوفها قدامي كاني شايف عفريت مش طايق حد..
بالغت بس موعيتش لنفسي ولا وعيت انا بقول اي. لا بعمل اي. حتى مهتمش لشنطتها ال وقعت ع الارض وكل حاجى فيها وقعت من كتر منا كنت ماشي بسرعة الهوا وقابلها وكانت بتعدل شنطتها ومش واخدة بالها.. وانا كمان مش واخد بالي منها
لما بصيتلها عرفت انها هي.. ولسا بستوعب ازاي عملت كدة
زينة: ياماما افهميني الواد مبيردش عليا
ولا حتى يونس بيرد عليا الاهم دلوقت جوزك طفش الواد. والواد.. واحد ابنك والتاني كان هيبقى خطيب بنتك
منك لله ياطه ياراوي انت واخوك ال منه لله هادي الراوي برضو.. منكو لله
رانيا: اسكتي يابت.. كفايه دعا ليتردلك.. المهم انا هحاول اكلم امه ونتصرف
ونبقا نشوف حوار ابوكي بعدين. ووالله العظيم لو قعدولنا ف قعدة تاني لنا مطلقة من ابوكي دة.. دة الواد يونس ادالو كلام
زينة: ركزي معايا ياماا.. الواد مبيردش.. رني عليه كدة
رانيا: متخافيش.. هتلاقيه مع صحابه انا عارفة
يعني انتي مش عارفة اخوكي
زينة: طب يونس ولقيناله حل.. كريم بقا اي الدنيا
رانيا: استغفر الله.. مش عارفة.. بصي سيبيها بظروفها وهنشوف
زينة: انا لو سيبتها بظروفها اخوات جوزك هيخربوها اكتر.. اكيد مراتاتهم الحرابيق بيسلطوهم علينا
رانيا: يازينة كفاية كلام ع الناس.. خلصنا قولتلك سيبيها بظروفها
…….
(وروحت.. مكنتش عارف انا لية جبت الشوكلاتة دي.. بس دايما كنت بلاقي زينة بتجيبها لما بتروح عندها
وطلعت.. وكنت هدخل بيتنا
بس دماغي سوحتني ومرضتش
خبطت ع بابها.. لاني متاكد ان هي بس اللي بتكون صاحية ف هتفتح
وحصل توقعاتي.. فتحتلي الباب.. مدتلها ايدي بالشوكلاتة
_موقف بايخ ميستحقش الزعل.. متزعليش مني….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية يونس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى