رواية طفلة الأسد الجزء الثاني الفصل الرابع عشر 14 بقلم مروة مرزوق
رواية طفلة الأسد الجزء الثاني البارت الرابع عشر
رواية طفلة الأسد الجزء الثاني الجزء الرابع عشر
رواية طفلة الأسد الجزء الثاني الحلقة الرابعة عشر
الظروف ساعات بتحكم علينا نعمل حاجات احنا مكناش عايزين نعملها بتحطنا قدام مواقف صعب اننا نواجهها
————-____________—————-______
فرانكو بشر……. أطلق النا*ر
أسد غمض عيونه ودموعه نازله
الشرقاوي غمض عيونه بأ*لم وحزن لأنه مقدرش يشوف أخوه ويعتذر منه
فرانكو……. هعد لحد تلاته
١
الشرقاوي بدأ يشوف صورة أبوه قدامه وهو بيبتسم ليه
٢
شاف نسمه مراته واقف وابتسامه الرضه ظاهره عليها وجنبها احمد ابنه وهو مبتسم
٣
الشرقاوي بصوت حزن…… عُدي
فرانكو……. أطلق
صوت من الرصا*ص صدا في المكان الكل في حالة صدمه انهيار كبير الكل اتعرض ليه الدموع وقفت مكانها دقات القلب بدأت تزيد
نسمه قدرت تشيل اللي كان على بوقها أخيراً
نسمه بدموع وانهيار……. جدييييييييييييييييي
الشرقاوي وقع بين بين أحضان أخوه
عُدي بابتسامة ودموع…… عايز تروح من غير ما تشوفني
الشرقاوي بدموع…… حبيب أخوك امنيتي اتحققت وشوفتك يا غالي سامحني على تقصيري من ناحيتك
كان صوت إطلاق الرصا*ص خارج من مسد*س عُدي اللي وصل في الوقت المناسب وأطلق طلــ*ــقة هوائيه
فرانكو بصدمه……. ليه انقذته ليه
عُدي بحزن……. لانه اخويا يا أحمد أنا الغضب والكر*ه عمي علي عيوني بس فوقت وانت لازم تفوق
احمد بدموع وسخريه…….افوق ههههه ضحكتني بجد عايزني افوق بعد ما د*مرت حياتي رمتني ولا اكني كلــ*ـب في ملجأ خليت أبويا ميعرفش بوجودي حر*متني من طفولتي من حنان الأب من حنان الأخ زرعت فيها الكر*ه والحـ*ـــقد والاجر*ام ودلوقتي جاي تقول ليا افوق افوق من ايه انت عارف انا عملت ايه قتــ*ــلت ناس ابريا قديه د*مرت حياة أشخاص قديه حر*قت قلوب ناس على عيالها قديه ودلوقتي جاي تقولي افوق افوق من ايييييييه رد عليا د*مرتني انت وأمي انتوا الاتنين دمر*توني بس رغم كل دا انا حبيتك ومكنتش اقدر أرفض ليك طلب انت ايييييييه وقت ما تحب تلعب بيا هو انا بقييييييييييت لعبه في ايدك
عُدي بدموع…….. ا أحمد
فرانكو بغضب ودموع……. اسمي فرانكو مش أحمد، أحمد دا انت قتـ*ـــلته من زمان وخلاص بح جهز نفسك للمو*ت يا عُدي باشا و وجه المسد*س ناحيه عُدي
قصي بخوف وقلق…………أحمد لا ابعد نزل المسد*س أحمد فوق
أحمد كان في عالم تاني ذكرياته وهو في الملجأ الضر*ب اللي كان بياخده هناك لما كان يرفض يعمل حاجة كانوا يحر*موه من الأكل معش حياة طبيعيه زي اي طفل كان بيشوف بالصدفه اب بيحضن ابنه كان يسأل ابوه فين الحزن وإحساس صعب اي حد يوصفه كان بيكبر جواه
عُدي كان بيبص لأحمد بحزن هو اللي وصله لكدا هو السبب
فجأة حد ضر*ب احمد علي ايده و وقع المسد*س
ألبرت بغضب……….. كيف تجرأ ان تضر*بني كيف
فارس قام رغم ألم كتفه ومسك المسد*س اللي وقع في الأرض
فارس بألم……… حق أخويا هجيبه
قصي بدموع……. فارس أرجوك
فارس بغضب…….. لا يا قصي مش المرادي انا استنيت اللحظه دي من وقت ما اخويا ما*ت مقتو*ل ورفع المسد*س ناحيه رأس فرانكو
فرانكو ابتسم والكل استغرب
فرانكو………. الزاي انا قتــ*ـلت أخوك واخوك عاايش أصلا يا فارس
صدمه كبيره وقعت على فارس
فارس بصدمه……. ع عايش سليم ع عايش
فارس بغضب ودموع…… أنت بتقول ايه اخويا عايش لو عايش انطق هو فين
احمد بسخريه…………اخوك كان حواليك طول الوقت يا فارس قال معاك وشرب معاك ضحك معاك ضحى، رغم أنه ميعرفكش بس قام بدور الأخ نبهك عرفته ولا لازم اقول اسمه
فارس بص بصدمه لأحمد وعيونه مليانه دموع
ألبرت ساب أحمد
احمد بدأ يلف حولين فارس
أحمد………. ايوه هو نفسه روبن هو أخوك على الرغم من اني كنن ناوي اقتـ*ــله في انفجا*ر العربيه بس هو نط منها للأسف وفي ناس خدوه للمستشفى وانا عرفت روحت علشان اكمل اللي مخلصش بس لاقيته فاقد الذاكره اخوك شخصيه ذكيه جدا ومربح لأحد حد عقل اخوك مكسب كبير بس كنت عارف لو ظهر بوشه دا مفيش حاجة هتكون لصالحي علشان كدا سفرته ألمانيا وهناك خضع لعمليه غيرت فيها وشه وخليته شبه روبن المساعد الحقيقي ليا بس هو دخل في غيبوبه علشان كدا مقدرتش استفيد منه وأول ما فاق كانت العمليه الحاليه دي كانت أول عمليه ليه رغم انه فاقد الذاكره إلا أن مواهبه لسه موجوده، يعني لما رفعت المسد*س في وش روبن كنت رافعه في وش أخوك، كنت هتقــ*ــتل أخوك
فارس بقى مصدوم الذكريات اللي اتزرعت جواه مع روبن والاحساس اللي كام بيحسه ان روبن شخص قريب منه مكنتش من فراغ روبن اخوه روبن هو سليم
فارس بص لأحمد بعيون حمرا وغضب كبير
فارس……. هدفعك التمن
احمد بشر……..طب مش تطمن ان اخوك معاك ولا ايه يا جاك ههههههههه، احب ابلغك ان اخوك معايا اصلي اتعلقت بيه جدا ولو حابب انه يعيش دلوقتي عيلة الشرقاوي تيجي ورا من غير كلام وانت معاهم كل اللي في القصر اتفضلوا اصلي نويت اد*فنكوا مره واحده يلاااااااا
فارس بص لاسد برجاء
أسد فهمه والكل بدأ بتحرك
الليل كان شديد السواد القمر مختفي النجوم الغيوم مغميه عليها وكان هناك عاصفه سوف تأتي
بعد مده الكل وصل لمخزن كبير ودخلوا
فارس شاف سليم (روبن) مربوط وهو مغمي عليه
فارس بخوف وفرحة…… سليييييم
أحمد وقفه…….. تؤ تؤ تؤ كدا هو يصحى اخص عليك عايز تصحى أخوك
فارس بدموع…… أحمد ارجوك
أحمد بابتسامة……. عجبني الذ*ل دا اركع
فارس بص لأحمد بدموع وأ*لم
أحمد بشر…… عايز تروح لأخوك اركع واتقدم أحمد ناحيه سليم اللي قاعد وغايب عن الوعي والد*م بينزل من راسه
أحمد…………. سليم تصدق اسم حلو
سليم سليم سليم
بابا انا رايح في مهمه
اللواء كمال…….. رايح فين يا سليم
سليم وهو يقبل راسه والده……. مهمة القبض على فرانكو يا غالي هخلصها واجي بقلك ايه خلي امي تطبخ اللي بحبه ماشي ساعات وهاجي سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اللواء كمال…….. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته، خلي بالك من نفسك
سليم ببرود……….. فرانكو سلم نفسك
فرانكو بخبث…….. اوووو عزيزي سليم كم اشتاقت إليك اتعلم انا لم أجد شرطيا بمثل كفأتك شرطي ذكي ولديه سرعة بيدهه لدي عرض لك انضم لنا
سليم بسخريه……. وابــ*ـيع وطني مش كدا عارف يا فرانكو ايه المشترك بينا
فرانكو بص لسليم بترقب
سليم……. أن لا انت هتستسلم ولا انا هبـ*ــيع وطني، المو*ت ارحم ليا
فرانكو بخبث…….. إذا لك الأمر صحيح كيف حال ولدك الا تخف من أن تنفــ*ـجر بيه سيارة وهو ذاهب
سليم بصدمه……… بابا لا وطلع يجري علشان يلحق أبوه
بس لاقي في عربيه قنـ*ــبلة على وشك الانفجا*ر بص لفرانكو بغضب وكر*ه بادله فرانكو ابتسامه سخريه وعمل بايده كدا👋👋 ومشي
سليم نط من العربيه بعد ما فتحها بصعوبه لأن رجالة فرانكو كانوا حوطوها بالخشب علشان ميعرفش يهرب و وقع على صخره كبيره بسبب الواقعه دي حصله نز*يف كبير
ام سليم وفارس……. سليم سليم تعاله هنا
سليم لما كان صغير……… لا ياماما انا عايز العب
أم سليم……. طب كُل الأول
سليم……. لا مش عايز
فارس اخو سليم الكبير
فارس…… يلا يا سليم لازم تاكل علشان نخش الشرطه سوا
سليم بتحمس اوكي ونط على ضهر فارس
فارس بضحك……. يا ولد ايه دا
سليم بضحك……. انا عايز اطير بينا يلاااااا ههههه
فارس ضحك وبدأ يلف بسليم وهو على ضهره
سليم بدأ يفتح عيونه بالبطئ وشاف فارس قدامه على بعد مسافه مش كبيره وعيونه كلها مليانه دموع و دراعه مجر*وح وبينزل منه د*م
أحمد بشر……… اركع وإلا أخوك هيمو*ت ورينا بقى الأخ يقدر يعمل ايه علشان أخوه
فارس غمض عيونه بأ*لم وفتحها
فارس……….. يقدر يعمل المستحيل يا أحمد بس انت مش هتعرف دا ولا هتحسه عارف ليه علشان انت وحيد وهتفضل وحيد طول عمرك
سليم كان متابع الحوار وبدأ يفك ايده بمهارة (مهو خلاص النسر رجع يا جماعه 😂😂)
فارس نزل على رجليه ودموعه نازله
أحمد بابتسامة…………. قول ارجوك اعفي عن أخي قووووول
سليم قام بكل غضب
سليم بغضب……….. لا خلي الكلام دا ليك يا روح أمك
أحمد انصدم من سليم
سليم مسك أحمد ونزل فيه ضر*ب
سليم بغضب…….. محدش قبل كدا عملها و ذ*ل اخويا ولا هيقدر يعملها فااهم طول مانا عايش محدش هيقدر يأ*ذي أخويا اخويا درع ليا وانا درع ليه وذق أحمد و راح لفارس
فارس أول ما شاف سليم واقف على رجليه
فارس بدموع…….. س سليم
سليم بدموع……. فارس والاخين حضنوا بعض
فارس بدموع………. اسف كنت ها*ذيك انا غبي مصدقتش احساسي آسف
سليم بابتسامة……….. ولا يهمك يا حبيبي المهم انت متصاوب لازم نعالجك
_كيف ترحلون من دون اي ضيافة
سليم بكر*ه وغضب……… روبن
روبن الحقيقي……. عزيزي سليم نعم انه ولكني لست وحدي انظر من معي
دخل شخص مفيش حد كان متوقعه أبدا نسخه طبق الأصل من فارس (ايوه جاك، 💃💃💃جاك ظهر وأخيراً كنت فين يا راجل)
فارس بصدمه……. ج جاك
جاك بغضب…… نعم جاك انت لا تعلم حجم المشكلة التي اوقعت نفسك بيها أيها الصقر
فرانكو بتعب…….. روبن،جاك
روبن بص لفرانكو ببرود وكذلك جاك
روبن رفع مسد*سه وصوب على كتف فرانكو لينصدم الكل و أولهم فرانكو
روبن بسخويه………… عذرا عزيزي فرانكو أنا لا اعمل عندك أنا اعمل عند ويل أنا وجاك
فرانكو بصدمه…….. ويل
جاك……. نعم ويل ونحن الآن مساعدينه ولدينا أمر بالقضاء عليك ورفع المسد*س وصوب ناحيه فرانكو
فرانكو بقي مصدوم في حد وقف قدام الرصا*صة وخادها بداله
أحمد بصدمه……… ق ق قصي
الرصا*صة جات في كتف قصي وهو وقع على الأرض الكل جرا ناحيه قصي
احمد في اللحظة دي حس بشعور غريب أول مره يحسه أول مره حد يدافع عنه هو ديما كان بيدافع عن الكل(ركزوا في دي علشان مهمة، كان بيدافع عن الكل 🙂🙂)
قصي بألم وتعب…….. ا ا أحمد أنت كويس
رغم إصا*بة أحمد إلا أن الأ*لم اللي حاسة في قلبه كان كفيل أنه يغطي على على أ*لم كتفه
قصي قام رغم أ*لمه وراح لأحمد وحضنه والصدمه أن أحمد بادله نفس الحضن
قصي بدموع وحزن………….. حبيبي سامحني مقدرتش أحميك من الدينا دي ومن شر*ها جينا على دينا فيها أم قلبها أقسى من الحــ*ـجر أول ما ابنها اتولد ر*مته في ملجأ مقدرتش تأخد أي حب والله مكنت اعرف إنك موجود ولما عرفت قلبت عليك الدينا بس انت كنت مختفي سامحني مقدرتش اخدك في حضني كأي اخ ولا اطبطب عليك كأي صاحب سامحني
أحمد لأول مره يسمح لدموعه بالانهيار وتنزل
أحمد بصوت كله ألم………… حلو الحضن دا تصدق فيه دفئ كبير وراحة كبيره أوي هو أنا ليه محدش خادني في حضنه قبل كدا يا قصي ليه و وهو انا وحش لدرجة ان أمي ترميني في ملجأ اول ما اتولدت و انا وحش ليه مكنش عندي اب ولا اخ ليه كل اللى عرفني وقرب مني كان علشان مصلحته
الكل رغم غضبهم من أحمد إلا إنهم زعلوا عليه
روبن بسخريه……….. بس انت مش مجر*م يا فرانكو
الكل نظر لروبن بصدمه
وفرانكو اتوتر والتوتر زاد عليه
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية طفلة الأسد الجزء الثاني)