رواية طفلة الأسد الجزء الثاني الفصل الثالث 3 بقلم مروة مرزوق
رواية طفلة الأسد الجزء الثاني البارت الثالث
رواية طفلة الأسد الجزء الثاني الجزء الثالث
رواية طفلة الأسد الجزء الثاني الحلقة الثالثة
فؤاد بصدمه…… سارة
سارة….. ايوه يا فؤاد سارة وراحت ليه
فؤاد بجمود…..وانتي جايه ليه دلوقتي يا سارة بس شاف حور بتعيط راح ليها
فؤاد بقلق….. حور حبيبتي انتي كويسه
حور حضنت فؤاد وفضلت تعيط
انجي راحت لحور وحضنتها
انجي بقلق…… حبيبت ماما مالك كدا مين اللي زعلك
حور بدموع…… هي هي وأشارت لسارة
فؤاد راح ليها
فؤاد بغضب…… انتي عملتي ايه لبنتي ردي
سارة بهدوء….. مفيش أم تقدر تأ*ذي بنتها يا فؤاد
فؤاد بصدمه…… أم
سارة…… ايوه انا ام حور بس المفاجأة إنك أنت أبوها
الكل انصدم صدمه كبيره وأولهم فؤاد
فؤاد بصدمه….. انتي انتي بتقولي ايه
سارة بهدوء….. بقول ان حور بنتك يا فؤاد وبنتي انا كمان
فؤاد بغضب…… انتي كد*ابه بنتي منين انا وانتي انا ملمستكيش خالص
سارة بهدوء…….. انت يمكن مش فاكر بس فعلا حور بنتي وبنتك ولو مش مصدق اعمل تحليل DNA
نسمه بغضب….. سارة انتي بتقولي ايه الزاي حور بنت فؤاد
سارة ببرود…… تمام انا هقول اللي حصل من قبل مانا وفؤاد نسيب بعض كنت بحب عصام صاحب فؤاد بس هو مكنش بيحبني فقولت أقرب من فؤاد وعن طريقه أقرب من عصام بس دا محصلش قولت احطه قدام الأمر الواقع يوم حفله عيد ميلاد عصام انا كنت مجهز خطه أن عصام يقر*ب مني واحطه قدام الأمر الواقع بس فؤاد اللي وقع شرب العصير اللي كان المفروض لعصام وانا برده من غير ما اشعر شربت من العصير وحصلت علا*قه بيني بين فؤاد انا تاني يوم فوقت وانصدمت أن فؤاد هو اللي جنبي قومت ومشيت من قبل ما هو يفوق، بعدها اكتشفت إني حامل كنت هنز*ل الجنين بس حسيت بحاجة بتمنعني و ولدت بنت البنت دي هي حور بس انا مكنتش قادره اخليها معايا ف حطيتها في دار الأيتام عدت سنين بس شعور الأمومة كان ملازم ليا فضلت ادور على بنتي لحد لما عرفت ان القدر جمعها مع أبوها اللي هو انت يا فؤاد
الكل كان واقف مصدوم من الحقيقه وفؤاد كان في عالم تاني خالص معقول حور تكون بنته ايوه هي فيها صفات مشتركه بينه وبينها عندها نفس الحساسية من الفراولة مش بتحب المكرونه بس موضوع إنها تكون بنته كان بعيد كل البعد
فؤاد بصدمه…… سارة انتي واعيه للي بتقوليه
سارة بهدوء….. ايوه يا فؤاد واعيه ولو مش مصدق تقدر تعمل التحليل انا دلوقتي جيت علشان اخد بنتي وارجعها في حضن أمها الحقيقية وبصت لانجي
انجي بدموع…… حور بنتي ومش هتروح لمكان أبدا وحضنت حور أكتر
فؤاد…..حور مش هتروح لمكان وانا هعمل التحليل
سارة بهدوء….. تمام يا فؤاد
وراحت لحور
سارة بابتسامة…… هاااي انا ماما ماما سارة مامتك
حور بدموع وخوف…….. ماما بتكون ماما انجي مش انتي
سارة بغضب…… لا انا بكون مامتك يا حور
انجي بغضب……… متزعقيش ليها كدا
سارة بغضب…….. متدخليش بيني وبين بنتي حضرتك
انجي بغضب…….. متزعقيش كدا حور بتخاف من الصوت العالي
سارة بغضب شدت حور من انجي وحور خافت أكتر
فؤاد بغضب……… بااااااااس، انجي خودي حور وخشي
سارة بهدوء….. وأنا مش هسيب بنتي
فؤاد بهدوء مخيف……. هتفضلي هنا لحد لما نعرف الحقيقة
الكل كان متابع الحوار وساكتين
نسمه…… أسد انا خايفه
أسد بهدوء…….. أنا مش مرتاح للي بيحصل حور لو طلعت بنت فؤاد وقتها في شر*خ هيحصل بين فؤاد وانجي
نسمه بخوف……. طلعت مينين المشكله دي
أسد…. ربنا يستر
المعمل جه وخاد عينه دم من فؤاد وحور وفؤاد أصر أن العينه تطلع بأسرع وقت
النتيجه جات
فؤاد شاف النتيجة والزمن وقف عند اللحظة دي
فؤاد بصدمه…… حور بنتي
الكل نظر بصدمه لفواد الا سارة اللي كانت هاديه
فؤاد بدموع…… حور بنتي حور بنتي
انجي كانت متابعه اللي بيحصل ودموعها نازله مثل الشلالات
سارة بهدوء……. أظن دلوقتي كل حاجة بانت أنا دلوقتي عايزه بنتي
فؤاد نظر ليها بغضب وراح ليها
فؤاد بغضب…… إنسانه زيك كدا مستحيل تكون ام ر*ميتي بنتك لدار الأيتام طب كنتي قولتي ليا كنت هاخدها مستحيل تكون إنسانه مستحيل
سارة بهدوء…….. خوفت وقتها كنت لوحدي وعقلي كان مشتت
فؤاد بغضب……. ملكيش بنات عندنا اطلعي برا
سارة بغضب….. بنتي وانا هاخدها يا فؤاد
فؤاد بغضب………. اطلعي برا يا سارة
سارة بهدوء…….. مش هطلع غير لما اخد بنتي
الشرقاوي بهدوء…….. انتي هتفضلي هنا لحد لما نشوف هنتصرف معاكي الزاي لأن حفيدتي مش هتسيب بنتها
فؤاد بغضب……. بس يا جدي
الشرقاوي……. فؤاد انا عارف انا بقول ايه، سماح خدي سارة لغرفه الضيوف وانتي اتفضلي معاها
سارة كانت ماشيه مع سماح
سارة في سرها……….. حور كارت ليا بس علشان اخدك يا فؤاد انت هتكون ليا انا وبس وكل الممتلكات دي هتكون ليا بس الاول اخدك انت لاني اكتشفت إني حبيتك وانت هتكون ليا أنا وبس وطلعت مع سماح
فؤاد بص لانجي اللي كانت مصدومه وراح ليها
فؤاد بدموع وحزن…… انجي أنا
انجي سابت المكان وراحت لاوضتها و فؤاد راح وراها
فؤاد بحزن…… انجي أنا
انجي بدموع……. حور بنتك يا فؤاد بنتك بجد
فؤاد بدموع…… انجي
انجي بدموع بصت ليه
فؤاد تدريجيا حضنها وانجي بادلته الحضن كل واحد بيدور علي الأمان عند الآخر
انجي بدموع….. حور بنتك يا فؤاد يعني احنا عيلتها الحقيقية
فؤاد بدموع…… انا معرفش الزاي غلطت الغلطة دي انا انا مش فاكر حاجة
انجي بهدوء…… ششش ولا يهمك دا كان ماضي يا فؤاد وانا معاك وهفضل سند وضهر ليك ثم أكملت بغيره بس سارة دي لو شوفتها قريبه منك أو من بنتي والله لوريها انجي تقدر تعمل ايه دي عامله زي البو*مه كدا
فؤاد ضحك عليها وعلى غيرتها دي
فؤاد بضحك……… طب تعالى نروح لحور عايز أخذها في حضني وانتي كمان عايزك
انجي بخجل وغضب…… فؤاد اتلم وتعاله بس في حاجة انا مش فاهمها ليه حور كانت خايفه من سارة يالشكل دا
فؤاد……. غريبه برده فعلا
انجي….. تعاله نروح ليها ونشوف
*******************************
……. حسنا فرانكو يخطط لشي ما قبل سنتين اختفى ولحد دلوقتي هو مختفي
……. هل من أخبار عن الصفقه الجديده
…….. لا ف فرانكو حذر بشدة لا تقلق يا حضرت اللواء سوف امسك ب فرانكو متلبس وأنهى عصر ظلـ..ــمه ولكن هناك شي لا أستطيع تحمله
…… وما هو
…….. فرانكو وطريقه تصرفه مع هي الفتيات أشعر بالغضب من نفسي عندما أرى تلك الفتيات تطلب النجده ولا أستطيع مساعدتها ولكن الآن هو مختفي ولا اعمل ماذا يفعل ولكن هناك شي انا متأكد منه
…… ايه هو
………. عيله الشرقاوي بخـ…ـــطر وخصوصا مرات أسد الشرقاوي
……… حسنا سوف اتكفل بالوضع انتبه على حالك
……. لا تقلقك يا سيدي
………. لا لازم اقلق فرانكو اتخلص من محمود علشان كان مهمل في حمايه الفلوس مابالك لما يكتشف إنك جاسوس انتبه جيدا
……. حسنا لا تقلق صحيح هناك شي في غايه الأهمية
…….. ايه تاني
………… هناك جاسوس في المديرية عندك ودا اللي بيساعد فرانكو في أعماله في مصر كما أن فرانكو يخطط لشيء كبير يسبب بيه ضر*ر كبير في صنا*عات مصر
………. يا إلهي حسنا انتبه جيدا وانا بانتظارك يا صقر
………. هذا اللقب كم احبه فهو لقب والدي حسنا سوف أغلق الآن إلى اللقاء القريب يا سيدي
…….. إلى اللقاء القريب يا ولدي
وأغلق الخط
*********************
روبن……. أين اختفى جاك جاك جاك
جاك بنوم…… ما الأمر يا روبن لماذا تنادي
روبن……. أين كنت
جاك…… كنت نائم لماذا
روبن……… اكتشفت الحقيقه
جاك…… وما هي تلك الحقيقة
روبن………. فرانكو لا يحب زوجة أسد الشرقاوي بل يريد الانتقا*م ولكن بطريقه أخرى
جاك…….. كيف
روبن…….. سوف يزرع النزا*عات بين أسد و زوجته هل تعلم لماذا لم يغضب عندما أصبح طفل أسد بخير
جاك…… لماذا
روبن………. إذا ما*ت ذلك الطفل كان أسد الشرقاوي سيتد*مر بسهوله وهذا ما لا يريده فرانكو هو يريد إذلا*ل أسد الشرقاوي يريد سلب كل شي منه المال الأملاك الشركات ويريد أن يكـ…ـــسر أسد هل تعلم كيف
جاك…… كيف
روبن………. حسنا يريد التخلص من أفراد عائله الشرقاوى فرد فرد يخطط كيف يتخلص منهم ويحسب كل خطواته جيدا لذلك هو مختفي عزيزي جاك فرانكو سوف يعود قريبا ولكن ك عدو في هيئة صديق
جاك بصدمه……. يا إلهي انه الشيــ..ـطان بحد ذاته
روبن بضحك………. حسناً الآن دعنا نجهز لعودته
جاك بابتسامه…… حسنا
****************************
أسد…… فؤاد الاجتماع بتاع الوفد الأجنبي النهارده جاهز
فؤاد بهدوء……… جاهز
وانطلق فؤاد واسد على الشركة
مراد بهدوء……… انا رايح الشركة التانيه في مشاكل هناك ولازم تنحل
الشرقاوي……. تمام خلي بالك من نفسك
مراد بابتسامه…… تمام يلا سلام ومشى
نزلت سارة
سارة…… آمال فؤاد فين
انجي بغيره……. ليه يخصك في حاجة تعرفي هو فين
سارة…… احممم لا بس يعني
انجي……. خليكي في نفسك، نسمه فرح سلمي ولاء خلينا نجهز الغدا يلا
سارة……. هساعدكوا انا بعرف فؤاد بيحب ايه هو مش بيحب المكرونه وو
انجي بغضب وغيره……. محدش سائلك هو بيحب ايه وبيكر*ه ايه مراته هنا وانا عارفه هو بيحب ايه ومش بيحب ايه خلي كلامك لنفسك يلا يا بنات وصح احنا مش بنحب نتعب الضيوف اوكي وتركتها ومشت
سارة كانت واقفه هتولع من انجي
سارة بغضب وبصوت واطي…… قريب قريب اوي هعرف ارد عليكي يا انجي قريب هيقي مرات فؤاد وانتي اللي هتكوني ضيفه قريب وتركت المكان وراحت الصالون
في المطبخ
انجي بغضب……. بقي الملز*قه دي تعصبني اااااه
نسمه بضحك…… ههههه أعصابك يا انجي
فرح بشر…… واللي يجبلك حققك منها تعلمي ليه ايه
انجي بغيظ……… اللي هو عايزه
فرح بخبث وشر……. اشطا انا لو علمتها الأدب عايزاكي تعلمي ليا المكرونه اللي بحبها أصلها من تحت ايدك ايه قمر
انجي بشر….. وانا موافقه
نسمه بضحك…..الفاتحة على روح سارة
سلمي بضحك…….. يلا هي تستاهل
فرح بشر…… ولاء عندك*******
ولاء بضحك……عندي بس ليه
فرح بشر وخبث…….. هنفرح ضيفتنا
نسمه بضحك وصدمه…….. انا قولت الفاتحة على روح سارة محدش صدقني تمام انا معاكي
سلمي بضحك…… اشطا معاااااكوا
انجي بشر…… تمام يلا نبدأ نجهز
******************************
وصل أسد وفؤاد للشركة وداخلوا غرفه الاجتماعات وكان الوفد موجود
أسد وفؤاد دخلوا بكل برود عندهم
السكرتير الخاص باسد…… مستر أسد احب اعرفك مستر سام
مستر سام…… مرحبا
أسد بهدوء……. أهلا
وبدأ الاجتماع وتمت الصفقة بين شركة أسد ومستر سام
مستر سام…… عزيزي أسد حقا انا اتشوق لبدا العمل معاً
أسد بهدوء……. وانا اكتر
مستر سام…… حسنا دعنا نحتفل بتلك الصفقة
أسد بهدوء…… حسنا نحن سوف نقيم الحفلة في قصر الشرقاوي ارجوا ان تحضرها
مستر سام….حسنا لما لا والآن دعنا نحتفل ومسك كأ*سين
أسد بهدوء…… عذرا ولكن انا لا اشر*ب
مستر سام….. اووو عذرا سوف اشر*ب انا
أسد…… عن إذن حضرتك وتركه ومشي وفؤاد كان معاه
فؤاد بغضب….. انا مش مرتاح للشخص دا
أسد بهدوء…….. الشغل بيحتم علينا أننا نقابل أشخاص ذي دول يا فؤاد
فؤاد بهدوء…… معاك حق بس دلوقتي الزاي هنلحق نجهز للحفلة
أسد……. الحفلة هتكون بكره مش النهارده لسه قدمنا وقت كبير يلا خلينا نخلص اللي ورانا بس تعرف
فؤاد….. ايه
أسد بضحك…… أشك ان البنت اللي اسمها سارة دي هتكون بخير
فؤاد…… ليه يعني
أسد بضحك…….. نظرات انجي وفرح وباقي البنات كانت مطمنه بشكل كبير هههههههه
فؤاد بضحك…… هههههه عندك حق يلا خلينا نخلص وكل واحد راح على شغله
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية طفلة الأسد الجزء الثاني)