رواية طفلة أرهقها الزمن الفصل الثاني 2 بقلم جنات بدر
رواية طفلة أرهقها الزمن الجزء الثاني
رواية طفلة أرهقها الزمن البارت الثاني
رواية طفلة أرهقها الزمن الحلقة الثانية
بصت ليه زوجته وقالت مين البنت دي يا جابر
تنهد جابر وقال شكلها ياعايده البنت مخطوفه من اهلها هي هتفضل معنا هنا لغايه ما نشوف اهلها مين
قالت عايده بفزعه تقعد معنا ازاي انت مش ناقص مشاكل يا جابر يمكن البنت دي وراها بلاوي وبعدين دي عمرها اقل من 40 يوم هنرضعها ايه دي وهنعمل بها ايه خد البنت يا جابر رجعها مكان ما جبتها
قال جابر بحده انت انجنيتي عايده ازاي دي من قلبك نسيب بنت صغيره بالشكل ده في الشارع ما علينا من الانسانيه اتعدمت من قلبك طب فين قلب الام لو بنتك في الموقف ده واتعمل فيها كده هيكون ازاي وضعك
قالت عايده بالا مبالاه انا مستحيل افرط في بنتي البنت دي اكيد جايه بطرق غلط اكيد وراها مصيبه يمكن بنت حرام وما حدش عارف
قال جابر بعصبيه استغفر ربك يا عايده ايه اللي بتقوليه ده
قالت انا مستحيل اخذ بنت زي دي وتقعد في بيتي مستحيل يا جابر البنت دي وراها مصيبه ابعدها عنن البنت
رد هتفضل يا عايده لغايه ما يظهر اهلها ولو مظهروش اهلها انا هتكلف برعايتها يا عايده يمكن تكون وش رزق لينا
قالت بغضب وش رزق ايه البنت دي وش مصائب البنت دي ما تقعدش لحظه واحده في بيتنا شوف مين هيعتني بيها انا ما ليش دعوه
قال انس بطفوله انا اللي اهتم بيها يا ماما وانا اللي هربيها كمان
قالت بغضب ولد اخرس يلا ادخل اوضتك
بص ليها بزعل انس
رد عليها جابر بخزلان براحتك يا عايده ما تهتميش بالبنت بس انا هاهتم بيها وهنزل وهجيب لها لبن ولما الصبح يشكشك هروح اعمل محضر في المركز ولو مظهروش اهلها هتبناها يا عايده وهنسيبها لاسمي
اخذ البنت جابر ودخل بيها غرفه انس وأخوه اللي اصغر منه بثلاث اعوام
ابتسم انس بسعاده لما لقي والده داخل وشايل” هنا” على ايده وقال بسعاده بابا ممكن اشيلها انا هربيها
ابتسم جابر بحنيه قال ربنا يجعلك حنين يا ولدي ويبعد عنك قسوه القلب ويجعلك يد العون للجميع من بعد ربنا
حمل انس” هنا “وابتسم قال دي جميله قوي يا بابا شايف عينها شكلها حلو ازاي ولا شعرها الاسود شكله حلو يا بابا بصي انا هقول لها حلا
ابتسم جابر وقال تمام يا انس هات احطها في التخت ده وانت يلا نام عشان عندك مدرسه الصبح اشرقت شمس الصباح وفعلا نزل جابر حتى من غير فطار واتجه الى مركز الشرطه قدم بلاغ عن طفله مفقوده وان هي عنده
وبعدها رجع وجاب لبن للبنت وقال خدي عايده اعملي اللبن ده
اخذت اللبن بغضب وقالت انا مش خدامه حضرتك عشان اخدم بنات ما اعرفهاش بنات مين الله اعلم جايه من اي سكك
تنهد جابر و جلس وبص على “هنا” اللي موجهه نظرها ليه
كم هي جميله وشكلها جذاب وهي صاحبه بشره بيضاء عيون رماديه شعر اسود كثيف
ابتسم وقال ايه يا حلوه انت جعتي عايده هتعمل لك اكل دلوقتي
جابت الرضعه عايده وقالت بزنقه خد
مسك ايدها جابر وقال لها تعالي يا عايده تعال اقعد يا حبيبتي
قاعده جنبه عايده بزعل وقالت نعم
ابتسم جابر
انت عارفه يا عايده انا قد ايه بحبك وكدايه بعزك انت ام ولادي وانت عارفه ايه اللي شادنا ليكي وخلاني اتزوجك وشفتك ام لاولادي وزوجه لي حنيتك يا عايده حنيتك وطيبه قلبك زي دي من قلبك تقسي على طفله زي دي
يا عايد ده المفروض انت تقدم عليا وتقولي لا يا جابر المفروض نستهم بها لغايه ما نلقى اهلها فانت بترفضي يا عايده ما كنتش هتوقع منك كده
قالت بزعل يا جابر البنت دي لو ما طلعلهاش اهل اعوذ بالله بالله هتكون بنت حرام يا جابر
مسك ايدها بلطف وقال طب ولو فعلا كده يا عايده هتقسي عليها وترميها مش كفايه اهلها اللي القسوه عمت قلوبهم ورموها احتسبيها عمل صالح تشفع لك يوم القيامه ما كنتش اتوقع منك القسوه دي
عايده نظرة لي بحرج وقالت تمام يا جابر انا هعتني بها بس عشان خاطرك انت واخذت منه” هنا “وقالت هتها عشان ارضعها وانت روح شوف مشاغلك
ابتسم جابر وقال ربنا يخليك ليا وما يحرمنيش منك وبعدين استاذن ومشي
اخذت” عايده “هنا وبدات تديها الرضعه وقالت انا اه هعتني بيكي بس مستحيل اقبلك اه مستحيل اقبل ان انت تكوني في حياتي وبتمنى اهلك يجي ياخدك باسرع وقت عشان انا مش مستريحه ليكي
عدت الايام ومحدش سال على” هنا “وعدت شهور وما حدش سال عنها وفعلا جابر نسبها الاسم وسجلها باسمه تحت رفض عايده وان هي مش راضيه بكده
اما عن علي فبحث لغايه ما لقي زوجه واتزوجها ولكن خايف يصارحها بموضوع هنا تطلب الطلاق وتمشي
ام عن جابر في خلال الست شهور دول شغله كبر وبقى تاجر مشهور وبيقي يمتلك اسمه شهره وقرر ان هو
يتبع……
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية طفلة أرهقها الزمن)