روايات

رواية طريق نهله الفصل الأول 1 بقلم ذات الخمار

موقع كتابك في سطور

رواية طريق نهله الفصل الأول 1 بقلم ذات الخمار

رواية طريق نهله الجزء الأول

رواية طريق نهله البارت الأول

طريق نهله
طريق نهله

رواية طريق نهله الحلقة الأولى

السلام عليكم انا نهله احمد عندي 20سنه تالته كليه تجاره انا اهلي متوفيين.
بابا كان اليوم ده نازل الشغل بتاعه رجع وهو عنده ازمه قلبيه ومات يومها وهو حاضني وكان بدعيلي ربنا يحفظك ويرزقك الخير ويحميكي يا بنتي يارب مات ساعتها وقلبي اتصدم ماما كانت من تعبانه من ضعف القلب مستحملتش البعد وراحت عنده هي كمان وسبتني لقدري مع عمي ومراته.
ذات الخمار 😎 صلي على محمد
وانا عايشه مع عمي ومراته بشتغل بجانب شغل البيت بتاعهم علشان اقدر اكمل تعليمي لأن مرات عمي رفضت اني عمي
يدفع لي فلوس تعليمي اشتغلت شغاله لحد ما كبرت ودخلت
كليه واشتغلت شغل تاني في شركه علشان اصرف منه بعيد
عن معرفة عمي ووظيفة الشغاله ديه بياخد فلوسها علشان يصرف علي أولاده حسام وده رابعه حقوق
وامل وديه طيبه اوووي تانيه ثانوي
وفريال وديه تانيه اعدادي وبتعملني فعلا شغاله عندهم
البيت مكون من شقه فيها تلات اوض وصاله وحمام ومطبخ
طبعا اوضه عمي وديه الكبيره،واوضه حسام علشان راجل هينام فين يعني
ذات الخمار 😎 استغفر الله
وأوضه البنتين امل ودينا وديه الاوضه التالته ومينفعش انام فيها علشان دينا بتتخنق مني وانا نايمه معرفش بيعملها ايه
المهم انا بنام فالمطبخ واتعودت علي كده
في صباح يوم جديد
صحيت علي جردل مياه بيدلق عليا من مرات عمي
نهله ببرود: صباح الخير يا مرات عم ثواني اغير واعملك الفطار.
مرات العم:نعم ياختي ايه البرود بتاعك ده انا معرفش يا بت انتي عبيطه ولا بتستهبلي امي يا زباله خلصي الشقه واعملي الفطار اخلصي وكل ده وهي بتضرب فيا.
نهله بعياط:يا مرات عم من غير ضرب وانا بقوم وبعمل كل حاجه ومش بتكلم ليه كل يوم اصحي علي جردل مياه وضرب وشتيمه منك.
مرات العم:انتي لسه هتتكلمي يلا يا بت انجزي منك لله يا احمد علي ديه بت
نهله بعياط وصوت مكتم:حسبي الله ونعم الوكيل فيكِ يا مرات عم الله يرحمك يا بابا واسفه علشان خلتها تدعي عليك مفيش اب زيك ابدا ربنا يبعدني عنها.
المهم قومت غيرت اللبس وعملت الاكل وخلتني اغسل السجاد وانضف الشقه كلها لوحدي كنت تعبت اوووي بس كملت وعملت الغداء ومضطره انزل الشغل علشان هنضرب واسمع كلام زي الزفت منها.
ذات الخمار 😎 لا اله الا الله
نزلت علي الخدامه في البيوت وخلصت وطلعت علي الشركه كانت الساعه بقت 9الصبح انا عارفه اني بعمل إنجاز لما
أصحي من الفجر علشان اغسل السجاد وانضف الشقه كلها
واعمل فطار وغداء والله برافو عليا مفيش حد زي يا باشا لا وكمان شركه كنت داخله وانا بشجع نفسي كده في سري
وانبهار علي انجازاتي اليوميه كنت بدعي ربنا اني المدير
بتاعي ميخدش باله من تاخيري انا في قسم الحاسبات
دخلت الحمدلله مشفنيش وكنت بخلص المطلوب الاول
وبسرعه وبعدها خلصت شغل تاني يوم لانه عمي هياخدني اليوم ده عند بنت عمتي مشيره انضف لها شقتها علشان
حامل وهي عايشه بعيد عننا قولت اخلص بسرعه الشغل علشان محدش خصم وروحت سلمت لهم ل مدير الحاسبات
وروحت علي الساعه 5 وروحت بيت اليوم شغل في البيوت
وعديت علي صاحبتي منال اخدت منها المحاضرات وسلمت عليها وروحت علي البيت طبعا مطلوب اول ما ادخل اغسل اللبس والمواعين وارجع اروق تاني حتى كوباية العصير مش بتغسلها يارب بقي مش قادره بجد
قومت خلصت كل ده وظبطت الشقه تاني لاقيت فريال دخلت عندي بتقولي قومي اغسلي الهدوم بتاعتي ديه وغيري ملاية سرير ونضفي الاوضه بتاعتي واعملي نسكافيه
علشان هذاكر فالبلكونه لحد ما تخلصي يلا
طبعا كنت هموووت واضربها بس انا ضيفه في بيتها قومت وعملت زي ما قالت وانا يستغفر الله علشان أهدى كده
خلصت وخرجت البلكونه اقولها ودخلت ببص علي الساعه لاقيتها بقت 3الفجر يعني هنام ساعتين بس اااه من التعب
نمت وانا جسمي كله بيوجعني من اليوم.
صحيت تاني يوم علي نفس الطريقه بنفس الكلام ودخلت غيرت وخرجت عملت نفس الحاجات وحضرت حاجتي
ومشيت مع عمي وانا بدعي ان هانم الي معرفش عنها غير اسمها انها تكون كويسه
ركبت عربية عمي وطول الطريق واحنا ساكتين وهو ده طبعه مش بيتكلم معانا اصلا والرأي والكلام لمراته بس حتى لما حسام طلب يتجوزني مرات عمي الي رفضت وقالته خدامه ايه بس الي تتجوزها هجبلك احسن منها ومن يومها وحسام مقطعني ومش بيسلم حتى ومرات عمي الكل فالكل أمرها علي البيت كله بيمشي
ايه ده استنوا عمي عنده صوت اهو بيقولي عامله ايه 😂
نهله: الحمدلله يا عمي انت عامل ايه في شغلك
العم: الحمدلله يا بنتي نعمه
وفجأة واحنا ماشيين انضرب علينا طلق ناري والعربيه وقفت وطلع ناس مسلحين علينا ووو…..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية طريق نهله)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى