روايات

رواية طريق معقد الفصل الثاني 2 بقلم ولاء ندا

رواية طريق معقد الفصل الثاني 2 بقلم ولاء ندا

رواية طريق معقد الجزء الثاني

رواية طريق معقد البارت الثاني

رواية طريق معقد الحلقة الثانية

يدخل يزن ومستر احمد ال المكتب
يقعد يزن ع الاريكه ويحدثه مستر أحمد يقول .. انا شايف أن العرض كان كويس والديكورات بتاعتهم جميله
يرد يزن .. انا عارف يامستر احمد انا مقولتش أن هي وحشه انا بس بقول أن عاوز حاجه احسن من كده لو في ماشي مافيش خلاص بدل الشركه الف شركه
مستر أحمد.. بس احنا بنتعامل مع الشركه دي من ايام جدك الله يرحمه يقاطعه يزن ويقول خلاص يامستر احمد نتكلم بعدين وفي نصف النقاش يدخل مريم ومازن وهم اخوات يزن التؤام وهما في الكليه وبيحب يزن جدا
مريم .. أبيه يزن ال وحشني اوي وبيجي البيت علشان ينام بس
مازن.. اه بيحب ياستي بيحب
مريم .. اه بيحب الشركه وبيدوب ف دبديب الشغل
يصدر ضحكه غريبه
لينطق مازن .. انت ال ضحكت يا أبيه
مريم .. تضحك
يقوم يزن ليقعد ع مكتبه وهو باصص ل اخواته وبيقول
يزن .. خلصتم تريقه وهزار جاين عاوزين ايه أن شاء الله خير
يرد مازن ومريم ف صوت واحد عاوزين حضرتك تيجي حفلة التخرج يا أبيه
ينطق يزن ويقول .. أن شاء الله لو في وقت هاجي
ينظر يزن تحت المكتب ويجد ريم تنظر إليه
يزن بفزع انتي بتعملي ايه
مريم.. ف حاجه يا أبيه
مازن .. في ايه
يلحق يزن الموقف لا مافيش مافيش يلاا بقاا علشان ورايا شغل كتير ويقوم يزن من ع المكتب وياخد اخواته ويطلعهم برا
مريم .. مازن.. طيب هاتيجي ولا ايه
يزن اه هاجي هاجي
يلا بقاا
يروح يزن عند المكتب ويقول اطلعي
ريم ف صمت مش راضيه تقوم من مكنه
يزن.. اطلعي من عندك حالا
ريم ع موقفها ومش راضيه تقوم ولا تنطق
يسرع يزن ال المكتب ومسك ايديها ويشدها وهي مش راضيه تطلع
يزن .. خلاص هطلبلك الأمن
ريم لا خلاص خلاص هطلع
الكسوف يغطي وشها والخوف ف عيونها
يزن.. يقترب منها ويقول كنتي بتعملي ايه ودخلتي ازاي وكنتي قاعده ليه
ريم بخوف.. انا مكنش قصدي ادخل أو اسمعك أو اعمل حاجه انا بس كنت عاوزه اشوف ذوقك ف الديكورات علشان اقدر اوصل
ال حضرتك عاوزه
ينظر يزن إليها ويقول .. طيب حضرتك شوفتي تقدري تتفضلي ولما تبقي عاوزه حاجه زاي دي ابقي استأذني من مستر أحمد وهو هيوافق
ريم بخجل انا اسفه وخرجت من المكتب .
في منزل ريم جدة حنونه وبيت بسيط
تقعد ريم مع جدتها وتحكي لها ما حصل وتضحك الجده عليها وتقول
الجده .. احسن تستهلي انا فرحانه فيكي
تضحك ريم .. ايوه انا عارفه يفرحتك ياختي
…..
تكسر الجد الصمت ل تقول
الجده .. ريم عمك ومرات عمك جاين الاسبوع الجاي هنا علشان حفله تخرج ملك من الكليه وعاوزينك تحضري معاهم
ريم .. اهلا وسهلا يشرفو أن شاء الله ياتيته لو في وقت هروح
الجده .. وباسم .. لتقطع ريم الكلام وتقول أنا داخله انام تصبحي ع خير
ريم داخل الاوضه تفكر في ما حدث لها ايام الكليه
الماضي ….
باسم باسم
باسم … ايه ياريم عاوزه ايه
ريم .. ياعني ايه عاوزه ايه عاوزاك جمبي زاي ما انت قولت
باسم.. عاوزاني جمبك واسيب حلمي انتي عارفه السفر مش بيجي ل اي طالب انتي عارفه ازاي اني لازم اسافر
ريم .. انا عارفه بس اي حاجه تربطنا قبل ما تسافر
باسم.. مش عاوز حاجه تربطني ال اما اسافر وشوف مستقبلي
الحاضر…
ريم.. ايه ال فكرني بس ب الايام دي وتغمض عيونها لتفتكر نظرة يزن إليها وتضحك .
ممكن يحصل ايه مع الحاضر والماضي بتاع ريم وهل يزن هيلعب دور ف الموضوع ده ..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية طريق معقد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى