رواية طبيب نفسي الفصل السادس 6 بقلم رقية محمد
رواية طبيب نفسي الجزء السادس
رواية طبيب نفسي البارت السادس
رواية طبيب نفسي الحلقة السادسة
بعمل ازاي
اي الي انت قلته لوائل ده
بصتلها ببرود: قلت اي
متعصبنيش
عشان كلامكم ده حرام
وكلامك مع ست الحسن مش حرام
اسكتي
اطلع برا اوضتي يا سليمان اطلع
طلعت ونا بفكر في كلامها هي فعلاً عندها حق بس انا بغير عليها
كلمت نسمه بتردد
الو
نسمه احجزيلي معاد مع والدك عشان اجي
تيجي تعمل اي
هاجي اسلم عليه وامشي ! متستعبطيش
اتكلمت بكسوف : حاضر سلام
سلام
عدا اسبوع وجه ميعاد مقابلتي لوالد نسمه
لبستوا ؟
اه خلاص خلصنا
قربت جنه بهزار : احلي عريس ده ولا اي
ضحكت بخفه ونا متوتر
رحنا واستقبلونا كويس اوي
اخو نسمه الي اسمه ( مالك ) : انا شفتك قبل كده
بصيت للأرض بتوتر : اا اه انا جيت مره هنا
قال بتذكر : اااااه افتكرتك
جه وقت الرؤيه الشرعيه
قعدت نسمه قدامي بتوتر وهي بتفرك في ايديها
اتكلمت بهدوء عشان اكسر التوتر: طبعاً مش محتاج اعرف نفسي بس برضو هقولك أناا سليمان دكتور نفسي عندي عياده وفلوس الشقه جاهزه معايا واقف بس ان العروسه تختارها عندي ٢٤ سنه و.. ووالدي متوفي ..والدتي الي كانت معايا اغلي شئ عندي وكملت بإحراج….ودي جنه اختي
بصت نسمه لجنه الي قاعده بعيد عننا شويه بضحك : انا نسمه عندي ٢٢ سنه كليه طب أسنان …. بس
اتكلمت بتلقائية : بتصلي
اتكلمت بثقه : الحمد لله …مش ناويه تلبسي النقاب ؟
بصتلي باستغراب: لي
اتكلمت بتوهان : عشان مش اي حد يشوف القمر
اتوترت اكتر وبدأت تفرك في ايديها بشكل ملحوظ
دخلوا علينا وهي قامت ودخلت جوا
دخلها اخوها
ها موافقه ولا اي ؟
اتكلمت بكسوف : إن شاء الله
مبروك يا ضي عيوني
الله يبارك فيك
خرج ومشي قدامهم بحزن وقال : للاسف مش موافقه
بصتله بصدمه : نعم يخويا
مالك : مبروك يا سليمان نقري الفاتحه
ابوه بصله بعصبية علي الي عمله وضربه بخفه علي دماغه
وامي وامها زغرطوا
اتكلمت بهمس : بت يا جنه ما تقومي تدخللها كده
مش قايمه
بنت قومي
اقعد يالا
بالله عليكي قومي يلا
اففف حاضر
-ممكن ادخل
_ اتفضلي
طبعاً انا اسفه علي الي حصل مني اول ما اتقابلنا
ضحكت : لا لا عادي
مدت ايديها : أنا جنه …. أتمنى نكون اصحاب
مدت ايديها عشان تسلم عليها : وهو كذلك
بعد عشر دقائق لقيت جنه ونسمه خارجين مع بعض
وقعدنا وقرينا الفاتحه
اتكلمت بسعاده : كده نقدر نقول إن الخطوبه الاسبوع الجاي
باباها : بدري اوي
مالك : اه فعلا بدري لازم تاخدوا علي بعض الاول
ما احنا هناخد علي بعض في الخطوبه
باباها : علي خير الله
عدي الاسبوع وانا فرحان وحاسس إن الدنيا مش سيعاني من كتر الفرحه
وجه ميعاد الخطوبه
الو يا وائل هتيجي امتي يالا انا خلاص همشي
…
طيب طيب يلا
دخلت لجنه الي كانت لابسه فستان بيبي بلو
اي ده ؟
بصتلي باهتمام : في اي
مش لابسه زي لي ؟
م مهو عشان وائل هيلبس بيبي بلو ابقي طقم مع خطيبتك
قومي غيري والبسي ابيض
نعم ؟ هو انا العروسه.
مليش دعوه هتلبسي زي
بصت بغضب : بس انا وعدت وائل اني هلبس زيه وكمان اشتري الطقم خلاص
لو مش هتلبسي الي قلت عليه متجيش
ده انت عيل بارد
ضحكت ببرود وخرجت أما نشوف سي وائل ده
دخلت لامي الي لقيتها لابسه برضو بيبي بلو ؟!!!
الله الله هو وائل ده ابنكم ونا معرفش
ليه بس يابني
يا امي ادخلي غيري والبسي ابيض
ليه مهو لونه حلو
يلا يا امي بدل ما والله العظيم الغي الخطوبه النحس دي
طيب طيب
استني نص ساعه كانو كلهم خلصو
اي يوائل انت تحت طيب طيب انا نازل اهو
يلا يا جنه يلا يا امي
يلا
يلا
مسكت ايد امي وايد جنه ونزلنا كلنا
لاحظت بصات وائل الغاضبه عشان جنه ملبستش زيه
انتي رايحه فين ؟
رايحه فين اي هركب
لا اركبي ورا جمب ماما يلا
افففف
يلاااا
طيب ده انا هعمل فيك عمايل سودا اصبر بس عليا
وصلنا الخطوبه الي كان الديكور بتاعها هادي ولطيف وفي ركن فيه تابلوه كبير بصورتها وصورتي يوم قرايه الفاتحه
جنه ادخلي شوفيها
طيب
_ اتفضلي
اي عروستنا جاهزه
شكلي حلو ؟
يخراشي على الحلاوه قمر
ضحكت بكسوف
يلا نطلع
يلا
اول ما خرجت انسحرت بجمالها الي بيزيد كل يوم مش حاطه ميكب اوفر لمسات بسيطه خليتها اجمل بكتير
لبسنا الدبل وهيصنا شويه ودلوقتي المفروض اني هخرجها واروحها تاني
وائل :, يلا هوصلكم بالعربيه
طيب
ركبت انا وهي ورا وللاسف جنه قدام وماما قاعده في النص بيني وبينها ( يلهوي يجدعان )
كنت قاعد محرج من حركه ماما ونسمه كانت بتضحك
لاحظت إن وائل مسك اي جنه بشكل إن إحنا منلاحظهوش
اتكلمت بهدوء : وقف
ساب ايديها : اي ؟
بقولك وقف
طيب نزلت من العربيه
_اركبي ورا
يابني بقـ
بقلك اركبيييي ورااااا
ركبت ورا وانا قربت من وائل بهمس : متخفش مش هعديهالك
بص قدامه بتوتر وقررت إني مخرجش المره دي وروحتها ونزلت طلعت البيت وكان الي سبقني جنه وماما
طلعت بغضب : اي الي حصل ده
اتكلمت بخوف : حصل اي ؟
بت متجننيش
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية طبيب نفسي)