رواية ضي القمر الفصل السادس 6 بقلم زهرة اللوتس
رواية ضي القمر البارت السادس
رواية ضي القمر الجزء السادس
رواية ضي القمر الحلقة السادسة
حجز فارس القاعة وحدد ميعاد الفرح مع والد قمر في يوم جديد على ابطالنا
فارس : صباح الخير ياحبيبتي عاملة اي النهاردة
قمر : الحمد لله يافارس نفس داخل ونفس خارج والله مكنتش عاوزاك تعرف كل دا والله لولا بس أسر هو السبب انك عرفت مكنتش هتعرف وكنت أنا هرتاح من كل حاجه
فارس : متقوليش كدة حرام عليكي انتي عاوزة تسبيني لي
أسر : ازيك ياقمر عاملة اي دلوقتي طمنيني عليكي
فارس ل أسر : تعالى والنبي الهانم عاوزة تموت وتسبني لوحدي في كدة
أسر : ملهاش اي حق احنا كلنا بنحبها والله ازااي عاوزة مكنش يعرف بس ياقمر
قمر : فارس بيموت فيا يا أسر أنا مكنتش عاوزة اخلي قلبه مكسور بسببي كله منك انت بجد زعلانة منك
فارس : انتي كنتي عاوزة تخبي ياقمر خبي على اختك على بابا لكن أنا ياقمر ليه ياحبيبتي أنا روحي فيكي بجد على العموم الفرح هيتعمل في ميعاده ونفضل سوا العمر كله أن شاءالله
فارس ل أسر : روح بيت قمر وهاتلي ميعاد من والدها في اسرع وقت يلا ياحبيبي
أسر : مااشي بس كدة من عيوني الاتنين
أسر راح بسرعة لبيت قمر وقابل والدها وقال
أسر : السلام عليكم يا عمي هو فارس كان عاوز ميعاد من حضرتك علشان الفرح أن شاءالله
والد قمر رد وقال : طيب اتفضل يابني مش من على الباب كدة
فارس : والله يا عمي انا مش عارف اجبهالك ازااي بس انا حابب يبقا الفرح في اسرع وقت ممكن
والد قمر : أنا معاك يابني في اللي تحبه بس عاوزة افهم انت اي مش قادر على بعدها للدرجادي يعني
فارس لوالد قمر : حاجه زي كدة يا عمي انت عارف بقاا العزوبية بتعمل اي والوحدة
والد قمر : ايوا ايوا مفهوم مفهوم يابني على العموم
اعملوا اللي انتوا تقرروا أنا بنتي معودها تاخد القرار هي بنفسها مش معودها تكون مجبورة على اي شئ في حياتها
فارس : تمام يا عمى عن اذنك اتاكد أنها في عيوني من جوة
والد قمر رد وقال : متأكد من كدة واضح انك ابن حلال وتستاهل
مهاب يتصل بفارس وهو خارج من بيت والد والتليفون يرن ترن ترن ترن ترن فارس يرد على التليفون
فارس : في اي يا مهاب اي حصل تاني طمني
مهاب : تولين هربت من السجن خد بالك من منة وقمر يا فارس علشان هي مش هتسكت الا لما تاذي قمر ومنة
فارس : أن شاءالله خير أنا عامل حسابي على كل شئ متشغلش بالك بالموضوع دا خد بالك انت من نفسك
فارس وصل لقمر المستشفى وقابل الدكتور وقال
فارس : طمني يا دكتور في تحسن ولالا في العلاج بتاع قمر
الدكتور : الحالة بتتحسن اووي اطمن يا فارس بيه اهم حاجه تفضل مناعتها كويسة ونفسيا تكون احسن علشان يتم شفائها على خير باذن الله
فارس : أن شاءالله يادكتور عن اذنك شكرا جدا ليك
منة : في اي يا فارس قمر مالها واي جابها هنا قولي والنبي
فارس : منة اهدي شوية اللي عرفته من أسر ان اختك عندها كانسر ومش هتعيش كتير بنحاول نعمل اللي نقدر عليه وخدي بالك هي مش معرفة حد غيري انا وأسر يعني لو دخلتي انك متعرفيش علشان والدك
منة : سترك يارب استرها عليها يارب مااشي يا أسر حسابك معايا بعدين
أسر بحزن : أنا آسف يامنة اسف اني خبيت عليكي كل حاجه قمر قالتها ليا بس دا علشان كانت خايفة عليكي والله
منة : يارب أنا مليش غيرها متحرمنيش منها يارب قومها يارب بالسلامة
فارس ل أسر : معلش يا أسر أنا عاوز منة شوية بس
أسر : خدها حبيبي أتفضل روحي معاه يامنة واسمعي منه علشان خاطري
منة : في اي يا فارس عاوز تقولي اي اختي مابتروح مني خلاص
فارس : اهدي شوية يامنة الدكتور طمني عليها يعني مش هتروح منك ولاحاجة أن شاءالله ونا كمان دخلها دلوقتي علشان اخليها تفرفش كدة روقي بقاا وروحي لخطيبك يلا هو لو خبى عليكي يا عبيطة علشان قيمتها عندك غالية بس مش قاصد كدة
فارس عدا يوم كانت قمر خرجت من المستشفى وراحوا هي ومنة على اقرب اتيليه واختارت قمر فستان جديد
للفرح
قمر : اي رايك يامنة حلو عليا الفستان صح رايك هيعجب فارس ولااي
قمر بدموع : حلو اووي ياحبيبتي ربنا يخليكي ليا ويهنيكي بفارس يارب
قمر : أنا عارفة أنتي بتعيطي لي يا منة وعلفكرة أنا مش هموت دلوقتي لسة شوية على الموت خلينا نشبع من بعض كلنا
منة : متقوليش كدة حبيبتي متقوليش كدة انتي هتفضلي معايا العمر كله اجمدي يابت
قمر : اختك جامدة وقوية بيكي وبالحاج ابويا متقلقيش وبوجود فارس جنبي كمان كلكم مقويني
منة : بحبك اووي ياقمري انتي بحبك اووي اووي
قمر : وانا بموت فيكي ياروح وقلب وعقل قمر اطمني أنا جنبك وهفضل معاكي أن شاءالله أن ربنا أذن لي يلا علشان نوري صحبة الاتيليه الفستان ونقولها اختارنا دا خلاص ومتزعليش من أسر أنا اللي كنت قيلاله ميعرفكيش علشان بابا وتعبه
منة : يلا بينا حبيبتي مش متصورة انك خلاص هتبقي عروسة وان كان على أسر مش زعلانة منه علشان خاطرك بس
حجز فارس القاعة وعزم أصحابه وأصحاب منة وقمر والعائلة
الجميع : الف مبرووك يا فارس عروستك قمر زي اسمها تتهنوا ببعض يارب
أسر : الف مبروووك ياحبيبي ربنا يسعدك يارب فرحان لك من قلبي والله
تولين كانت مراقبة فارس وعرفت مكان الفرح وراحت كانت في أيدها المسدس ووجهت المسدس على قمر لكن فارس لاحظ الموقف وبعد قمر بعنف
فارس بحدة : ابعديييييي ياقمرررررر وزقها على الأرض والطلقة جت في هو
تولين جريت اول ماشافها أسر لكن الحرس مسكها وودوها على السجن مرة تانيه
قمر : لا فارس رد عليا والنبي رد عليا علشان خاطري مش عاوزة ابقى لوحدي في الدنيا يا فارس
فارس بضحك : كنتي متخيلة اني هموت واسيبك كدة مش ممكن ياروح قلبي انتي كويسة وبخير متخافيش طول ماحنا سوا ياحبيبتي
قمر : أنا ممكن اموت لو كان جرا ليك حاجه ياحبيبي
فارس : عمري ما هسيبك ياحبيبتي انتي عمري ما هسيبك لوحدك ابدا
قمر : ربنا يديمك ليا نعمة في حياتي يارب بحبك
بدأوا يرقصوا ويغنوا سوا على اغاني رومانسيه وشعبي وكانت الأجواء حلوة جدا لكن فارس عمل مفاجأة لقمر جاب لوحة كبيرة مكتوب فيها قمر النعمة اللي ربنا رزقني بيها بنتي وحبيبتي كل حاجه ليا حلوة في حياتي ربنا يديمك ليا يا اغلى حاجة في حياتي بحبك وهفضل احبك لاخر يوم من عمري
قمر : اي الكلام الحلو دا يا فارس حقيقي انت تستاهل كل الحب اللي أنا شيلهولك بجد
فارس بابتسامة : انتي ضي حياتي يا قمر والنور اللي منور حياتنا كلها أنا وبابا ومنة وأسر ربنا يخليكي لينا كلنا حبيبتي
قمر بابتسامة : انت اللي نور عيني من جوة بجد يا فارس
اخد فارس قمر في حضنه وشالها ولف بيها الدنيا كلها وكان فرحان اوي بيها اكن ملك الدنيا بيها
تتوقعوا اي البارت الجاي ؟ واي هيحصل تاني ؟
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ضي القمر)