رواية صفقة جواز الفصل السادس 6 بقلم مي ربيع
رواية صفقة جواز البارت السادس
رواية صفقة جواز الجزء السادس
رواية صفقة جواز الحلقة السادسة
زين: بتكلمي مين؟
همس بتوتر: ءءء انا.. بكلم ماما
زين: طيب….. بقولك
همس بتوتر: نعم
زين: متنسيش تكويلي الهدوم
همس: اه ماشي..
زين سابها ودخل الاوضه وهمس كملت كلام
همس: اه بس هو هيعرف ازاي ان في بكره معاد في. المحكمه وانو المفروض يروح
_ملكيش دعوه انتي… المحامي بتاعه هيقوله… انه جايله شكوه طلاق…. وبس وساعتها هيروح
همس: ولو حبسني في البيت؟؟
_انا هتصرف
همس: ماشي
…………..
في السرير….
زين: همس انتي ممكن تسبيني في يوم من الايام؟
همس: زين يلا ننام
زين: سمعتك علي فكره
همس بصتله بخضه وتوتر
همس: سمعت اي هاا هااا
زين: بهزر علي فكره وبعدين مالك خوفتي كده لي؟
همس: انا؟.
زين: امال امـ ي.
همس: لأ انا مخوفتش ولا حاجه
زين: طيب
…………
الهاتف يرن…
زين: الوو
_اهلا يا استاذ زين..
زين: ازيك يا محمد… خير؟
_فيه شكوه جايه ضدك
زين بخضه: شكوي!! اي هي؟
_في حد مقدم عليك شكوي طلاق… ولازم تبقي موجود في المحكمه انهارده الساعه 2 الضهر
زين: شكوي طلاق!!! انت متأكد من الي انت بتقوله ده؟
_ايوا متأكد طبعا… وبعدين انا محامي وفاهم وعارف
زين: بس احنا مش مجهزين اي حاجه.. وبعدين هقول اي؟
_بص انت سيب كل حاجه. عليا… حاول تنكر اي كذبه هي هتحاول تكذبها
زين: تمام شكرا جدا ليك يا محمد
زين قفل وهو مصدوم… ازاي همس تعمل كده!!!
مقدمه عليا شكوي طلاق!!!
عمري ما اتخيلتها كده…. طب كانت ططلب الطلاق مني بدل ما تجرسـ ني في المحاكم
يعني الي كانت بتكلمو امبارح… ده اكيد محامي هي متفقه معاه اصلا
ياااا وعملت كل ده من ورايا…. ده انا كنت بعاملها حلو
فجاءه همس صحيت من النوم… وهي بتقول لزين بخضه.. الساعه كام
زين: الساعه 1… وراكي حاجه ولا اييي؟
همس بتوتر: لأ لأ مش ورايا حاجه
زين: والله؟
همس: اه
زين: محلفتيش يعني؟
همس: مبحبش شغل العيال ده…. واوعي بقي عشان اقوم اعمل الفطار
زين: شغل عيال!!!…. وبعدين اصلا انا مش عايز فطار.. انا هفطر برا
همس: في اي مالك بتكلمني كده لي؟
زين: عايزاني اجي ابوسـ ك من بوقق ولا اي مش فاهم
همس: انا مقولتش كده
زين: طب ابقي البسي بدري عشان تلحقي
زين قالها الكلام ده بستهزاء وسابها ودخل الحمام
همس: زين افتح الباب
زين: عايزه اي؟
همس: انا مش فاهمه اي الي انت قولته من شويه ده
زين: قولت اي؟
همس: قولتلي متنسيش تلبسي وكده… بس انا مش فاهمه
زين: لأ انتي فاهمه. كويس اوي اوي
همس دخلت الاوضه وهي متوتره… ليكون زين عرف
كانت عماله تكلم نفسها….. اصلا كده كده هيشوفني انهارده في المحكمه…. يعني عادي لو عرف
زين: اه طبعا عادي
زين قال كده وهمس لفت وراها بخوف.
همس بخوف: انت هنا!!!
زين: متخافيش… هاجي اوصلك
همس: توصلني فين؟
زين: متعمليش نفسك عبيطه بقي
زين سابها وكان بيلبس الجاكت وبيفتح الباب
همس: زين انا مش فاهمه حاجه…. انت قصدك اي؟؟ متجيب مالاخر
زين: لأ مبحبش الاخر😉
وقام قافل الباب ومشي
تليفون بيرن
همس: الو
_تبقي في المحكمه الساعه 2
همس: حاضر
_اكدبي علي قد ما تقدري والا ما هتعرفي طتلقي منه
همس: حاضر
…..
…..
جات الساعه 1ونص وهمس كانت خلاص لبست وكانت هتنزل
كانت لسه هتفتح الباب وفجاءه لاقت زين بيفتحو
همس: زين!!
زين: انزلي عشان هوصلك
همس نزلت قدامه وهي عارفه انه مضايق منها وفي وقت هيقعد يعاتبها…..
كانو قاعدين في العربيه ومكانش في اي حد منهم بيتكلم
همس: مش عايز تقول حاجه
زين فضل ساكت ومردش عليها خاالص
في المحكمه
_اتفضلي يا استاذه همس… ياريت تقوللنا اسباب انك عايزه ططلقي؟
همس كانت واقفه ساكته ومش عارفه تقول اي.. مكانتش عايزه تكذب زي ما المحامي قالها وفي نفس الوقت كانت عايزه ططلق
همس: انا عايزه اط ـلق… عشان… عشان. مش بحبو
المحامي بتاعها كان بيبصلها بغضب لانها معملتش الي قالها عليه
_بس ده مش سبب كافي يا استاذه همس.. بس لو هو قابل انه يطلقق خلاص
زين: ايوا انا اقبل
_هسألك تاني يا همس لأخر مره.. وين موافق يطلقق بس هل انتي عايزه ططلقي
همس فضلت واقفه مكانها ومش عارفه تقول اي
كانت بتعيط وهي بتفتكر كل لحظه حلوه بينهم
بتفتكر في كل مره كان بيقولها بحبك
همس بدموع: لأ مش عايزه اطـ لق
همس نزلت وهي مستنيه زين
زين: اركبي
في العربيه كانو ساكتين مكانش فيهم حد بيتكلم فجاءه زين قاطع شرودها وهو بيقولها
زين: هنتكلم في البيت
في البيت
زين: عملتي كده لي
همس: مكناش هنقدر نكمل في العلاقه دي
زين: اتغيرت عشانك وحبيتك وعملت كل الحلو عشانك وفي الاخر ترفعي عليا قضيه طـ لاق وانا نايم علي وداني
همس بدموع: عشان محبتكش…. اعمل اي
زين: يبقي موافقتيش لي اني اطلقق
همس: عشان معنديش مكان ابقي فيه… مستحيل بابا يدخلني البيت بعد ما اطلقت
زين: مصلحه يعني
همس: انا مقولتش كده
زين: في اي وقت تحبي ططلقي… هتلاقي ورق الطـ لاق قدامك من قبل ما تتكلمي
زين سابها ودخل الاوضه وهو مضايق وفي نفس الوقت فرحان انها قالت لأ مش هطلق
همس كانت قاعده برا في الصاله وهي سرحانه بأفكارها
بتفكر وهي بتقول لنفسها… انا ازاي عملت كده ولا فكرت اني اعمل فيه كده
همس دخلت الاوضه وكان زين خلاص نام
قبل ما تنام عالسرير … وقفت قدام زين.. كانت بتبصله وتتأمل فيه.. بدأت تقرب منه وهي بتملس علي شعره
همس بصوت واطي: يخربيت جمالك.. بس ده ميمنعش انك بارد
فجاءه زين فتح عينه
زين: بارد!!
همس: اي
زين: اي
همس: اي!
زين: هتتفاجئي كتير؟
همس: لأ
زين: يخربيت جمالك.. بس بارد…. انتي قولتي كده
همس: لأ مقولتش
زين: لأ قولتي
همس: انا هنام
همس راحت نامت وقلبت وشها. بعيد عن زين وكانت بتبتسم….. كانت فرحانه ان زين سمعها.. لانها مكانش عندها الجراءه تقولو كده في وشه…
زين: انا بحبك
همس: وانا كمان
فجاءه همس صحيت وادركت انه كان حلم وان زين مقلهاش بحبك
زين: سمعتك
همس: سمعت اي؟
زين: قولتيلي بحبك
همس: انا كنت نايمه اصلا
زين: بس انا سمعتك
همس: ازااااي
زين: وكمان بتقولي ازاي؟؟ يعني بتأكديلي المعلومه اكتر
همس: نام يازين نام
زين قرب منها وهو بيلمس خصله من شعرها
وبيقرب وشه من رقبتها… واداها بوسـ ه
بعدين قرب من شفايفها وهو بيغمض عينه وبيديها بوسـ ه
طويييله…..
زين: بحبك يا هبله
همس: وانا بموت فيك
تمت…
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صفقة جواز)