رواية صغيره على العذاب الفصل الثالث 3 بقلم هدى علي
رواية صغيره على العذاب الجزء الثالث
رواية صغيره على العذاب البارت الثالث
رواية صغيره على العذاب الحلقة الثالثة
مليكة بصدمه _نعمم؟ تقصدي اي
سيد _يعني انا دلوقتي زوجك وانتي مراتي وكلمتي هتمشي عليكي ولما اقول لا يبقا اه ولما اقول اه يبقا لا
مليكة بعدم فهم _ مش فاهمه حاجه منك ليكونش انت متفق معاهم وضحكت عليا عشان تتجوزني ومفيش فعلا بنت بتحبها ولا هتخليني اكمل تعليمي برا القريه
سيد بضحك_اه وشك قلب كده لي كنت بهزر انا اكيد مش وحش لدرجاتي ده وعد بينا يلا روحي نامي ع الكنبه لحد مانسافر مصر بكره
مليكة _وقعت قلبي يشيخ حرام عليك اذا كان علي الكنبة مش مشكله اهم حاجه هنسافر بكره
سيد _لا، روحي نامي ع السرير عشان لو حد طب علينا فجاه انا مش هنام كده كده
“تاني يوم قاموا ع صوت الباب بيخبط قاموا بسرعه من مكانهم علي سعاد وعفاف جايبين ف ايدهم صانية اكل.
سعاد _انتو لسه مصحتوش ياعرايس
عفاف _جبتلكم احلي فطار يحابيبي
سيد _تسلميلي، كنت عاوز اقولك صحيح ياما انا وكان اسمها اي
عفاف _مين دي يابني
سيد _اللي متجوزها دي اسمها اي
مليكة _مليكة
عفاف _ينهاري ازاي متعرفش اسم مراتك يابني يادي العيبه ياولاد
سيد_اسمها غريب اول مره اسمعه هنا ف القريه، المهم هنسافر انهارده انا ومليكة علي شقتي في مصر
عفاف _مش لسه بدري ماتقعدو اسبوع نتونس بيكم والحق اخد علي عروستنا القمر
سيد _عاوزه اقضي واقت مع عروستي زي مابيقولوا شهر عسل وهنرجعلكم عشان شغلي هناك وتعليم مليكة في مصر
عفاف_تعليم اي ده
سيد _هتاخدو منزلي في البيت
عفاف _اه يابني ربنا يسعدكم سوي يلا افطروا لحد ماابعت البنات يجهزوا الشنط ليكم
مليكة بعد خروجهم _انت هتشككهم فينا بطرقتك دي هو اي اللي اسمها اي ماتسألني الاول قبل ماتتكلم
سيد _هو احنا عملين جريمه ولا انتي واحد صحبي وملبسك قناع عادي، نسيت اسمك هو انا كنت اعرفك من الاساس ده الطبيعي يعني
مليكة _صبري يارب
‘فجاه الموبايل رن
سيد _حبيبتي اي اخبارك
_###
سيد _هجيلك مصر كلها شويه وهطلع من البيت عليكي علطول
_####
سيد _ماشي ياحبيبي سلام
مليكة _هترحلها علي البيت ازاي من غير جواز
سيد _عادي انا وهيا بنحب بعض
مليكة _ده العادي في مصر يعني
سيد _الدنيا هناك مش مقفوله زي هنا فيه حريه زياده هناك لما تروحي هتعرفي كل حاجه غير انك هتدخلي الجامعه فاهتخطلتي ببنات ورجاله عادي
مليكة بغضب _رجاله اكيد لا انا متربتش علي كده انا مكلمش حد معرفهوش ابدا وحتي لو اعرفه اي قلت الادب دي
سيد _قلتلك مش هتفهمي الا لما تروحي مش في مهنة الطب دي اكيد فيها تعاون رجاله بنات الاتنين واحد ف الشغل بسألوا بعض علي حاجات ف الشغل ده القصد
مليكة _ بس بحدود اكيد وكلام في الشغل بس
سيد _ايوه يلا روحي اجهزي هنتاخر
“بعد ساعات ف العربيه وصلو علي بيت متوسط الحجم لكن منظره الخارجي جميل واول ماطلعوه استقبلتهم بنت ترتدي فستان مفتوح الزاعين وقصير فوق الرقبه،
مليكة_نهار ابيض ادخلي البسيلك حاجه مش كده
هيام _ده الطبيعي ياحبيبتي الجو حر عاوزاني البسلك اي
سيد _حبيبت قلبي وحشتيني
هيام _حبيبي وانت اكتر
مليكة بصدمه _انتو بتعملوا اي قدامي
سيد _عادي دي حبيبتي ببوسه
مليكة _حبيبتك مش مراتك انتو لازم تتجوزو بلاش الطريقه دي حرام
هيام _ وانتي مالك اللي اعرفه ان جوازكم علي ورق انتي مالك ومال حياته الشخصيه
مليكة _معاكي حق اخليني في حالي احسن، اوضتي فين ولا هاخده ف سكن الجامعه
هيام _ سكن الجامعه اكيد
سيد بمقاطعه _لا هنا اكيد ده بيتك
هيام _حبيبي ليه انا مش عوزاها تسكن معاك لوحدكم
سيد _افرضي ابويا والعيله طبوا علينا فجاه هقولهم ف سكن الجامعه نايمه هناك افهميها ياحبيبتي
” قعدت معاهم اليوم كله واخيرا مشت علي الساعه 1 بليل بعربيتها،
مليكة _هما اهلها مش بسألوا عليها ف الواقت ده
سيد _عرفين انها عندي
مليكة _اه جوزها بقا وكده
سيد _خليكي في حالك قلتلك هتفهمي لما توصلي ده الطبيعي
مليكة _طب يلا رايحه انام عشان هقدم ورقي بكره للجامعه
سيد _تمام هاجي معاكي عشان مضعيش ف المكان
مليكة _لا هعرف امشي لوحدي خليك انت مع.. كان اسمها اي
سيد _هيام حبيبتي
مليكة _ اه اسمها غريب
سيد بضحك_بتردهالي
مليكة _لا لسمح الله تصبح على خير
سيد _وانتي من اهله يا. يا كان اسمها اي
“تاني يوم الصبح جهزت مليكة علي الجامعه بتاعتها من ملابس مكونه من فستان وردي واسع علي طرحه بيضه زادتها جمال اكتر.
سيد _صباح الخير
مليكة بعدم اهتمام _صباح النور، انا رايحه الجامعه يلا سلام
سيد _هتروحي كده
مليكة _امال اروح ازاي
سيد _متعرفيش الموضه الجديده بنطالون طريقة لف طرحه بشكل جديد تبع الموضه
مليكة بغضب_مفيش نخوه عندك يعم، انا لبسي كده وعاجبني ده طب مش رايحه اتعلم الموضه انا،، فورتلي دمي اول مره اشوف راجل بيتكلم كده
سيد _انتي في مصر فبلد حديثة مش قصدي حاجه يعني
مليكة _ملكش دعوه قليت من نظري بجد، سلاام
” ركبت باص مواصلات وبدأت تشم نفسها بحريه بدل العيشه تبع عمها المتحكم، وبتراقب الطبيعه وكل حاجه حواليها، بس مبعجبهاش البنات اللي شبه مش لابسه حاجه استغفر الله، اول ماوصلت علي الجامعه اخدت نظر الجميع والكل بيشاور عليها وبيضحك، لحظتهم واتجهلتهم ودخلت عند باب العميد تقدم وراقها وبعد شويه خرجت واقفها واحد
_مش لسه صغيره علي لبس العبايه ياحاجه
مليكة بغضب _عباية اي انت مش عندك زوق وقلنا ماشي انما كمان مش عندك نظر ده دريس يغب_ي
_براحه بهزر معاكي بقا اسم الحلوه اي،، استني استني دي عيونك دول حلوين اوي واسعين ورموشك طويله كمان انتي من قريب جميله جدا بس مش لابسه علي الموضه للاسف بس لو تكوني حبيبتي انا هغيرك وهخليكي اجمل بنت ف الجامعه
مليكة بغضب_احترم نفسك لحسن اخليكي فرجه بين الجامعه كلها ومين دي اللي تكون حبيبتك ابقا قبلني لو قطه حتي بصتك بالغلط ده انت شايف نفسك اوي
_بتكلميني انا صح “لاحظ ان الجامعه كلها بدأت تتفرج عليه بدء يفرد ايده عشان يضربها بالقلم بس هناك من اوقفه بلكمه اوقعت فكه……؟؟؟!
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صغيره على العذاب)