روايات

رواية صغيرتي الفصل الأول 1 بقلم مي الحسيني

رواية صغيرتي الفصل الأول 1 بقلم مي الحسيني

رواية صغيرتي الجزء الأول

رواية صغيرتي البارت الأول

صغيرتي
صغيرتي

رواية صغيرتي الحلقة الأولى

يا سجده يا سجده
=في ايه يا بابا عاوزها ليه
-ضربت ابن خلتها ومش عارف راحت فين
=ضربت محمد ده اكبر منها بخمس سنين حتي ههههه
-اه والله يا ابني مش عارف اعمل فيها ايه دي يا احمد والله
=طيب أنا عارف هلقيها فين اكيد قاعده فى أي زاوية او تحت اي حاجه
بحث احمد عن سجده فى كل مكان وبالفعل وجدها فى زاوية بين كرسيان
احمد:تعالى هنا كنت عارف إنك هنا
سجده: خلاص يا احمد وطي صوتك بابا يسمعنه
احمد:لا
سجده:طيب وطي صوتك وهديك مصاصه من بتوعي
احمد: يا بنتي أنتي فكرني عندي ست سنين ذيك
سجده: عندك كام
احمد:15
سجده:ايه أنت كبير اوي وعايش من زمان
احمد وهو يحملها ليذهب بها عند والده: حلو عايش من زمان دي
عند ولدهم
الأب محمود:ضربتي ابن خالتك ليه
سجده: هو زعقلي وبعدين أنا زعقتله
محمود: وبعدين
سجده:شتمني وقالى يا بارده رحت شتمته
مجمود:ضربك يعني
سجده:لا ميقدرش أنا اللى ضربته
محمود:ليه طيب
سجده: علشان شتمني تاني
محمود:طيب اعتذري ليه يلا وسلمي عليه أنتي اللى غلطانه
سجده:مش بسلم على رجاله أنا
يضحك الجميع على هذه الطفلة المشاكسه
احمد:ليه بقي يا ست سجده
سجده:ذيك أنت وبابا وماما كمان
احمد:شطوره يا قلبي بس أنا عاوزك تعلي كده علشان الرسول -عليه افضل الصلاه والسلام -امرنا بكده
سجده: ماشي ثم وجهت كلامها لمحمد أنا اسفه يا محمد مش هعمل كده تاني
محمد: أنا اصلا مش هخليكى تلعبي معايا تاني هلعب مع ساجد
سجده: مش هخلى ساجد يلعب معاك هو توأمي أنا مش أنت وهيسمع كلامي علشان أنا اكبر منه بربع ساعه
جاء صوت والدة محمد ليقطع شجارهم الطفولى وكان معها حقائب كثير تضعهم أمام المنزل هم يسكنون في نفس البنايه
قائله:يلا يا محمد علشان نمشي يدوبك نوصل المطار
سجده:انتي رايحين فين يا خالتو
-هنسافر عند بابا محمد
*طيب أنتي سافري وسيبي محمد يلعب معايا
محمد: ايوه يا ماما أنا مش عاوز امشى
-معملش يا حبيبي شويه صغيرين ونرجع تاني
*طيب خلاص يا خالتو أنا مش هضرب محمد تاني
انحت ايليها وقبلها على رأسها قائله: شويه صغيرين بس يا سجده هنرجع على طول
و ودعت الجميع وسافرت
_________تذكر هذا الموقف بعد أن مد لها يده ورفضت أن تسلم عليه و يقف على الباب
سجده(18 سنه ملتزمة ولديها اخ توأم):لو سمحت أنا بكلمك رحت فين حضرتك عاوز مين
محمد(23سنه مش ملتزم كثيرا مدير فى شركة والده):عاوزكم كلكم
سجده: كلنا حضرتك مين
محمد: أنت مش عارفني يا سجده
جاء احمد(27سنه ملتزم مهندس)ليقطع الحديث قائلاً: مين يا سجده
لينظر ويجد محمد الذي يقف على الباب برغم أن هو غاب مده طويله ولكن كان على تواصل دائم بي احمد وساجد حضن احمد محمد بقوى: واحشني يا غالي وحشنى جدا حمد لله على السلامه
محمد: الله يسلمك يا حبيبي
دلف الجميع إلى الداخل
احمد:مش معاد الطيار كان بكره
محمد:اه بس أنا غيرته وقلت اعملها مفاجأة
احمد : احلا مفاجأة والله يا غالي
كانت تقف سجده لاتفهم شىء من هذا الشخص ولماذا فرح شقيقها لهذه الدرجة عندما وجده
ولكن قطع شوردها صوت جرس الباب المزعج
سجده:ايه يا ساجد(شقيق سجده التوأم ليس ملتزم فقط يصلى تنفيذ رغبه احمد)براحه مش كده
تركها ساجد ودلف الى الغرفه الذي يجلس بها محمد فهو علم بقدوم محمد من احمد
ساجد:واحشتني يا محمد والله كل ده غياب
محمد: أنت اكتر والله يا غالى
بدأت تستجع من الحديث من هذا هو محمد نفسه صديق الطفوله
الى ان قطعها صوت احمد الذي ينادي عليها
سجده وهي نغض البصر:نعم
احمد:جهزى الغداء علشان محمد هينغدا معنا
محمد: تصدق أن سجده مش عارفني
احمد: طبيعي دول 12سنه ده محمد يا سجده ابن خالتك الله يرحمها
سجده:اه عرفته اهلا وسهلا بيك حمد على السلامه أنا هروح اجهز الغداء
احمد: ماشي اه صحيح بعد الغداء روحي نضفي شقه محمد
سجده: حاضر
ذهب وتركتهم لتعد الغداء
محمد:هى خالتو أمال فين يا احمد
جاء صوت أمال يجيبه عن سؤاله وهي تحضنه:أنا جيت يا حبيبي وحشتني اوي اوي يا ابن الغاليه وحشتيني
-انتي اكتر والله يا حبيبتي
*استنيتك كتير علشان تيجي واشم ريحت الغاليه فيك يا حبيبي غيابك طال كنت خايفه امو-ت قبل ما اشوفك
-بعيد الشر عنك يا حبيبتي
*أنت وصيه الغاليه
-خلاص يا حبيبتي ما فيش سفر تانى خالص
*الحمد لله يا حبيبي الحمد لله أنت هتقعد هنا مش هتبعد تاني فاهم كفايه غربه يا حبيبي
-ان شاء الله مش همشى تاني وهمسك شركه بابا اللى هنا بس النهارده هبات فى فندق وبكره هاجي أن شاء الله تكون سجده خالصت تنضيف الشقه
*لا يا حبيبي أنت هتبات هنا فى الاوضه مع حد ساجد فى سرير فاضي عنده
-مينفعش يا خالتو علشان سجده
*يا حبيبي سجده ليها اوضه وحدها منتخفش
-مش عارف اقولك ايه صراحه
*متقولش حاجه وبعدين الاوضه ما وحشتكش دي الوضه اللى كنتو بتباتوا فيها مع بعض زمان أنا عملت اوضه تانيه السجده وسبت دي ذي ماهي
-مش عاوز اتقل عليكم والله
*تتقل ايه بس يا عبيط انت ابني ودول اخواتك
-حبيبتي تسلميلي واكتر والله ربنا يعلم
*طيب عن اذنكم أنا هروح اشوفه سجده فى المطبخ
دلفت الأم الى المطبخ لتساعد ابنتها
أمال:هو انتي مش عندك درس عربي كمان ساعه يا سجده
*اه يا ماما
-طيب روحي اجهزى علشان تروحي يلا
*خلاص يا ماما مش مشكله اروح انهارده اقعد اسعدك
-لا مينفعش بعدين انتي عملتي معظم الحاجات اهو يلا بقى هتاخري
*ماشي يا ماما
-اه صحيح ساجد هيروح معاكي ولا دي بنات بس
*بنات بس هو حصته بكره
*طيب يا حبيبتي روحي ربنا معاكي
فى السنتر
سجده: معلش يا مستر ممكن تشرح الحته دي تاني
=ماشي يا سجده
وبعد دقائق يعلو رنين هاتف سجده
*ممكن ارد بعد اذنك حضرتك
=تمام اتفضلى
ولكن قبل ان تجيب يعلو صوت أحد الطالبات الموجودين قائلة:ردى بصوت واطي يا استاذه سجده
نظرت اليها سجده ولم تجيبها فهذه الفتاة دائما تغار منها وتحقد عليها بسبب تفوقها ولكن ماهي إلا لحظات وكان هاتف هذه الفتاة يرن لتقول لها سجده بنفس الطريقة التى قالتها لها:ردي بصوت واطي يا استاذه هدى
ليعلو صوت ضحكات الطلاب هذه هي سخريه القدر
هدى بغضب:انتي مالك أنتي ارد بصوت واطي ولا عالى يخصك فى ايه
سجده بهدوء واتزان:ذي ما أنتي يخصك لما أنا ارد بظبط
هدى:اه يا بارده ولله لا وريكي

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صغيرتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى