رواية صغيرتي البريئة الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم دعاء أحمد
رواية صغيرتي البريئة الجزء الخامس والعشرون
رواية صغيرتي البريئة البارت الخامس والعشرون
رواية صغيرتي البريئة الحلقة الخامسة والعشرون
باسل بزعيق :لللللليييييهههه انا وعدتك اني مش هاخده منك؟ وأننا هنربيه سوا
قمر بدموع نزلت تلقائياً : انا بس… انت مش فاهم حاجة انا غلطانه اني مقولتلكش نيره حاولت تمو”ت ابننا….. كنت منفعله وقلت كدا غصب عني…… انت ليه مش حاسس باللي انا عايشه فيه….. انا مرضتش اقولك عشان مشغلكش وانت اصلا مشغول في تجديد المصانع
بقلم. دعاء احمد
الظابط:قمر اهدي واقعدي
كانت بتتنفس بصعوبه و بتترعش
باسل اتنهد بضيق على زعيقه ليها وهو عارف انها مش بتستحمل
قام وبدون أي تفكير حضنها وهو بيسند راسها على صدره وبيطبطب عليها
باسل :ههههههششش خدي نفسك اهدي انا اسف خدي نفسك…… متخافيش انا جانبك ومصدقك بس ليه متحكليش حاجه زي دي
الظابط : احم انا هخرج حاول تهديها لان لسه في تحقيقات كتير
خرج وهو بيقفل الباب وراه
باسل قعد و شد قمر قاعده على رجليه وهو بيرفع النقاب وبيشوف ملامحها الباهته والحزن متملك منها
باسل : قمر بصيلي يا حبيبه قلبي
قمر بتوسل وعيون كلها رجاء :انت مصدقني صح
باسل وهو يحتضنها بقوه ويطمئنها:انا مصدقك ومتاكد انك بريئه وانك متقدرش تاذي اي حد….. بس دلوقتي لازم تحكيلي كل اللي حصل ومتخبيش حاجه
قمر:من اسبوع تقريبا كنا انا وانت راجعين من الشقه
وقتها انت روحت الشغل وانا طلعت اخدت دش لاني كنت تعبانه
بعد ما خلصت كنت نازله عشان اتغدا لكن كان في زيت على السلم ولولا ستر ربنا كنت هقع وقتها فاكر لما انت رجعت لقيتني تعبانه…. هو اليوم دا
تاني يوم بعد ما انت مشيت روحتلها وسألتها ليه بتعمل كدا ماهو مفيش غيرها هتعمل كدا
ردت وقالت إنها معدتش عايزه الطفل
أ اتعصبت وقالتها وانتي مالك دا ابني انا حته مني انا
قالت اني لو خلفت هتاخد الطفل و تخليك تر”ميني وتبعدني عنك وعنه
أنا كنت واثقه فيك و قالتها انك بتحبني ومش هتسبني ولا هتتخلي عني
قالت إن لو الطفل دا جيه على وش الأرض هتق”تله وتحرمني منه انك مكنتش قادره استحمل والله العظيم
و بدون ما افكر هددتها انها لو فكرت تاذيه هقت”لها بس دي كانت مشاعر واحده خايفه على ابنها اللي لسه مجاش لوش الدنيا….. ارجوك صدقني يا باسل هي دي الحقيقة معرفش انها كانت بتسجل او ان في حد سجل الكلام اللي بينا
باسل بتفكير:فاكره مين اللي كان معاكي في البيت
قمر بدموع :مش عارفه والله ما فاكره انا اصلا كنت تعبانه
باسل :في حد قاصد يجيبك هنا يا قمر لازم تفتكري لو سمحتي وحياه ابننا حاولي تفتكري وانا اوعدك هعمل كل اللي في أيدي عشان تخرجي في أسرع وقت واكيد البصمات اللي على السك”ينه هتثبت انك بريئه
قمر بصتله بأمل وسكتت
بعد شويه
باسل :لو سمحت مراتي لازم تخرج مش هتستحمل تقعد في الحبس ساعه وحده باي طريقه كفاله ضمان الاقامه اي حاجه
الظابط:انا اسف يا باسل بيه لكن المدام مش هتخرج من هنا الا بعد رفع نتيجه البصمات وتفريغ الكاميرا والكشف الجنائي ودا هيحصل بكرا بالكتير لازم مدام قمر تفضل معانا
بقلم. دعاء احمد
باسل بياس وحزن :بس هي حامل و عندها مشاكل في التنفس و بتخاف من الضلمه و مبتعرفش تنام الا لما اكون معها…. دي لا يمكن تق”تل صدقني يا حضره الظابط
الظابط:والله انا مصدقك يا باسل بيه انا عد عليا أشكال والألوان ويقدر اعرف البشر لكن مش هقدر اعملها حاجه غير أنها ممكن تفضل في مكتب عماد صحبي هو واخد اجازه لانه بيتجوز ممكن تفضل فيها لحد الصبح وبعد كدا نحقق معها
باسل حط وشه بين ايديه و بيحاول يفكر هو ناوي على اي
بعد مده
باسل وسميه وحسين رجعوا البيت وكل واحد فيه اللي يكفي انه يهزه وخصوصاً باسل اللي مقدرش يخرج حبيبته من موقف زي دا
دخل مكتبه وكلم مروان
باسل :عملت اي؟
مروان :للأسف مفيش جديد بس حصل حاجه كدا مش عارف مهمه ولا لاء
باسل :اي
مروان:خالد القصاص نزل مصر قبل الحادثه بيوم واحد
باسل :خاااالد؟؟؟؟؟؟
مروان :ايوه وفي معلومه كمان…. مروان ونيره اتقبلوا من مده في شقه خالد القديمه
بقلم. دعاء احمد
باسل بعصبيه وغضب:اصدك اي؟
مروان:معتقدش ان اللي بتفكر فيه صح نيره مقعدتش غير حوالي عشر دقايق ربع ساعه وبعد كدا نزلت….. إنما اتكلموا في اي الله اعلم…. وبعدها خالد سافر لندن ورجع من يومين
. باسل وهو بياخد مفاتيح عربيته:تمام يا مروان عايزك تخلي بالك كويس
مروان بشك:ناوي ع اي؟
باسل قفل من غير ما يرد وخرج من البيت وطلع على شركه خالد
اول ما وصل اتجه ناحيه المكتب
السكرتيره :في اي يا فندم مينفعش كده
خالد:أطلعي انتي
باسل راح ناحيته وضر”به باللكميه في وشه
خالد زق باسل لكنه مسكه تاني وفضل يضر”ب فيه وهو شايف قمر وشكلها
خالد زقه وضر”به بالبوكس
خالد:مش انا…. مش انا اللي قت”لتها انا كنت بحبها حتى لو هي رفضتني واختارت انت…… انا مش مجر”م عشان اقت”لها
باسل : طول عمرك بتلف وتدور يا خالد واكيد انت اللي عملت كدا عشان تاخد مني قمر قصاد نيره…… بس ورحمه امي ما انا سيبك
خالد:متنساش انك انت اللي اخدت نيره مني واحنا كنا صحاب انت اللي خو”نت مش انا وانا بقولهالك انا مقت”لتش نيره….. كان عندي خطط كتير اوي عشان اد”مرك انت ومراتك لكن اشتريت نفسي انا مش وا”طي عشان اعمل كدا
باسل :وانت عمرك ما قلتلي انك بتحب نيره فاكر يوم فرحي عليها جاي بكل بجاحه تقولي بحبها…… ايه فاكرني هسيبها وهي بقيت مراتي….. انت اللي غلطت في الأول…. بس اوعدك لو قمر جرالها حاجه قسم بالله لاكون نسفك من ع وش الارض
وسابها وخرج
يزن صاحب خالد دخل
يزن: بكرا يفهم ان ملكش ذنب
خالد:ياريت يفهم على الأقل يعرف مين اللي عايز يخلص منه هو ومراته
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية صغيرتي البريئة)