روايات

رواية صغيرة الهادي الفصل الأول 1 بقلم مريم سلامة

رواية صغيرة الهادي الفصل الأول 1 بقلم مريم سلامة

رواية صغيرة الهادي الجزء الأول

رواية صغيرة الهادي البارت الأول

صغيرة الهادي
صغيرة الهادي

رواية صغيرة الهادي الحلقة الأولى

ادخلي جوه ومتقفيش في البلكونه كتير ونامي عندك درس الصبح
لقيت المسدج دي حد بعتهالي من رقم غريب بصيت يمين وشمال ملقيتش حد خالص في الشارع يا ماما هو في عفريب
ادخلي ومتفكريش كتير ومتخافيش انا مش عفريت
لا بقي مبدهاش انا هدخل
انا اسمي مريم عندي 18سنه في تالته ثانوي علمي وحلمي ادخل كلية صيدله
الباقي هتعرفوه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في الصباح
حنان مامت مريم: يلا يا مريم قومي عندك درس
مريم:سيبيني شويه يا ماما
حنان: يلا يابت اخلصي هتتأخري الساعه 10
مريم بفزع: يلهوي ياماما بتهزري انا كده اتأخرت خالص
حنان: بقوم فيكي من بدري يلا قومي
مسكت الفون لقيت الساعه لسه 7
مريم: كده ياماما حرام عليكي الساعه لسه 7
حنان: اخلصي يلا يا بت
قومت اتوضيت وصليت الضحي ولبست ادناء اسود في بيج والخمار بيج
ـ انا ماشيه ياماما عشان اتأخرت علي البت حنين
حنان: افطري قبل متنزلي
ـ بقولك اتأخرت لما اطلع من الدرس هاكل اي حاجه
حنان: ماشي في رعاية الله
ـ سلام
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حنين صديقة مريم المقربه: ايه يا ست مريم اتأخرتي كده ليه برن عليكي مش بتردي ليه
ـ معلش مسمعتش الفون ويلا المستر هيشعلقنا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
المستر: اتأخرتوا كده ليه انا مش منبه علي التأخير مفيش ألا انتوا اللي بتتأخروا علي فكره
مريم: معلش يا مستر احنا اسفين اخر مره
ـ آخر مره بعد كده مش داخلين الحصه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
المستر عادي بعصبيه: بتبص علي ايه
الولد: مفيش يا مستر ببص عادي
المستر: طيب بص قدامك يا خفيف
حنين: بت يا مريم المستر طول الحصه مشلش عينه من عليكي
مريم: وانت عرفتي منين ما ممكن يكون بيبص لحد تاني
حنين: لا انا اخدت بالي منه وشوفته وهو بيبصلك
مريم: طيب غضي بصرك يا حبيبتي
المستر بنرفزه: الاستاذه اللي بتتكلم هي واللي جنبها قومولي
مريم: نعم يا مستر كنت بسألها علي حاجه
المستر: لا اسألني انا ويلا اطلعوا بره متدخلوش ليا حصه تاني
مريم بدموع: بس يا مستر
المستر بزعيق: من غير بس يلا بررره
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حنين: مش المفروض ان هو ابن عمك بيزعق ليه
مريم بدموع: خلاص انا اصلا زعلانه منه مش عارفه اتنيلت وحبيته علي ايه
حنين بغمزه: متنكريش ان هو مز ويتحب
مريم: حنين اتلمي هسيبك وامشي وبعدين قولتلك غضي بصرك
حنين: ماشي يا روحي انا هسيبك بقي واروح عشان خالتوا عندنا
مريم: تمام ابقي سلميلي عليها وعلي طنط هدي
ـ ماشي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مريم: السلام عليكم يا اهل البيت
حنان: انت جيتي يا حبيبتي
مريم: لا لسه تحت
حنان: يا خفه ادخلي يلا غيري هدومك والبسي حاجه عشان عمك ومرات عمك وابنهم جايين
مريم في سرها: ايه اللي جابه ده
حنان: بتقولي حاجه
مريم: مش بقول
دخلت اتوضيت وصليت ولبست الاسدال والخمار وطلعت اساعد ماما
مريم: هو بابا لسه مجاش
حنان: في اوضته
ـ بابا يا بابا يا حتة سكره
ـ تعالي يا عيون بابا
ـ عامل ايه يا حبيبي
ـ الحمدلله يا حبيبة بابا اخبارك في الدروس ايه انا مش هقبل الا بمجموع عالي
ـ إن شاءلله يابابا ادعيلي
ـ بدعيلك من غير ما تقولي
جرس الباب بيرن روحي افتحي
فتحت الباب لقيته في وشي
هادي: عامله ايه يا مريم
مريم بصوت خافت: ولو اكنه لسه طاردني من الدرس
هادي: بتقولي حاجه
مريم ببرود: بقول اتفضل
عمي حبيبي عامل ايه
ـ الحمدلله يا حبيبة عمك انت عامله اية
ـ الحمدلله
عامله ايه يا قمر
يا بت ده انا اكبر من امك
ـ عادتشي ولك يبان عليكي ده انت اصغر مني
يا بكاشه
قمر مامت هادي: كده يا حنان متجيش تسألي الا ما أنا اسأل
حنان: معلش يا قمر حقك عليا بس أنا كنت تعبانه برضو
قمر: الف سلامه عليكي
ـ يلا يا حنان حطي الاكل
حنان: يلا يابت يا مريم تعالي ساعديني
ـ جايه اهوه
طول ما إحنا بناكل وانا حاسه بنظراته
قمر: مش بتاكلي ليه يا مريم
مريم بكسوف من نظراته: باكل يا قمري اهوه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بابا: تشرب شاي يا هادي
هادي: عايز اشرب قهوه
ـ قومي يا مريم اعملي قهوه
مريم بطاعه: حاضر يا والدي
ـ عامله ايه في الدروس يا مريم فاضل تكه خلاص الامتحانات الشهر الجاي
مريم بدموع: ما هو انا طلعت من درس وبحاول الاقي مدرس شاطر
قمر:درس مين انت جايه تطلعي قبل الامتحانات
مريم بصت لهادي بدموع: مش مهم
أنا داخله اذاكر
بعد شويه
هادي بيخبط علي باب مريم: افتحي يا مريم انا هادي
مريم فتحت: عايز ايه في حاجه نسيت تقولها في الدرس
هادي: ايه ده انت معيطه انا اسف انا كنت مضايق شويه
مريم بدموع: وطلعت ضيقتك عليا
هادي بضيق: كان في ولد بيبص لحضرتك اسكت يعنى وبعدين قولتلك كام مره تطولي الخمار قبل ما تطلعي صح ولا لا
مريم: كان طويل علي فكره ويلا روح عشان وقفتنا دي متنفعش
هادي: طيب روحي هاتي كتبك عشان اذاكرلك بره
مريم: تمام
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هادي: فهمتي الجزئيه دي
مريم: ايوه فهمتها
بابا مريم: أنا اسف اني قطعتكوا
هادي: ولا يهمك ياعمي في ايه
ـ في عريس متقدملك يا مريم هو شاب محترم شافك وعجبتيه
هادي: نعمممم ايه اللي انت بتقوله ده يا عميي عريس ايه وزفتتت ايه……..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صغيرة الهادي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى