رواية صغيرة الزين الفصل الأول 1 بقلم بثينة صلاح
رواية صغيرة الزين الجزء الأول
رواية صغيرة الزين البارت الأول
رواية صغيرة الزين الحلقة الأولى
_ الكابتن نور احمد الاسيوطي….
_ ايوه انا يا عمو ….
رفع زين وجهه للصوت لقاءها بنت قصيره
زين بإبتسامة وهو يبعثر خصلاتها الذهبيه
_ انتي بتعملي ايه هنا يا بنتي..؟! يلا يا شاطر روحي علشان ماما متضربكيش…. ثم قال لصديقه
_ ايه يا ابو عصام مدخلش حد هنا غير المتدربين الجدد بس… علشان دي مش مدينه ملاهي …. ثم نادي الاسم مره اخري
_ نور احمد الاسيوطي….
_ انا يا عمو ….
ثم انحني الي مستوها قليلا ليهتف وهو يلعب بخدودها
_ نعم يا روح عمو….
اخفضت راسها بخجل ثم قالت
_ متلعبش في خدودي علشان ماما قالتلي كده عيب…..
_شطوره يا حلوه انتي جايه مع مين…
نظرت له ببراءه وهي ترفع منكبيها
_ جايه لوحدي….
طلع زين لوح شوكلاته من سرواله ليعطيها لها
_ طب يا حبيبتي خدي دي.. صحيح انتي اسمك ايه …..
فتحت الكيس وقطعت حته تاكلها
_ انا نور احمد الاسيوطي ….
ابتعد عنها زين بصدمه ليهتف بعدم استيعاب
_ اللي هو ازاي..؟! انتي بنت….
_ نعم ….. هتفت بها وهي تطالعه ببراءه وعدم فهم
نظر لها يطالعها بصدمه حيث كانت ترتدي جيبه قصيره تصل الي منتصف فخذها وتوب قصير يكاد يصل الي صرتها وتعقد شعرها علي هيئه قرون ولا تضع اي مساحيق علي وجهها الملاكي بوجنتيها شديده الاحمرار وشفاه الكرز الشهيه جاهزه للطعام وانف صغير وعيونها الخضراء الساحره الذي تاخذك الي عالم اخر
_ عمو انت نمت….
فاق من تأمله بها ليهتف زين بجديه
_ حضرتك مرفوضه انتي غير مؤاهله للدور ده…..
نظرت له بعيون القطط مع عبوس شفتيها لامام
_ يعني ايه يا عمو….
زفر زين بحرارة وهو يطالعها بتلك الطريقه المغريه لما ينبغي ان تكون فاتنه بدرجه مهلكه ثم ابعد نظره عنها وهو يستغفر ربه ليهتف بتهكم
_ يعني يا حبيبه عمو انك تروحي ل ماما يا حبيبه ماما…..
_ يعني انا مش هبقا شرطيه زي جيمس بوند ولا كونان إيدوغاوا….
نظر لها زين باستفهام ليعقد حاجبه بتعجب
_ مين دووول يا حبيبتي …..
فرغت فاه بدهشه حقيقه لتهتف نور بعدم تصديق
_ حضرتك يا عمو مش عارف مين دووووول…..
نفي براسه وهو ينظر بهيام الي ملامحها التي تبدلت الي اخري
_ دووول ناس عظمه التاريخ كله بيحكي عليهم وعن انجازتهم وبيجي علي التليفزيون الساعه تسعه علي قناه ميكي……
هتف زين بصدمة
_ نهاااااار اسوح..؟! ميكي يعني كرتون…..
هتفت نور بغضب وهي تدافع عنهم بشراسه
_ مش تقول كرتون علشان مزعلكش دووول هم اللي صنعوا التاريخ وطردوا المافيا والمجرمين…. وانا عايزه ابقا زيهم….
مرر يده علي شعر محاوله منه لكتم غضبه ليهتف بمرواغه
_ طبعا يا حبيبتي بس لما تكبري شويه…
_ يعني انا مش هبقا شرطيه وامسك المجرمين ويعني تعبي ودراستي فشينك…..
أومأ براسه عده مرات وفضوله يقتله للمعرفه سنها ولكن فاق علي بكائها
_ اعااااااا… اعاااااا اهي اهي… اعاااااا… يا ماما…
_ ايه ماسورة مجاري فقعت…
ليزداد بكاءها اكثر لطم علي خده وهو يلعن يوم ليهتف بهدوء مزيف
_ اهدئ يا حبيبتي بتعيطي دلوقتي ليه….
ضربته بقبضتها الصغيره وهي تشهق بالبكاء
_ علشان انت وحش شرير انا بكرهك علشان مش راضي تخلي نور تشتغل شرطيه…..
مسد علي ظهرها بحنان وبيده الاخري مسح بها دموعها ليهتف زين بجديه
_ يا حبيبتي دي اكاديمه خاصه للرجال فقط مش مسموح للبنات وانا معرفش ايه اللي جاب اسمك هنا اكيد تشابه اسماء….
قاطع حديثهم دخول عصام ليهتف بجديه بعد ان قام بالتحيه العسكريه
_ سياده الرائد زين اللواء طالبك في مكتبه….
أومأ زين براسه لينظر الي تلك التي مازالت تبكي كالاطفال ليتنهد بحيره هل يذهب ويتركها اما يظل معها ليأمر الحارس بأخذها الي منزلها ثم ذهب الي مكتب اللواء
_ تمام يا فندم حضرتك طلبتني….
رفع ذلك العجوز راسه بإبتسامة بشوشه ليهتف بهدوء وهو يخلع تلك النظارات البيضاء التي تاكل نصف وجهه
_ تعال يا بطل …؟! اقعد يا زين واقف ليه…. هاا ايه اخبار شغلك….
جلس زين مقابل له ليهتف باحترام
_ كله تمام يا فندم….
_ هاا وايه اخبار الدفعه الجديده…
كاد ان يعنفها من غباءهم وقله خبرتهم وخوفهم الدائما الا انه تذكرها ليبتسم بعفويه ما ان تذكر حديثها الطفولي وشراستها المحببه
ليبتسم اللواء بخبث وهو علي درايه بما صار
_ يااااه لدرجاتي…..
فاق زين من شروده ليخفض راسه بحرج
_ اسف يا فندم….
تجاهله عن عمد وهو يبحث بين الملفات عن قضيه معينه ما ان عثر عليها ليبتسم بمكر وهو يدعي الجديه
_ اتفضل يا بطل استلم قضيتك الجديده…
اخذ زين الملف وفتحه يطالعه بنظرات كالصقر ليقف وهو يقوم بالتحيه
_ تمام يا فندم هكلم الفريق ونبدأ…
_ بس انت المرادي مش هتشتغل مع Team…
نظر له زين باستغراب وكاد ان يتحدث ليقاطعهم طرقات خفيفه علي الباب ثم دلوف شخص مجهول
ليهتف زين بصدمه
_ أنتي…..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية صغيرة الزين)