روايات

رواية صغيرة الرعد الفصل الخامس 5 بقلم رنا أحمد

رواية صغيرة الرعد الفصل الخامس 5 بقلم رنا أحمد

رواية صغيرة الرعد الجزء الخامس

رواية صغيرة الرعد البارت الخامس

رواية صغيرة الرعد الحلقة الخامسة

جيه يوم كتب الكتاب واللي هيغير مصير الكل
ياسر:انا طالب ايد بنتك دانه. مش هلقي احسن منها زوجه ليا
رعد :ناااااعم يا روح اااامك تطلب ايد مين.. انت عايز تتجوز مراتي
كان بيقول كل كلمه وهو بيضر”ب ياسر اللي مش فاهم حاجة لكنه بينز”ف
دانه بدموع:ابعد عنه يا حيو”ان انا بكر”هك يا رعد بكر”هك انا مش عايزاك بكر”هك
واغمي عليها
مصطفى: رعد الواد هيمو”ت في ايد ابعد عنه
رعد بعصبيه وهو ماسك ياسر من ياقه قميصه : قسما عظما لو هوبت ناحيتها لاتشوف ايام اسود مما تتخيل.. واحفظ اسمي كويس رعد المنشاوي ودي مراتي لو قربتلها هنسفك
أحمد بغضب. سيبه يا رعد
رعد بعصبيه وزعيق. مش قبل ما اعمل مع الواجب
فهد فهد
فهد (دراعه اليمين):اومر يا رعد بيه
رعد بحده: تاخد الواد دا وتعلمه الأدب.. عايزه يحرم يبص لحاجه مش بتاعته
أحمد: رعد انت بتقول ايه؟ ياسر معملش حاجه لده كله انت اتجننت….
رعد مردش عليه وراح شال دانه و دخلها اوضتها ونايمها على السرير
قعد جانبها و مسك وشها بايديه
رعد بغضب: هفهمك يعني ايه رعد المنشاوي… ومعنى انك بقيتي مراته…. و صدقيني هنسف اي حد يحاول يقرب منك لأنك ملكي انا لوحدي..
طلع من الاوضه
أحمد:ممكن افهم هتعمل ايه لياسر
رعد بحده:انا اللي عايز اعرف مين ياسر دا
احمد:. دا دكتور دانه في الكليه وجارنه هنا و هو ودانه كبروا سوا
رعد بقى يضغط على ايديه:وهي كانت بتحبه؟
احمد: رعد مش هسمحلك… انا لحد دلوقتي مستحمل بالعافيه غير كدا ورب الكعبه كنت
رعد بتحدي:مكنتش هتقدر تعمل حاجه يا احمد بيه و دانه دلوقتي بقيت مراتي و انت مالكش الحق انك تعمل معايا اي حاجه ولا تعرف
على العموم انا هسيب دانه عندك النهارده وبكرا نشوف الموضوع دا
وبيسيبهم ويروح يطمن على مرام
في شقه رعد ومرام
رعد :حبيب قلبي عامل ايه دلوقتي
مرام بعصبيه:اطلع بررراااا مش عايزه اشوفك يا رعد انا مش طايقك بكر”هك
رعد:اممم ليه كدا يا روحي انتي عارفه اني مش بفكر في موضوع الخلفه دا يا مرام.. ويوم ما اخلف اجيبه ابن حر”ام ليه اعيشه في الوجع دا
مرام بدموع تماسيح: امشي يا رعد امشي انت محبتيش لو حبتني كنت اتجوزتني لكن مكنتش عملت اللي انت عاملته دا.
رعد :خالص بقى يا مرام انا عملت كدا عشان احفظ على علاقتنا
مرام:اه ودلوقتي اتجوزت فعلا بتحبني اوي
رعد. طب وايه اللي يرضيك ياستي
مرام. وهتعمله
رعد. طبعا
مرام. تتجوزني.
رعد…..
تاني يوم
عند دانه
قامت اخدت شاور و غيرت هدومها و بتحاول تبقى هاديه
عمتها. صباح الخير يا قلبي
دانه بسعاده. ديددا
داليا:وحشتيني يا قمر
دانه. جيتي امتى يا عمتوا
داليا:من ساعه كدا قعدت انا واحمد نتكلم قوليلي بقى عروستنا عامله ايه
دانه بتلالاء دموع :خايفه اوي يا عمتوا…. خايفه منه…. بحسه حيو”ان اوي ومعندوش د” م
داليا: انا عارفه ان رعد طابعه حاد بس خالص يا دانه كتبوا الكتاب ودي وصيه بابا الله يرحمه
دانه:بس انا فجأه اتجوزت واحد معرفوش… كل يوم بيبقى مع واحده….. جرئ اوي… وعصبي وفيه كل العبر
داليا:طب سيبك من دا كله وياله بينا
دانه. على فين؟
داليا:هنخرج نشتري شوية حاجات ليكي يا عروسه.. لابس للعرايس
دانه. اااعععاااا بقى انا بشتكيلك تقوليلي كدا
داليا:ياله بينا يا لمضه
وفعلا نزلوا سوا
رعد بنبره امر:اركبي
دانه:انت!
داليا:رعد هنروح بعربيتي
رعد باحترام لان داليا هي اللي ربته:لا يا عمتوا اركبوا هوصلكم وهفضل معاكم.. ومش عايز مناقشه
داليا:امرنا لله اركبي يا دانه
دانه. حاضر وراحت ركبت في الكرسي اللي وراء
وداليا في الكرسي اللي جانب رعد
كان بيبص لها من المرايه لكن هي بتتجاهله ودا مضايقه
بعد مده وصلوا اتيليه فخم في كل حاجه تحتاجها……
اشتروا حاجات كتير
داليا:تعالي ندخل هنا
دانه بتوتر:هنا… طب طااب قوليله يمشي
داليا بضحك:حاضر
رعد ممكن تنزل انت عشان هي مش عايزاك تدخل معانا
رعد ضحك و خرج
بعد مده كانت دانه واقفه مع داليا:
داليا:انا هاروح الكاشير احاسب
دانه:اوكي
بتمشي في المكان فجأه حد سحبها ودخل بيها اوضه البروفه
دانه:انت بتعمل ايه هنا امش
رعد:امم مكنتش عايزني ابقى معاكي ليه؟ دا انا حتي جوزك ولازم اشوف زوقك
دانه: انت قليل الادب
وبعدين نور كدا.. لو سمحت
رعد:امم ولو مبعدتش
دانه:هصوت والم على الناس واقول متحر”ش
وسابته وخرجت وهي وشها احمر من كتر التوتر لدرجه انها كانت حاسه انها هيغمي عليها
كانوا مشين لكن جيت بنت وحضنته رعد بسرعه وبا”سته
دانه فتحت عنيها بصدمه من جر” اءه البنت ووووو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صغيرة الرعد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى