روايات

رواية صغيرة الأدهم الفصل الثاني 2 بقلم نوران أحمد

رواية صغيرة الأدهم الفصل الثاني 2 بقلم نوران أحمد

رواية صغيرة الأدهم البارت الثاني

رواية صغيرة الأدهم الجزء الثاني

رواية صغيرة الأدهم
رواية صغيرة الأدهم

رواية صغيرة الأدهم الحلقة الثانية

نور والرعب دب في قلبها : عمي
عوض عم نور : انتي فاكره لما تسيبي البيت وتمشي مش هعرف اوصلك ولا اي
************
وصلو للقصر
جريت ميرا علي الاوضه بتاعتها وهي سعيده جدا بالصحاب اللي اتعرفت عليهم النهار ده واخير بقا عندي أصحاب استحمت ميرا وأدت فريضتها ولاقت مازن بينادي عليها علشان الغدا نزلت لتحت وهي قاعده علي السفره كانت مبتسمه بسعاده
ادهم : شكلو كان يوم حلو
اقفلت فمها وابتسمت وهزت رأسها بالموافقه رن الفون جريت مسكته وكانت هتمشي أوقفها صوته
ادهم : كملي أكلك
ميرا : حاضر بس هخلص المكالمه وهاجي
ادهم : كلي وبعدين ابقي شوفي الفون
ميرا : لا خلاص مش جعانه وكادت أن تذهب حتي أوقفها صوته العالي
ادهم بحده : خلصي طبقك
جلست ميرا بسرعه علي مائده الطعام وكانت تاكل بسرعه
فارس خبط رجل ميرا ف بصتله بغضب وفمها ملئ بالطعام نظر لادهم لتفهم ميرا أنه يراقبها لانه دائما ملتزم بآداب الطعام بصت لادهم وجدته ينظر لها بضيق بلعت الطعام وحاولت تاكل بهدوء وما أن أنهت طبقها حتي خرجت بسرعه لترد علي نور
ميرا : اي يا نونو
نور : اي يا بنتي ده كله
ميرا : معلش كنت باكل
حور : ادام فيها اكل معاها حق تتأخر
نور : مش كل الناس بتاعه بطنها زيك
ميرا بضحك : والله كبرتم الموضوع يا شباب اخبارك يا حوحو
حور : بعد حوحو دي كرهت اسمي
نور : انا مش هقدر اجي بكرا يا بنات
ميرا : ليه
نور : يعني ظروف كدا في البيت
حور : لعله خير يا حبيبتي تمام
ميرا : الجامعه هتكون وحشه من غيرك
نور : بس يا اوفر ابقي اكتبي المحاضرات بكرا وابعتيهالي متنسيش
ميرا : تمام يا كبير
حور : صح يا نور انتي اصلا منين
نور : اسكندريه بس قررت استقر في القاهره بقولكم اي وقتكم خلص يلا سلام
حور بابتسامه : سلام يا اختي
ميرا : اقابلك بكرا يا حور سلام
سمعت ميرا خبط علي الباب أذنت بالدخول
ولم تسمع رد فتحت الباب واتفاجات بكيس شوكولاته واندومي وكل الحاجات الحلوه اللي بتحبها ابتسمت بفرحه لأنها عارفه أنه فارس مهنش عليه تفضل زعلانه منه كتير خدت الحاجات ودخلت تنام
تاني يوم صحيت ميرا متأخر وكان كل واحد من اخواتها خرج لبست بسرعه هدومها وراحت تركب اي مواصله رن الفون
حور : اي فينك يا بنتي
ميرا : بحاول اشوف مواصلات مش عارفه اركب منين ولا اعمل اي
حور : لا لا متركبيش مواصلات بسمع انها مش كويسه انا هاجي اخدك
ميرا : لالا انا عايزه اجرب اركب اوتوبيس وكدا
حور : ابقي جربي بعدين يا ماما نور المجنونه اللي هتساعدك علي الهبل ده وهتعرف تتخانق حلو ابقي روحي معاها .
ضحكت ميرا : هههههههه تصدقي صح تمام هتعمل كدا
أوصلت حور ميرا للجامعه وذهبت لجامعتها
وميرا اتفقت بعد المحاضره يتقابلو عند المطعم اللي اتعرفو فيه علي بعض
دخلت ميرا المحاضره وتفاجات ببنت جلست بجانبها وبتقول : هاي انا نسمه وانتي يا قمر
ميرا : اهلا انا ميرا
نسمه : هو انتي جمالك دي بجد مش معقول
ميرا ابتسمت : اممم ممكن نركز في المحاضره ونبقا نتكلم بعدين
وبعد المحاضره اتصلت حور علي ميرا
ميرا : فينك يا حور انا قاعده في المطعم بقالي كتير
حور : اسفه يا ميرا والله بابا اتصل وطلب مني اجي ضروري واضطريت اني امشي
ميرا : تمام يا قلبي المهم ابقي طمنيني
حور : تمام سلام
اتصلت ميرا بأسر
اسر : ايوه يا ميرا في حاجه
ميرا : بسال بس هتروح امتي علشان ممكن اروح لوحدي
اسر : لا خليكي عندك نص ساعه وجاي
أغلقت ميرا الخط
ولقت نفس البنت نسمه بتقعد قدامها
نسمه : اي يا بنتي كنت بدور عليكي
ميرا : اسفه مخدتش بالي
نسمه : قوليلي يا ميرا انتي مرتبطه وكدا
ميرا : لا طبعا
نسمه : ليه بتقوليها بالشكل ده
ميرا : عادي بس استغربت
نسمه : تعرفي أن شباب الدفعه هيموتو ويتعرفو عليكي ليهم حق حد يشوف الجمال ده كله وميعجبش بيه
ميرا بابتسامه : شكرا جدا علي ذوقك
ظلت نسمه تتحدث عن الشباب كتير حتي رن هاتف ميرا لتقف
ميرا : اسفه جدا لازم اروح بقا اقابلك بكرا سلام
وصلت ميرا لأسر
اسر : مالك
ميرا : مش عارفه حاسه انها غريبه شويه
اسر : هي مين
ميرا وبدات تفيق : ها لا دي بنت جديده اتعرفت عليها
اسر : ميرا خلي بالك من نفسك ولو مرتحتيش مع بنت اوعي تقعدي معاها طبعا مش محتاج اقولك اي الصح واي الغلط
ميرا : اكيد طبعا متقلقش
وصلو للبيت وعند مائده الطعام
وصل الجميع وتناولو الطعام رن هاتف ميرا
نور : اي يا بنتي مبعتيش المحاضرات ليه
ميرا : اصبري بس هبيضها واكتبها وابعتهالك
حور : اخبارك اي يا نور الجامعه فعلا كانت وحشه من غيرك
ميرا : ده علي اساس انك لحقتي تقعدي في الجامعه اصلا
نور : كل واحده فيكم تعترف عملتو اي من غيري احسلكم
ميرا : اتعرفت علي بنت جديده كويسه خالص عايزه اعرفكم عليها المره الجايه صحيح يا حور مقولتيش مشيتي بدري ليه
حور : بابا والعرسان تاني
ميرا : انتي رافضه الجواز اصلا
حور : لا بس مش عايزاه بالطريقه دي عايزه علي الاقل احس بالراحه وبعدين جواز اي اصلا انا لسه صغيره .
نور : جدعه يا بت اصلا اللي اتجوزو خدو اي بلا وكسه
ميرا : الارتباط مش وحش بردو لازم تدي نفسك فرصه
نور : معاها حق يا حور لازم تدي نفسك فرصه تشوفي تمثيله عليكي الحب ويفضل يقرفك طول فتره الخطوبه وبعد الجواز يبان علي حقيقته
ميرا : ياساتر يارب عليكي اي ده
نور : حبيبتي لازم تجربي في الحالتين هتتخزوقي وهتتنكدي سوء خطوبه أو جواز خليكي بنت سنجوله كدا وروشه زيي
ميرا : يخربيتك ده انتي قفلتيها قفله طالعه بدل المرحوم عبد الحليم حافظ تقولي البنت طريقك مسدود مسدود يا ولدي مسدود
حور : هههههههه فصلت ضحك بجد مش قادره
نور : اضحك علي البنت يعني لازم تعرف الحقيقه المره الله
حور : طب انتي يا ميرا مجاش حد كدا ولا كدا اتقدم
ميرا : ده لما أبقا أخرج من البيت اصلا وبعدين انتي فاكره التلت تيران اللي عندي دول لو عرفو أن واحد عايز يتقدم هيقدر يوصل لباب البيت اصلا
حور : شكلهم بيحبوكي اوي
نور : مش اخواتها لازم يحبوها يلا يا اختي انتي وهي كل واحد بيتك بيتك
أغلقت الخط وبعتت ميرا المحاضرات لنور
اسر دخل علي فارس
اسر : مالك يا ابني متعصب كدا ليه
فارس : الزفت اللي اسمه دكتور مراد ده خلع ولبسني اشرح لقسم مش عندي ومش تخصصي وكمان سنه أولي هو الواحد ناقص
اسر : يا عم هيص هو حد طايل ده كفايه انك هتشوف مزز جديده
فارس : انا بحكيلك ليه اصلا غور من هنا ده انت انسان تافه قال بنات قال ده كل همك
اسر : طبعا هو في احلي من البنات وبعدين مش عجبك يا خويا طلقني طلقني
حدف فارس المخده علي اسر ولاكن سرعان ما خرج بسرعه ليبتسم فارس علي أخيه الصغير
وفي اليوم التالي
تقابلا الفتيات في الجامعه واول ما دخلوا نور وميرا المدرج
اتفاجات نور ببنت لابسه لبس ملزق علي جسمها وضيق ومكياجها اوفر داخله عليهم وبتتكلم بدلع
نسمه : ميرا وحشتيني جدا
نور ببرود : ده علي اساس انك مكنتيش لسه شايفاها امبارح
نظرت نسمه لنور بضيق وعوجه بق : معرفتيناش
ميرا بابتسامه بتحاول تلطف الجو : اه دي نور صاحبتي ودي نسمه يا نور
ردت نور ببرود وهي بتشد ميرا علشان يقعدوا : اهلا
وهمست في اذن ميرا : مين البت الملزقه اللي انتي عارفاها دي اسيبك يوم تلمي عليكي الحشرات بالشكل ده
ضحكت ميرا غصب عنها
الدكتور : الانسه اللي بتضحك ممكن تضحكنا معاها
احمرت ميرا خجلا وقالت : انا اسفه جدا يا دكتور
بعد انتهاء المحاضرة أمسكت نسمه يد ميرا
وكانت نور باين عليها الضيق لحد ما جه شابين يكلمو نسمه
الشاب الاول : نسمه اي يا بنتي فينك
نسمه بضحك وهي مسكه ايد ميرا : موجوده اهو اخبارك يا اتش
الشاب التاني : هتيجي النادي النهار ده
نسمه بدلع : اكيد
الشاب الاول بنظرات اعجاب واضحه : اي مش تعرفينا
نور بحده : متعرفش وحش يا خفيف. شدت ايد ميرا وخرجت
قابلو حور في المطعم نور بعصبيه : البنت دي مش محترمه
ميرا : طيب بس ممكن تهدي مش كدا
حور : في اي يا جماعه
نور : شايفه المياصه اللي هي فيها والدلع اي البنت الملزقه دي وازاي تقف مع شباب وتتكلم كدا
ميرا : ظني خير اكيد مش متقصدش
نور : مفيش حاجه في اللي هي بتعمله ده خير دي كانت هتعرفك علي الشباب ومعتقدش ابدا انها صدفه
ميرا : هي يمكن لسه متعرفش أسلوبنا وطريقتنا لما تعرف أننا ضد الكلام ده هتمشي معانا ومش هتعمل كدا تاني
نور : مش شايفه انها ممكن تتغير انا مش موافقه علي الكلام ده ولو هي هتكون معاكي ف انا اسفه مش همشي معاكي وهي موجوده
حور : نور اهدي ممكن يكون في سوء تفاهم بس
جائت نسمه إليهم : اي قله الذوق دي احرجتيني قدام الشباب
نور وهي تنظر لميرا : انا مش هقعد في مكان البت دي فيه وبراحتك يا ميرا انا مش زعلانه منك وهتفضلي صاحبتي المهم تخلي بالك من نفسك ومشيت
نسمه : احسن ريحت
حور : لو سمحتي اتكلمي بأسلوب احسن من كدا عن اذنكم ومشيت وري نور
نسمه : صحابك دول اوفر اوي بس انتي عارفه اكيد مكنتش اقصد اضايقهم بس نور دي بصراحه بارده جدا
ميرا : لو سمحتي مسمحلكيش تتكلمي عن أي واحده فيهم بالطريقه دي
نسمه : اه انا اسفه جدا مقصدش
ميرا : تمام
نسمه : تعرفي أن عيد ميلادي النهار ده نفسي اوي تحضري معايا
ميرا بابتسامه : اكيد أن شاء الله هحاول اجي
ذهبت ميرا للبيت وحاولت الاتصال بالفتيات ولاكن لم يرد لحد منهم فاتصلت بمازن
مازن : ايوه يا حبيبتي في حاجه
ميرا : ميزو حبيبي امانه عيد ميلاد صاحبتي النهار ده وعايزه اروح
مازن : استأذنتي ادهم
ميرا : يعني انا بكلمك ليه كلمه وأقنعه امانه عليك حبيبي اروح ها
مازن : هيكون صعب بس هحاول
ميرا : يعني اروح
مازن : ماشي
ميرا : يييي انت احسن اخ في الدنيا
مازن : ماشي يا بكاشه هخلص اللي في أيدي واجي اوصلك
حاول مازن الاتصال بادهم كثير ولاكن لا رد
وصلت ميرا لبيت نسمه ومعاها هديه وعلي وجهها ابتسامه
جائت نسمه ترتدي فستان قصير للركبه وقالت : ميرا حبيبتي فرحانه اوي انك جيتي يلا علشان منتاخرش
ميرا : يلا فين مش حفله عيد ميلادك هنا
نسمه بكذب : اه ما هو هنروح نحتفل بيه في مكان بره كدا وبعدين اي ده ليه الفستان بتاعك واسع اوي كدا
ضيقت نسمه لميرا الفستان من الوسط والصدر ووضعت لها بعض من ملمع الشفايف
ميرا : مش مرتاحه كدا ابدا
نسمه : انتي كدا قمر يلا هنتاخر
وصلو لقاعه كبيره ومعظم اللي فيها رجال أعمال ببدل
ميرا : اي المكان ده
نسمه : دي حفله لأكبر شركات ورجال الأعمال في الشرق الأوسط
ميرا : يعني مش عيد ميلاد
نسمه : بصراحه كذبت اصل نفسي اوي بجد تحضري معايا الحفله
ميرا : بس انا مش قولت لاخويا ولو عرفت هيزعقلي
نسمه : ومين هيقله اصلا بقولك ركزي علي الشباب هنا بجد قمرات وفي واحد انا بموت عليه اي حفله هو رايحها دايما بروح وراح بس حتي مش بيبصلي
مع اني علي طول بحاول اتكلم معاه
ابتسمت ميرا متزكره كلام نور فعلا دي لازقه
ميرا : مين ده
نسمه : بصي هوريهولك بس خديلك لفه في المكان كدا وحاولي توقعي واحد متريش كل اللي هنا معاهم فلوس كتير اوي
ميرا : لا طبعا اصلا كدا عيب وانا مش محتاجه
نسمه : يا بنتي اتلحلحي كدا وبعدين بصت وقالت ايوه هو ده يا ميرا وشاورت علي شخص
بصت ميرا واتصدمت وحاولت تكذب عيونها
ميرا : ت تقصدي اللي شعره اصفر ده
نسمه : لا يا بنتي ده احمد صاحبه بقولك علي اللي جنبه ادهم يخربيته الواد مز اوي
ميرا : علي فكره ده مش حلو خالص
صدمت ميرا وقالت بخوف احيه ده جاي علينا حاولت تهرب ولاكن

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صغيرة الأدهم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى