روايات

رواية صغيرة الأدهم الفصل الثاني عشر 12 بقلم نوران أحمد

رواية صغيرة الأدهم الفصل الثاني عشر 12 بقلم نوران أحمد

رواية صغيرة الأدهم البارت الثاني عشر

رواية صغيرة الأدهم الجزء الثاني عشر

رواية صغيرة الأدهم
رواية صغيرة الأدهم

رواية صغيرة الأدهم الحلقة الثانية عشر

يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
ميرا : بدموع ح حور ا انتي فين س ساعديني ا انا م مش ع عارفه ا اتصرف
دب الرعب في قلب فارس من طريقه كلام أخته خد الفون بسرعه وقال : في اي يا حبيبتي اهدي اول ما سمعت صوته مقدرتش تمسك نفسها وعيتط بصوت سمع فارس صوت حد بيزعق وبيشتم
فارس : مين الحيوان اللي بيتكلم بالطريقه دي
ميرا : ده ال عميد
فارس : انا جايلك حالا
خرج فارس بسرعه وركب سيارته واتفاجا بحور بتركب جنبه
بصلها بضيق ومشي بسرعه
***************
نور : ايدي يا اسر ابعد بقا كفايه فرجت الجامعه عليا وانت بتجرني بالشكل ده
اسر بعصبية : انتي اي اللي جابك هنا
نور اتصدمت لأنها اول مره تشوفه بالعصبيه دي قالت بغضب : انا غلطانه اني قلقت علي واحد زيك
وسابته ومشيت لاكن وقفها صوته
اسر بتفكير : عرفتي منين
لفت نور وشها ليه وبدأت تحكي اللي حصل
سرح اسر شويه وقال بحاده : لو شوفتك أو مجرد عرفت انك وقفتي مع حد أو اتكلمتي مع اي شاب انتي حره واتحملي بقا اللي هيحصلك
سرحت نور شويه وظهرت في عيونها لمعه حزن وقالت : هتضربني
استغرب اسر من ردها والحزن اللي ظهر عليها وقال : اكيد لا
قالت بضيق وعصبيه طفوليه : اصلا متقدرش وانا اعمل اللي انا عايزاه يا بابا فسح بقا كدا شويه انت سادد الطريق
مسكها اسر من قفاها وقال : وربنا لعلقك انا هوديكي الجامعه فتره الامتحانات وانا اللي هجيبك لو عرفت انك وقفتي مع حد هعلقك ومحدش هيمنعني
نور : ابعد كدا يا جدع وسيب الشكت
اسر بنظره قرف : شكت امشي امشي قدمي
اسر في سره فيكي حاجه غريبه يا نور شكل حياتك مكنتش سهله ولازم اعرف
*****************
كانت ميرا قلقانه علي فارس لانه عصبي وممكن لو عمل حاجه شغله يتأثر حاولت تخفي مكان الضربه بالطرحه ومسحت دموعها
دخل فارس ووراه حور علي طول حضنت ميرا وقالت انتي بخير هزت ميرا رأسها وعيونها علي فارس بتطمنه
قعد فارس علي الكرسي اللي قدام العميد وحاول يتحكم في أعصابه
العميد : انت مين وازاي تدخل تقعد و قدامي من غير استاذان
فارس متصنع البرود : فارس دكتور في كلية هندسه هنا وأخو الطالبه اللي قدامك اي المشكله
العميد : انا رايي تسمع من الاستاذ نفسه اي المشكله
الشاب : الاستاذه ماشيه تغوي الشباب وعشان مدتش ليها ريق وفكتني منها ضربتني بالقلم وجايه تتبلي عليا
حاول فارس يمسك أعصابه وضغط علي أيده جامد وقال : وحضرتك ليه مسمعتش منها
العميد : كلامها مش مقنع
الشاب : هو انت متعرفش انا ابن مين وممكن اعمل اي
ضحك فارس بشده وقال بابتسامه : يعني هي كدا بقا يعني مش عشان كلامها مش مقنع بصراحه احب اتعرف انت ابن مين
الشاب بضيق : ابن ……… ابن اكبر رجل اعمال وليه نفوذ وسلطه
فارس بتفكير : اه عرفته ده اللي عنده كذا شركه من رأس مال ادهم اكبر رجل اعمال في الشرق الأوسط وأسهم في شركه ادهم بيه بردو صح الكلام
الشاب بابتسامه وحط رجل علي رجل وقال بغرور : مظبوط
رن هاتف العميد وكان بيتكلم بتوتر واضح : الو ايوه يا فندم حاضر اعتبره حصل
ابتسم فارس
ليغلق العميد الخط ويقول : انا بعتذر جدا يا انسه ميرا وبعتذر لحضرتك يا استاذ فارس انا مكنتش فاهم أن الموضوع كدا
اما انت ف انت متحول لمجلس تأديب واحتمال كبير تتفصل من الجامعه
اتصدم الشاب وبدأ يعلي صوته ويزعق
صوت والده وقفه : اخرس يا كلب وضرب ابنه ضربه قويه وبص لفارس انا اسف جدا يا فندم ده انسان مستهتر وغبي مبيفهمش اتمني حضرتك تسامحني انت والانسه بعتذر مره تانيه
فارس : انت عارف اكيد هتتعامل مع مين ومش انا اللي هقرر عن اذنك وخد البنات وخرج
****************
مازن قدام المستشفي : كنتي عايزه تشوفي مامتك مش كدا
فرحت شهد أنه فاكر طلبها وابتسمت وهزت رأسها
وبعد ما قعدت مع مامتها خدتها مازن للبحر واتمشو شويه عليه وجاب ليها كل الحلويات اللي بتحبها وتغدو بره كانت سعيده جدا باليوم ده وباهتمامه بيها وهو بيحاول يعرفها اكتر علي نفسه ويصالحها بسبب اخر مره واتفق معاها اي حاجه تحصل يحكو لبعض علي طول منزعلش ونقفل علي نفسنا ها ولا مليش نفس وتجاهل الجو ده كله يتغير
وافقت شهد علي كلامه وكان اليوم ده احلي يوم في حياتها
****************
وصل فارس حور
ووصل للقصر
ميرا : هو اي الي حصل وليه عملو كدا
فارس : عشان عرفو انك قريبه الوحش اللي جوه ده وان الدنيا ممكن تتقلب عليهم بمكالمة واحده متشغليش بالك ويلا علي اوضتك
شافت ميرا نور و حكو لبعض يومهم كان ازاي وحصل اي
دخلت ميرا غرفتها وفتحت مذكراتها وكتبت
تجربه صعبه أو غريبه عن الحياه دي بس الجميل أن ربنا لسه بيعلمك وبتقع وبيشيلك بتعيط فبيضحك قلبك بتقلق بيخليك تحس براحه بترضي فبتبدا تفهم معني الحياه الحقيقي بتفقد ناس فبتشوف خير الله في اليوم التاني ولما يفاجئك الموت فيعلمك ربنا أن مفيش باقي الا وجهه
بتحس أن الحياة بتوقف في محطه فيبعت ربنا حاجات جميله علشان تبدأ تحاول تجري مع الحياه من جديد مهما حصل لسه هنشوف ومهما حصل اوعي تستسلم
دخلت نور عليها فقفلت الكتاب
نور : بقولك في ندوات في الكليه تيجي نجرب
ميرا : انتي عارفه اني بتكسف ومش بعرف اتعامل أو اتكلم ولا اقف قدام الناس واحكي والكلام ده
نور : متقلقيش مش هيحصل ده وبعدين احنا عايزينك اصلا تغيري تصرفاتك دي ويلا عشان العشاء
بدأت البنات يروحو مع بعض ندوات ومؤتمرات وتخلص يبدؤون في غيرها وحست ميرا بأنها بتتغير وقدرت تتكلم وتتعامل وتفهم الناس وكانت سعيده جدا بالخطوه اللي خدتها دي وخلصت الامتحانات وبدأت الاجازه كانت نور وأسر علي طول في خناق ومقالب وحور و فارس مفيش تعامل بينهم الا قليل
ومازن وشهد علاقتهم اتطورت وبقا احسن كتير من الاول اما ادهم وميرا مفيش اي تطور معاهم غير أنه قرر يترك ليها حريتها في اتخاذ القرارات الخاصه بيها
ودعت نور ميرا والبنات لأنها لازم تسافر عند عمها ومشيت
****************
عند حور
حور : بابا انا عايزه اشتغل في مجال خاص بالدراسه بتاعتي هيفيدني جدا في دراستي
بابا حور : مفيش مشكله يا حبيبتي اعملي اللي انتي عايزاه قدمي ورقك في اي شركه انتي عايزاها وشوفي
حور : أن شاء الله هلاقي شركه كويسه
بابا حور : جهزي نفسك بقا عشان هنروح عند عمتك
حور : بابا مينفعش عشان خاطري تعفيني من المشوار ده انا مش عايزه اروح
بابا حور : حور انا مش هتكلم كتير في الموضوع ده
وبعدين دي اختي الوحيده لازم نروح نشوفها كل فتره ومينفعش لاي سبب اسيبك لوحدك في البيت
حور : حاضر يا بابا اللي تشوفه عن اذنك
*****************
وصلت نور لبيت عمها وبتدعي ربنا يسترها معاها فتحت مرات عمها الباب واول ما شافتها قالت بضيق : الحق يا حج المحروسه بنت اخوك شرفت بعد ما هربت وخلت وشك في الأرض
عم نور : اهلا اتفضلي يا اختي
نور بتوتر : عمو حضرتك انا اتفقت معاك لما جيت البيت اني هجيلك برجلي ومش ههرب تاني بعد ما اخلص امتحانات وحضرتك وعدتني مش هتأذيني
عم نور : لو مشيتي تحت طوعي مش هأذيكي إنما لو نشفتي دماغك زي كل مره استحملي اللي يجرالك يا يا بنت اخويا
****************
كان اسر حاسس بالضيق وبيقول في نفسه والله البت نور مع انها عيله بارده بس كانت بتعمل حس للبيت الظلمه ده وبتنوره
بدأ اسر يتسحب ونط لبلكونه فارس لقاه مشغل اغنيه قديمه وسرحان ضحك علي شكله وغني من الاغنيه
اسر : والعاشقين داااابو ما تااابوووو طول عمري بقول لا انا قد الشوق وليالي الشوق ولا قلبي قد عذابه
فارس : بس بس اخرس يلا انت مش هتبطل العاده السوده بتاعتك دي في حاجه اسمها الباب
اسر : اه ما انا سمعت عن الاختراع ده بس عارف محدش في البيت بيطيقني وخصوصا انت مبترضاش تفتح الباب علشان موجعش دماغك بقا بدخل من البلكونه
فارس : كويس انك عارف ان محدش بيطيقك عايز اي
نط اسر علي السرير نام عليه بالجنب وسند بكوعه علي السرير وأيده علي خده وقال : قولي يا فروسه مين واخد عقلك الشوق والعاشقين بصراحه جو قديم موت
فارس : ولا اتعدل يلا بدل ما اعدل وبعدين عادي مجرد اغنيه عجبتني بس
اسر بخبث : فعلا بس تعرف ياض يا فارس البت حور دي وتكه واحد صاحب الواد مازن شافها وأعجب بيها وكان عايز رقم ابوها
بدأ يظهر علي وش فارس العصبيه والضيق وقال : وشافها فين ده أن شاء الله
اسر : وانت مالك اصلا يهمك في اي
فارس : تعالا يا اسر
قرب منه وقاله : اي
فارس : انت قولت عليها اي
اسر : وتكه بصراحه يا فارس البت عود
ضربه فارس في معدته بقوه
اسر : اه يا غبي ايدك تقيله يا عم
فارس : عشان تحور عليا مره تانيه
اسر : اي اللي عرفك أنه تحوير
فارس : بقولك اي خلاص انت عرفت متتكلمش كتير بقا
اسر : بتحبها يا جدع اخيرا ربنا فتحها في وشك الله يكون في عونها والله لو وافقت بيك كفايه مش هتصدعنا بالاغاني بتاعتك دي
فارس : كان في حد مشغل خساره خساره فراقك يا جاره بالنسبه لده اي
اسر : لا محصلش مفيش الكلام ده بقولك اي لازم امشي سلام
**************
اللواء محمود : ها يا اسر اي الاخبار
اسر : لحد دلوقتي المعلومات اللي عندي بتقول أن في اتنين ممشيين الممنوعات واحد جوه الكليه والتاني بره الكليه وفي دكاتره عارفين ومتورطين في الموضوع ده غير أنه مش مجرد تهريب سلاح لا دول بيتاجرو في حاجات تانيه
اللواء محمود : كويس جدا حاول تعرف معلومات اكتر امتي التسليم وفين المخازن وحاول تزرع نفسك وسطهم وتكون واحد منهم ويطمنولك
اسر : علم وينفذ يا فندم عن اذنك
****************
كانت ميرا كل شويه تزن علي مازن يروحو البلد نفسها تشوف قرايبها وتقضي معاهم العيد
ميرا : وحشتني لمتهم وناكل مع بعض ونقضي اليوم مع بعض وحشوني اوي حاول تلاقي وقت انت والشباب رتب معاهم وخلينا نروح بالله عليك
مازن : صدعتيني يا شيخه كل شويه تتكلمي في نفس الموضوع حاضر
كانت ميرا متحمسه جدا وفرحانه وحاولت تتصل علي نور بس كالعاده من ساعه ما سافرت متعرفش عنها حاجه اسر كان بيسال عليها بطريقه غير مباشره وميرا عشان غلبانه كانت بتقر بكل اللي تعرفه عنها
قرر اسر يروح يطمن عليها بحجه أن في حد بيطاردها ولسه متقبضش عليه وصل عند شباك اوضتها ولسه كان هينط سمع خبط ورزع باب علق نفسه بحيث يشوف اي اللي بيحصل من غير ما حد يشوفه و شاف
نور بدموع مرميه علي الارض وعمها بيقفل الباب بالمفتاح وسحب الحزام وووو
وكدا تكون خلصت حلقتنا استنونا في بارت جديد مع السلامه
تفتكروا ايه اللي هيحصل مع نور ويا ترا كل ده ليه
وأسر هيعمل حاجه ولالا
وميرا هتلاقي السعاده بعدين ولا المشاكل هتبدا تطاردها

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صغيرة الأدهم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى