رواية صغيرة الأدهم الفصل الثامن عشر 18 بقلم نوران أحمد
رواية صغيرة الأدهم البارت الثامن عشر
رواية صغيرة الأدهم الجزء الثامن عشر
رواية صغيرة الأدهم الحلقة الثامنة عشر
يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
جريت ميرا بره الفيلا بسرعه كبيره وصرخت
كان ادهم لسه راجع البيت وسمع صوت صراخها حس بالرعب دب في قلبه من فكره انها ممكن تتأذي جري للمكان اللي سمع منه صوتها
كانت بتبعد لوري وكلاب بحجم كبير بتقرب منها زي الأسد اللي هيهجم علي فريسته
اول ما شافته حست بالأمان وجريت عليه نطيت ولفيت رجلي علي وسطه وايدي حوالين رقبته وحضنته بقوه
ميرا : هي اي الكائنات دي
ابتسم ادهم وقال : كلاب
ميرا : عندنا كلاب في القصر ده مش شكل كلاب خالص
ادهم : المهم أن انتي بخير
شافت ميرا الكلام بترجع كلها لوري وبترجع مكانه
ميرا : هو الكلاب كمان بتخاف منك
ادهم بحده : اي اللي خرجك من الفيلا
بصتله ميرا واتكسفت أبعدته عنها ووقفت بعيد عنه شويه وقالت : مفيش نور في البيت كنت خايفه اوي لو سمحت خدني معاك بعد كدا متسبنيش لوحدي
كان ادهم هيتحرك مسكت أيده بصلها بستغراب من تصرفها وكمل طريقه وشغل النور في القصر
ادهم : كلتي
ميرا : لا
ادهم : طيب البسي هنتعشا بره
فرحت ميرا وطلعت جري علي غرفتها
***********************
في مكان تاني
كانت حور بتحاول توقف تاكسي
حور بضيق : يييي كله بسبب الزفت فارس
رن هاتفها لترد بتوتر : ايوه يا بابا
بابا حور بعصبيه : انتي فين ده كله
حور بتوتر : والله يا بابا جايه في الطريق متقلقش
بابا حور بعصبيه : واي اللي اخرك ده كله حسابنا لما ترجعي يا حور وقفل الفون
حور : بابا يا بابا اوووووف بقا معقده ليه معايا النهار ده
وقف فارس بالعربيه قدامها وقال ببرود : اركبي
لفت حور وشها الناحيه التانيه بضيق وقالت : لا شكرا
فارس بحده : مبحبش اكرر كلامي مرتين يلا
لفت حور جسمها كله الناحيه التانيه وكانت بتشاور لتاكس وقالت : مش مضطره اسمع كلامك شكرا لمحاوله مساعدتي انا لقيت تاكسي خلاص
قبل ما تركب التاكسي لقت رجليها مش علي الارض اتصدمت من أنه شالها فضلت تخبط بايديها في ظهره وتحرك رجليها علشان ينزلها واحمرت بشده من الكسوف والضيق حور : انت بتعمل اي نزلني انت مجنون ميصحش كدا ابعد
ادخلها فارس العربيه وقفل الباب ركب وقفل العربيه من جوه
حور بضيق : اي اللي انت عملته ده دي قله ادب علي فكره
فارس بحده : وطي صوتك احسن ما تشوفي قله الادب بجد
بصت حور بضيق للناحيه التانيه وسكتت
وبعد ما وصلت حور البيت بشويه وحاستش بكهربه الجو من باباها سالت الداده : هو بابا اي
الداده : لا بابا تمام متقلقيش
حور : ازاي ده كان شكله هيولع فيا في الفون
الداده : جاتله مكالمه ومن بعدها هدي
حور بفضول : متعرفيش من مين
الداده : من واحد اسمه فارس كدا والله اعلم يا بنتي
حور بابتسامه : فارس
**********************
اسر : ههههههههههههه يا ابن المجانين
فارس بضيق : ما تتلم يلا في اي
اسر : ازاي تشيلها في الشارع يا بني ادم مش حلالك
فارس : لا ما هي هتبقا حلالي قريب وبعدين عايزني اسيبها تركب مع عيل شمام الدخان كان ملئ العربيه وبصاته ليها مكنتش مظبوطه وهي غبيه عشان بس مضايقه مني مش شايفه قدامها تركب مع أي حد كدا
اسر : ادام بتحبها كدا وبتغير للدرجه دي ما تروح تكلم ابوها بقا خلينا نخلص
فارس : أن شاء الله قريب انت بقا اي الدنيا معاك
تنهد اسر بضيق : مش تمام انا دخلت جحر التعابين والقرصه بموته لازم اخلي بالي من النفس اللي طالع مني
فارس : ونور
ابتسم أسر بسخريه : مقلقتش عليا يعني
فارس : طول عمرك في خطر ومشاكل وموقع قلبنا عليك
اسر : اديك قولت يبقا مش هدخل حد في حياتي يكون نقطه ضعف وتتأذي بسببي
فارس : لو دخلت عيلتنا محدش هيقدر يمسها بسوء احنا نقدر نحميهم كويس
اسر : مش عايز احس دايما بالخوف وأحط ايدي علي قلبي من فكره يحصلها حاجه في شغلي اعدائي كتير ليه ادخلها دائره ممكن تتأذي فيها وانا بأمكاني أبعدها خالص عن كل ده
فارس : نور قويه يا اسر متخافش عليها
اسر : انا الي خايف اني اخسرها لما تبقا بعيد ومطمن عليها احسن وبابتسم وقال : وبعدين هترضي ترتبط بواحد اكبر منها ولسه في الجامعه فاشل وهي عايزه تكون دكتوره
فارس : يا ابني ده انت مسميينك في المدريه المعجزه ازاي في سن صغير تعمل كل ده وتكون ليك سلطه واعلي من الضباط وبيعملولك الف حساب
اسر : لحد ما المهمه اللي متكلف بيها تخلص انا مجرد طالب فاشل قدام الكل وبس
فارس : هترجع عن قرارك يا اسر في موضوع نور والايام هتثبت
اسر : الله اعلم انا هروح انام سلام
*********************
دخلت نور بالليل متأخر وباين عليها التعب وبدايات برد
العم : كنتي فين يا روح امك لوكاندا اهلك هي
مرات العم : مش بقولك يا حج البت دي عايزه قطم رقبتها مش عارفه ساكتلها ليه
العم : ادخلي يا اختي ادخلي قريب اوي هنخلص منك
دخلت نور غرفتها وبصت في المرايا واتفاجات بدموعها بتنزل وسمحت لدموعها تنزل وظلت تبكي بصوت فتره طويله ونامت علي الارض بوضع الجنين بتحضن رجليها وتقول ليه يا بابا سبتني ليه مخدتونيش معاكم ليه الدنيا قاسيه ووحشه اوي يا بابا من غيركم ظلت تبكي حتي نامت مكانها ومكنتش كلت اي حاجه طول اليوم ومحدش يسأل عنها
********************
في باريس
صحيت شهد وهي حاسه بوجع كبير في رأسها ولقت نفسها مش عارفه تتحرك بصت حواليها واتفاجات بمازن نايم جنبها صرخت شهد وضربته بالرجل
صحي مازن مفزوع ووقع علي الارض وقال : في اي يا بنتي انتي حد يصحي حد كدا بردو
شهد بخضه بتشاور عليه : انت انت انت انت
مازن : اي الشريط سف ولا اي
شهد بضيق : اي اللي نيمك هنا يا قليل الادب
مازن : انتي هبله يا بنتي انتي مش انتي اللي قولتي متسيبنيش خليك جنبي بحس معاك بالأمان وكان بيقلدها
شهد بصدمه : ا انا
مازن : ده انتي عملتي فيا عمايل امبارح
شهد بصدمه ووجه احمر : ا انا انا عملت اي
مازن بيمثل الحزن : انتي ده انتي مفتريه اي معندكيش اخوات ولاد ولا اي
شهد بضيق : بتهزر حضرتك
مازن : انتي ليكي عين تتكلمي اصلا ده انتي طلعتي عين اهلي امبارح
شهد : مش فاكره حاجه وبعدين بصت علي شكلها وشهقت بخضه : مين اللي غيريلي هدومي والحجاب فين
قرب مازن منها لتخجل بشده ليقول : اي مش جوزك ولا اي وغمز ليها
شهد : م مين غيرلي هدومي يا مازن
مازن : انا مش جوزك ده شئ طبيعي
بصتله شهد شويه وبدأت تعيط زي العيال الصغيره بصوت عالي
اتصدم مازن وحاول يهديها : اهدي اهدي مش انا والله بهزر معاكي بس اهدي
بدأت شهد تهدي ودموع لسه في عيونها : بجد مش انت
مازن : اه والله طلبت بنت من الفندق دخلت غيرتلك
ضربته شهد في كتفه وقالت : انت بارد علي فكره
مازن : بجد مع أن كلامك امبارح مكنش بيقول كدة
شهد : ازاي يعني
فتح مازن الفون وفتح فيديو كانت شهد بتقوله أنه جميل وحلو اوي بس لما بيزعق بيكون شكلها وحش
جريت شهد تاخد منه الفون وتحذف الفيديو طلع يجري وهي وراه رفع أيده لفوق وقال : بس يا قصيره ابعد فرهدتيني
بعدت شهد عنه وجريت عليه ونطت عليه ولفت لجليها علي وسطه وحاولت تاخد الفون بس كانت بردو قصيره بص ليها مازن وسرح في ملامحها القريبه اوي منه وهي كانت بتقول : هات بقا وبتبص اتفاجات انها قريبه اوي منه فضلت بصاله شويه وبعدين نزلت بسرعه بتوتر وقالت : ا انا جعانه
ضحك مازن وقال : طيب يلا بينا ننزل بس بقولك اي متشربيش حاجه غير لما تستأذنيني مش ناقص انا كفايه اللي حصلي امبارح
شهد : هو اي اللي حصلك
ابتسم بسخرية : يستحسن متعرفيش يلا البسي بقا
شهد : حاضر
*********************
نزلت ميرا بسرعه علي السلالم وقالت : انا جاهزه وطلعت تجري بره الفيلا تركب العربيه بس وقفها صوته
ادهم بضيق : اي القرف اللي انتي لابساه ده
ميرا بستغراب بتبص علي الفستان : ده ديس حلو خالص
ادهم بحده : روحي غيري
ميرا : بس انا بحبه
ادهم بعصبيه وحده : انا قولت غيري الزفت ده
اتخضت ميرا من نبره صوته وطلعت علي فوق ولبست فستان واسع رقيق ونزلت وهي مكشره
ركبت العربية
وفي مطعم راقي وجميل علي البحر
اول ما شافت ميرا المنظر ده فرحت وابتسامتها كانت كبيره ابتسم ادهم علي الطفله البريئه اللي معاه وقعدو وطلبت بيتزا
ادهم : مبسوطه
ميرا : اه بس عايزه اكون عند الناس وسط ناس كتير بتمشي
ابتسم ادهم : خلصتي اكل
ميرا : اه
ادهم : طيب يلا
ميرا : علي فين
ادهم : مش عايزه تروحي عند الناس يلا
وصلو لمكان ناس كتير فيه مسك ادهم ايديها
بصتله بستغراب
ادهم : علشان متسرحيش وتمشي ومعرفش اوصلك كدا احسن
ميرا : طيب عايزه ايس كريم بالشوكولاته
جاب ليها اللي عايزاه وهما بيتمشو
ميرا : انت ليه طيب معايا دلوقتي
ادهم : هو انا مكنتش طيب معاكي قبل كدا
هزت راسها بالنفي : لا مكنتش ابدا طيب دايما بتزعق وبتعاقبني وبتمنعني من الخروج
ادهم : مش ممكن يكون ده خوف عليكي
اتكسفت ميرا وقالت : مش بالطريقه دي
ادهم : لما اكون متعصب يستحسن تبعدي عني وانا مقبلش ابدا اي عذر للكدب في حالتين دول مبقدش اتحكم في غضبي
ميرا : موافقه بس توعدني انك متخوفنيش منك وتحاول تسيطر علي كل ده
ادهم : هحاول اي رايك نبقا صحاب
ابتسمت ميرا بفرح : موافقه بس متتعصبش عليا مهما حكيت اوكي
ادهم بابتسامه : ماشي
ميرا : ابتسامتك حلوه ليه دايما بتخبيها بالتكشيره دي
بدأت ملامحه تاخد شكل البرود ومردش
ميرا في سرها يا علي الكسفه اللي انت فيها يا حازم يخربيت شكل بوزك يا شيخ
ابتسم ادهم : صوتك عالي علي فكره
احمرت وجنتاها وحطت ايديها علي وشها وطلعت تجري بعيد عنه
ابتسم ادهم ومشي وراها بسرعه
عدي اليوم وكل واحد دخل ينام
********************
في صباح يوم جديد
صحيت نور علي صوت مرات عمها بتضربها برجليها علشان تصحي
نور ببرود : عايزه اي
مرات العم بابتسامه ساخره : والله وطلعلك صوت قومي يا حيلتها عشان تجهزي للشغل
نور ببرود : شغل اي ده أن شاء الله
مرات العم : خالتك ام عنايات جايبالك شغل توصيل اكل للمنازل اخلصي ياختي والبسي حاجه عدله
نور بضيق : والبس ليس عدل ليه لشغل
مرات العم بتوتر : كدا عشان تنضفي شويه بدل ما انتي شبه الرجاله كدا
نور : دي حاجه تخصني ملكيش دعوه
مرات العم : تعرفي يا بت انتي لو مرجتيليش بفلوس والله لولع فيكي وامشيكي بعاها في وشك عشان متنفعيش لحاجه بعد كدا اخلصي انجري
وقفت نور وحست بدوخه كبيره وكان باين عليها التعب
دخلت اتوضت وطلعت أدت فريضتها وفضلت تدعي ربنا ينجيها من كل اللي هي فيه ده وحياتها تتغير بقا
طلعت عملت اكل وفطرت ولبست
مرات العم : خالتك ام عنايات جايالك دلوقتي تعرفك هتروحي فيه وشغلك اي
هزت راسها بهدوء
مرات العم : ما تنطقي يا اختي ولا القط اكل لسانك
نور بتعب : انا مش فايقه ولا قادره ارد عليكي لو بصحتي كان وصلك ردي
لوت بوزها وبصت الناحيه التانيه وصلت أم عنايات رحبت بيها جدا مرات عمها
ام عنايات : امال فين نور القمر بتاعتنا
راحت نور سلمت عليها
ام عنايات كانت بتبصلها بنظره خبيثه وبتلفها وبتبص عليها وغمزت لمرات عمها وقالت : لا تمام كدا تعالي يا نور اوريكي شغلك فين
حست نور أن في حاجه غلط بس كبرت دماغي
ام عنايات : النهار ده علشان اول يوم ليكي هبعتك عنوان واحد بس تبعتي الاكل للعنوان وتيجي وليكي نسبه طبعا اه احنا منكلش حق حد
نور بتعب : تمام يا طنط امتي معاد التوصيل
أم عنايات : العصر هيأذن دلوقتي بعده علي طول هتطلعي
نور : تمام
دخلت نور صلت العصر وطلعت خدت الاكل ومشيت
دخلت علي عماره في مكان غريب استغربت بس مهتمتش كتير طلعت للدور الثاني وبدأ العرق يتصبب من جبينها
**********************
رن هاتف اسر : ايوه يا فهد في حاجه ولا اي
فهد : بقولك يا باشا الواد اللي انت مخليني ارقابه ده طلع سافر علي بلد كدا ارياف طلعت وراه يا باشا لقيته داخل مكان كدا غريب
اسر بضيق : هي دي المعلومات المهمه
فهد : لا يا باشا انا شوفت الانسه نور داخله عماره مشبوهه
اسر بعصبية : ازاي يعني اي اللي يوديها مكان زي ده
فهد : وانا اي اللي يعرفني يا اسر بيه انا عملت اللي ضميري قالي عليه واتصلت بالبوليس وقولتلهم علي العنوان
شد اسر علي شعره بغضب شديد وقاله : انت غبي وقفل في وشه
******************
خبطت نور علي الباب
فتح ليها شاب بصدر عاري وبيبص ليها بخبث
نور بصت في الأرض بتوتر وقالت : حضرتك طلبت الاوردر ده
الشاب بخبث : ايوه طلبت الاوردر بس متوقعتش يكون اوردر حلو اوي كدا
شدها الشاب ده لجوه بقوه وقعت علي الارض وقفل الباب بالمفتاح
نور بصدمه وتعب بتبعد وقالت : ا انت بتعمل اي افتح الباب ده
الشاب : متوقعتش ام عنايات تجيب الحلويات دي كلها لا تستاهلي اكتر من 3000 يا مزه
صدمت نور أكثر من مرات عمها ودموعها كانت هتخونها وتنزل حاولت تستجمع قواها ولاكن كانت ضعيفه
قرب منها الشاب اكتر ووووو
تفتكروا اي اللي هيحصل مع نور
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صغيرة الأدهم)